Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Frisk Frosk skrev (10 minutter siden):

Jeg har ingen tro på at det er tilfeldig, ikke med den historikken bedriften har, men man vet jo aldri.

Men hvis det skulle være slik at de stadig kjøper seg nye følgere, da viser det at desperasjonen blir større og større. For da er realiteten at reelle følgertall egentlig blir lavere og lavere, og antall falske følgere blir større og større - noe som igjen vil føre til enda dårligere engasjement (om de ikke ev. kjøper følgere som kommenterer for betaling). Om det skulle være slik så blir gapet mellom virkeligheten og bedriftens narrativ stadig større. Da er det bare et tidsspørsmål.

Men, selvfølgelig, når de får store aktører som Apollo og Salomon til å bli medskyldige i egne lovbrudd, og de store aktørene legitimerer denne uetiske og ulovlige forretningsdriften, så kan de sikkert holde den råtne skuta si flytende en stund til.

Av og til lurer jeg på om samarbeidspartnerne faktisk er klar over hva de går inn i, og at de faktisk har et lovpålagt ansvar for at reklamemerking følger lover og regler selv også. De kan  neppe ha gjort bakgrunnssjekk av CBE heller.

Endret av Laia
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laia skrev (Akkurat nå):

Av og til lurer jeg på om samarbeidspartnerne faktisk er klar over hva de går inn i, og at de faktisk har et lovpålagt ansvar for at reklamemerking følger lover og regler selv også. De kan  epoe ha gjort bakgrunnssjekk av CBE heller.

Det er i hvert fall ingen tvil om at det er mange udugelige folk som jobber på ulike markedsføringsavdelinger...

  • Liker 17
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den totale stagnasjonen og umodenheten på innlegg, dvs repeat på «ligger på gulv og ser ut som det has orgasme», rumpe, pupper, mage, kaffe, barn og glansbilder, Netfit og cbe er same shit! Tar meg selv (som er i en løpeboble mht til trening for tiden) å bli mer inspirert av coachEriksen 😱😱😱enn Netfit/cbe (De de-inspirerer rett og slett.. klarer ikke å finne et fnugg av inspo der jeg) og at jeg tok meg selv i å bli pittelitt inspirert av lke et lite øyeblikk - det sier jo sitt 😱😱  Men han har hvertfall snev av løping og trening for spesielt interesserte, selv om det er mørkt, mye fremmedord osv.  

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (21 minutter siden):

Det er i hvert fall ingen tvil om at det er mange udugelige folk som jobber på ulike markedsføringsavdelinger...

Må jo bare anta at alt for mange år med jakt på likes og grenseløst fokus på bare seg selv rett og slett gjør at de ikke ser det selv, forutsetningene for å forstå normer og regler, og ha normal utvikling/modning som bedrift -  er rett og slett borte. Bobla forblir - og selfies på do, brudd på lovverk, sensuell kroppsfokus blandet med barnebilder og mølle -er det som står igjen! 

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Adrian Paul hvorfor han ikke merket netfit og treningsreisen med reklame og fikk følgende svar: 

«Hei! Fordi det ikke er krav om det fra forbrukertilsynet, kun en anbefaling.»

 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunniva K skrev (8 minutter siden):

Jeg spurte Adrian Paul hvorfor han ikke merket netfit og treningsreisen med reklame og fikk følgende svar: 

«Hei! Fordi det ikke er krav om det fra forbrukertilsynet, kun en anbefaling.»

 

😂

  • Liker 24
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunniva K skrev (15 minutter siden):

Jeg spurte Adrian Paul hvorfor han ikke merket netfit og treningsreisen med reklame og fikk følgende svar: 

«Hei! Fordi det ikke er krav om det fra forbrukertilsynet, kun en anbefaling.»

 

Hvis man legger ut egenreklame på sin personlige profil er det Forbrukertilsynets klare anbefaling at man alltid merker innleggene for å tydeliggjøre at det dreier seg om markedsføring. Dette gjelder også tilfeller hvor påvirkerens ansikt eller navn fremgår på produktet.

Merkelig at en klar anbefaling blir til kun en anbefaling…😏

(sitat fra FO)

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tjener de penger på? Hvordan får de hverdagen til å gå rundt med privatskole til begge, lån, økte utgifter, osv. Fatter det ikke! 

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glufseguri skrev (17 minutter siden):

Hvis man legger ut egenreklame på sin personlige profil er det Forbrukertilsynets klare anbefaling at man alltid merker innleggene for å tydeliggjøre at det dreier seg om markedsføring. Dette gjelder også tilfeller hvor påvirkerens ansikt eller navn fremgår på produktet.

Merkelig at en klar anbefaling blir til kun en anbefaling…😏

(sitat fra FO)

Men en «personlig profil» er vel noe annet enn den profilen man bruker som influencer for å tjene penger?

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunniva K skrev (1 time siden):

Jeg spurte Adrian Paul hvorfor han ikke merket netfit og treningsreisen med reklame og fikk følgende svar: 

«Hei! Fordi det ikke er krav om det fra forbrukertilsynet, kun en anbefaling.»

 

Forbrukertilsynet er nok ikke enig med Adrian Paul:

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/someveiledning#hvaskalmerkes

"påvirkerprofiler i sosiale medier er markedsføring som regel vanskeligere å oppdage fordi markedsføringen blandes med annet personlig innhold. Som hovedregel er det derfor nødvendig å merke markedsføringsinnlegg på en særskilt måte slik at forbrukerne umiddelbart forstår at innlegget er markedsføring. I praksis er det derfor et krav om merking av reklame i sosiale medier."  

DERFOR er du pliktig å merke reklamene for Netfit.no når du annonserer for Netfit på egen IG-konto, Adrian Paul!

Forbrukertilsynet gjentar seg selv:

"Hvis man legger ut egenreklame på sin personlige profil er det Forbrukertilsynets klare anbefaling at man alltid merker innleggene for å tydeliggjøre at det dreier seg om markedsføring. Dette gjelder også tilfeller hvor påvirkerens ansikt eller navn fremgår på produktet.

Hvis et reklameinnlegg deles videre i andre kanaler, skal også delingen fremstå tydelig som reklame, slik at forbrukerne vet at innlegget inneholder markedsføring før de klikker seg videre."

og...

"Forbrukertilsynet anbefaler å følge både «skal» og «bør»-kravene for å sikre at man holder seg innenfor regelverket."

Under punktet "Hva er markedsføring?" står følgende om de som driver egen næringsvirksomhet og legger ut egenreklame:

"Dette kan f.eks. være at påvirkeren har en egen nettbutikk, lanserer egne varer eller tjenester eller har et designsamarbeid med et selskap, og det som legges ut er med på å fremme salg av varer eller tjenester som påvirkeren har en interesse i. Dette gjelder uansett om næringsvirksomheten drives alene eller i samarbeid med andre."

 

Prøv igjen, Adrian Paul... skal du være daglig leder og faglig ansvarlig i et firma, da er minstekravet at du følger norsk lov...

 

 

 

Og fra samme link gir jeg dette til Lars Kristian Eriksen:

"Dersom påvirkeren har en pågående samarbeidsavtale (f.eks. ambassadørskap) med en næringsdrivende, vil som regel alle innlegg hvor produktene/tjenesten/den næringsdrivende blir eksponert regnes som markedsføring. Dette gjelder som utgangspunkt også der påvirkeren har betalt for enkelte produkter eller tjenester selv. Innleggene som postes vil ha en naturlig kobling til samarbeidet og vil derfor ha en markedsføringsverdi for annonsøren."

 

Til Adrian Paul, Netfit.no, Lars Kristian Eriksen/coach_eriksen, Caroline Berg Eriksen og Treasures AS:

"Flere påvirkere er sin egen annonsør og kan i så fall holdes hovedansvarlig ved lovbrudd."

 

 

Og til Apollo og Salomon og ICIW / I Can I Will treningsklær:

"Når et selskap benytter påvirkere til å markedsføre produkter eller tjenester på sine vegne, vil selskapet som annonsør være hovedansvarlig for at reglene i markedsføringsloven overholdes. Dette innebærer å sikre at markedsføringstiltak er utformet i samsvar med kravene til identifikasjon av reklame.....  Annonsører kan ikke forutsette at påvirkerne vil sette seg inn i reglene på egenhånd. Annonsøren må derfor ha rutiner som sikrer at påvirkere som markedsfører på vegne av sitt selskap overholder reglene. Forbrukertilsynet understreker at annonsøransvaret også gjelder ved bruk av erfarne påvirkere."

og

Annonsøransvaret innebærer: "oppfølging og kontroll av at det påvirkerne legger ut er i samsvar med loven"

 

Anbefaler alle nevnte her

- Adrian Paul som medeier og daglig leder av og fagansvarlig hos Netfit.no, Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen som hovedeiere av Netfit.no,

- Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen som eiere av Treasures AS

- Salomon

- Apollo

- ICIW treningsklær

 

... til å lese ovennevnte link. Dere bryter alle markedsføringsloven!

Endret av Frisk Frosk
la til ICIW
  • Liker 25
  • Nyttig 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donpedro skrev (5 minutter siden):

Men en «personlig profil» er vel noe annet enn den profilen man bruker som influencer for å tjene penger?

«Alle som bedriver markedsføring på vegne av en næringsdrivende på sin konto eller poster reklame for egen virksomhet (egenreklame), omfattes av reglene i markedsføringsloven. 

Påvirkere omfatter både personer med mange følgere og såkalte «mikropåvirkere». Loven stiller samme krav uavhengig av hvor mange følgere man har.»

(sitat fra FO)

Eller bare lese innlegget over her👆🏻

Endret av Glufseguri
  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donpedro skrev (6 minutter siden):

Men en «personlig profil» er vel noe annet enn den profilen man bruker som influencer for å tjene penger?

Det gjelder begge deler, reklame skal merkes uansett:

"På påvirkerprofiler i sosiale medier er markedsføring som regel vanskeligere å oppdage fordi markedsføringen blandes med annet personlig innhold. Som hovedregel er det derfor nødvendig å merke markedsføringsinnlegg på en særskilt måte slik at forbrukerne umiddelbart forstår at innlegget er markedsføring. I praksis er det derfor et krav om merking av reklame i sosiale medier."

https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/someveiledning#hvaskalmerkes

 

Ser du på Caroline Berg Eriksen så har hun flere ganger uttalt (det er tidligere dokumentert i tråden) at hun ser på sin IG-konto både som privat og som bedriftskonto. Lars Kristian Eriksen har med begge sine, larskristianeriksen og coach_eriksen også vist at han blander privatliv og forretningsdrift på samme kontoer.

Adrian Paul viser også at han blander sin private IG-konto med sine forretningsvirksomhet.

Det samme gjør Caroline Berg Eriksen, Lars Kristian Eriksen og Adrian Paul når de har begynt å blande CBE og LKEs familie-søndagsturer, bikkja til CBE og LKE inn på Netfit.nos Instagramkonto.

I tillegg har vi sett minst to tilfeller hvor Netfit.no også videreformidler sine personlige venner / forretningssamarbeidspartnere /annonsørers personlige IG-storyer (f.eks. Ine MA og hun fra Sommerløpet i Kristiansand).

Disse useriøse bedrifseierne blander roller og kort konstant, og forsøker å finne smutthull i lovverket, selv der disse ikke finnes.

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama

Unnskyldningen til AP er det samme disse kles/plast/kopper og kar influensere i stallen til Reme også henviser til. Men det står også dette hos FT. 

Hvis påvirkere reklamerer for egne varer og tjenester og legger ut«egenreklame», kan det være grunner til at faste følgere forstår at innlegget er markedsføring ut fra sammenhengen. Også her må man likevel ta i betraktning at det ikke bare er faste følgere som serinnleggene, men at hvem som helst kan se et innlegg tilfeldig. Disse skal umiddelbart forstå at innlegget de ser er markedsføring uten å ha nærmere kjennskap til profilen. Hvis man legger ut egenreklame på sin personlige profil er det Forbrukertilsynets klare anbefaling atman alltid merker innleggene for å tydeliggjøre at det dreier seg om markedsføring. Dette gjelder også tilfeller hvor påvirkerens ansikt ellernavn fremgår på produktet.

Hvis et reklameinnlegg deles videre i andre kanaler, skal også delingen fremstå tydelig som reklame, slik at forbrukerne vet at innlegget inneholder markedsføring før de klikker seg videre."

Endret av caremore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stargaze skrev (3 timer siden):

Enig i det👍, jeg tenkte mest på smell som at kroppen sier stopp - nå er det nok. Hun driver et rovkjør. Hjertet og andre organer tåler ikke det hun driver med over tid.

Jeg tror de begge kjenner det veldig godt på kroppene sine. Arbeidskapasiteten vi har sett de siste årene er jo oppsiktsvekkende lav i fht jevnaldrende, og ikke minst i fht andre influensere som de ønsker å sammenligne seg med. Se på Desirée Andersen f eks, som alene produserer ti ganger så mye innhold, lanserer kokebøker og er online coach, og som kommuniserer ti ganger bedre med følgerne sine enn hva CBE og LKE klarer til sammen.

De orker nesten ingenting annet enn dokumentering av egentrening samt familieliv.

F eks forfølgelse, oppriping av bil og telefonterror vitner overhodet ikke om en person som er i mental balanse. Det er jo vanvittig ironisk at DE TO liksom driver en slags helseportal.

Endret av Rastebenk
  • Liker 31
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmilieH skrev (1 time siden):

Hva tjener de penger på? Hvordan får de hverdagen til å gå rundt med privatskole til begge, lån, økte utgifter, osv. Fatter det ikke! 

De skriver vel fremdeles av mesteparten av forbruket sitt på firmaet. Noen mente vel også at de har en eller annen inntekt fordi de har hjemmekontor med egen inngang (utrolig nok).

Privatskolen i Sarpsborg koster ikke mer enn hva standard SFO og barnehage koster. 

De har dratt voldsomt ned på forbruket. Før var det cruise og Disney World, nå er det nattlige flybilletter til foreldrenes ferieboliger og fake Chloé-vesker. Nesten alle klærne hun viser frem ser vi én gang, tatt innendørs i stua. Hun returnerer dem med lappene på, siden vi aldri ser disse pinetrange "elsk!"-plaggene igjen.

Endret av Rastebenk
  • Liker 31
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NordreSving
Laia skrev (3 timer siden):

Følgertallet har steget ytterligere med ca. 400 over natta, etter det ble diskutert rundt dette bildet i går 😅  Tilfeldig?

Tilføyelse: og kontoene ble samtidig stengt igjen også….

De lurer jo mest av alt samarbeidspartnerene sine. De tror jo at deres produkter og tjenester presenteres for ekte forbrukere og betaler mest sannsynlig mer jo flere følgere en profil har. I realiteten får de jo ikke det de betaler for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NordreSving skrev (2 minutter siden):

De lurer jo mest av alt samarbeidspartnerene sine. De tror jo at deres produkter og tjenester presenteres for ekte forbrukere og betaler mest sannsynlig mer jo flere følgere en profil har. I realiteten får de jo ikke det de betaler for. 

Ingen tvil om det.

Når CBE og co driver egenreklame til potensielle samarbeidspartnere og påstår at hun har 300 000 følgere, da er jo ikke dette reelle følgere. Nøytrale analyseselskaper har jo anslått at CBE har rundt 30 % falske følgere.

Dvs. CBE har ikke mer enn 200 000 "reelle" følgere. Bruker hun 300 000 følgere som et salgsargument for å gjøre seg og Treasures AS mer attraktiv for potensielle samarbeidspartnere, da er jo det i realiteten villedende reklame, fordi hun vet at hun ikke har 300 000 reelle følgere.

Når man i tillegg vet at engasjementet på CBE, med hennes tilsynelatende 300 000 følgere, er tilnærmet 0 %, da viser det to ting. Det må være mange falske følgere, og de som er reelle følgere er personer som føler at det CBE publiserer er tilnærmet fullstendig uinteressant. Og det ser man jo, når det i hovedsak er dem selv, deres egne bedrifter, deres venner og andre samarbeidspartnere som engasjerer seg med å kommentere innlegg.

 

Så hvis potensielle annonsører og samarbeidspartnere ikke gidder å sette seg inn i hva tallene faktisk betyr, da blir de lurt og får ikke det de betaler for, helt klart.

Det er Treasures AS og Netfit.nos ansvar å gi korrekte opplysninger, å ikke gi det vil bryte en eller flere lover.

Samtidig er det veldig åpenbart at altfor mange samarbeidspartnere og annonsører har ansatte mot markedsføring som virkelig ikke gjør jobben sin, ikke har kunnskap om og forståelse for hvordan influencerbransjen fungerer. Det er likevel ingen gyldig grunn for influencerne å kunne utnytte det så kynisk som de gjør.

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tantesofie skrev (14 timer siden):

Ikke sant, det er noe rart med resultatene av trening? Eller mangel på… hun glemte å skjule estimert kcal-forbruk på noen løpeturer i sommer og. Sett i forhold til størrelsen hennes, relativt lav hastighet, flat løype og varighet var estimert kcal-forbruk skyhøyt! Hun skjuler pulsen, men den må ha vært helt bananas. 

IMG_7052.png

 

Imblar skrev (4 timer siden):

Jeg tipper at turen har vart nesten tre ganger så lenge med pauser, foto osv, og at klokka har blitt pauset noen ganger. 
Da viser den vel totalt antall kcal fra start til slutt? 

Ikke tre ganger så lenge, men litt (moving time vs elapsed time). Noe som for øvrig er en gjenganger hos dem.

Distance 9.42 km  Pace 5:43 /km  Calories 1,234

Moving Time 53:48

Elapsed Time 1:17:16

På løpetur sammen med LKE har hun ifølge Strava forbrent nesten dobbelt så mye som han.. 

  • Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på om samarbeidet med Susan Hobbelin fortsetter. Ser nå ut som hun plutselig har begynt å jobbe! 

  • Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crash skrev (1 time siden):

 

Ikke tre ganger så lenge, men litt (moving time vs elapsed time). Noe som for øvrig er en gjenganger hos dem.

Distance 9.42 km  Pace 5:43 /km  Calories 1,234

Moving Time 53:48

Elapsed Time 1:17:16

På løpetur sammen med LKE har hun ifølge Strava forbrent nesten dobbelt så mye som han.. 

Nå har hun satt kalorier til skjult. Så vidt jeg kan se, kan man ikke skille på følgere og ikke-følgere under "Hide Stats" på Strava. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...