Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Snødronninga skrev (26 minutter siden):

Det er forståelig at de fleste her inne vil ha seriøse og konstruktive debatter, jeg skal innrømme at jeg ikke alltid er blant de saklige. Og mye går på repeat, det gjør det. Man kan selvsagt la være å ta opp de samme temaene, men vi som er aktive her, engasjerer oss for ulike ting. Dessuten er innholdet til CBE stort sett det samme. 

Nå kommer jeg til å ta opp filterbruk igjen, eller det jeg tror er filterbruk og/eller massiv redigering. Det er noe av det jeg engasjerer meg mest i, så jeg håper det er rom for det i denne tråden. Det er så trist og synd at vi skal påvirkes av influencere som ikke kan vise sitt naturlige jeg. Det er problematisk at andre kvinner ser på Caroline hvor "perfekt" hun fremstiller seg. Både fordi det skaper et feil bilde av hvordan hun ser ut, men at andre også kan påvirkes til å ville være likedan. Er det sånn man skal se ut liksom, er det dette som er skjønnehetsidealet? 

Det Caroline holder på med burde være uttdatert, en voksen kvinne burde vite bedre enn å tviholde på alle triksene hun kan for å se ut som en avatar av seg selv. Det irriterer meg grønn at hun kan holde på slik og at folk i kommentarfeltet forteller hvor flott hun er. Hadde det vært en uredigert Caroline, med porer, linjer i ansiktet, uposerende - med andre ord en helt naturlig kvinne som ikke prøver så hardt å være "perfekt", hadde jeg ikke reagert negativt på positive kommentarer. 

Er det noen her som tror hun ikke bruker filter eller redigerer seg nesten ugjenkjennelig? Er det bare proff belysning, make-up og vinkling? Filterbruk og juks er selvsagt ikke uvanlig, men jeg følger ikke en eneste influencer som ser så redigert ut som ut CBE. Jeg vil at dette skal bli slått hardere ned på og jeg vil at influencere skal være mer bevisste sin påvirkningskraft. Ikke bare bevisste, men faktisk ta et ansvar. CBE har aldri tatt ansvar. Husker hun har sagt at hun alene ikke skaper kroppspress, at hun må få lov til å vise frem fordi om hun er tynn, at man bare kan scrolle videre om man ikke liker det man ser, og at man burde heie på kvinner bare fordi de er kvinner. Det finnes sikkert mange eksempler, men jeg har aldri hørt henne si at hun noen gang føler ansvar for hvordan hun fremstiller egen kropp og utseende. 

Legger ved stillbilder fra siste reel, bare for å (nok en gang) understreke poenget mitt. 
https://instanavigation.com/user-profile/carolinebergeriksenno

IMG_5483.jpeg

Enig. Forferdelig redigering. 10 åringer drar til legen for å få plettfri hud. Altså vi vet hvem de ser på og sammenligner seg med. Her bør frua virkelig gå i seg selv og slutte med de fordummende filtrene.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snødronninga skrev (29 minutter siden):

Det er forståelig at de fleste her inne vil ha seriøse og konstruktive debatter, jeg skal innrømme at jeg ikke alltid er blant de saklige. Og mye går på repeat, det gjør det. Man kan selvsagt la være å ta opp de samme temaene, men vi som er aktive her, engasjerer oss for ulike ting. Dessuten er innholdet til CBE stort sett det samme. 

Nå kommer jeg til å ta opp filterbruk igjen, eller det jeg tror er filterbruk og/eller massiv redigering. Det er noe av det jeg engasjerer meg mest i, så jeg håper det er rom for det i denne tråden. Det er så trist og synd at vi skal påvirkes av influencere som ikke kan vise sitt naturlige jeg. Det er problematisk at andre kvinner ser på Caroline hvor "perfekt" hun fremstiller seg. Både fordi det skaper et feil bilde av hvordan hun ser ut, men at andre også kan påvirkes til å ville være likedan. Er det sånn man skal se ut liksom, er det dette som er skjønnehetsidealet? 

Det Caroline holder på med burde være uttdatert, en voksen kvinne burde vite bedre enn å tviholde på alle triksene hun kan for å se ut som en avatar av seg selv. Det irriterer meg grønn at hun kan holde på slik og at folk i kommentarfeltet forteller hvor flott hun er. Hadde det vært en uredigert Caroline, med porer, linjer i ansiktet, uposerende - med andre ord en helt naturlig kvinne som ikke prøver så hardt å være "perfekt", hadde jeg ikke reagert negativt på positive kommentarer. 

Er det noen her som tror hun ikke bruker filter eller redigerer seg nesten ugjenkjennelig? Er det bare proff belysning, make-up og vinkling? Filterbruk og juks er selvsagt ikke uvanlig, men jeg følger ikke en eneste influencer som ser så redigert ut som ut CBE. Jeg vil at dette skal bli slått hardere ned på og jeg vil at influencere skal være mer bevisste sin påvirkningskraft. Ikke bare bevisste, men faktisk ta et ansvar. CBE har aldri tatt ansvar. Husker hun har sagt at hun alene ikke skaper kroppspress, at hun må få lov til å vise frem fordi om hun er tynn, at man bare kan scrolle videre om man ikke liker det man ser, og at man burde heie på kvinner bare fordi de er kvinner. Det finnes sikkert mange eksempler, men jeg har aldri hørt henne si at hun noen gang føler ansvar for hvordan hun fremstiller egen kropp og utseende. 

Legger ved stillbilder fra siste reel, bare for å (nok en gang) understreke poenget mitt. 

IMG_5483.jpeg

Disse bildene er så blurret at hun knapt er gjenkjennelig. Det triste er at hun ødelegger for at det er greit å være helt naturlig. Jeg skulle så inderlig ønske at vakre flotte damer som Caroline stolt viste seg uten blurr, filter og redigering. De vil allikevel være forbilder for andre - men ekte. "Bruk denne kremen, så får du photoshoppa hud" er ikke god reklame (altså de sier jo ikke det,  men bildene sier det) 

Å si neitakk til filterbruk i reklame, og at mange influencere ser ut til å strekke seg mot å være et slags AI-ideal - det syns jeg er en viktig debatt! 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snødronninga skrev (1 time siden):

IMG_5483.jpeg

Det er horribelt at hun og andre influencere kan fortsette å holde på slik.

Her har hun brukt filter som har endret benbygningen hennes, gitt henne en bitteliten nese, mye større lepper enn hun har, hudstrukturen er helt endret, samme med hårfestet.

Bilde tatt av andre:

Uten+tittel+%252834%2529.png?chk=6D85B5

https://www.nettavisen.no/kjendis/derfor-forsvant-caroline-berg-eriksen-fra-rampelyset/s/5-95-1481404

Selv her ser man at hun har tatt botox i panna, men hun ser i det minste ut som seg selv.

Bildene du viser, Snødronninga, de bildene som bedriftseier Caroline Berg Eriksen legger ut av "seg selv" har faktisk ingenting med hennes utseende å gjøre, annet enn at det avslører at det er slik bedriftseier ønsker andre skal tro hun ser ut.

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (11 minutter siden):

Det er horribelt at hun og andre influencere kan fortsette å holde på slik.

Her har hun brukt filter som har endret benbygningen hennes, gitt henne en bitteliten nese, mye større lepper enn hun har, hudstrukturen er helt endret, samme med hårfestet.

Bilde tatt av andre:

Uten+tittel+%252834%2529.png?chk=6D85B5

https://www.nettavisen.no/kjendis/derfor-forsvant-caroline-berg-eriksen-fra-rampelyset/s/5-95-1481404

Selv her ser man at hun har tatt botox i panna, men hun ser i det minste ut som seg selv.

Bildene du viser, Snødronninga, de bildene som bedriftseier Caroline Berg Eriksen legger ut av "seg selv" har faktisk ingenting med hennes utseende å gjøre, annet enn at det avslører at det er slik bedriftseier ønsker andre skal tro hun ser ut.

Er slik hun egentlig ser ut, dog myyyye sminke. Vis dette til dagens 10-14 åringer. Dette er realiteten, ikke snapchat filter.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den serien med reklamer hun kjører nå for Casall-klær, der bruker hun også filter over hele linjen.

Og ingen av reklamene er merket med "Retusjert person" - noe som gjør at Caroline Berg Eriksen / Treasures AS allerede har gjort Casall medskyldig i brudd på markedsføringsloven, også på flere punkt, da ikke alt er merket eller merket godt nok som reklame.

Samme med det BL-produktet - de har også blitt medskyldige i lovbrudd som bedriftseier Caroline Berg Eriksen allerede har gjort i den kampanjen.

CBE har altså fått en sjanse til av nye samarbeidspartnere - og det aller første hun gjør er å gi disse samarbeidspartnerne dårlig rykte, gjøre dem ansvarlige for hennes, og dermed også annonsørenes, lovbrudd.

Casall og Bodylab har vist at de er helt useriøse firma som mer enn gjerne støtter helsefarlige influencere som CBE, som fronter thinspo, bryter norsk lov, kommer med påstander om kosthold som hun ikke har noen som helst utdannelse innen.

Slike firmaer, inkl. influencerne de velger å samarbeide så useriøst med, er skadelige for andre, og det blir mer og mer uforståelig at Forbrukertilsynet ignorerer det. Loven har ingen hensikt når det ikke får noen følger å bryte den.

Ekstra ille blir det når dette gjøres med en salig innblanding av trening av barn, barneeksponering, seksualiserte bilder av CBE og en nærmest manisk bildemanipulering som skaper et ekstremt kroppspress.

• Liker 26
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xstrella skrev (3 minutter siden):

Er slik hun egentlig ser ut, dog myyyye sminke. Vis dette til dagens 10-14 åringer. Dette er realiteten, ikke snapchat filter.

Enig. Eller, det er i hvert fall slik hun ser ut etter botox og en rekke andre kosmetiske behandlinger og mye sminke...

Men, her ser hun i det minste langt mer naturlig ut, og har til og med en helt normal nese.

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker det ikke er så interessant hvordan kvinnen bak carolinebergeriksen.no "egentlig" ser ut.

Det som er uhyrlig, er påvirkerfirmaets bastante påstand om at modellen som figurerer i reklamekanalene ikke er skjønnhetsfiltrert eller retusjert i photoshop el. lign.

At en hud som minner mer om porselen enn hud, et utseende som minner mer om en barbiedukke eller tegneseriefigur enn et normalt, slankt og sunt menneske blir fremstilt som "ekte" og oppnådd gjennom trening og sunn livsstil som påvirkerfirmaet også selger, det  er høyst kritikkverdig og dertil ulovlig. I tillegg skrekkelig dårlig gjort overfor den oppvoksende slekt, som blir påvirket til å hige etter et uoppnåelig barbieutseende, og føler seg mislykket når de ikke oppnår det. Og blir fristet til å prøve alt disse idiotiske influenserne lanserer som løsninger.

Er skikkelig forbannet på at cbe.no og likesinnede slipper unna kravet om å merke med "retusjert person".

Endret av Villroses hage
flei
  • Liker 30
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villroses hage skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det ikke er så interssant hvordan kvinnen bak carolinebergeriksen.no "egentlig" ser ut.

Det som er uhyrlig, er påvirkerfirmaets bastante påstand om at modellen som figurerer i reklamekanalene ikke er skjønnhetsfiltrert eller retusjert i photoshop el. lign.

At en hud som minner mer om porselen enn hud, et utseende som minner mer om en barbiedukke eller tegneseriefigur enn et normalt, slankt og sunt menneske blir fremstilt som "ekte" og oppnådd gjennom trening og sunn livsstil som påvirkerfirmaet også selger, det  er høyst kritikkverdig og dertil ulovlig. I tillegg skrekkelig dårlig gjort overfor den oppvoksende slekt, som blir påvirket til å hige etter et uoppnåelig barbieutseende, og føler seg mislykket når de ikke oppnår det. Og blir fristet til å prøve alt disse idiotiske influenserne lanserer som løsninger.

Er skikkelig forbannet på at cbe.no og likesinnede slipper unna kravet om å merke med "retusjert person".

Helt klart verre når CBE samtidig reklamerer for treningstøy. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun reklamerte for treningsklær fra Casall tidligere i dag. Nå noen timer senere, så reklamerer hun for netfit-appen som hun selv eier og bruker klær fra ICIW. 
Reklamene hennes blir som parodier, og det ser ut som hun peker nese til sine egne annonsører.

Endret av Mrs Bella
Endring forenkling
  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (11 timer siden):

Jeg har sendt en epost til Casall nå. Jeg er skikkelig skuffet over at de samarbeider med henne. 

Hva skrev du? Ønsker også å sende mail, men er så dårlig på å formulere meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mippiie123 skrev (1 minutt siden):

Hva skrev du? Ønsker også å sende mail, men er så dårlig på å formulere meg.

Jeg skrev, som sant er, at jeg har vært fast kunde hos Casall i en årrekke, men at jeg nå slutter å handle hos dem. Jeg skrev at jeg var svært skuffet over at de valgte å inngå samarbeid med nevnte influenser da vedkommende stadig bryter markedsføringsloven, driver med utstrakt sharenting og ikke minst fronter et innhold som kun kan kategoriseres som pro-ana.

• Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (5 minutter siden):

Jeg skrev, som sant er, at jeg har vært fast kunde hos Casall i en årrekke, men at jeg nå slutter å handle hos dem. Jeg skrev at jeg var svært skuffet over at de valgte å inngå samarbeid med nevnte influenser da vedkommende stadig bryter markedsføringsloven, driver med utstrakt sharenting og ikke minst fronter et innhold som kun kan kategoriseres som pro-ana.

Jeg skrev ca det samme til bodylab når jeg fikk reklamen fra de. Skuffa!

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis så vet ikke normale ungdommer hvem hun CBE er .Men dolhphie  Eloise (navn stavet feil med vilje)  begynner de å vite hvem er, og dessverre skjønner de også at bv er på saken når det gjelder henne, gud vet hvor de har lest det. Men godt kjent ved Oslo Vest, Asker osv.

Endret av Korsihalsen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig med Linnea Myhre at det å kritisere CBE for tiden kan oppleves som å sparke nedover. Hun har nådd en bunn hun selv nok ikke så for seg at kunne komme etter de store glansdagene. Økonomisk, karrieremessig, følgermessig. Hun sliter med å få vogna på veien igjen, ingen tvil om det. Og det kan man godt ha sympati med. Men det er lettvint å komme med at CBE er en tilfeldig influencer som bare blir utsatt for hat - igjen bare fordi hun er den hun er.

Det hadde istedet vært interessant om en influencer eller andre på innsiden av bransjen istedet kunne reflektert litt rundt hvordan CBE har klart å legge seg så voldsomt ut med følgerne sine.

Jeg går ut fra at de fleste her inne startet med å følge bloggen hennes for så å få en "WTF - dette er jo ikke greit" - reaksjon til noe av innholdet. Og når man har forsøkt å gi tilbakemelding har man blitt møtt med skjellsord, (har selv blitt kalt idiot etter en helt streit kommentar om at "veldig lav fettprosent ikke er sunt for alle kvinner" en gang i tiden) redigering av kommentarer(!), uthenging, fått sendt ulveflokken etter seg, altså at CBE har heiet på at følgere har angrepet andre følgere i kommentarfeltet, blokkering, sletting av kommentarer, og så det mer katastrofale forfulgt, fått bilen oppskrapet og anonyme telefoner.

De har spilt mye på kontroverser for å få fyr i kommentarfelt og få opp engasjementet, og har spilt mye opp mot trådene på Kvinneguiden oppigjennom. Har noe vært tema her har det mange ganger dukket opp en respons i kanalene. Men etter at de stengte ut og blokkerte for kommentarer etter at de gikk over på insta har kritikken blitt flyttet over i kommentarfeltene hos annonsørene. Deres egen strategi har slått helt mot dem selv og de har nok tapt mye på det økonomisk de siste par årene. Samtidig har de ikke klart å få noe avkastning på de investeringene de har gjort for å bli nisjeinfluensere innen trening.

I tillegg produserer de selvsagt upopulært og tidvis kritikkverdig innhold i form av barneeksponering, redigert og retusjert thinspo, og manglende reklamemerking. Så har man Coachen i tilllegg. Det er så mange lavthengende frukter å ta av at det er ikke mangel på ting å ta tak i.

Men med den posisjonen hun har akkurat i dag, helt på bunnen, kan det være vanskelig å forstå det sterke engasjementet. Hvem har hun innflytelse på i dag egentlig? Er ikke hun helt irrelevant i dag? (retoriske spørsmål). Jakter man en person som ligger på bunnen?

• Liker 22
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minthia skrev (4 minutter siden):

Hun sliter med å få vogna på veien igjen, ingen tvil om det. Og det kan man godt ha sympati med.

Nja, er ikke lett å ha sympati med noen som holder på slik CBE gjør, med god hjelp av mannen, for de har selv satt seg i den situasjonen og må ta følgene for det

• Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Xstrella skrev (5 timer siden):

Enig. Forferdelig redigering. 10 åringer drar til legen for å få plettfri hud. Altså vi vet hvem de ser på og sammenligner seg med. Her bør frua virkelig gå i seg selv og slutte med de fordummende filtrene.

Jeg følger ikke så mange jeg heller men hun er desverre ikke alene. Tittet innom snapen til Stinablogg og Carina Dahl. Like mye filterbruk der også desverre. Trist er det og hvis du spør dem (jeg prøvde) så lar de bare være å publisere akkurat det spørsmålet. Noen burde oute dem i media  - media elsker jo å skrive om dem🤡

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minthia skrev (15 minutter siden):

Men med den posisjonen hun har akkurat i dag, helt på bunnen, kan det være vanskelig å forstå det sterke engasjementet. Hvem har hun innflytelse på i dag egentlig? Er ikke hun helt irrelevant i dag? (retoriske spørsmål). Jakter man en person som ligger på bunnen?

Man gjør på mange måter det, men så lenge hun/de fremviser så liten endringvilje og fremdeles opptrer og oppfører seg like dårlig som alltid er det på sin plass med kritikk. Dette selv om innflytelsen hun/de har er en promille av hva de tidligere hadde. På en annen side hadde det kanskje vært like greit å la henne/de være, gi null engasjement, slik at hun/de sakte, men sikkert forsvinner helt fra offentligheten.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (18 minutter siden):

Man gjør på mange måter det, men så lenge hun/de fremviser så liten endringvilje og fremdeles opptrer og oppfører seg like dårlig som alltid er det på sin plass med kritikk. Dette selv om innflytelsen hun/de har er en promille av hva de tidligere hadde. På en annen side hadde det kanskje vært like greit å la henne/de være, gi null engasjement, slik at hun/de sakte, men sikkert forsvinner helt fra offentligheten.

Jeg er helt enig med deg. Den er den komplette mangelen på selvkritikk og endringsvilje som gjør at hun fortsatt har folk mot seg. Ingen vilje til å komme følgerne eller kritikerne i møte. Skyter seg selv i foten, graver sin egen grav osv.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (39 minutter siden):

Nja, er ikke lett å ha sympati med noen som holder på slik CBE gjør, med god hjelp av mannen, for de har selv satt seg i den situasjonen og må ta følgene for det

Jeg synes den menneskelige siden av det er ganske trist akkurat nå. Men nå har hun jo fått et par samarbeid, så da spørs det om det er tilbake til den samme gamle tralten. Uten å lære et spøtt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...