Aricia Skrevet 8. november 2019 #10821 Del Skrevet 8. november 2019 Jeg synes betenkningen om taushetsplikt og sensitive opplysninger er svært betimelig. Større og/eller veletablerte organisasjoner har gode systemer for dette, men med mindre og nyere personlige initiativ er det kanskje mer vekslende og personavhengig? Her er feks åtte steg til et godt personvern fra Frivillighet Norge: https://www.frivillighetnorge.no/no/faq/personvern/#undefined Noen eksempler fra listen: Sitat - Har dere skrevet ned og dokumentert rutinene deres? - Har dere laget en personvernerklæring som ligger lett tilgjengelig på nettsiden deres? - Har dere laget en årsplan for gjennomgang av rutiner og risikovurdering av arbeidet med personopplysninger i organisasjonen? Før jeg ville gitt fra meg så sensitive personlige opplysninger om egen økonomi og livssituasjon ville jeg forsikret meg om at tiltaket jeg benyttet meg av hadde gode systemer og rutiner for å forvalte opplysningene på en profesjonell måte. 39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 8. november 2019 #10822 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) 1 time siden, Linjalen skrev: ... Ellers kan det bel like godt være at omvendt julenisse-bilen er på besøk for å ta imot donasjoner som å gi dem så jeg ser ikke helt problemet der. Det kan det være, men det beste hadde vært om bilen var mer anonym, for folk kan fort begynne å snakke. Hvorfor utsette de for det, bare pga logo/reklame på bilen? Tilføyelse: Nå vet vi ikke om de kommer til å bruke den sponsede bilen, når gaver e.l. skal leveres. Jeg håper virkelig at de lar være, og at de skriver noe om det på nettsiden, slik at folk kan være trygg på hva som skjer ved levering. Endret 8. november 2019 av LeiaO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 8. november 2019 #10823 Del Skrevet 8. november 2019 10 timer siden, Luvinesta skrev: Selvsagt, det er nok å ta av her inne for å si det sånn. Kunne jo nevnt brukernavn, men når de fleste kritikerne her sier seg enige i akkurat det samme så føler jeg betegnelsen "dere" er passende, "dere" betyr ikke nødvendigvis "alle". Meningene vet jeg en tøddel om når det står svart på hvitt her inne. Absolutt alt som carolinebergeriksen.no gjør utrykker skepsis her inne. Selv dette. Og ja, dere setter kjepper i hjulene ved å betegne det hele negativt og spekulere i hvem man må "spørre" om å få gaver fra når dette er en helt normal fremgangsmåte for å få inn henvendelser, drar inn ting som ikke er relevant for selve prosjektet, og kritiserer det. Dere ( @Revenge o'Cavatina @Glemtbrukernavnet @Surikatt @Dolce @Mrs Robinson @decker @Pjolterbeist @Skrottefar @Aquarius04 med flere.) regelrett pisser på hele prosjektet på de siste sidene her ved å kritisere hele prosjektet, latterligjøre og nedsnakke det, og det på bekostning av andre mennesker. Tenkte humrende for meg selv når det ble klart at de skulle være med, at ja, kritikerne her inne skal vel finne ut måter å klare å boikotte og være kritisk til selv dette prosjektet også. Det skal godt gjøres å kritisere Omvendt Julenisse og vri om det å hjelpe andre til å bli negativt, selv når det gjelder CBE. Men trodde helt ærlig at det kom til å bli tatt godt i mot etter all den tid hun har fått kritikk for å ikke gjøre noe bra uten å tjene penger på det. Hva er det å være skeptisk til? Om folk får hjelp så spiller det vel liten rolle for dem om CBE får godt omdømme av det, hun tjener ingenting på dette økonomisk. Eller tror du at paret tar pengene selv siden hun ikke har troverdighet? Er det viktigere at CBE ikke får kred enn det er at familier kan få en bedre Jul? Det er nok mye man kan kritisere CBE for, men dette er virkelig ikke en av de tingene. Og om folk som er interessert i å donere og googler "omvendt julenisse østfold" for å se om det er troverdig, kommer inn på denne siden og lar være pga kritikken så er det kun de som trenger det som taper på det. Dette var da utrolig illsint og lite nyansert. Jeg synes CBE har fått mye kred for dette opplegget, her inne - flere av de du tagger har da virkelig heiet på dette. Det er ikke å stikke kjepper i hjul å stille seg spørsmål om hvordan etikken håndteres i et slikt prosjekt. Det er mange fallgruver her. Jeg hadde nok likt å vite hvem jeg utleverer detaljene om meg selv til. Selv om man er snill og godhjertet, må man følge gjeldende regelverk når man ber folk å fortelle om privatøkonomi og behov for bistand. Det står også på nettsiden at man plikter å si fra hvis man mottar gaver fra andre, men det står ikke hvilken betydning det eventuelt vil ha. Jeg tenker at det å skulle utlevere slike opplysninger om seg og familien, fordrer at de som innhenter og forvalter opplysningene, er bevisst hva man spør om, og forteller folk hva som skjer med opplysningene etter at de har gitt dem til omvendtnissene. 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Mrs Robinson Skrevet 8. november 2019 Populært innlegg #10824 Del Skrevet 8. november 2019 Ok,så jeg pisser på et prosjekt fordi jeg synes det er festlig at noen påpeker at initiativtakerne som selv ikke klaree forholde seg til sine egne barns rett til privatliv, skal verne om privatlivet til andre. Det kan jeg leve med 57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Stjernekikkeren Skrevet 8. november 2019 Populært innlegg #10825 Del Skrevet 8. november 2019 Det å hjelpe noen som trenger det, og det å hjelpe noen som trenger det for at du skal føle deg bedre og vinne noe på det, er to helt forskjellige ting. Det er forskjell på en seriøs organisasjon som jobber for å hjelpe og støtte, og som har lang erfaring i å ha nær kontakt med mennesker i nød, og et par bloggere hvis gjennomgående tone på bloggen har vært "det er ikke min feil at DU føler det sånn ". Så skal de sitte der og bestemme hvem som skal få hjelp, basert på hvilken kunnskap og erfaring, sånn egentlig? Det lyser ikke nærhet og sårbarhet av ekteparet Eriksen, de deler aldri sårbare tanker og følelser, aldri en mindre pen side, for det har de har de suksessfullt redigert vekk på bilder. Det å se mennesker som ikke har det like bra som deg selv krever en god dose forståelse og empati, man skal kunne finne seg på samme nivå som dem, se de, respektere de, og forstå smerten deres, det skal være et ønske om å rekke ut en hånd og hjelpe fordi man føler seg selv i dette mennesket, og det tror jeg blir en litt for tøff oppgave for fotballfrue paret. Det krever visse egenskaper å jobbe så tett på SÅ sårbar gruppe, de skal tross alt tigge etter julemat og gaver til familien sin fordi man av ulike grunner ikke er i stand til å levere det selv. Da må man faktisk bli møtt med varme, forståelse, og omsorg. Jeg likte også bilen veldig godt forresten, bare lurer på om sirenen blir montert senere? For jeg tror ikke at de som bor i byggefeltet under helt fikk med seg at familien Nordmann ikke hadde råd til jul dette året selv, og måtte få besøk av et bloggerpar som må jevne ut karmaen, og alle vennene deres som ikke ville bidra med mindre de fikk reklamen på bilen. 72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hebbbbbe Skrevet 8. november 2019 #10826 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) 33 minutter siden, Stjernekikkeren skrev: Det å hjelpe noen som trenger det, og det å hjelpe noen som trenger det for at du skal føle deg bedre og vinne noe på det, er to helt forskjellige ting. Det er forskjell på en seriøs organisasjon som jobber for å hjelpe og støtte, og som har lang erfaring i å ha nær kontakt med mennesker i nød, og et par bloggere hvis gjennomgående tone på bloggen har vært "det er ikke min feil at DU føler det sånn ". Så skal de sitte der og bestemme hvem som skal få hjelp, basert på hvilken kunnskap og erfaring, sånn egentlig? Det lyser ikke nærhet og sårbarhet av ekteparet Eriksen, de deler aldri sårbare tanker og følelser, aldri en mindre pen side, for det har de har de suksessfullt redigert vekk på bilder. Det å se mennesker som ikke har det like bra som deg selv krever en god dose forståelse og empati, man skal kunne finne seg på samme nivå som dem, se de, respektere de, og forstå smerten deres, det skal være et ønske om å rekke ut en hånd og hjelpe fordi man føler seg selv i dette mennesket, og det tror jeg blir en litt for tøff oppgave for fotballfrue paret. Det krever visse egenskaper å jobbe så tett på SÅ sårbar gruppe, de skal tross alt tigge etter julemat og gaver til familien sin fordi man av ulike grunner ikke er i stand til å levere det selv. Da må man faktisk bli møtt med varme, forståelse, og omsorg. Jeg likte også bilen veldig godt forresten, bare lurer på om sirenen blir montert senere? For jeg tror ikke at de som bor i byggefeltet under helt fikk med seg at familien Nordmann ikke hadde råd til jul dette året selv, og måtte få besøk av et bloggerpar som må jevne ut karmaen, og alle vennene deres som ikke ville bidra med mindre de fikk reklamen på bilen. Jeg er så enig i dette! Folk som har behov for hjelp på grunn av fattigdom, trenger å bli møtt av noen som er genuint interessert i å hjelpe, ikke for å flashe det på en blogg. Endret 8. november 2019 av Hebbbbbe 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Eveliina Skrevet 8. november 2019 Populært innlegg #10827 Del Skrevet 8. november 2019 Etter å nå ha lest innlegget om 'Omvendt julenisse' sett bildene av den sponsa bilen og lest infoen på nettsiden til 'Omvendt julenisse Østfold', så sitter jeg her hoderystende. Det fremkommer med all tydelighet at disse initiativtakerne ikke har noen anelse om hvordan det er å befinne seg i den livssituasjonen til menneskene de har satt seg fore å hjelpe. De ser heller ikke ut til å evne å sette seg inn i hvor uendelig mye skam det innebærer. Hvor mange vonde liv. Hvor mange helt vanlige familier gjør alt for å opprettholde fasaden til tross for at det er havregrøt til middag hver dag. Har de overhodet satt seg inn i hvilke tilrettelegginger denne typen hjelpetiltak må sette i verk, kun for at de som trenger hjelpen skal føle at det er trygt å motta den? For å si det slik - en bil med flashende reklame på døra er det siste svært mang i disse livssituasjonene ønsker seg. Om initiativtakerene skulle lese dette, så håper jeg det blir tatt som den konstruktive tilbakemeldingen det er ment. Har de snakket med noen, som kunne trenge hjelp til jul, om hvordan prosjektet bør gjennomføres? Er de forberedt på å være medmennesker, høre om vonde livssituasjoner og gi den støtten? Når en setter i gang hjelpetiltak rettet mot mennesker i en sårbar økonomisk situasjon, så rører en oppi ei langt større gryte enn kun det å kjøre ut mat/gaver. Den sponsede bilen med store logoer sier meg noe om at det er total mangel på forståelse for andres liv. Det er helt vanlig, at det avtales anonyme møtesteder langt utenfor hjemmet. Folk vil ikke at andre skal se at de trenger hjelp, forstå at de sliter med penger. Om en ser for seg at det bare er å samle inn gaver/mat, og kjøre rundt uka før jul og levere på døra etter søknad, i en bil flashende med reklame - og så skal alle bli glade, og se hvor snille de er - så aner en ikke hva en har begitt seg inn på. 76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 8. november 2019 Forfatter #10828 Del Skrevet 8. november 2019 11 minutter siden, Eveliina skrev: Etter å nå ha lest innlegget om 'Omvendt julenisse' sett bildene av den sponsa bilen og lest infoen på nettsiden til 'Omvendt julenisse Østfold', så sitter jeg her hoderystende. Det fremkommer med all tydelighet at disse initiativtakerne ikke har noen anelse om hvordan det er å befinne seg i den livssituasjonen til menneskene de har satt seg fore å hjelpe. De ser heller ikke ut til å evne å sette seg inn i hvor uendelig mye skam det innebærer. Hvor mange vonde liv. Hvor mange helt vanlige familier gjør alt for å opprettholde fasaden til tross for at det er havregrøt til middag hver dag. Har de overhodet satt seg inn i hvilke tilrettelegginger denne typen hjelpetiltak må sette i verk, kun for at de som trenger hjelpen skal føle at det er trygt å motta den? For å si det slik - en bil med flashende reklame på døra er det siste svært mang i disse livssituasjonene ønsker seg. Om initiativtakerene skulle lese dette, så håper jeg det blir tatt som den konstruktive tilbakemeldingen det er ment. Har de snakket med noen, som kunne trenge hjelp til jul, om hvordan prosjektet bør gjennomføres? Er de forberedt på å være medmennesker, høre om vonde livssituasjoner og gi den støtten? Når en setter i gang hjelpetiltak rettet mot mennesker i en sårbar økonomisk situasjon, så rører en oppi ei langt større gryte enn kun det å kjøre ut mat/gaver. Den sponsede bilen med store logoer sier meg noe om at det er total mangel på forståelse for andres liv. Det er helt vanlig, at det avtales anonyme møtesteder langt utenfor hjemmet. Folk vil ikke at andre skal se at de trenger hjelp, forstå at de sliter med penger. Om en ser for seg at det bare er å samle inn gaver/mat, og kjøre rundt uka før jul og levere på døra etter søknad, i en bil flashende med reklame - og så skal alle bli glade, og se hvor snille de er - så aner en ikke hva en har begitt seg inn på. en annen ting jeg lurer på er når og hvordan de har tenkt å orientere søkerne om de vinner lotteriet eller ikke. For jeg antar at det er vanskelig å vite på forhånd hvor mye man får inn, så man vet ikke hvor mange man kan hjelpe. Risikerer mottakerne å måtte vente til kort tid før jul før de får beskjed? det er nok en vanskelig usikkerhet å hanskes med i så fall. 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 8. november 2019 #10829 Del Skrevet 8. november 2019 Jeg må bare si meg enig med alle "dere" (ingen nevnt, ingen glemt) som uttrykker bekymring for hvordan mottakerens skal velges ut, hvordan de skal "bevise" sin trang, hvordan opplysningene skal behandles og motivasjonen bak hele prosjektet. Så legg meg til lista av de som "pisser på prosjektet". Faktisk skal jeg gå enda lenger og stille meg skeptisk til hele prosjektet Omvendt Julenisse (så ingen heiing fra meg, altså). Det hele minner om et PR-stunt av folk med null peiling og uklare motiver. Når det er sagt, så tviler jeg ikke på at de får nok søkere til å kunne skryte av at prosjektet ble en suksess. Desperate mennesker er nettopp desperate. Hvis en søknad og påfølgende intervju med LKE kan hjelpe familien din litt i høytiden, så gjør du det. Men jeg vil minne om at det finnes andre hjelpetiltak som sikrer mottakernes anonymitet og verdighet. 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 8. november 2019 #10830 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) 27 minutter siden, Eveliina skrev: Etter å nå ha lest innlegget om 'Omvendt julenisse' sett bildene av den sponsa bilen og lest infoen på nettsiden til 'Omvendt julenisse Østfold', så sitter jeg her hoderystende. Det fremkommer med all tydelighet at disse initiativtakerne ikke har noen anelse om hvordan det er å befinne seg i den livssituasjonen til menneskene de har satt seg fore å hjelpe. De ser heller ikke ut til å evne å sette seg inn i hvor uendelig mye skam det innebærer. Hvor mange vonde liv. Hvor mange helt vanlige familier gjør alt for å opprettholde fasaden til tross for at det er havregrøt til middag hver dag. Har de overhodet satt seg inn i hvilke tilrettelegginger denne typen hjelpetiltak må sette i verk, kun for at de som trenger hjelpen skal føle at det er trygt å motta den? For å si det slik - en bil med flashende reklame på døra er det siste svært mang i disse livssituasjonene ønsker seg. Om initiativtakerene skulle lese dette, så håper jeg det blir tatt som den konstruktive tilbakemeldingen det er ment. Har de snakket med noen, som kunne trenge hjelp til jul, om hvordan prosjektet bør gjennomføres? Er de forberedt på å være medmennesker, høre om vonde livssituasjoner og gi den støtten? Når en setter i gang hjelpetiltak rettet mot mennesker i en sårbar økonomisk situasjon, så rører en oppi ei langt større gryte enn kun det å kjøre ut mat/gaver. Den sponsede bilen med store logoer sier meg noe om at det er total mangel på forståelse for andres liv. Det er helt vanlig, at det avtales anonyme møtesteder langt utenfor hjemmet. Folk vil ikke at andre skal se at de trenger hjelp, forstå at de sliter med penger. Om en ser for seg at det bare er å samle inn gaver/mat, og kjøre rundt uka før jul og levere på døra etter søknad, i en bil flashende med reklame - og så skal alle bli glade, og se hvor snille de er - så aner en ikke hva en har begitt seg inn på. Vi tenker likt. I tillegg har det fått meg til å tenke på at lite her i verden er så enkelt som å donere bort "hjelp" man selv ikke må gi. Faktum er at bloggeierne er et mellomledd mellom de som faktisk innehar den store givergleden i Sarpsborg og de trengende som mottar hjelpen. Hvis de har holdt på med prosjektet i kulissene over så lang tid som påstås i innlegget, burde det være forventet en økt bevissthet rund verdiene og utfordringene i temaet. Hvis cbe selv hadde tatt innover seg litt mer enn bedret omdømme kunne hun blant annet gitt bort overskuddet med Peppa gris-stæsjet. Eller latt det gå inn i potten i nisse-prosjektet istedet for å selge det. Istedet tar de på seg æren for andres gavmildhet, slik jeg ser det. Slike hjelpetiltak er også et tidkrevende maskineri med mye logistikk, litt av en papirmølle, også regnskapsmessig og man er rapporteringspliktig hvis det på noen måte mottas drifts- eller prosjekttstøtte . I tillegg arbeider man hele tiden med å beskytte andre menneskers sårbarhet og anonymitet. Det er tabubelagt å stå frem som fattig, og det er tungt å jobbe med historiene bak. For meg fremstår dette prosjektets gjennomførbarhet svært naivt fremstilt selv om tanken bak kanskje var god. Tiden vil vise hvordan det går. Endret 8. november 2019 av Revenge o'Cavatina Manglet enkelte ord 46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 8. november 2019 Forfatter #10831 Del Skrevet 8. november 2019 1 minutt siden, Felis skrev: Jeg må bare si meg enig med alle "dere" (ingen nevnt, ingen glemt) som uttrykker bekymring for hvordan mottakerens skal velges ut, hvordan de skal "bevise" sin trang, hvordan opplysningene skal behandles og motivasjonen bak hele prosjektet. Så legg meg til lista av de som "pisser på prosjektet". Faktisk skal jeg gå enda lenger og stille meg skeptisk til hele prosjektet Omvendt Julenisse (så ingen heiing fra meg, altså). Det hele minner om et PR-stunt av folk med null peiling og uklare motiver. Når det er sagt, så tviler jeg ikke på at de får nok søkere til å kunne skryte av at prosjektet ble en suksess. Desperate mennesker er nettopp desperate. Hvis en søknad og påfølgende intervju med LKE kan hjelpe familien din litt i høytiden, så gjør du det. Men jeg vil minne om at det finnes andre hjelpetiltak som sikrer mottakernes anonymitet og verdighet. er ganske enig med deg. Jeg tviler i det hele tatt på om disse to personene uten arbeidserfaring har den nødvendige kompetanse til i det hele tatt å administrere verken logistikken eller søknadsprosessen. Legg "saksbehandler" til listen over yrker de tror de mestrer uten erfaring. Jeg ville ikke engang stolt på at de vet helt grunnleggende ting som at de må åpne og kontrollere pakker som leveres innpakket med kjønn og alder på den tenkte mottaker. Finnes masse eksempler på slemme folk som pakker inn søppel til "gutt 5 år". En annen ting - var det noen som nevnte at de skulle reise bor i jula? hvordan funker det når det koker for fullt i nisseprosjektet? 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tranedatter Skrevet 8. november 2019 #10832 Del Skrevet 8. november 2019 Er de registrert i det registeret som skal sørge for at de er godkjente frivillighetsorganisasjoner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjukk Norris Skrevet 8. november 2019 #10833 Del Skrevet 8. november 2019 (endret) Hei! Jeg har vært ute av bloggen og tråden her ei stund, men gikk nettopp inn på bloggen, leser kommentarfeltet til «bursdagsbonanza» som en gammel guilty pleasure og tenker seriøst? Holder the Eriksens fortsatt på og herjer i eget kommentarfelt? Tør de det? Det er så identisk med mønsteret fra gamledager at jeg ikke klarer å tro noe annet. 1) Kritisk kommentar 2) Eriksenvennlig kommentar. Gyver løs på kritikeren.Avsluttes gjerne med ta deg en bolle *navn på kritisk kommentar* 3) Svar fra Caroline/LK. Alltid benektende på kritikken, uavhengig av hvor konstruktiv den enn er. Endret 8. november 2019 av Tjukk Norris 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 8. november 2019 #10834 Del Skrevet 8. november 2019 8 minutter siden, tranedatter skrev: Er de registrert i det registeret som skal sørge for at de er godkjente frivillighetsorganisasjoner? Denne du tenker på: http://innsamlingskontrollen.no/nb/innsamlingsregisteret/ ? I tilfelle: Ser ikke slik ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 8. november 2019 #10835 Del Skrevet 8. november 2019 Veldig greit å planlegge å dra bort før jul da, så man slipper å ta i med de største takene... 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eveliina Skrevet 8. november 2019 #10836 Del Skrevet 8. november 2019 Fra FAQ'en "Ja vi har vårt personvern som ivaretar dine interesser for anonymitet. I en del av vår prosess er vi nødt til å ha din adresse og annen informasjon - for å kunne levere mat og gaver. Ingen av denne informasjonen går utenfor vår organisasjon." Dette alene vil etter min erfaring gjøre at en god del som reelt trenger hjelp vil vegre seg, og antakelig ikke søke. Den skammen om å slite med penger i velstående Norge er dyp. Det er helt vanlig at folk hverken ønsker å oppgi adresse eller telefonnummer. Mulighet for hovedkontakt kun via messenger eller annen mulighet for anonym kommunikasjon, samt tilbud om anonym møteplass, kan være essensielt for å nå de som virkelig sliter. "Omvendt Julenisse forbeholder seg retten til å avvise søknad uten begrunnelse." Du tvinges til å gi fra deg sårbar og for mange svært intim informasjon - uten noen garanti for å få hjelp. Min erfaring er at terskelen for å henvende seg til et hjelpetiltak er svært høy. Mange går svært mange runder med seg selv før en komme så langt. En slik tilnærming til å plukke ut 'verdige kandidater' er etisk betenkelig av mange grunner. Det vanlige er, i de organisasjoner jeg kjenner til, at en forsøker å hjelpe alle som møter opp eller tar kontakt - uten å stille spørsmål. Det senker terskelen for de som trenger hjelp. Men enda viktigere, mennesker får beholde sin integritet og verdighet. Dette blir av de fleste hjelpeorganisasjoner sett på som langt viktigere enn å skule sette seg til doms over hvem som er passe trengende til å få hjelp. Merk - Omvendt julenisse har ingen myndighet til å, eller måte å kontrollere disse opplysningene uansett. "Blir mat og gaver kjørt ut? Ja! Vi kontakter deg føre levering. Er du ikke hjemme settes varene på trappa." Ref. mitt foregående innlegg. 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monimoni Skrevet 8. november 2019 #10837 Del Skrevet 8. november 2019 33 minutter siden, Tjukk Norris skrev: Hei! Jeg har vært ute av bloggen og tråden her ei stund, men gikk nettopp inn på bloggen, leser kommentarfeltet til «bursdagsbonanza» som en gammel guilty pleasure og tenker seriøst? Holder the Eriksens fortsatt på og herjer i eget kommentarfelt? Tør de det? Det er så identisk med mønsteret fra gamledager at jeg ikke klarer å tro noe annet. 1) Kritisk kommentar 2) Eriksenvennlig kommentar. Gyver løs på kritikeren.Avsluttes gjerne med ta deg en bolle *navn på kritisk kommentar* 3) Svar fra Caroline/LK. Alltid benektende på kritikken, uavhengig av hvor konstruktiv den enn er. Samme mønsteret som det alltid har vært i kommentarfeltet. Gjerne med et par positive kosemose kommentarer til slutt som gjenoppretter balansen, hvis det har vært for mye kritikk. Og hvis man ser på samme kommentarfeltet noen dager etterpå, så kan det hele se annerledes ut. På magisk vis er noe blitt borte, og noe nytt kan det ha kommet. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjernekikkeren Skrevet 8. november 2019 #10838 Del Skrevet 8. november 2019 9 minutter siden, Eveliina skrev: Fra FAQ'en "Ja vi har vårt personvern som ivaretar dine interesser for anonymitet. I en del av vår prosess er vi nødt til å ha din adresse og annen informasjon - for å kunne levere mat og gaver. Ingen av denne informasjonen går utenfor vår organisasjon." Dette alene vil etter min erfaring gjøre at en god del som reelt trenger hjelp vil vegre seg, og antakelig ikke søke. Den skammen om å slite med penger i velstående Norge er dyp. Det er helt vanlig at folk hverken ønsker å oppgi adresse eller telefonnummer. Mulighet for hovedkontakt kun via messenger eller annen mulighet for anonym kommunikasjon, samt tilbud om anonym møteplass, kan være essensielt for å nå de som virkelig sliter. "Omvendt Julenisse forbeholder seg retten til å avvise søknad uten begrunnelse." Du tvinges til å gi fra deg sårbar og for mange svært intim informasjon - uten noen garanti for å få hjelp. Min erfaring er at terskelen for å henvende seg til et hjelpetiltak er svært høy. Mange går svært mange runder med seg selv før en komme så langt. En slik tilnærming til å plukke ut 'verdige kandidater' er etisk betenkelig av mange grunner. Det vanlige er, i de organisasjoner jeg kjenner til, at en forsøker å hjelpe alle som møter opp eller tar kontakt - uten å stille spørsmål. Det senker terskelen for de som trenger hjelp. Men enda viktigere, mennesker får beholde sin integritet og verdighet. Dette blir av de fleste hjelpeorganisasjoner sett på som langt viktigere enn å skule sette seg til doms over hvem som er passe trengende til å få hjelp. Merk - Omvendt julenisse har ingen myndighet til å, eller måte å kontrollere disse opplysningene uansett. "Blir mat og gaver kjørt ut? Ja! Vi kontakter deg føre levering. Er du ikke hjemme settes varene på trappa." Ref. mitt foregående innlegg. Jeg måtte sjekke selv, jeg trodde du var ironisk eller noe på deres vegne, men de kjører altså ut og setter det på trappa di om du ikke er hjemme. De avviser også din søknad uten begrunnelse, og her kommer den varmen, empatien og forståelsen jeg snakket om. De forstår ingenting av hvordan noen føler det hvis de seriøst mener det er OK å avvise mennesker som er i så dyp dyp nød at de må tigge for å kunne sette opp en jul, så vet de ingenting hvor mye det koster dette mennesket å åpne seg, vise seg, skammen, sårheten,.smerten, for så å bli avvist uten grunn! Dette er ikke akseptabelt, ingen skal måtte oppleve dette her! En ting er å gå med luen i hånda og be om hjelp, og få det, her kan du risikere at historien din er ikke bra nok til å få utdelt hjelp. Eventuelt er den det, da blir den dumpet på døra di, uten et smil, et blikk som viser at du blir sett, at det er OK å be om hjelp, og at du nå blir ivaretatt. Det er VIKTIG å utvise forståelse og omsorg når noen har sluppet deg inn i sitt aller såreste. 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
virkelig Skrevet 8. november 2019 #10839 Del Skrevet 8. november 2019 34 minutter siden, Lille_Krokodille skrev: Veldig greit å planlegge å dra bort før jul da, så man slipper å ta i med de største takene... 🙄 Du vet kanskje de skal feire med familien i Ålesund og da må de vel nødvendigvis dra bort litt før jul, så skriver hun at de kommer hjem i romjulen. Men om du leser inne på hjemmesiden til omvendt julenisse så står det informasjon om at maten leveres ca en uke før jul og gavene fortløpende. Så da lurer jeg på hva du mener med at de slipper å ta i med de største takene ? Snakk om å sitte og vri og vrenge på dette tiltaket og spekulere i baktanker, anonymitet etc. De har fått råd og hjelp fra omvendt julenisse Telemark så de er nok ikke helt på bar bakke 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 8. november 2019 #10840 Del Skrevet 8. november 2019 31 minutter siden, virkelig skrev: Du vet kanskje de skal feire med familien i Ålesund og da må de vel nødvendigvis dra bort litt før jul, så skriver hun at de kommer hjem i romjulen. Men om du leser inne på hjemmesiden til omvendt julenisse så står det informasjon om at maten leveres ca en uke før jul og gavene fortløpende. Så da lurer jeg på hva du mener med at de slipper å ta i med de største takene ? Snakk om å sitte og vri og vrenge på dette tiltaket og spekulere i baktanker, anonymitet etc. De har fått råd og hjelp fra omvendt julenisse Telemark så de er nok ikke helt på bar bakke Men hva mener du, da, Virkelig? Hvordan synes du man skal ivareta verdighet og personvern for de søkende? Hva synes du om at de forbeholder seg retten til å avslå søknad uten begrunnelse - og hva synes du om opplysningene man må gi fra seg? Og hva synes du om at man må søke uten å vite hvordan søknaden blir behandlet? Eller at man må oppgi det dersom man mottar annen hjelp. Betyr det at offentlig hjelp er inkludert - feks sosialhjelp? eller fra andre veldedige organisasjoner? 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå