Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Lille_Krokodille skrev:

Eller så er «Hjelp oss å hjelpe» i Østfold et bra tiltak!  

Hjelp oss å hjelpe, med unntak av Hjelp oss å hjelpe Østfold, står på innsamlingskontrollens obs-liste. Det betyr ikke nødvendigvis at det ikke er et sympatisk tiltak, men det er interessant å se hvordan innsamlingskontrollen vurderer private organisasjoner:

http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/obs/vis/65

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Kollontaj skrev:

Det er samme organisasjon.

Poenget var at det ikke er bloggparet som krever en "søknad", men at det er måten organisasjonen jobber på. Da håper jeg organisasjonen har rutiner mtp personvern. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Oline12 said:

Poenget var at det ikke er bloggparet som krever en "søknad", men at det er måten organisasjonen jobber på. Da håper jeg organisasjonen har rutiner mtp personvern. 

Hvis du leser gjennom personvernregelverket til Omvendt Julenisse, så fremstår det ikke spesielt tillitsvekkende. Da hjelper det heller ikke på tilliten at prosjektet i Østfold skal driftes av to personer som i årevis har utvist en absolutt uvilje til å føye seg etter regler og lover - til tross for flere påpakninger fra offentlig hold. Utover det er det snakk om de selvsamme personene som ikke har gått av veien for å oppsøke privatpersoner og bruke blogg samt andre sosiale medier til å henge ut samt sjikanere vedkommende.

Videre finner jeg det høyst betenkelig og urovekkende at to personer som åpenbart har et særdeles lemfeldig forhold til personvern av mindreårige, nå setter seg selv som dommer, jury, og bøddel ovenfor mennesker i økonomisk prekære livssituasjoner.  

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rimelig spesielt alt om personvern som står på nettsiden. Noen som har mer erfaring med slikt og det er vanlig med denne ordlyden? Er det nødvendig juridisk sett eller hva er årsaken? Syns ordet markedsføring var nevnt flere ganger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eveliina skrev:

Siden de personlige historiene heller ikke kan ettergåes og kontrolleres i noen særlig grad, slik myndighet har ikke en privat hjelpeorganisasjon - så vil disse sensitive personopplysningene heller ikke egentlig hjelpe dem i en utvelgelse. De har ingen mulighet til å kontrollere at det hver enkelt forteller om er sant. Så sånn sett har denne innsamlingen av sensitiv personinformasjon heller ingen reell hensikt eller verdi. Sånn utover å ydmyke de som trenger hjelp.

Selve tiltaket er flott, men reagerte også på søknadsprosessen av samme grunner som Eveliina. Jeg har hentet ut julemat og gaver til en uheldig stilt mor en gang. Hun fikk være anonym, det ble ikke stilt spørsmål om verken livssituasjon eller navn. For akkurat denne moren var det å bli stemplet som fattig så skambelagt at hun ikke engang torte møte opp selv. Jeg kjente henne og tilbød meg å dra for henne fordi jeg visste hun virkelig slet. 

Terskelen for å utlevere en sårbar livssituasjon er utrolig høy for de fleste. Det er ikke vanskelig å sette seg inn i? @Nebel86, om du som mor hadde havnet i en vanskelig situasjon pga dyp depresjon, arbeidsledighet, store gjeldsproblemer, skilsmisse e.l, hadde du virkelig vært komfortabel med å sende inn sårbar informasjon sammen med navnet ditt? Vel vitende om at personen i andre enden som mottok informasjonen kunne være læreren til barnet ditt, en kollega eller en nabo, som tilfeldigvis jobbet frivillig i Omvendt Julenisse? 

Som Eveliina sier vil det og være umulig å vite hvilke historier som er sanne. Det er heller ikke mulig å vite om personen får hjelp andre steder- de få organisasjonene og tiltakene som krever kontaktinfo (akutt sosialhjelp i helger f.eks) har taushetsplikt uansett. 

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Oline12 skrev:

Rimelig spesielt alt om personvern som står på nettsiden. Noen som har mer erfaring med slikt og det er vanlig med denne ordlyden? Er det nødvendig juridisk sett eller hva er årsaken? Syns ordet markedsføring var nevnt flere ganger. 

ser ut som noe de har "lånt" et sted og oversatt med google translate, uten å tilpasse sin organisasjon.

Hva mener de f.eks med dette her? Vet de det selv?:

Når du bruker nettstedet, samtykker du i innsamling, lagring, bruk, avsløring og annen bruk av dine personlige opplysninger som beskrevet i denne personvernreglene

eller dette??:

Registreringsinformasjon: 

• Når du registrerer deg på nettstedet vårt, vil du bli bedt om å gi oss visse detaljer som: Fullt navn; e-post eller fysisk adresse og annen informasjon.

• Ved registrering av kjøp av hjemmeside  vil vi samle inn info om betalingskort for å kunne fullføre betaling. 

• Når vi gir tilbud på tjenester vil vi samle inn hvilken tjeneste du ønsker tilbud på, domenet, navn, mail og telefon nr. 

Sitatene er tatt fra personverninfoen deres her: https://www.omvendtjulenisseostfold.com/personvern

Endret av MissLucy
  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele dette opplegget lukter det kun omdømme-fisking av, for de kunne gjort det på en helt annen og mer anonym måte, ved f.eks å donere mat, klær og whatever til veldedige organisasjoner som driver med samme type hjelp, rett og slett. Og de hadde ikke engang behøvd å blitt identifisert, men det får man jo ikke noe kred for og kan bruke for hva det er verdt i ettertid for å få mer inntjening til hovedgeskjeften, nemlig treasures as og CBE-bloggen

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Oline12 skrev:

Det er nødvendig, det er pålagt iht til GDPR-lovginingen. Man skal vite hvilke opplysninger som samles inn, hva formålet med de er, og om de viderebehandles. Her følges loven, for en gangs skyld. Ikke kritiser det.

Endret av CabinCruiser
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, MissLucy skrev:

ser ut som noe de har "lånt" et sted og oversatt med google translate, uten å tilpasse sin organisasjon.

Når du bruker nettstedet, samtykker du i innsamling, lagring, bruk, avsløring og annen bruk av dine personlige opplysninger som beskrevet i denne personvernreglene

eller dette??:

• Når du registrerer deg på nettstedet vårt, vil du bli bedt om å gi oss visse detaljer som: Fullt navn; e-post eller fysisk adresse og annen informasjon.

• Ved registrering av kjøp av hjemmeside  vil vi samle inn info om betalingskort for å kunne fullføre betaling. 

• Når vi gir tilbud på tjenester vil vi samle inn hvilken tjeneste du ønsker tilbud på, domenet, navn, mail og telefon nr. 

Det er informasjon som er pålågt å gi ut til de registrerte iht til GDPR-lovgivningen. Det er ingenting galt i å kopiere andres personvernerklæringer til eget formål så lenge ordlyden er tilpasset det formålet man skal bruke den til. Det eneste jeg reagerer på er "samtykke til å avsløre dine opplysninger". Akkurat denne ville jeg sjekket med datatilsynet om. Avsløring betyr i mine ører en slags viderebehandling av opplysninger og det skal være begrunnet i en formålstjenestelig behov med basis i GDPR-lovgivningen.

Informasjon som den registrerte har rett til å vite er blant annet

- Formål

- Innsamling og behandling av opplysninger

- Lagring av opplysninger (herunder hvilket land, utenfor eller innenfor EØS har betydning)

- Rett til sletting og endring av opplysninger

- Hvilke behandlinger som utføres ved hjelp av informasjonen/hvilke systemer som brukes for å behandle opplysningene

- Hvem som behandler opplysningene (det trenger ikke å være en navngitt person, det holder med f.eks "ansatte med tjenstlig behov"
- Rett til dataportabilitet

- Rett til innsyn i alle opplysninger som er samlet inn om deg

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, MissLucy skrev:

eller dette??:

Datatilsynet er nok rette instans for slike spørsmål. For meg fremstår ikke nettsidens retningslinjer for ivaretakelse av personvern korrekt. GDPR er infløkt, og om noe er google-oversatt og brukt etter klipp og lim-metoden er nok ikke de interne retningslinjene i orden. Dette er ikke betryggende i det hele tatt når det er snakk om personer i sårbare situasjoner.

Om det er Telemark-avdelingen eller Østfokd-avdelingen som er ansvarlige for dette, spiller ingen rolle. Dette skulle ha vært på plass i 2018 da GDPR trådte i kraft.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Det er informasjon som er pålågt å gi ut til de registrerte iht til GDPR-lovgivningen. Det er ingenting galt i å kopiere andres personvernerklæringer til eget formål så lenge ordlyden er tilpasset det formålet man skal bruke den til. Det eneste jeg reagerer på er "samtykke til å avsløre dine opplysninger". Akkurat denne ville jeg sjekket med datatilsynet om. Avsløring betyr i mine ører en slags viderebehandling av opplysninger og det skal være begrunnet i en formålstjenestelig behov med basis i GDPR-lovgivningen.

Informasjon som den registrerte har rett til å vite er blant annet

- Formål

- Innsamling og behandling av opplysninger

- Lagring av opplysninger (herunder hvilket land, utenfor eller innenfor EØS har betydning)

- Rett til sletting og endring av opplysninger

- Hvilke behandlinger som utføres ved hjelp av informasjonen/hvilke systemer som brukes for å behandle opplysningene

- Hvem som behandler opplysningene (det trenger ikke å være en navngitt person, det holder med f.eks "ansatte med tjenstlig behov"
- Rett til dataportabilitet

- Rett til innsyn i alle opplysninger som er samlet inn om deg

jeg vet hva GDPR er. Poenget mitt var å vise at det ser ut som de har brukt copy-paste og google translate, uten å tilpasse det til sin organisasjon overhodet. Og da er det vanskelig å tro på at de vet selv hva de lover, og hvordan skal de overholde det da?

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, MissLucy skrev:

eller dette??:

Hjemmeside? Betalingskort? Tilbud på domene, mail, navn og telefon? Får man en nettbutikk pent pakket inn til jul av Eriksens 😂

Dette er jo bare latterlig!

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Datatilsynet er nok rette instans for slike spørsmål. For meg fremstår ikke nettsidens retningslinjer for ivaretakelse av personvern korrekt. GDPR er infløkt, og om noe er google-oversatt og brukt etter klipp og lim-metoden er nok ikke de interne retningslinjene i orden. Dette er ikke betryggende i det hele tatt når det er snakk om personer i sårbare situasjoner.

Om det er Telemark-avdelingen eller Østfokd-avdelingen som er ansvarlige for dette, spiller ingen rolle. Dette skulle ha vært på plass i 2018 da GDPR trådte i kraft.

Du ville blitt overrasket over hvor mange som faktisk tror GDPR er er kun en personvernerklæring.

Ivaretakelsen av personvernet i dette tilfellet ser etter personvernerklæringen ut til å være helt okei. Formålet til den er å vise den registrerte hvilke rettigheter og hvilke opplysninger om de som samles inn. F.eks hva de samtykker til. Personvernerklæringen, om den nå er oversatt eller ei, kommer fra ett EØS-land og vil være tilstrekkelig nok til å dekke forordningens krav.

Når det gjelder de interne retningslinjene, som du henviser til, så reflekteres det gjerne ikke ut i en personvernerklæring. Hensikten med erklæringen er å vise de registrertes rettigheter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Det eneste jeg reagerer på er "samtykke til å avsløre dine opplysninger". Akkurat denne ville jeg sjekket med datatilsynet om. Avsløring betyr i mine ører en slags viderebehandling av opplysninger og det skal være begrunnet i en formålstjenestelig behov med basis i GDPR-lovgivningen.

Slik tolket jeg det også. Synes også det er litt rart at det ikke står noe om hvor lenge søknader/kontaktinfo blir arkivert i organisasjonens system. Men datatilsynet har jo regler ifh når slike opplysninger skal makuleres/slettes. Ser man kan donere en sum til organisasjonen via bankkonto, så mulig myndighetene har visse krav til registrering av antall søkere? Sikkert noen som har mer innsikt i veldedighetsarbeid her i tråden. 

Bevaring

Vi beholder dine personlige opplysninger så lenge som nødvendig for å kunne tilby våre tjenester, og for å overholde våre juridiske forpliktelser, løse tvister og håndheve våre retningslinjer.

Endret av miss spjåk
skriveleifer
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille_Krokodille
27 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Det er nødvendig, det er pålagt iht til GDPR-lovginingen. Man skal vite hvilke opplysninger som samles inn, hva formålet med de er, og om de viderebehandles. Her følges loven, for en gangs skyld. Ikke kritiser det.

Her ble det stilt et spørsmål om hva dette betød, det var jo ikke kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig poenget med å poste gravidbilder av seg selv på Instagram? Skrytebilder liksom? Det er jo bare pinlig å vise frem sånn bitteliten mave og tekste med "Tenk at jeg var 36 uker på vei her".  Det er ikke noe stas å ha liten baby i magen spør du meg. 

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La merke til at dette var den eneste siden hittil det ikke sto at Caroline redigerte seg slankere for flere år siden og LK dissa Beyoncé for 10 år siden. Følte bare for å nevne dette siden sikkert ingen har fått det med seg til nå. Dette skal jo henge igjen ved disse to til dommedag 😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, miamiamia skrev:

Hva er egentlig poenget med å poste gravidbilder av seg selv på Instagram? Skrytebilder liksom? Det er jo bare pinlig å vise frem sånn bitteliten mave og tekste med "Tenk at jeg var 36 uker på vei her".  Det er ikke noe stas å ha liten baby i magen spør du meg. 

Herregud hun kalva for lenge siden, la det gå. Finn på noe nytt :fnise:

Reprise på reprise på reprise

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, miamiamia skrev:

Det er ikke lov å være fornøyd med gravidmagen selv om den er liten altså? 

Greit å vite 🙄

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, EvenBeinlaus skrev:

La merke til at dette var den eneste siden hittil det ikke sto at Caroline redigerte seg slankere for flere år siden og LK dissa Beyoncé for 10 år siden. Følte bare for å nevne dette siden sikkert ingen har fått det med seg til nå. Dette skal jo henge igjen ved disse to til dommedag 😂

Vel, det er ikke sånn at de gikk ut, beklaget og sluttet å redigere seg selv, de bare fjernet muligheten folk hadde til å finne ut av det ved å ikke laste opp originalfiler, eller noe sånt, dette vet andre her mer om enn meg. Og LKE synes vel ikke Beyoncé er feit lenger i og med at han og kona gjør hva som helst for å gi henne  bitteliten midje og stoor rumpe.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...