Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Hallepalle2 skrev (10 minutter siden):

Et av de store narritiativene når de er på ferie er jo et bugnende frokostbord. Så der sitter altså mor og ser barna spise, for å spare kalorier til middagen? Og hun er altså så stappmett etter 1-2 måltider pr dag at det ikke er noe problem. Så i tillegg til å være ‘flink’ å spise lite er hun også så ‘flink’ at hun ikke blir sulten? 

Ikke rart hun blir «stappmett» når hun først spiser noe hvis hun går og sulter seg store deler av dagen. Magesekken er veldig elastisk og dersom man ikke spiser på en stund så vil man føle seg veldig mett selv etter lite matinntak nettopp fordi magesekken har vendt seg til å være tom. Jævlig trist å tenke på at det er barn som vokser opp i dette og bevitner galskapen daglig. Hvordan kan man forvente at slike barn skal klare å bli ungdommer med et godt forhold til mat og kropp? 

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

snute skrev (1 time siden):

De har utdypet svaret på Netfit nå, uten at det ble noe bedre av det. Det er helt lov å kose seg på ferie uten å få dårlig samvittighet for det!! 

Sikkert bra at de korrigerer/utdyper, men at de klarer å skrive det svaret de gjorde i utgangspunktet, sier alt for mye om grunnholdningen til den "bedriften", og den gjør at de burde holde seg laaaangt unna den bransjen!

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (38 minutter siden):

Et av de store narritiativene når de er på ferie er jo et bugnende frokostbord. Så der sitter altså mor og ser barna spise, for å spare kalorier til middagen? Og hun er altså så stappmett etter 1-2 måltider pr dag at det ikke er noe problem. Så i tillegg til å være ‘flink’ å spise lite er hun også så ‘flink’ at hun ikke blir sulten? 

Det narrativet har jo lenge crashet med «løper alltid på tom mage om morgenen». Mulig det som vises som frokost egentlig er lunsj for dem. Uansett; narrativet er ikke til å tro på. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Finlay
Scutum skrev (43 minutter siden):

Jeg driver med periodisk faste, og har gjort det i mange år.  :)
Årsakene er litt forskjellige, og ikke noe jeg skal utdype her, men jeg føler det funker bra for meg. 
(Jeg er for ordens skyld helt normalvektig, trener lite, og er ikke opphengt i kalorier.)
Men er jeg på ferie, med barn spesielt, så driter jeg langt i den periodiske fasten og koser meg sammen med de jeg er på ferie med både til frokost og kveldsmat. 
Og det er vel det som er den største forskjellen på "hvermansen" og CBE-familien: Hvermansen har et sundt og nyansert bilde av mat og trening, mens CBE-familien er sykelig opphengt.

Men - det er to ting jeg reagerer mest på i innlegget til Netfit:
1. Det er ikke periodisk faste det blir henvist til i innlegget til Netfit. Det blir anbefalt å hoppe over måltider for å "spare på kaloriene" så man kan spise seg "stappmett" i de sosiale settingene. Noe som for meg er helt hinsides. Som du påpeker så høres det ikke ut som de anbefaler periodisk faste i det hele tatt - men noe ugjennomtenkt å tilfeldig. I det man skal hoppe over måltider for å "spare kalorier" er man så totalt utenenfor - og ikke noe man burde anbefale til NOEN. Gapet mellom periodisk faste og "skip måltider for å spare kalorier" er massivt. 

2. Jeg reagerer ekstremt på at man som seriøs treningsaktør(?) ikke kan anbefale "Du er på ferie! Kos deg! Det kommer til å gjøre så godt for kroppen din å få slappe av! Kosthold og trening kan du plukke opp igjen når ferien er over!"
Jeg tror de automatisk tror at alle er like besatt og rigide som de selv er - og det er helt sinnsykt å råde andre til å leve samme livsførsel som de selv gjør. 
De kommer til å få seg en så jævlig smell en dag, når kroppene deres ikke orker en kontinuerlig runddans av underernæring og overtrening. At de får lov til å gi kostholdsråd og treningsråd er egentlig utrolig skremmende. 

Jeg kan tenke meg at mange følger Netfit nettopp fordi de er så besatte og rigide som de er.

Påfallende mange av deres Q&A går på tips om hvordan spise minst mulig og samtidig trene, for å gå mest mulig ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (Akkurat nå):

Jeg kan tenke meg at mange følger Netfit nettopp fordi de er så besatte og rigide som de er.

Påfallende mange av deres Q&A går på tips om hvordan spise minst mulig og samtidig trene, for å gå mest mulig ned i vekt. 

Ja, påfallende. Har ikke fulgt veldig godt med der, men sett en del av spørsmålsrundene. Har flere i omgangskretsen som trener ganske heftig 6 av 7 dager (og er aktiv siste dagen også), men de spiser mye. Mye mer enn meg, men de er ikke løpere, driver idrett som krever noe mer muskelmasse. De kunne aldri spist 1-2 ganger om dagen, selv med mindre trening i ferien, de blir mannevonde. 

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Ja, påfallende. Har ikke fulgt veldig godt med der, men sett en del av spørsmålsrundene. Har flere i omgangskretsen som trener ganske heftig 6 av 7 dager (og er aktiv siste dagen også), men de spiser mye. Mye mer enn meg, men de er ikke løpere, driver idrett som krever noe mer muskelmasse. De kunne aldri spist 1-2 ganger om dagen, selv med mindre trening i ferien, de blir mannevonde. 

Tankegangen skinner gjennom, som her, der det for de fleste ville naturlig å bruke anførselstegn på ordet «tillatt». Men Netfit velger å sette det på «vindu». 
En bagatell, men sammen med tips om å hoppe over måltider i ferien sier det noe om forfatteren.

3112909D-92B0-4B2B-9304-3402A7DF1322.jpeg

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Finlay said:

….men, er disse spørsmålene virkelig ekte, tro - eller konstruert for å passe det de gjerne vil svare på…?

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/20/2022 at 1:31 PM, Levina said:

Disse personene forstår jeg er store forbilder for mange av dere her inne og fint er det. Det at de mener dette er riktig for sine barn, betyr jo ikke at det er de som eier hva som er rett og  riktig for andre barn. Det er det du ikke helt forstår..De er da ikke noe sannhetsgehalt for alle influencermødrer der ute. Jeg følger hverken Live Nelvik eller Skavlan. Fine personer når de er ute i media, men ingen jeg ville oppsøkt i sosiale medier.  Kristin Gjelsvik tittet jeg innom av og til, men synes ikke hun legger ut content som er så spennende. Helt sikkert flotte og fornuftige personer som har tatt sine vurderinger med tanke på ingen eksponering av barn, men CBE ønsker å vise den delen av sitt liv.  Jeg kan forstå hva CBE mener med kaldt og upersonlig, fordi familielivet er en så stor og viktig del i hennes liv og hennes profil. Skavlan har jeg forstått driver mye med gjenbruk av klær og da viser hun en annen profil i sine kanaler. Når man viser så ensidig holdning til noe som jeg opplever mange av dere gjør her inne, og ikke klarer å se det hele bildet, så er det vanskelig å ha noen debatt her. Det er et stor rom mellom å ikke vise barn i sosiale medier til å ukritisk legge ut privat info om barn. Det er det mellom mange av dere ikke klarer å se. En tankegang basert på enten eller.  

CBE har forresten ingen plikt til til  å verken debattere eller forsvare seg offentlig hvorfor hun velger å ikke skjule sine barn i SINE sosiale medier. 

De fleste av oss som følger CBE er jo interessert i hennes liv og har en positiv tilnærming til henne. Det jeg ikke helt forstår er hvorfor dere absolutt skal være så interessert CBE og hva hun driver med, når hun tydeligvis ikke appellerer til mange av dere. Bare så rart..

Har det gått deg hus forbi at barn har lovpålagt rett til privatliv?

At vi som foreldre er satt til å forvalte denne retten, ikke bryte den!

• Liker 37
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (2 timer siden):

Jeg tror også det. Et slikt trenings/kostholds-regime er desverre ikke helt uvanlig. Og ofte får de som holder på sånn kommentarer fra de rundt seg på at det "har tatt av" osv. Derfor finner man heller kanaler å følge som forsvarer en slik livsstil, og har et likt syn på kropp, trening og mat. Det gjør det man holder på med helt legitimt. 

... i andre miljøer derimot så kan det fort vekk kalles ortoreksi eller atypisk spiseforstyrrelse - uten at jeg beskylder noen for å ha dette. Jeg vil bare nevne det fordi det er relevant i debatten rundt at "Netfit" påvirker andre til å hoppe over måltider i ferien. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en venninne med anstrengt forhold til trening og hun sluker alt Netfit skriver med søkk og snøre. 

Hjelper ikke snakke eller argumentere, alt slukes rått. Fordi de bekrefter det hun allerede tenker (som er fordtyrrete tanker om trening og delvis mat).

• Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
snute skrev (5 timer siden):

De har utdypet svaret på Netfit nå, uten at det ble noe bedre av det. Det er helt lov å kose seg på ferie uten å få dårlig samvittighet for det!! 

Og det er vel heller ikke så farlig om man skulle komme til å legge på seg ett par kilo i ferien fordi man «skeier ut» som de kaller det. De forsvinner fort igjen for de fleste når hverdag er tilbake. 

Viser vel nok en gang at de leser her inne på daglig basis. Hvorfor ellers utdype?

Andrea59 skrev (1 time siden):

….men, er disse spørsmålene virkelig ekte, tro - eller konstruert for å passe det de gjerne vil svare på…?

Jeg tror de fleste har skjønt at her er det mange konstruerte spørsmål ja. Både så de får brife med den kunnskapen de vil, men også for at det skal se ut som de har mange engasjerte følgere. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finlay
Heartland skrev (1 time siden):

Viser vel nok en gang at de leser her inne på daglig basis. Hvorfor ellers utdype?

Jeg tror de fleste har skjønt at her er det mange konstruerte spørsmål ja. Både så de får brife med den kunnskapen de vil, men også for at det skal se ut som de har mange engasjerte følgere. 

Det er vel heller ikke utenkelig at Netfit (endelig) har funnet sin nisje og sitt publikum?

Hvis spørsmålene er fra reelle følgere, kan det tyde på at mange av disse er treningsavhengige, kanskje med underliggende spiseforstyrrelser i tillegg.

For de som har et anstrengt forhold til mat og vekt er jo Netfit en gullgruve hva gjelder tips til vektnedgang. Spørsmål de kanskje ikke ville fått svar på hos særlig mange andre norske kostholds/treningsportaler.

Endret av Finlay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (4 timer siden):

Tankegangen skinner gjennom, som her, der det for de fleste ville naturlig å bruke anførselstegn på ordet «tillatt». Men Netfit velger å sette det på «vindu». 
En bagatell, men sammen med tips om å hoppe over måltider i ferien sier det noe om forfatteren.

3112909D-92B0-4B2B-9304-3402A7DF1322.jpeg

Heartland skrev (1 time siden):

Jeg skulle ønske at folk flest ser at det skorter på kunnskap hos den som skriver på vegne av Netfit AS. Innenfor periodisk faste finnes det mange varianter, men ingen av dem handler om forbud/tillatelse eller å hoppe over måltider for å redusere kaloriregnskapet. Det handler om å spise det man trenger i det tidsintervallet der man ikke spiser for å for eksempel, men ikke bare, redusere det generelle kaloriinntaket i løpet av en uke på grunn av overvekt. Vi i den vestlige verden spiser blant annet ofte for mye når tilgangen på mat er uendelig. Så kan det være andre grunner til å velge en blant mange varianter av periodisk faste. Hva målet med periodisk faste er for den enkelte varierer, men periodisk faste er ganske enkelt ikke for alle på grunn av eventuelle underliggende sykdommer og risikofaktorer bare fastlegen har kunnskap om. Har man historikk med spiseforstyrrelser skal man unngå periodisk faste. Likevel forteller altså Caroline Berg Eriksen hvordan HUN hopper over måltider for ikke å spise for mye, fullstendig uten tanke for avsender og bakgrunnen for spørsmålet. Svaret om hvordan hun selv spiser er ikke relevant for andre enn henne selv.

Det er aldeles merkelig at Adrian Paul, den eneste av dem med relevant kompetanse, vil assosieres med dette helseskadelige vrøvlet de stadig publiserer.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 42
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finlay skrev (9 minutter siden):

Det er vel heller ikke utenkelig at Netfit (endelig) har funnet sin nisje og sitt publikum?

Hvis spørsmålene er fra reelle følgere, kan det tyde på at mange av disse er treningsavhengige, kanskje med underliggende spiseforstyrrelser i tillegg.

For de som har et anstrengt forhold til mat og vekt er jo Netfit en gullgruve hva gjelder tips til vektnedgang. Spørsmål de kanskje ikke ville fått svar på hos særlig mange andre norske kostholds/treningsportaler.

Hvis spørsmålene er fra reelle følgere... Det er jo spørsmålet.

For meg virker det som et konstruert spørsmål, designet for at CBE kan skryte av hvor kontroll hun har må matinntaket. For rådet gir ingen mening, hvis vektkontroll er målet. Hun skriver at man kan droppe noen måltider, men i samme åndedrag hevder hun at man kan spise mye til lunsj og middag. Hva er poenget da? Kalorier er kalorier, det har ingenting å si om man får de i seg til frokost, eller spiser en ekstra stor middag? Ser de ikke selv hvor selvmotsigende det er?

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...