Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Gapatrosten skrev (1 minutt siden):

Det varierte nok når folk sluttet å å si g-eit og k-irkja med hard lyd også. (Og overgangen fra kj til skj kommer rimeligvis i ulikt tempo i ulike dialekter.) Men dette er på siden av diskusjonen i denne tråden.

Bor i samme område, ikke vanlig å ikke kunne lyden, spesielt som voksen. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lily Of the Valley
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Bor i samme område, ikke vanlig å ikke kunne lyden, spesielt som voksen. 

«– Dette ble det snakket om i osloskolen allerede på 1940-tallet. Siden har vi sett samme utvikling i flere store byer, til og med blant folk over 40. Dette ser ikke lenger ut til å være bare et ungdomsfenomen, sier Simonsen». Kilde: https://www.nrk.no/norge/kj-eller-skj_-det-er-uansett-ikke-en-talefeil_-mener-professor-1.14291087

Så vil det selvsagt være smak og behag hvordan en slik måte å snakke på klinger i ørene 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som hun har kink i nakken på siste storiesene. I tillegg til å ta av seg gifteringen og gni olje over implantat som er så tydelige blir dette bare tragikomisk...

Trist å bevitne desperasjonen.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rastebenk skrev (8 timer siden):

Tja, det er også helt vanlig å ha god tid på julaften. Her er det mannen som lager grøt på formiddagen og setter i gang med julemiddagen i 12-tiden, mens barna og jeg koser oss med skitur hele formiddagen for å få brent mest mulig energi (da blir det MYE mindre krangling dem i mellom resten av dagen), inn i varmen til dusj, julegenser, deilig grøt og og så julestrømpekos og kakao i sofaen. Men så er vi bare 6 personer på julekvelden, det hjelper jo veldig i fht de som skal ha 15-20 stk rundt bordet på julaften!

Men ja, hele familien i matchende julepysj klokka 11 på formiddagen på julaften for å se Tre Nøtter til Askepott, da er du faktisk 100 % Instagramskadet.

Haha, dette er første gang jeg har følt meg truffet på tråd om CBE. Julepysj med kakao og ostesmørbrød mens vi ser på 3 nøtter til askepott er faktisk tradisjon her. Vi gjør det hvert eneste år🙊 og vi er ingen insta-familie, vi bare elsker å kose oss og ta det rolig. Julaften hos er veldig rolig. Så ja, her forstår jeg faktisk skuffelsen til CBE😂

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gapatrosten skrev (45 minutter siden):

Hvis du ikke selv har samme g-lyd i ordet geit og ordet gull, eller samme k-lyd i kirke som i Kypros, snakker du (i likhet med absolutt alle norsktalende jeg kjenner) på en måte tipp-tipp-tipp-osv.-foreldrene våre ville kalt slurv eller barnespråk. Lyder i språk endrer seg. Norsk kj-lyd er på vei mot skj. 

Det er mye man kan kritisere influenseren og bedriften hennes for, men la oss ikke gnage om at hun snakker slik alle vil snakke når millenniumsgenerasjonen blir pensjonister.

CBE og hennes venninne er vel såpass "gamle" at de lærte forskjellen på Sj, skj og kj-lyden på skolen. Eller såpass gamle at de ikke er vokst opp med den type språk, men jeg kan ta feil.  Jeg er fullt klar over at språket endrer seg, men dette er fundamental læring på skolen. Vil jeg tro. Men det er lenge siden jeg gikk på barneskole. 😉

Endret av Snødronninga
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MinniMusa skrev (26 minutter siden):

Ser ut som hun har kink i nakken på siste storiesene. I tillegg til å ta av seg gifteringen og gni olje over implantat som er så tydelige blir dette bare tragikomisk...

Det er helt tullete tragikomisk hele opplegget derfra. 😂 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gapatrosten
Snødronninga skrev (Akkurat nå):

CBE og hennes venninne er vel såpass "gamle" at de lærte forskjellen på Sj, skj og kj-lyden på skolen. Jeg er fullt klar over at språket endrer seg, men dette er fundamental læring på skolen. Vil jeg tro. Men det er lenge siden jeg gikk på barneskole. 😉

Det finnes andre tråder til språkdiskusjoner, så jeg svarer nå, men kommer ikke til å følge opp dette videre her.

Gjennomgangstonen i denne tråden er at det er viktig å ha solid kunnskapsgrunnlag, og det vises til lovverk og forskning på barns utvikling, blant mye annet. Dermed går jeg ut fra at det samme gjelder når vi snakker om språk, som også er et forskningsfelt. At lyder endrer seg, er tilfelle i alle språk. (Det er jo derfor vi i det hele tatt kan snakke om avledninger og etymologi.)

Det er vanlig at språkbrukere betrakter det språket de selv snakker, som gullstandard. Det betyr at de uten videre aksepterer endringer som skjedde før de lærte å snakke (for eksempel at vi nå uttaler g-en i geit som j), mens endringer som skjer i deres egen levetid, betraktes som uskjønne.

Det finnes ingen saklige eller forskningsbaserte grunner til å hevde at "skjøtt" er en dårligere måte å uttale "kjøtt" på enn f.eks. "tjøtt" (som finnes i mange dialekter og aldri blir kritisert). Personlige preferanser er det selvfølgelig lov å ha, men da bør man være klar over at man argumenterer på samme nivå som en som sier at dialekt x "er stygg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MinniMusa skrev (38 minutter siden):

Hva er greia med at hun aldri viser høyre side av ansiktet? 

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MinniMusa skrev (39 minutter siden):

Hva er det som er trist? Det er ikke trist å bevitne noen som er så høye på seg selv og higer etter bekreftelse, de har selv satt seg i den situasjonen, og med tanke på den holdningen de har til råd og berettiget kritikk, ja, da får det bare gå som det går

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NettoppJa skrev (12 minutter siden):

Usymmetrisk ansikt og lazy eye

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrottefar skrev (15 minutter siden):

Hva er det som er trist? Det er ikke trist å bevitne noen som er så høye på seg selv og higer etter bekreftelse, de har selv satt seg i den situasjonen, og med tanke på den holdningen de har til råd og berettiget kritikk, ja, da får det bare gå som det går

Er enig i at hun har satt seg selv i situasjonen,men trist likevel. 

Spesielt for uskyldige barn 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NettoppJa skrev (20 minutter siden):

Hun hadde et par vorter i ansiktet før, men de fikk hun - som med alt annet hun ikke liker - fjernet. Kanskje de satt på den siden og at uvanen stammer fra da?

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MinniMusa skrev (1 minutt siden):

Er enig i at hun har satt seg selv i situasjonen,men trist likevel. 

Spesielt for uskyldige barn 

Trist for barna, ja, det er helt klart, men for CBE og LKE? Not so much

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at den siste reklamefilmen viser hvor langt det har gått. 

Av alle vinkler hun velger så velger hun å fremheve implantatene så til de grader. Trur oppmerksomhets behovet aldri har vært høyere...

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellie77 skrev (7 minutter siden):

Hun hadde et par vorter i ansiktet før, men de fikk hun - som med alt annet hun ikke liker - fjernet. Kanskje de satt på den siden og at uvanen stammer fra da?

Ok, det må være utrolig slitsomt å hele tiden passe på at "riktig side" viser frem på alle bilder og videoer. Ser at hun også speilvender kamera for å gi inntrykk av at hun ikke har noe å skjule. Noe hun helt sikkert ikke har, hun er jo vakker som hun er! Men fasade og perfeksjon er jo det hun er kjent for...

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MinniMusa skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at den siste reklamefilmen viser hvor langt det har gått. 

Av alle vinkler hun velger så velger hun å fremheve implantatene så til de grader. Trur oppmerksomhets behovet aldri har vært høyere...

Får bare lyst til å parodiere alt sammen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vortene satt visst én på hver side. Ikke skjemmende slik jeg ser det, men tydeligvis noe ganske annet for én som er langt over snittet (og muligens noe usunt) opptatt av eget utseende.

52A40528-4BEE-43F0-B35B-EB60A8EF7ED1.jpeg

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gameon skrev (15 minutter siden):

Bilde? 🙈

Smører krem utover med kosten. Like greit du slipper å snurre film

Screenshot_20221120-234634.png

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...