Klink Skrevet 25. mai 2021 #42981 Del Skrevet 25. mai 2021 Malum skrev (35 minutter siden): Mekanismene bak spiseforstyrrelser hos mennesker er mange og komplekse. Dette blir veldig unyansert argumentasjon, altså. Hva CBE angår er hun en del av et større bilde, og debatten rundt påvirkningen hun og hennes bransje har handler i bunn og grunn om hva slags samfunn vi ønsker å ha, og være en del av. Anbefaler alle som ønsker et innblikk i hvordan spesielt ungdom opplever kroppspress gjennom media å se denne: https://tv.nrk.no/program/KOID22000919 Men det er også svært unyansert og skylde på reklame og influensere. Og nå var det alvorlig spiseforstyrrelser som blant annet ble brukt som argument. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klementine Skrevet 25. mai 2021 #42982 Del Skrevet 25. mai 2021 CecilieX skrev (2 minutter siden): Jeg synes det er interessant hvor ulikt Funkygine og CBE svarte rundt hva slags konsekvenser pandemien kunne få. Funkygine ble sitert på at det var grunn til bekymring hva gjaldt virksomheten, mens CBE avfeide det da hun fikk spørsmål. På tross av at flere influencere meldte at de så at det hadde konsekvenser, påstod CBE at hos dem var det business as usual. Jeg lurer på om det var sant. Fra den kanten er det jo helt vanlig å avfeie alt. De gullforgyller alt. Tar aldri til seg råd eller kritikk, fremstiller seg som perfekt i alle situasjoner. Er best på alt. I bunn og grunn omskrives sannheten på daglig basis. Enten løy de som vanlig, eller så hadde står det dårlig til med innsikten. Jeg mener, når alle i bransjen rundt deg blir bekymret, da er det rimelig fjernt å tro at du skal være unntaket. Funkygine greide åpenbart å gjøre grep som gjorde at hun fikk sitt beste år. Programlederjobb hadde kanskje også noe å si. STygt å si, men jeg tror det har med innsikten å gjøre, og antakelig det å omgi seg med "ja-mennesker". Det må gjøre noe med en. Funky har tilsynelatende en helt annen innfallsvinkel til dette her med å tjene penger, jobbe og få prosjektene gjennomført. Gjerne flere parallelt. Må være et helt annet team i bakgrunn som jobber enn hos Treasures. Rart det også egentlig, for Peter Peters klarer jo å få til ting med Camilla Pihl... 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 25. mai 2021 #42983 Del Skrevet 25. mai 2021 Klink skrev (Akkurat nå): Men det er også svært unyansert og skylde på reklame og influensere. Og nå var det alvorlig spiseforstyrrelser som blant annet ble brukt som argument. Som sagt, dette er en del av et større bilde. Det er et faktum at bl.a influensere spiller en rolle når det kommer til kroppspress. Hva er unyansert ved det? 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. mai 2021 #42984 Del Skrevet 25. mai 2021 Klink skrev (2 minutter siden): Men det er også svært unyansert og skylde på reklame og influensere. Og nå var det alvorlig spiseforstyrrelser som blant annet ble brukt som argument. Hva har du lest om dette? Hvordan har du satt deg inn i denne problematikken? 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 25. mai 2021 #42985 Del Skrevet 25. mai 2021 (endret) Klink skrev (7 minutter siden): Men det er også svært unyansert og skylde på reklame og influensere. Og nå var det alvorlig spiseforstyrrelser som blant annet ble brukt som argument. Men akkurat i denne tråden diskuterer vi påvirkningen som denne influenceren har. Det finnes et overveldende antall argumenter for at hun påvirker til kroppspress. Også fagfolk på spiseforstyrrelser har trukket frem henne som en influencer som folk i terapi har trukket frem som triggende. Feks: https://www.klikk.no/helse/fokuset-pa-mat-har-odelagt-mange-ar-av-mitt-liv-4521937 Her skriver han, som har jobbet med problematikken i mange år også om hvor stor påvirkning Sosiale medier har. Endret 25. mai 2021 av CecilieX Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruJohansen Skrevet 25. mai 2021 #42986 Del Skrevet 25. mai 2021 Jeg leste innlegget om tur på Høgnipa. Vil gi skryt for veldig fine bilder, uten verken barn eller kropp i fokus. Også interessant med historien til stedet. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Inocybe Skrevet 25. mai 2021 Populært innlegg #42987 Del Skrevet 25. mai 2021 CBE.nos TikTok plattform provoserer meg ekstremt. Er hangen etter likes og oppmerksomhet om kroppen hennes virkelig viktigere enn hensynet til barn og unge? Hvis man absolutt _må_ lage profil på en barne- og ungdomsplatform går det fint an å holde kroppspress og thinspo unna akkurat den plattformen. Vi har en alvorlig spiseforstyrret ungdom i omgangskretsen. I en samtale med moren til denne ungdommen ble det fortalt at Caroline Berg Eriksen sin TikTok hadde kommet opp i ungdommens feed da h*n søkte etter Pro-ana, thinspo og kalorikontrollerende "trening". Moren var ikke overrasket over at det finnes slikt innhold på TikTok, hun har tross alt fulgt med på Gullbarbie-debatten og har av nødvendighet måtte sette seg inn i hvor og hvordan ungdommer søker SF-innhold. Men hun var dypt sjokkert over at en voksen småbarnsmor holdt på med slikt innhold på en ungdomskanal. Hvilken mor vil barn så vondt som hun sa det. Så gratulerer Caroline Berg Eriksen. Ikke bare har du blitt et symbol på kropps- og kvinnefiendtlig i forhold til gravididet og barsel med redigert gravidmage, postpartum-bilder, minimerende poseringer, kroppen vil ødelegges av graviditet hvis ikke man "passer på", viktigst er ikke helse og barnet men å være sexy for menn. Men TikToken din har nå kommet så langt den dukker opp når spiseforstyrret ungdom søker etter innhold med ekstremt kalorifokus, manisk forstyrret trening og lignende thinspo-innhold. Jeg vet ikke hvor mye ungdommene gjenkjenner seg selv i CBE men bare det at hun har fått kommentarer fra ungdom burde ha fått henne til å skjønne hvor feil kroppsinnholdet hun legger ut er og slettet dritten med det samme. Men nei da. CBE viser aldri hatt empati eller omsorg for andre enn seg selv. Gratulerer Caroline Berg Eriksen! Etter åresvis med feilslåtte Vixen-nominasjoner er du endelig godt kvalifisert for en Gullbarbie. Prisen for dem som får ungdom til å føle seg dårlig. Gratulerer! 🏆🤮 117 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 25. mai 2021 #42988 Del Skrevet 25. mai 2021 pøbelsara skrev (5 minutter siden): Hva har du lest om dette? Hvordan har du satt deg inn i denne problematikken? Spiseforstyrrelser var pensum i studiet mitt, i tillegg til noe jobbing innenfor feltet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 25. mai 2021 Populært innlegg #42989 Del Skrevet 25. mai 2021 Klink skrev (7 minutter siden): Spiseforstyrrelser var pensum i studiet mitt, i tillegg til noe jobbing innenfor feltet. OG likevel hevder du at influencere og SoME ikke har betydning? Hva studerte du, egentlig? 63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 25. mai 2021 #42990 Del Skrevet 25. mai 2021 @Inocybe Det er bare så trist å lese det du skriver og jeg blir så sint. Man må være sitt ansvar bevisst når man er en påvirker og i alle fall når man blir aktiv på en ungdomskanal som tik tok. Gode tanker til barnet det gjelder og hens familie. 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 25. mai 2021 #42991 Del Skrevet 25. mai 2021 Klink skrev (8 minutter siden): Spiseforstyrrelser var pensum i studiet mitt, i tillegg til noe jobbing innenfor feltet. Det overrasker meg stort, for å si det mildt. Jeg helt sikker på at du må ha fått med deg at influencere har stor påvirkningskraft og kan være kilde til kroppspress. Jeg forstår ikke helt hvor du vil med den stadige bagatelliseringen du kommer med her. 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 25. mai 2021 #42992 Del Skrevet 25. mai 2021 (endret) Klink skrev (13 minutter siden): Spiseforstyrrelser var pensum i studiet mitt, i tillegg til noe jobbing innenfor feltet. Siden du er interessert, her er mer lesestoff: https://www.aftenposten.no/meninger/i/bovv/kroppen-er-den-nye-sjelen Han skrev at Fotballfrue.no er flere doktorgradsstudier verdig. Dette var i 2013 og nå, i 2021 nærmer vi oss nivået på thinspoen igjen. I noen år tenkte jeg at heldigvis var CBE for gammel til å tiltrekke seg de unge, men nå oppsøker hun bevisst de unges arenaer. For å inspirere og tjene penger. Han skrev også at spiseforstyrrelse ER sammenlikningens lidelse. De oppsøker forbilder og trigges. Når du skriver innlegg på innlegg der du avdramatiserer så er det det et forsvar for praksisen. Og før du kommer med de sedvanlige påstandene om at du blir angrepet, og så bør der gå opp er lys for deg. Dette er et høyst reelt samfunnsproblem som svært mange ser alvorlig på. Derfor provoseres mange av at du synser rundt temaet. Endret 25. mai 2021 av CecilieX Rettskriving og raseri er dårlig kombo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 25. mai 2021 #42993 Del Skrevet 25. mai 2021 (endret) odipodis skrev (59 minutter siden): "Angående knebøy så trener jeg på langt tyngre vekter enn 20kg. At knær beveger seg eller man er ustabil har ikke nødvendigvis noe med at vekten er for tung." Sitat CBE i kommentarfeltet her: https://www.carolinebergeriksen.no/2021/05/24/pa-tur-til-hognipa/ Kunne gjerne tenke meg å se henne ta knebøy med disse langt tyngre vektene. Neida, at man er ustø trenger ikke alltid å ha noe med vekten å gjøre med mindre den er for tung. Da løfter man med lettere vekter til man får god nok teknikk og stabilitet til å løfte tyngre. Slik hun fremviser øvelsen er det strake veien til skade med tyngre vekter dersom noen skulle finne på å kopiere hennes stil uten noen form for veiledning underveis i øvelsen. Hun må gjerme forsøke seg med at hun trener med tyngre vekt uten å ha publisert det noen gang, men i så fall ville det vært temmelig tydelig å se resultater i form av både stabilitet og teknikk, samt utviklet muskulatur på øvre og nedre rygg, skuldre og øvre armer siden fettprosenten ellers er lav. Så ofte som hun stiller tilnærmet i nettoen har jeg ikke sett antydning til muskler som tilsier tung styrketrening. FruJohansen skrev (32 minutter siden): Jeg leste innlegget om tur på Høgnipa. Vil gi skryt for veldig fine bilder, uten verken barn eller kropp i fokus. Også interessant med historien til stedet. Enig, hadde carolinebergeriksenno bare holdt seg til denne typen innhold og kunnet forholde seg til enkle regler som både båndtvang og bålforbud. Tilføyer at hvis dette med full informasjon om turer og regler og inspirasjon og triks ville vært innholdet fremover og kun dette sammen med en hyggelig tone i kommentarfeltene, ville det vært lite å kritisere. Jeg tror bare ikke at de har det i seg til å legge om til en positiv stil. Endret 25. mai 2021 av Revenge o'Cavatina 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 25. mai 2021 #42994 Del Skrevet 25. mai 2021 Klink skrev (11 minutter siden): Spiseforstyrrelser var pensum i studiet mitt, i tillegg til noe jobbing innenfor feltet. Samme her, i tillegg til at jeg har hatt det selv, og jeg forstår ikke hvordan du kan bagatellisere influenseres påvirkning. I tillegg til oppfordringen til at 13-14 åringen må slutte å følge kontoen bare...Det er ikke sånn det er i virkeligheten altså. 49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 25. mai 2021 #42995 Del Skrevet 25. mai 2021 pøbelsara skrev (14 minutter siden): OG likevel hevder du at influencere og SoME ikke har betydning? Hva studerte du, egentlig? Det har jeg ikke hevdet om du leser hva jeg skriver. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 25. mai 2021 #42996 Del Skrevet 25. mai 2021 (endret) Klink skrev (9 minutter siden): Det har jeg ikke hevdet om du leser hva jeg skriver. Nå må du gi deg. Det er AKKURAT det du har skrevet. Du sier "stort sett ikke" og at det bare er å avfølge. Endret 25. mai 2021 av pøbelsara 44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 25. mai 2021 #42997 Del Skrevet 25. mai 2021 Klink skrev (1 time siden): Forresten, mange som sliter med alvorlige spiseforstyrrelser de har ikke blitt syke på grunn av influensere, de har blitt syke på grunn av alvorlige traumer i oppveksten, voldtekter, incest, umenneskelig stort prestasjonspress, vanskeligheter med å akseptere sin egen identitet og lignende. Så når man begynner å bli syk søker man seg kanskje til mennesker som ikke er bra og som gjør saken vondt verre. Cbe kan gjerne være en av dem da hun har et stort fokus på kropp og muligens har er vanskelig forhold til mat selv. Så lenge hvem som helst kan uttrykke seg på internett, så må en nesten avfølge om en ønsker å bli frisk. Dersom alle influensere med fokus på kropp sluttet, og ingen reklamer som insinuerer at tynn er lik vellykket, rik og pen ble brukt ville de fleste som sliter fremdeles slitt, for dette er stort sett ikke den utløsende faktoren. I siste setning her så bagatelliserer du influenseres påvirkning ifht SF jo @Klink. Lurer på også om du har noe tall på dette siden du skriver «de fleste»? 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillehammeren Skrevet 25. mai 2021 #42998 Del Skrevet 25. mai 2021 Lopploella skrev (1 time siden): Ja, og om vedkommende trenger flere tips angående teknikk, så hjelper de gjerne. 😄 Leste det samme og tenkte; fy faen, at det er mulig å være så jævla arrogant og kvalm. Ville aldri tatt tips fra de der to angående noe som helst. 36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inocybe Skrevet 25. mai 2021 #42999 Del Skrevet 25. mai 2021 (endret) Jobbermedbarn skrev (34 minutter siden): @Inocybe Det er bare så trist å lese det du skriver og jeg blir så sint. Man må være sitt ansvar bevisst når man er en påvirker og i alle fall når man blir aktiv på en ungdomskanal som tik tok. Gode tanker til barnet det gjelder og hens familie. Takk Vi gjør vårt beste for å støtte ungdommen og resten av familien. Det er helt jævlig å være vitne til en ellers så vanlig ungdom med sunne interesser og verdier plutselig havner der. Jeg provoseres når problemstillingen til de grader bagatelliseres av CBE og LKE og av noen skribenter her i tråden. Det er så uendelig mer komplekst enn å bare logge av, det var nok noe galt fra før hos den påvirkede og influencerne er hvert fall heeelt uskyldige. CBE oppsøker aktivt en ungdomsplattform hvor hun ønsker å påvirke mens hun raust deler av thinspoen sin til ungdommene. Så da må det jo være ungdommene det må være noe galt med 🤮 Endret 25. mai 2021 av Inocybe Skrivefeil 45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Engelskfrøken Skrevet 25. mai 2021 #43000 Del Skrevet 25. mai 2021 Så bra dette spørsmålet kom nå.. Sånn helt tilfeldig🤦🏼♀️ 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå