Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

vinterskog skrev (15 timer siden):

Aquarius04 skrev (15 timer siden):

Jeg har dessverre ikke helt trua. Tipper det blir håndhevet slik dårlig merking av reklame blir: et brev og en slapp pekefinger. Tror ikke det får noe å si for influensere i praksis, selv om jeg håper jeg tar feil! 

Tvert imot - dess mer jeg leser om de nye reglene, dess mer trua får jeg. Dette virker gjennomtenkt, og blir vanskelig å lure seg unna.

«Fra og med 1. juli 2022 krever markedsføringsloven at all reklame der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, skal merkes med et standardmerke.»

https://www.forbrukertilsynet.no/merking-av-retusjert-reklame

Det er er standard merke som alle må bruke, det skal plasseres godt synlig i venstre hjørne, og utgjøre minimum 7 % av bildeflaten.

Det er altså fra idag av ulovlig å glatte ut hud, rynker, fjerne urenheter osv fra alle bilder som brukes i innlegg som gir reklameverdi.

Dette blir veldig interessant. Hvordan vil Treasures as forholde seg til de nye reglene? For det må de. Vil vi få se uredigert hud i reklameinnlegg? Eller vil vi aldri mer få se ansikt brukt i reklameinnlegg…?

For det legges opp til at brudd vil innebære bøter:

«Fra og med i dag tar Forbrukertilsynet imot tips fra publikum om reklame som kan inneholde bilder av personer.

Nå kan du altså bli straffet dersom du redigerer midjen mindre eller musklene større for å reklamere for vitaminbamser.»

https://www.nrk.no/kultur/na-kan-du-fa-bot-for-a-publisere-redigerte-bilder-1.16023983

For å avgjøre botens størrelse skal det tas hensyn til hvor mange som er eksponert for innlegget, hvor grovt overtrampet er og - ikke minst - om det er gjentakende. Med andre ord, om Treasures as skulle forsøke seg på en ‘loven er dum’ (ref. alkoholloven-kommentar), så vil de bare gjøre det verre for seg selv.

Og - Forbrukertilsynet tar imot tips.

Norske influencere er feige da, nrk hadde ikke fått noen som har blitt kritisert for å redigere kropp og utseende til å uttale seg om den nye loven. Her hadde de jo en gylden anledning til å beklage tidligere synder, og ønske den nye loven og en bedre framtid hjertelig velkommen. Sånn være litt på hugget, og få til en naturlig overgang i egne kanaler uten å få et forklaringsproblem.

• Liker 33
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eveliina skrev (20 minutter siden):

Tvert imot - dess mer jeg leser om de nye reglene, dess mer trua får jeg. Dette virker gjennomtenkt, og blir vanskelig å lure seg unna.

«Fra og med 1. juli 2022 krever markedsføringsloven at all reklame der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering, skal merkes med et standardmerke.»

https://www.forbrukertilsynet.no/merking-av-retusjert-reklame

Det er er standard merke som alle må bruke, det skal plasseres godt synlig i venstre hjørne, og utgjøre minimum 7 % av bildeflaten.

Det er altså fra idag av ulovlig å glatte ut hud, rynker, fjerne urenheter osv fra alle bilder som brukes i innlegg som gir reklameverdi.

Dette blir veldig interessant. Hvordan vil Treasures as forholde seg til de nye reglene? For det må de. Vil vi få se uredigert hud i reklameinnlegg? Eller vil vi aldri mer få se ansikt brukt i reklameinnlegg…?

For det legges opp til at brudd vil innebære bøter:

«Fra og med i dag tar Forbrukertilsynet imot tips fra publikum om reklame som kan inneholde bilder av personer.

Nå kan du altså bli straffet dersom du redigerer midjen mindre eller musklene større for å reklamere for vitaminbamser.»

https://www.nrk.no/kultur/na-kan-du-fa-bot-for-a-publisere-redigerte-bilder-1.16023983

For å avgjøre botens størrelse skal det tas hensyn til hvor mange som er eksponert for innlegget, hvor grovt overtrampet er og - ikke minst - om det er gjentakende. Med andre ord, om Treasures as skulle forsøke seg på en ‘loven er dum’ (ref. alkoholloven-kommentar), så vil de bare gjøre det verre for seg selv.

Og - Forbrukertilsynet tar imot tips.

Norske influencere er feige da, nrk hadde ikke fått noen som har blitt kritisert for å redigere kropp og utseende til å uttale seg om den nye loven. Her hadde de jo en gylden anledning til å beklage tidligere synder, og ønske den nye loven og en bedre framtid hjertelig velkommen. Sånn være litt på hugget, og få til en naturlig overgang i egne kanaler uten å få et forklaringsproblem.

Det er lov å håpe, men jeg tror det ikke før jeg får se det. Forbrukertilsynet har hatt muligheten til å bøtelegge en periode allerede uten å benytte seg av dette. Noen få influencere har fått bøter, men de fleste har bare fått et brev med veiledning når de beviselig har brutt regelverket. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (54 minutter siden):

I Norge har vi ratifisert konvensjonen om barns rettigheter. Den sier at barn har rett til privatliv. At konvensjonen er ratifisert, betyr at den er en del av grunnloven i Norge. 

Ergo gjør man noe ulovlig når man ikke respekterer barns rett til privatliv. 

HVorfor provoserer det deg at jeg er opptatt av barns rettigheter? Det burde du også være, istedet for å gjøre narr av meg som faktisk bryr meg om det.. Hun heter dessuten moder Theresa. 

Jeg tenker at folk som utnytter ungene sine for å tjene penger, svikter på noen vesentlige punkter i gode-foreldre-beskrivelsen.

Barna har jo et privatliv selv om de vises i små øyeblikk.  Det er det du tydeligvis ikke forstår. Selv CBE som har dette som jobb har et privatliv. Jeg blir på ingen måte provosert at du er opptatt av barn rettigheter. Jeg er også opptatt av det og helt sikkert CBE også. Men du kommer med påstander som ikke er hold i virkeligheten, som det du skriver om at folk ( CBE)  utnytter barna sine for penger. Hvis det var slik. Så ville du sett ekstremt mye mer reklame. For meg fremstår du veldig lite nyansert og mer fanatisk i dine holdninger og påstander om CBE. 
Det er forresten helt innenfor å kalle hun mor Theresa. Mor og moder er synonymer. 

Endret av Levina
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Levina skrev (På 1.7.2022 den 23.10):

Nå er det ikke alle som er enige med deg om at man skal skjerme totalt fra sosiale medier, men som sagt tidligere noen finner en balansegang i forhold til hvor mye de ønsker å vise av barna sine. At du blir trist av at noen viser barna sine, i dette tilfellet CBE som ikke skjuler at hun har barn i sine egne sosiale kanaler. er jo ikke noe man kan ta hensyn til. Du feilinformerer også, og har kommer med påstander her inne tidligere om at hun gjør noe ulovlig ved å vise sine barn. Du nærmest fremstår som du er en slags mor Therese som vil beskytte de stakkars barna, men jeg er sikker på at både CBE og LK tar veldig godt vare på sine egne barn, det er ikke noe som tilsier noe annet.

Så rart da, at økonomiske privilegerte mennesker (kongelige, store bedriftseiere, skuespillere) velger å beskytte barna og holder de unna sosiale medier. Mens de som lever av å livet sitt på sosiale medier mener at de MÅ vise frem barna ellers så blir det så kaldt og upersonlig (ergo manglende leirbålfølelse som gjør at inntekten og engasjementet synker). Det henger ikke på greip og er bare egoistisk av foreldrene. I tillegg så er det ikke slik at barn skal ha «noe» privatliv eller at de skal «litt» rett til å danne sin egen digitale identitet. Privatliv og muligheten til å ikke ha flere tusen bilder på nett som barn er en normalen for de fleste som ikke har/er influenser forelder. For å sette det i perspektiv, så er hver eneste ferie, høytid og bursdag blitt godt dokumentert på mors og fars bedriftskontoer. Det er IKKE å dele «litt». 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun Kommer aldri til å sette inn det merket på bildene sine for hun benekter at hun retusjerer seg i hjel. Det er bare å tipse hver gang de prøver seg, det. For vi vil ha slutt på kroppspress og hysteri. 

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanedis

@Levina 

Noe denne bedriften har blitt kritisert for er mengden av eksponering over tid, og det på en blogg og en instagramkonto som er offentlig med mange følgere.  La oss se på hva fagpersoner sier om det.

Jurist og spesialrådgivar i Redd Barna (+ forfatter av boken Barn og personvern) Sara Eline Grønvold har uttalt:

"Mammabloggere legger gjerne vekt på at de tar hensyn ved at de ikke legger ut nakenbilder eller bilder som kan krenke barnet. Men de glemmer at også mengden bilder kan utgjøre en krenkelse, ...", jfhttps://www.aftenposten.no/kultur/i/p2Gmw/advarer-norges-stoerste-mammabloggere-mot-aa-brette-ut-barnas-liv

Grønvold viser til at personopplysninger kan for eksempel være et bilde. Hun skriver videre: 

"Når foreldre deler store mengder informasjon om barnet, fratar barnet denne muligheten til å bestemme. Den dagen barnet er gammelt nok til selv å bruke sosiale medier, finnes han eller hun allerede på internett. Det er ikke sikkert at dette er den «samme personen» som barnet ville ønsket å fremstå som. Dette vil, etter mitt syn, utgjøre krenkelser av barnets rett til privatliv.", jf. https://masterbloggen.no/blog/2013/06/24/barn-personvern-og-sosiale-medier/

Barnepsykolog og professor ved Universitetet i Tromsø, Willy-Tore Mørch har uttalt følgende om bruk av barn i sosiale medier:

"... På store bloggplattformer mener han det er grunn til å være enda mer forsiktig.

– Det er klart at jo større nedslagsfelt denne plattformen har, jo nøyere må man være. Man må vurdere om den kan skade eller være belastende. På en offentlig blogg ville jeg ikke trukket inn barna mine i det hele tatt, sier han.", jfhttps://www.vg.no/rampelys/i/21AmE4/kritiske-til-bloggere-som-fronter-barna-boer-lages-nye-kjoereregler

Endret av Vanedis
La til
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Levina skrev (6 timer siden):

Barna har jo et privatliv selv om de vises i små øyeblikk.  Det er det du tydeligvis ikke forstår. Selv CBE som har dette som jobb har et privatliv. Jeg blir på ingen måte provosert at du er opptatt av barn rettigheter. Jeg er også opptatt av det og helt sikkert CBE også. Men du kommer med påstander som ikke er hold i virkeligheten, som det du skriver om at folk ( CBE)  utnytter barna sine for penger. Hvis det var slik. Så ville du sett ekstremt mye mer reklame. For meg fremstår du veldig lite nyansert og mer fanatisk i dine holdninger og påstander om CBE. 
Det er forresten helt innenfor å kalle hun mor Theresa. Mor og moder er synonymer. 

Så hvor går grensen her da? Fra eksponeringen tar overhånd og ikke gir barna et privat liv mener du?

Er det antall minutter iløpet av en dag/uke/måned som avgjør, eller er det hva som blir delt? 

Mye mer reklame avhenger jo av hvem hun får som oppdragsgivere, kanskje hun ikke får flere oppdrag enn det som vises? Det vet vi ikke, så dette blir også en påstand fra din side som er umulig å bevise(med mindre CBE legger frem tilbudene hun får).. 🤷‍♀️

Endret av MacBeth
La til 2. Avsnitt
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (6 timer siden):

Du får det til å høres ut som om @pøbelsara er alene om kritikken av barne-eksponeringen. Skjønner hvorfor du prøver deg på det, forresten. 

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snødronninga skrev (På 30.6.2022 den 13.45):

Kanskje foreldrene hennes er med? Får vi håpe. 

Første hun gjør i dag er å løpe OG selvsagt dokumentere det. Samme content som når hun er hjemme, altså. 

Ikke vanskelig å forutsi hva vi får se fra Tyrkia. Uttalige vinglass som holdes opp mot himmelen eller i en vinkel der man ser mage/kropp. Barna blir selvsagt eksponert jevnlig, løping/trening (hver fuckings dag?), seksualisert bikini og bade content, der bakenden er hovedfokus, selfier i tilfeldige vindu/speil/andre skinnende overflater, hva som drikkes under/etter trening, for å ikke glemme poserte bilder som stivpyntet. Har jeg glemt noe?

Håper hun viser hva Tyrkia har å by på, jeg. :rolleyes:

Du glemte at bok og mage også kan passe sammen i CBE.no sin fremstilling av hva ferie innebærer. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig mange som reagerer sterkt på hvordan barna eksponeres, men er det noe vi kan gjøre for å stoppe det? Kan noen varsles, tipses etc? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

molly83 skrev (15 minutter siden):

Det er tydelig mange som reagerer sterkt på hvordan barna eksponeres, men er det noe vi kan gjøre for å stoppe det? Kan noen varsles, tipses etc? 

Jeg tar det opp i ulike fora der vi diskuterer barn og deres beste /rettigheter. Bevisstgjøring, både hos allmenheten (jeg tar det opp med de småbarnsfam jeg treffer/jobber med, også det å ikke støtte de som bruker influensere som utleverer barna sine), si fra direkte til de bedriftene som bruker influensere som utleverer barna sine, sende oppfordring til barneombud, helsedir, selv dele ting i ulike SoMe….

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tatl skrev (12 minutter siden):

Fornuftig dame!

Vi såg han nettopp masse ifbm reklame for ferien deres i Danmark… 🤷🏼‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillehammeren skrev (3 minutter siden):

Vi såg han nettopp masse ifbm reklame for ferien deres i Danmark… 🤷🏼‍♀️

Men kun bakfra og aldri ansikt? Slik kan man være influenser og skjerme barnet uten å skjule at man har barn ;) 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (14 timer siden):

Tina Svestad snakker om dette på kontoen til mammahjerter på snap i dag. Vel verdt å bruke noen minutter på. Hun har igså barn og holder det på ingen måte hemmelig, men eksonerer likevel ikke barnet i det hene tatt. 

Enig. Synd dette ikke blir værende synlig. Dette er noe av det mest ubehagelige jeg har sett på lenge, og jeg lurer på om det er mulig for feks CBE å se ting som dette og likevel fortsette å og dele som hun gjør? Og hun deler jo mye verre bilder enn det som ble vist på den snappen i går. 

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (3 timer siden):

Du får det til å høres ut som om @pøbelsara er alene om kritikken av barne-eksponeringen. Skjønner hvorfor du prøver deg på det, forresten. 

Enig med deg. Det er veldig lett å se når det oftest bare er denne brukeren det forsøksvis argumenteres mot, mens andre ikke får et tegn eller et svar på spørsmål tilbake. Uredelighet er og blir uredelighet, også når det forsøkes å skape et vrengebilde av selve kritikkens eksistens når det beviselig er større kritisk enighet rundt pågående eksponering samt barns rett til privatliv.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...