Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det virkelig noen som tror på det man ser/leser i diverse blogger? Retusjerte bilder av oversminkede bloggere, skrønete annonsetekster, «snapshots» som er gjennomredigerte og nøye planlagt, påstander om klesstørrelser som umulig kan stemme, - alt er skuespill laget for å skape en illusjon, noe som ligner virkeligheten. Det hele hadde vært vidunderlig latterlig, om det ikke hadde vært for eksponeringen av barn. Det er dog ikke uskyldig underholdning likevel. Bilder er sterke virkemidler og vi blir ikke kvitt det som kleber til netthinnen, i alle fall ikke så raskt som vi skulle ønske. Fotoene av CBE viser en voksen kvinne, relativt høy, slank og i god form. For en som vet litt om anatomi, konfeksjon og størrelser på masseproduserte plagg, blir det i overkant komisk at bloggeren hevder å være XS/34. Hva er poenget med slike påstander? Påføre andre kvinner komplekser? 

Endret av Pust
Rettet feil
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Har faktisk lest særdeles få innlegg fra nevnte brukere som ikke inkluderer persondebatt/angrep. Det blir generalisert uten dokumentasjon og det benyttes hersketeknikker gang etter gang. 

Er så møkklei av at debatten blir forsøplet. Interessant med andre meninger og synspunkt, men etter flere år på KG ser jeg at blogg-forsvarere har særdeles lite å komme med. 

Hmm vi er vel flere om å bruke hersketeknikker. Og personangrep. "Bloggforsvarer" eller ikke. 

Endret av Klink
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de travle hverdagene så lages det altså utskjærte paprikaer til middag og huset pyntes med alskens ræl.

Snakk om tidsklemme på Kulåsvillaen. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Monimoni skrev:

I de travle hverdagene så lages det altså utskjærte paprikaer til middag og huset pyntes med alskens ræl.

Men det er jo jobben hennes. Å lage innhold til bloggen. Hun har skapt sin egen arbeidsplass, med helt andre arbeidsoppgaver enn de fleste av oss, men likefullt er det jo det som er primæroppgaven i arbeidet hennes. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Rockas skrev:

Men det er jo jobben hennes. Å lage innhold til bloggen. Hun har skapt sin egen arbeidsplass, med helt andre arbeidsoppgaver enn de fleste av oss, men likefullt er det jo det som er primæroppgaven i arbeidet hennes. 

Helt enig i det.

Men samtidig er formålet med jobben å tilby leserne relevant og engasjerende inspirasjon til deres travle hverdag. Jeg vil anta det også er derfor hun stadig understreker i blogginnleggene at hverdagen hennes er travel: Hun forsøker å oppnå gjenkjennelse og identifikasjon hos leserne, for slik å framstå som en attraktiv innholdsmarkedsføringskanal for annonsører.

Det virker imidlertid lett mot sin hensikt dersom det hun vil selge inn som inspirerende aktiviteter til leserne er urealistisk og virkelighetsfjernt for dem, fordi de jo som du påpeker ikke kan drive med paprikautskjæring i arbeidstiden sin. Og da får man fort slike reaksjoner og innlegg som det du siterte. Det indikerer vel bare at påvirkeren ikke påvirker særlig effektivt, fordi hun ikke treffer publikum på hjemmebane.

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Aricia skrev:

Helt enig i det.

Men samtidig er formålet med jobben å tilby leserne relevant og engasjerende inspirasjon til deres travle hverdag. Jeg vil anta det også er derfor hun stadig understreker i blogginnleggene at hverdagen hennes er travel: Hun forsøker å oppnå gjenkjennelse og identifikasjon hos leserne, for slik å framstå som en attraktiv innholdsmarkedsføringskanal for annonsører.

Det virker imidlertid lett mot sin hensikt dersom det hun vil selge inn som inspirerende aktiviteter til leserne er urealistisk og virkelighetsfjernt for dem, fordi de jo som du påpeker ikke kan drive med paprikautskjæring i arbeidstiden sin. Og da får man fort slike reaksjoner og innlegg som det du siterte. Det indikerer vel bare at påvirkeren ikke påvirker særlig effektivt, fordi hun ikke treffer publikum på hjemmebane.

Absolutt enig i at det er vanskelig å identifisere seg med hennes travle hverdag, da de flestes hverdag er travel på en helt annen måte. 

Samtidig tenker jeg at alt ikke må kritiseres eller latterliggjøres, det er nok av seriøse ting å ta henne på. Hun får kritikk her for at bloggen er uinspirerende og går på repeat, og så kommer hun med et innlegg som faktisk er litt kreativt og gjennomførbart for oss andre småbarnsforeldre, og så får hun kritikk for det og. Det tar maks 3 minutter å skjære ut de paprikaene og middag skal vel lages uansett. Jeg har sett mange mumiepølser, blodige kransekakefingre, spøkelsesmarengs og lignende hos de jeg følger de siste dagene, men dette var nytt for meg. Enkelt og overkommelig. Så jeg mener hun med akkurat dette innlegget både traff og inspirerte (meg og da helt sikkert en del andre), selv om mye av det andre bommer.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rockas skrev:

Samtidig tenker jeg at alt ikke må kritiseres eller latterliggjøres, det er nok av seriøse ting å ta henne på. Hun får kritikk her for at bloggen er uinspirerende og går på repeat, og så kommer hun med et innlegg som faktisk er litt kreativt og gjennomførbart for oss andre småbarnsforeldre, og så får hun kritikk for det og. Det tar maks 3 minutter å skjære ut de paprikaene og middag skal vel lages uansett. Jeg har sett mange mumiepølser, blodige kransekakefingre, spøkelsesmarengs og lignende hos de jeg følger de siste dagene, men dette var nytt for meg. Enkelt og overkommelig. Så jeg mener hun med akkurat dette innlegget både traff og inspirerte (meg og da helt sikkert en del andre), selv om mye av det andre bommer.

Den ser jeg! :) Jeg har heller ikke lest det aktuelle innlegget, men svarte på generelt grunnlag.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Aricia skrev:

Den ser jeg! :) Jeg har heller ikke lest det aktuelle innlegget, men svarte på generelt grunnlag.

Da er vi nok i stor grad enige :)

Endret av Rockas
skrivefeil
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Monimoni skrev:

56 minutter siden, Rockas skrev:

Nettopp, rart at ikke enkelte har forstått det ennå, hva jobben går ut på.  Hun trives med å lage til og er aktiv person som er kreativ og flink og da er det jo topp at hun har den jobben hun har. Det å inspirere andre er tydelig noe hun synes er gøy. Så tjener hun penger på det, men uten å være så dedikert, engasjert og dyktig i jobben sin, ville hun aldri klart å levere kvalitets innlegg som hun gjør år etter år. Jeg synes det er stor forskjell på bloggere som er i toppen. Noen har jo blitt rene reklame blogger uten så mye annet innhold. 

Endret av Levina
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får helt vondt inni meg av å lese bloggen hennes jeg... Føler meg utilstrekkelig..... og som en dårlig mamma

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, galmamma skrev:

får helt vondt inni meg av å lese bloggen hennes jeg... Føler meg utilstrekkelig..... og som en dårlig mamma

Hvorfor?

Jeg føler meg som en super mamma av å lese bloggen hennes! Ungene mine er helt skjermet i sosiale medier, jeg selger ikke barndommen deres for penger og jeg lærer dem en miljøvennlig livsstil og tenker på fremtiden deres på kloden. Samtidig viser jeg dem at mennesker ikke trenger å se perfekte ut og vi lever i nuet uten at de må stille opp på fotoseanser 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
9 minutter siden, Dorey skrev:

Hvorfor?

Jeg føler meg som en super mamma av å lese bloggen hennes! Ungene mine er helt skjermet i sosiale medier, jeg selger ikke barndommen deres for penger og jeg lærer dem en miljøvennlig livsstil og tenker på fremtiden deres på kloden. Samtidig viser jeg dem at mennesker ikke trenger å se perfekte ut og vi lever i nuet uten at de må stille opp på fotoseanser 🙃

100% enig 👏🏻 Når det er sagt så står det faktisk respekt av blondinebella sin måte å utøve foreldreskapet på, hun skjermer barna og velger å selge millionvillaen fremfor å selge ut barna sine når økonomien ikke er på stell. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Levina skrev:

Nettopp, rart at ikke enkelte har forstått det ennå, hva jobben går ut på.  Hun trives med å lage til og er aktiv person som er kreativ og flink og da er det jo topp at hun har den jobben hun har. Det å inspirere andre er tydelig noe hun synes er gøy. Så tjener hun penger på det, men uten å være så dedikert, engasjert og dyktig i jobben sin, ville hun aldri klart å levere kvalitets innlegg som hun gjør år etter år. Jeg synes det er stor forskjell på bloggere som er i toppen. Noen har jo blitt rene reklame blogger uten så mye annet innhold. 

Jeg tenker heller litt motsatt, at det er ingen andre bloggere som er i nærheten av å skrive så mye fjas som CBE gjør. Tror ikke det er så mange andre bloggere som har mulighet til å bruke en måned til å forberede halloween. Det sier jo litt om hvor mye tid hun egentlig har til rådighet. Selv om det nevnes at det hun driver med er jobben hennes. Så veldig imponerende er det heller ikke. Kopiere fra pinterest klarer jeg også. 

Endret av Klaraku78
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
37 minutter siden, Klaraku78 skrev:

Jeg tenker heller litt motsatt, at det er ingen andre bloggere som er i nærheten av å skrive så mye fjas som CBE gjør. Tror ikke det er så mange andre bloggere som har mulighet til å bruke en måned til å forberede halloween. Det sier jo litt om hvor mye tid hun egentlig har til rådighet. Selv om det nevnes at det hun driver med er jobben hennes. Så veldig imponerende er det heller ikke. Kopiere fra pinterest klarer jeg også. 

Den «kreative» bloggeren har hentet kreativitet fra IG også, det har flommet over «kreativitet» der siste måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Den «kreative» bloggeren har hentet kreativitet fra IG også, det har flommet over «kreativitet» der siste måneden. 

Okey,  jeg leser bloggen hennes for inspirasjon og underholdning og bruker ikke så mye tid på å undersøke, sammenligne hva andre gjør kontra henne.  Fint at folk kan inspirere hverandre, ikke noe ulovlig i det. Alt trengs ikke å vinkles til noe negativt. Bare et tips! 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, galmamma skrev:

Det tror jeg, uten å kjenne deg, at du kan slutte med. Lar du deg kjøpe og bruker ungene dine i kommersiell sammenheng? Tror du du er hevet over og bedre enn alle andre? 
hvis ikke, så tenker jeg at du kan føle deg som en super mamma ☺️
Husk, CBE selger et narrativ/en løgn/en illusjon av perfekthet og vellykkethet. Det er ikke sånn i virkeligheten, selv ikke for henne. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Klaraku78 skrev:

Nemlig. Blir litt sånn «leke dukkestue»-liv som ikke gjenspeiler folks vanlige liv og levnet. 
Og å stjele andres ideer fra nettet og ta kred for det er hverken kreativt, inspirerende eller greit. 

Endret av Aquarius04
Endret
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
11 minutter siden, Levina skrev:

Okey,  jeg leser bloggen hennes for inspirasjon og underholdning og bruker ikke så mye tid på å undersøke, sammenligne hva andre gjør kontra henne.  Fint at folk kan inspirere hverandre, ikke noe ulovlig i det. Alt trengs ikke å vinkles til noe negativt. Bare et tips! 

Så enig, bortsett fra at da er man ikke så veldig «kreativ» og «inspirerende» når alt kommer fra IG og Pinterest. Man trenger ikke å være negativt til alt, men trenger ikke å applaudere noe som ikke er tilfelle heller. At hun er god på å hente inspirasjon fra andre steder er det ingen tvil om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dorey skrev:

Hvorfor?

Veldig bra skrevet. Synes også at all dillingen hennes faktisk skaper kravstore barn som er vant til at alt skal være planlagt og grandiost til enhver tid, OG det må vises frem til hele verden og skrytes av. Alt dette hemningsløse selvskrytet er usmakelig og det handler ikke om janteloven. Hvem orker å være sammen med en person som skryter så mye av seg selv? Hun er som et barn som må få høre hvor flink hun er hele tiden. Og overforbruket og bruk og kast mentaliteten er flaut å se på. Hun har jo nye klær hele tiden. 

• Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...