Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Sitat

Dette krever imidlertid at fattigdommen blir sett, og at man kan snakke om den. Flere av informantene forteller at de skammer seg og har holdt fattigdommen skjult, fremfor å be om hjelp.

«Hvis jeg sier at jeg går på ballett, tror de ikke at jeg er fattig», minnes «Kristin» (22) fra Stavanger at hun tenkte. 

«Innvandrere er ofte koblet opp til dårlig økonomi, men hva kan jeg skylde på? Det er mer tabubelagt når man er født nordmann og ikke har bakgrunn som flyktning», sier «Anita» (27).

Flere saksbehandlere i forskjellige kommuner er også intervjuet. De forteller at det er vanskelig å nå fram med hjelp, nettopp på grunn av tabuet rundt fattigdom.

«Det er et langt større stigma enn jeg trodde. Det er mange som ikke har lyst på hjelp, og som er redde for at det skal bli synligere at de trenger hjelp,» beskriver en familiekoordinator.

Fra saken "Unge holder fattigdommen skjult:..." på VG.no. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/EWXX92/unge-holder-fattigdommen-skjult-hvis-jeg-sier-jeg-gaar-paa-ballett-tror-de-ikke-jeg-er-fattig

Folk skammer seg over å være fattige. De vil ikke be om hjelp i frykt for å bli stigmatisert. Da tror jeg det siste de vil er å brette ut personlige detaljer til bloggerparet i Sarpsborg for å få den sponsa bilen med Omvendt Julenisse logo på besøk om de blir ansett som fattige nok til å få hjelp.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun skrev på insta at hun ikke var gravid, men bare mimret tilbake siden yngste nettopp hadde hatt bursdag og eldste snart har

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på et veldedighetsarrangement i jula før. Vi delte ut gratis mat og gaver til absolutt alle som ville ha, det var ingen begrensning i hvem som kunne få. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke så et eneste menneske der jeg tenkte at droppet familie og venner for å være med oss og snylte til seg gratis gaver og mat. Man kunne få så mye julepølse at man sprakk og man fikk ta med seg så mye julegodteri man bare klarte å bære. Men ingen gjorde det, ikke de trengende som var der og heller ingen snyltere utenfra.

Jeg har ikke satt meg inn i hva omvendt julenisse er, men flere av dere skriver om julemat.

Jeg tror ikke at man hadde trengt en slik tigge-ordning. Fornavn og nummer og ønsker hadde holdt. "Erik. Har en datter på 7 år. Tlf 92345385". Men hva vet vel jeg, jeg tror bare at de fleste oppegående folk med et snev av moral hadde hatt betenkeligheter med å stjele veldedige midler fra folk som trenger det mer. Kanskje man trenger å melde seg på fordi omvendt julenisse ikke har nok midler til alle? Uansett synes jeg det er synd at man skal måtte utlevere seg selv og sine barn for muligheten til å "vinne". Det må være vondt å trenge hjelp men ikke være så god på formulering f.eks. og derfor ikke motta hjelp. Jeg har solgt mye på finn.no, og folk har ikke alltid ordforråd eller norskkunnskaper nok til å skrive forståelig. Da tenker jeg det er vanskelig å skrive en begrunnelse for hvorfor du skal få noe fra omvendt julenisse. Og om man søker og få nei vil det vel oppleves som et dobbelt slag i trynet??

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Søgni skrev:

Jeg mener slike prosjekter bør se til måten som eksempelvis Røde Kors har organisert "Ferie for alle" på. Her melder man seg ikke på selv, men "hjelpeapparatet" melder på. Dette kan være skole, barnehage, flyktningetjeneste, NAV og andre offentlige instanser og etater, kanskje også frivillige foreninger, kort sagt de som er i kontakt med familiene og vet hvor skoen trykker. I påmeldingsskjemaene, så blir den som melder på, bedt om å begrunne, og også prioritere mellom de påmeldte om de melder på flere. 

Her er det IKKE snakk om å gjøre noe uten samtykke, eller snakke over hodet på folk. Det er selvsagt i tett dialog med familiene det gjelder. Men min erfaring med dette, og den er god(!!) så opplever flere at det er enklere å få noen profesjonelle, eller objektive, til å tale sin sak, i stedet for å stå og skrape etter veldedighet. (Noe jeg ikke ville kalt det, men som det føles som). 

Men hva med dem som skjuler problemene/fattigdommen, som klarer å holde fasaden, så ingen er klar over hvor mye de sliter for å få ting til å gå rundt i hverdagen? Det er ingen som kan melde dem på, fordi ingen andre vet. Og for disse familiene kan akkurat julen være det største problemet.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FruRosa skrev:

Men hva med dem som skjuler problemene/fattigdommen, som klarer å holde fasaden, så ingen er klar over hvor mye de sliter for å få ting til å gå rundt i hverdagen? Det er ingen som kan melde dem på, fordi ingen andre vet. Og for disse familiene kan akkurat julen være det største problemet.

Jeg er enig i det, og det er også, etter min mening, en av flere svakheter med denne måten å organisere på! Fordelen er å få et slags rammeverk rundt det, og ikke minst å få spredt informasjon til de som trenger det. For det er ingen selvfølge at de som ville trengt det mest er de som vet om det (noe jeg mener er et argument å ta med seg opp mot spørsmålet ditt) , eller er best til å tale sin sak. 

Mens det negative er det du nevner, og en større diskusjon rundt samarbeid mellom (særlig) det offentlige og diverse organisasjoner. For eksempel hva det er OK at hjelpeapparatet bruker tid på, når det knapt er tid til lovpålagte oppgaver i hverdagen. Eller ulike etiske dilemma som kan oppstå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lillesnøfnugg
18 minutter siden, Undreguri skrev:

I går registrerte jeg at handlegaten.no( som jeg har handlet hos flere ganger og heier på ) kommenterte med hjerter på fruas innlegg på insta med undertøy, maske og nyfylte lepper. Jeg spurte  eieren om hun vil assosieres med denne bedriften og viste bla til denne siden samt bloggen om inflencere. Nevnte massiv bruk av barn i SoMe bla . Handlegatene svarte meg ikke, men har nå blokkert meg. Jeg tok kontakt på DM, men handlegaten har nok «sladret» for jammen har frua blokkert meg også. I rest my case..!

Var innlegget merket som reklame?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlegaten.no fører jo blant annet merket byMalina med den rysjekjolen som tar seg best ut på en gulvlampe, som bloggeier har fremvist i flere farger. Samt Twentyfour, også fremvist i ulike farger på bloggen under en sponset Geilo-tur. Alt tøy uten merking.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Var innlegget merket som reklame?

Nei..( tror ikke det, og nå er jeg blokkert...)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Handlegaten.no fører jo blant annet merket byMalina med den rysjekjolen som tar seg best ut på en gulvlampe, som bloggeier har fremvist i flere farger. Samt Twentyfour, også fremvist i ulike farger på bloggen under en sponset Geilo-tur. Alt tøy uten merking.

Så synd.. heier alltid på Gründere..., men nå er jeg litt sjokkert og irritert! Blokkere etter et spm?? Så urolig useriøst...#skuffa

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Undreguri skrev:

Så synd.. heier alltid på Gründere..., men nå er jeg litt sjokkert og irritert! Blokkere etter et spm?? Så urolig useriøst...#skuffa

Enig i at det er lite profesjonelt av bedrifter å benytte seg av strutsemetoden når de får henvendelser de ikke vil svare på. Krenk by proxy er en smittsom folkesykdom, men ikke blant bedrifter som driver profesjonelt og er opptatte av godt omdømme.🙄

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Undreguri skrev:

Nei..( tror ikke det, og nå er jeg blokkert...)

Så sant spørsmålet var nøytralt og uten hets hadde jeg faktisk tatt en telefon og hørt hva slags kundebehandling dette var. Det er jo helt horribel oppførsel fra en bedrift. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Halle-Palle skrev:

Så sant spørsmålet var nøytralt og uten hets hadde jeg faktisk tatt en telefon og hørt hva slags kundebehandling dette var. Det er jo helt horribel oppførsel fra en bedrift. 

Av informasjonen man finner fremstår bedriften på SoMe som et foretak drevet av én enkelt person.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Kremmerhuset-gate?

Er det bare jeg som reagerer på den voldsomme eksponeringen av tøy som ikke er reklame? I følge Caroline har billigkjeden Zara blitt en favoritt, og hun vier hele innlegg til å vise frem og skryte av klærne, uten å få betalt for det. Twenty Four, HM og Bik Bok er også stadig vist frem. De to siste merkene vet jeg bruker influencere i reklame, men CBE gjør det altså gratis?

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handlegaten.no får ikke mine penger, for å si det sånn. Uavhengig av saken skissert over, jeg har sett at de liker alle slags «influencere» som eksponerer barn. Ikke noe pluss i min bok. 

Endret av Kollontaj
  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
24 minutter siden, Felis skrev:

Ny Kremmerhuset-gate?

Er det bare jeg som reagerer på den voldsomme eksponeringen av tøy som ikke er reklame? I følge Caroline har billigkjeden Zara blitt en favoritt, og hun vier hele innlegg til å vise frem og skryte av klærne, uten å få betalt for det. Twenty Four, HM og Bik Bok er også stadig vist frem. De to siste merkene vet jeg bruker influencere i reklame, men CBE gjør det altså gratis?

Neida, jeg reagerer også på det samme. Særlig når bedriften nå har sluttet med spons, og heller kjøper inn selv for så å fakturere annonsør.

Det er en god stund siden vi kunne lese i et avisintervju at det var naivt å tro at bloggen reklamerte gratis, eller noe i den retningen. Skal finne frem lenken.

Tilføyelse: "Det er nemlig slik at skal du ha noe vist frem hos Caroline må du stort sett betale for det."

https://www.dn.no/studier/blogget-for-28-millioner-i-fjor/1-1-2009904

Jeg tror ikke de driver med veldedighetsreklame for klær og hårspenner på bloggen.

Endret av Revenge o'Cavatina
lenke
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spaniasol

Hvorfor bruker CBE bare klær fra billigkjeder? Hvis hun har kvinner 30+ med god økonomi som målgruppe vil jeg tro at mange i målgruppen er seg bevisst etisk produksjon. Der scorer ikke HM & Co særlig høyt. Synd den blæsten som var om barnearbeid, dårlige arbeidsforhold og miljøskadelig produksjon nå har stilnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Undreguri skrev:

I går registrerte jeg at handlegaten.no( som jeg har handlet hos flere ganger og heier på ) kommenterte med hjerter på fruas innlegg på insta med undertøy, maske og nyfylte lepper. Jeg spurte  eieren om hun vil assosieres med denne bedriften og viste bla til denne siden samt bloggen om inflencere. Nevnte massiv bruk av barn i SoMe bla . Handlegatene svarte meg ikke, men har nå blokkert meg. Jeg tok kontakt på DM, men handlegaten har nok «sladret» for jammen har frua blokkert meg også. I rest my case..!

Sier litt om deg. Du leser bloggen gratis og følger henne, men tåler ikke at hun ska tjene penger. Frekkhetens nådegave tenker nå jeg. Flott at de tar affære. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kommentaren; 

Hei. Ser at dere kommenterer på Caroline Berg Eriksen sin insta-profil. Er det en bedrift handlegaten vil assosieres med? Er redd dere vil miste mange kunder da.... les gjerne sidevis med dokumentasjon om juks, kynisk bruk av barn på sosiale medier, manglende merking av reklame, sykelig  kroppsfokus, massiv redigering av bilder osv... på feks bloggen om influencere eller kvinneguiden. Mvh ( tatt bort navnet mitt).

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...