Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

pop up bruker skrev (3 timer siden):

Mulig denne har blitt delt her allerede, så da er det bare å se bort i fra det. Uansett, her har SIFO forsket på foreldres deling av bilder av barna i some, og hvordan barna reagerer på det. Artikkel i Aftenposten her https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/wAzpz1/norske-foreldre-er-paa-deletoppen-de-yngste-barna-er-mest-kritiske-til-at-det-deles-bilder-av-dem-i-sosiale-medier

Syns det er helt utrolig at infuensere fortsetter å dele bilder av barna sine. 

Undersøkelsen viser store forskjeller mellom barn og voksne:

Barna var bekymret for å bli mobbet på bakgrunn av det foreldrene hadde delt, for kriminelle handlinger og var generelt bekymret for om bildedelingen kunne få konsekvenser for fremtiden.
Foreldrene synes det er greit å dele om barna sine så lenge de ikke deler noe ille eller flaut, mens barn og unge helst vil at foreldrene skal begrense seg til å dele om viktige og store øyeblikk fra livene deres (eks. konfirmasjon, bursdag). De vil helst ikke at foreldrene skal dele om små hverdagsøyeblikk.
Foreldrene mener imidlertid at barn og unge er veldig kritiske til hva som er greit å dele i sosiale medier og er splittet i hvilken grad de mener at dette bør respekteres.

Link til rapporten: 

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/3089527

• Liker 15
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snødronninga skrev (2 timer siden):

Ja barn bør være aktive, men å se at Lars K setter opp et slags treningsprogram til dem, kan være alt annet enn bra. Paret ønsker nok barn som er tro kopier av dem selv. Det får de kanskje også, med det enorme utseende og treningsfokuset som eksisterer i det hjemmet. Jeg tror på ingen måte at dette er sunt for ungene å vokse opp i, men tipper at paret heller mener at barna er priviligerte. 

Enig. Det problematiske er at LKE i det hele tatt setter opp treningsprogram for to barn på 7 og 10 år, et program som tilsynelatende er helt uten mål og mening.

Jeg har selv en 11-åring som trener ukentlig på treningsstudio, men det er et treningsprogram nøye sammensatt av trenerne, og som utføres sammen med resten av laget, for å forebygge skader innen idretten deres.

Hvis du vil ha aktive unger så vær ute med dem og ha et aktivt liv, og få dem gjerne inn i idretten. Innen barneidrett finnes det masse sosialt, mye læring, disiplin og stor glede.

Uten andre mål med treningen enn å holde seg slank, så blir trening og fysisk aktivitet fort tvangspreget og lite lystbetont - som i kjelleren til CBE. 

Å tenke at man er privilegert eller vellykket kun fordi man er slank, er en merkelig tankegang som de aller fleste heldigvis legger av seg i tenårene.

Og noe av det siste jeg anser for å være et privilegie, er å ha titusenvis av bilder og filmer av seg selv på åpent internett som barn, side om side ved bilder av mammas silikonpupper/rumpe og pappas kommentarer om å være nesevis kjerring, fortjene en kule i panna og psykobitch.

Endret av Ultiva
  • Liker 33
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa10 skrev (8 minutter siden):

Den voldsomme barneeksponeringennerngrusom. Og av og til bare «registrerer» jeg den. Men av og til treffer den meg vondt. 
I dag, den med ny runde i Halloween kostyme ble for meg ekkel på en måte. Noe med oppstillingen, den ble veldig personlig på barna sine vegne. Klare ikke sette ord på hva det var..

Dette reagert jeg på- andre reagerer på noe annet, men bare at fremmede har en « følelse» på alle bildene av barna er bare så galt!

Skjønner dere hva jeg mener her?

Enig. De er på jobb året rundt. Får aldri feire jul, påske, Halloween eller andre høytider uten mors oppdolling og photoshoot. Forkastelig! 

• Liker 38
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (1 time siden):

Undersøkelsen viser store forskjeller mellom barn og voksne:

Barna var bekymret for å bli mobbet på bakgrunn av det foreldrene hadde delt, for kriminelle handlinger og var generelt bekymret for om bildedelingen kunne få konsekvenser for fremtiden.
Foreldrene synes det er greit å dele om barna sine så lenge de ikke deler noe ille eller flaut, mens barn og unge helst vil at foreldrene skal begrense seg til å dele om viktige og store øyeblikk fra livene deres (eks. konfirmasjon, bursdag). De vil helst ikke at foreldrene skal dele om små hverdagsøyeblikk.
Foreldrene mener imidlertid at barn og unge er veldig kritiske til hva som er greit å dele i sosiale medier og er splittet i hvilken grad de mener at dette bør respekteres.

Link til rapporten: 

https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/handle/11250/3089527

Står ganske greit under pkt.1.2 (jussen). Dessuten trumfer barnets beste andre hensyn, som blant annet foreldrenes ytringsfrihet. Det ligger i foreldreansvarets (Barneloven) kjerneoppgaver å sikre barns rett til beskyttelse.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultiva skrev (2 timer siden):

Enig. Det problematiske er at LKE i det hele tatt setter opp treningsprogram for to barn på 7 og 10 år, et program som tilsynelatende er helt uten mål og mening.

Jeg har selv en 11-åring som trener ukentlig på treningsstudio, men det er et treningsprogram nøye sammensatt av trenerne, og som utføres sammen med resten av laget, for å forebygge skader innen idretten deres.

Hvis du vil ha aktive unger så vær ute med dem og ha et aktivt liv, og få dem gjerne inn i idretten. Innen barneidrett finnes det masse sosialt, mye læring, disiplin og stor glede.

Uten andre mål med treningen enn å holde seg slank, så blir trening og fysisk aktivitet fort tvangspreget og lite lystbetont - som i kjelleren til CBE. 

Å tenke at man er privilegert eller vellykket kun fordi man er slank, er en merkelig tankegang som de aller fleste heldigvis legger av seg i tenårene.

Og noe av det siste jeg anser for å være et privilegie, er å ha titusenvis av bilder og filmer av seg selv på åpent internett som barn, side om side ved bilder av mammas silikonpupper/rumpe og pappas kommentarer om å være nesevis kjerring, fortjene en kule i panna og psykobitch.

Fysisk aktivitet er supert, men det skal være på barnas premisser og vi foreldre skal motivere, heie på og følge opp barna sånn at de ønsker å holde på med noe de liker av idrett eller annen fysisk aktivitet og gjerne selv ta med barna ut på tur. Barn trenger ikke nødvendigvis å være med på en idrett, det kan være nok at de liker å sykle, gå på ski/ake om vinteren, eller at de er ute og flyr med venner så lenge de er fysisk aktiv gjennom uken. Å vise til et treningsopplegg barna har gjennomført på en offentlig SoMe-kanal som innhold er langt over streken, og man kan lure på hvor påvirket barna blir av det foreldrene prøver å formilde til offentligheten som i stor grad handler om kropp, utseende og usunn trening, og som egentlig kun er en selvforherligelse av seg selv.

Disse barna er ikke privilegerte, deres barndom blir solgt av foreldrene, og det tror jeg ikke pengene er verdt hvis barn kunne bestemme og hvis de kunne forstå de langsiktige konsekvensene av en solgt barndom lagt ut på nettet.  Barn har ikke den konsekvens-forståelsen, og det er derfor foreldre er pålagt å alltid handle etter barnas beste. En lov hadde helt klart vært på sin plass, for når penger og likes trumfer barnas beste, så burde det komme et lovverk mot dette. Jeg mener foreldre burde være beviste på hva de legger ut, og det også selv om de ikke eksponerer barn, da alt foreldre gjør også preger, påvirker og angår barna de har satt til verden. Av og til er barna best tjent med at mor og far finner en helt vanlig jobb. Og selv påvirkere uten barn mener jeg også må tenke seg som om mange ganger før de poster innhold som kan være potensielt skadelig for andre, dessverre er egoet for stort og pengene så viktig at påvirkere går over lik for å poste skadelig innhold. 

Endret av K_mb
  • Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

~ Ada ~ skrev (4 timer siden):

Ja, det er absurd, ikke minst at dette postes til inspirasjon for andre! Sammen med diverse program for voksne for hvordan man kan trene kroppen til timeglassfasong og andre hårreisende, inkompetente og forkastelige mål. 

Det er virkelig absurd. Og enda verre blir det at dette gjøres med barn som allerede er blitt fratatt retten til privatliv fordi foreldrene ikke har villet ha vanlige jobber, ikke har tatt ordentlige utdanninger, men heller har ønsket å leve av å utnytte egne barn kommersielt, selge barnas oppvekst. Barn som på ingen måte kan beskytte seg selv. Barn som foreldrene velger å sette i enda større risiko enn de allerede har gjort. Nå skal de presses inn i en form som foreldrene bestemmer, og det ser dessverre ut som om de formes for å skulle bidra til familieøkonomien i årene som kommer også. Helt absurd at foreldre og bedriftseiere får lov til å begå denne formen for offentlig, åpenlys omsorgssvikt. Det er et svik mot barna, både fra foreldrenes side og det offentliges som ikke stopper slike skadelige handlinger.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting fra oppstarten av dette i dag? image.thumb.png.45b18ed3510f7109f20f3f12b5b4e73b.png

Og når noen stiller spørmål til dette innlegget svares det slik:

image.thumb.png.2e1180f7deb858e812a8d923c30e266f.png

Fra samme person som skrev dette etter spørsmål ang hvor norsk Pavlova var:

image.png.4bc92740fe69cdb24e42c267e79f3579.png

Kilde: SKjermdump fra Instanavigation.com netfit.no og kopi fra et innlegg på side 4495 i denne tråden.

Endret av CityCityBangBang
Endret ordlyd
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (2 timer siden):

Det er virkelig absurd. Og enda verre blir det at dette gjøres med barn som allerede er blitt fratatt retten til privatliv fordi foreldrene ikke har villet ha vanlige jobber, ikke har tatt ordentlige utdanninger, men heller har ønsket å leve av å utnytte egne barn kommersielt, selge barnas oppvekst. Barn som på ingen måte kan beskytte seg selv. Barn som foreldrene velger å sette i enda større risiko enn de allerede har gjort. Nå skal de presses inn i en form som foreldrene bestemmer, og det ser dessverre ut som om de formes for å skulle bidra til familieøkonomien i årene som kommer også. Helt absurd at foreldre og bedriftseiere får lov til å begå denne formen for offentlig, åpenlys omsorgssvikt. Det er et svik mot barna, både fra foreldrenes side og det offentliges som ikke stopper slike skadelige handlinger.

Det er utilgivelig. Eksponering fra egen stue, gjennom hele barndommen, er verst tenkelige inngripen i privatlivets fred og barns autonomi samt rett på beskyttelse. Kommersiell virksomhet fra helvete.

• Liker 26
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CityCityBangBang skrev (56 minutter siden):

Ingenting fra oppstarten av dette i dag? image.thumb.png.45b18ed3510f7109f20f3f12b5b4e73b.png

Kilde: SKjermdump fra Instanavigation.com netfit.no og kopi fra et innlegg på side 4495 i denne tråden.

Veldig merkelig å ikke nevne oppstarten av det hun har reklamert for i evigheter.

En annen ting - se på tidspunktene for spørsmålet over her og svaret netfit.no gir.

Spørsmålet er postet 19. oktober kl 06.39.15.

Svaret fra netfit.no kommer kl 06.41.44, altså 2 minutter og 29 sekunder etterpå.... før klokka er syv på morgenen (jada, det er mulig, men med firmaets historie må jeg innrømme at jeg ikke helt tror på narrativet her).

• Liker 21
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CityCityBangBang skrev (1 time siden):

Frisk Frosk skrev (53 minutter siden):

Veldig merkelig å ikke nevne oppstarten av det hun har reklamert for i evigheter.

En annen ting - se på tidspunktene for spørsmålet over her og svaret netfit.no gir.

Spørsmålet er postet 19. oktober kl 06.39.15.

Svaret fra netfit.no kommer kl 06.41.44, altså 2 minutter og 29 sekunder etterpå.... før klokka er syv på morgenen (jada, det er mulig, men med firmaets historie må jeg innrømme at jeg ikke helt tror på narrativet her).

Hvorfor er jeg ikke overrasket over tausheten...og det barnslige svaret😀👌

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisa10 skrev (6 timer siden):

Den voldsomme barneeksponeringen er grusom. Og av og til bare «registrerer» jeg den. Men av og til treffer den meg vondt. 
I dag, den med ny runde i Halloween kostyme ble for meg ekkel på en måte. Noe med oppstillingen, den ble veldig personlig på barna sine vegne. Klarer ikke sette ord på hva det var..

Dette reagert jeg på- andre reagerer på noe annet, men bare at fremmede har en « følelse» på alle bildene av barna er bare så galt!

Ja hva har barna egentlig på en bedriftskonto å gjøre? Er de nesten ansatt? 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kleenex skrev (37 minutter siden):

Ja hva har barna egentlig på en bedriftskonto å gjøre? Er de nesten ansatt? 

Det kalles barnearbeid.

Barnearbeid SKAL en bedrift alltid søke om og få tillatelse fra Arbeidstilsynet på forhånd til å bruke barn som arbeidskraft. Hvis slikt barnearbeid blir godkjent av arb.tilsynet, da har barna en god del rettigheter - deriblant lønn.

Siden Treasures AS og CBE og LKEs andre bedrifter og kanaler stadig benytter seg av barnearbeid, ofte daglig, må man anta at de ikke søker om godkjennelse fra Arb.tilsynet, og dermed kan plusse på stadige brudd på arb.miljøloven til rekken med andre lovbruddsom stadig begås.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bekymrer meg at så MANGE voksne mennesker/foreldre syns det er helt greit å lage innhold av navngitte barns privatliv i store reklamekanaler.

Influencerforeldrene, følgerne, managementet og annonsørene.. 

• Liker 30
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig jeg tar feil her, men er det innenfor markedsføringsloven å bruke uttrykk som «kun 5 plasser igjen» o.l.?

Jeg har et vagt minne fra en lignende case der dette ble påpekt, men klarer ikke å huske hvem/når.

Veldig fint om noen som har kompetanse på dette området kunne belyst dette litt.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Bulsara
Kaisa10 skrev (14 timer siden):

Den voldsomme barneeksponeringen er grusom. Og av og til bare «registrerer» jeg den. Men av og til treffer den meg vondt. 
I dag, den med ny runde i Halloween kostyme ble for meg ekkel på en måte. Noe med oppstillingen, den ble veldig personlig på barna sine vegne. Klarer ikke sette ord på hva det var..

Ja, jeg skjønner hva du mener. Fikk en opplevelse av at de bildene der det poseres i kostymer tenderte mot seksualisering av barn. Det var noe med oppstillingen og blikkene de (tydelig var instruert til) viste. I kombinasjon med sminken. Skikkelig, skikkelig trist 😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laia skrev (1 time siden):

Godt mulig jeg tar feil her, men er det innenfor markedsføringsloven å bruke uttrykk som «kun 5 plasser igjen» o.l.?

Jeg har et vagt minne fra en lignende case der dette ble påpekt, men klarer ikke å huske hvem/når.

Veldig fint om noen som har kompetanse på dette området kunne belyst dette litt.

Godt spørsmål, håper noen med kompetanse på dette har tid til å svare. 

"Kun 5 plasser igjen" oppfordrer til å skynde seg, og gir inntrykk av at noe er ettertraktet. 5 plasser av hvor mange? 50? 10? 7? 

Det minner meg om bløffekurset til ABD. Hun klarte å få kurset til å høres veldig ekslusivt ut, mens det i realiteten etterhvert kom frem at hun var ute og "shoppet" småbloggere, fikk de til å føle seg utvalgt osv. Til med advokaten sin fikk hun til å lyve. "Det gikk litt over stokk og stein fordi kurset ble så populært". 

Iallefall, det var markedsføringen av det jeg føler blir litt i samme gate. "Dette er SÅ populært, selveste DU har mulighet til å bli med, hvis du blir med NÅ". 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulsara skrev (1 time siden):

Ja, jeg skjønner hva du mener. Fikk en opplevelse av at de bildene der det poseres i kostymer tenderte mot seksualisering av barn. Det var noe med oppstillingen og blikkene de (tydelig var instruert til) viste. I kombinasjon med sminken. Skikkelig, skikkelig trist 😰

Helt enig! Tragisk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (2 minutter siden):

Godt spørsmål, håper noen med kompetanse på dette har tid til å svare. 

"Kun 5 plasser igjen" oppfordrer til å skynde seg, og gir inntrykk av at noe er ettertraktet. 5 plasser av hvor mange? 50? 10? 7? 

Det minner meg om bløffekurset til ABD. Hun klarte å få kurset til å høres veldig ekslusivt ut, mens det i realiteten etterhvert kom frem at hun var ute og "shoppet" småbloggere, fikk de til å føle seg utvalgt osv. Til med advokaten sin fikk hun til å lyve. "Det gikk litt over stokk og stein fordi kurset ble så populært". 

Iallefall, det var markedsføringen av det jeg føler blir litt i samme gate. "Dette er SÅ populært, selveste DU har mulighet til å bli med, hvis du blir med NÅ". 

Samme som Netfit til Valencia halvmaraton, og så var det bare LKE som løpte for Netfit.

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...