Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
Frisk Frosk skrev (23 timer siden):

HVA SER DU, Caroline?

Jeg vet ikke hva du ser, men jeg ser en kvinne som sliter. Jeg ser en bedriftseier som ikke lenger er istand til å dele et interessant innhold på sine bedriftskanaler, og egentlig ikke gidder prøve på det en gang. Så hun vender seg som vanlig bort fra kamera, bort fra følgerne, bort fra det at det ikke egentlig er noe innhold i det som publiseres, men som likevel forsøker å posere på en slik måte at hun forhåpentligvis får noen "likes", helt uten at hun gjør noe.

Jeg ser en kvinne som via Netfit viser at hun og resten av "teamet" forsøker et karriereskift, uten å ha utdanning nok til det. Og jeg undres - hvordan tror denne bedriftskvinnen at andre kan ta henne på alvor som "trener" når hun selv hele tiden legger ut bilder av seg selv som viser et så forstyrret forhold til eget utseende, egen kropp, og hva hun mener er "ideal". Jeg lurer på hvordan hun tror andre vil ta trenerrollen hennes på alvor, når hun unngår virkeligheten, unngår kontakt med følgerne, og unngår eget virkelige utseende? Du er flott slik du er helt naturlig, Caroline, men det er ikke den du viser i bedriftens kanaler.

Jeg ser en bedriftskvinne som egentlig ikke helt vet hva hun selv ser, og det er en bedriftskvinne som nok burde finne seg noe helt annet å gjøre... om ikke av noen annen grunn, så for at egne barn skal slippe å vokse opp med å se bedriftseiermor vrenge og vri og forfalske eget utseende for hele verden.

Skift kurs!

Meget godt oppsummert!!! 

eneste tillegget jeg har er «slutt før dere synker helt»

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Avhengighet er bare trist.

IMG_20230527_200755.png

IMG_20230527_200825.png

Ja uff. Og bare så utrolig uinteressant med disse bildene og oppdateringene fra henne. Ikke noe nytt i det. Virker som hun motiverer seg selv gjennom å tvangsaktig legge ut hver gang hun har trent 

• Liker 12
Skrevet
Pusern3 skrev (29 minutter siden):

Meget godt oppsummert!!! 

eneste tillegget jeg har er «slutt før dere synker helt»

Jeg tror ikke de har innsikt nok til å innse at det vil være lurt å slutte før forliset er et faktum, for de er så selvsentrerte at de tror de har full kontroll og at det de gjør er en suksess uansett.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Pusern3 skrev (1 time siden):

Samme erfaring her i huset. Bruker man flinke folk, tar det ikke lang tid å utvikle en slik ap

Selvfølgelig tar det ikke åresvis å utvikle en slik app. Den eneste grunnen ville isåfall være at bestillerne av systemet ikke vet hva de vil ha. Ev tror de vet alt bedre enn alle andre.

• Liker 19
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (3 timer siden):

IMG_20230527_200755.png

IMG_20230527_200825.png

Ansiktet fullt av filtre, igjen. Er hun flau over seg selv i virkeligheten? Skulle gjerne spurt hvorfor hun bruker disse filtrene. Jeg skjønner det ikke. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Det er jo ikke trening hun viser. Bildet fra kjelleren er nærmest blåkopi av tidligere bilder. Samme tekst, samme posering. Samme med det i stua med bildet av mannen bak og i bilen, bare ulike antrekk. Det er urovekkende repetetiv posering, med kamera kliss oppi. Samme repeterende greie vandrende i sommerkjolen, der hun «til slutt finner en benk» og snur seg vekk fra kamera og kun viser seg fra siden.  Det er ren posering, men aldri naturlig, lekent og med humør og humor. Det er full sminke, stylet hår, alltid bloggerfot osv. osv., det er retusjering, redigering, silikonpupper på avveie, hudbehandlinger og sprøyta lepper. Det er noe urovekkende sykelig over dette. Det er da ingen godt voksne mennesker med barn som står sånn i kjelleren igjen og igjen samt det øvrige, om ikke noe er hakkende gale!

Og attpå til kaller det jobb...

• Liker 23
Skrevet
Sugar&Spice skrev (På 26.5.2023 den 23.25):

Her påpeker du en av de litt skjulte problemene med proanabilder. Dette er forbi thinspo, dette ER proana. 

Å få hodet til å virke større, vil gi et inntrykk av en mindre kropp. Mindre kropp = bra. Se også hvordan senene kommer ekstremt godt frem på halsen. Også bra i proanaverden. Og så - toppen av kransekaken(pun intended…) kommer i storyen etterpå: flink anorektiker spiser is, men ikke sååå mye at man mister kontrollen. Se, så flink og tynn og vellykket, spiser litt is, men! Ikke mist kontrollen. Lev og tyn kroppen så langt du makter, men du må IKKE falle over på den andre siden, da er man ikke "flink nok". 

Ingeborg Senneset er også i samme kategori. 

Dette innholdet på Treasures AS sine kanaler er FARLIG. Proana hele veien. Og når man har begynt å se det… når man lærer "teknikkene" som finnes… så kan man aldri ikke-se det. 

Bildet er forbi thinspo og Dana Mercer-tematikken. Det er proana.  Og det er MYE av det. 

Sursøtsaus skrev (14 timer siden):

Jeg siterer ikke deg fordi jeg har noe spesifikt å respondere på ditt innlegg, men jeg synes det var et godt innlegg og vil fortsette denne samtalen videre. Jeg tror en ting kritikerne av kritikken her og folk som deler CBE sitt syn ikke forstår er at det er et stort skille mellom det å ha en naturlig tynn kropp og pro-ana. Et argument jeg begynner å bli temmelig lei av er det argumentet om at "man kan jo ikke være tynn lenger uten å få høre det." og "Du hadde aldri kommentert en overvektig person sin kropp slik for det er ikke sosialt akseptert." 

Til det siste argumentet: Dessverre er det ikke slik at fat-shaming har forduftet helt fra denne verden bare fordi man har blitt mer obs på kroppspositivisme. Normen er fortsatt å være tynn, og overvektige blir fortsatt shamet av folk og samfunnet som omtaler dem som et samfunnsproblem eller en epidemi som må fikses. Else Kåss Furuseth sitt program og podkaster tilknyttet dette programmet legger dette frem på en veldig ryddig måte. Man må ta innover seg at overvekt kan lede til fatale konsekvenser og det skal man ta på alvor, men det unnskylder ikke den samfunnsholdningen som stempler tjukke folk som dumme, late og mindre verdt. Bare fordi man har begynt å kritisere folk som legger ut pro-ana eller som promoterer hardt for spesifikke tynne kropper på SoMe betyr ikke at vi er ferdig med fat-shaming som problem. Langt ifra, og dette paret som diskuteres i denne tråden og som skal ha betalt for trening av andre er med på å videreføre stigma med sine holdninger til overvekt og kropp.

Til det første argumentet: Jo, du kan være tynn. Samfunnet hyller deg faktisk for å være tynn. Du blir tatt mer seriøs når du er tynn, du får større sjanser for å få jobb når du er tynn, du blir tatt mer seriøst av legen din hvis du er tynn, samfunnet og bybildet er bygget opp med kroppen din som utgangspunkt. Og det er faktisk ikke noe galt at du er tynn, men det er forskjell på å være tynn og det å fronte pro-ana. En person som er naturlig tynn tar man ikke skade av å se. Hvis man er tynn men ikke kroppsfokusert så kommer det også frem på bilder, hvor de er avslappet og naturlig i poseringen sin, og det er ikke noe behov for å prøve å vri eller vende kroppen slik at den ser tynnest mulig ut eller skal fremheve de tynneste stedene på kroppen sin. Det er en stor forskjell på dem og folk som er kroppsfikserte og fremhever pro-ana, hvor det nettopp er et stort fokus på å fremheve kroppens tynne steder, kontrollere vinkelen for at kroppen skal se så liten ut som mulig, og body checking. I tillegg kan folk som bedriver pro-ana skrive negative ting om kropp og mat, som LK som fleiper om at han blir feit i morgen etter å spise en pizza, eller CBE som synes "Bikinis don't lie" er en morsom tittel på en treningsøkt med fokus på mage, rumpe og lår eller at hun synes folk som spiser mye "junkfood" virker som ustelte mennesker. Begge disse uttalelsene er fra hennes podkast for øvrig. Dette er et godt eksempel på hvordan kropp og mat blir moralisert, og kroppene og maten ikke lengre er objektive men blir stemplet som noe negativt, latterlig og til og med ekkelt. Dette er dessverre veldig normalisert i samfunnet, og så og si alle tar en del av det i noen grad, spesielt når det kommer til mat og moral.

Veldig gode innlegg på dere begge to!

Dette, thinspo og proana med ortorektisk forhold til trening, det er det mest alvorlige denne/disse bedriftene gjør - på lik linje med barneeksponeringen, etter min mening.

Fordi de med viten og vilje helt bevisst velger virkemidler for å skape bilder som normaliserer thinspo og proana og overtrening. De fortsetter å presentere bedriftseiers, CBEs, kropp som "sunn, godt trent", når sannheten er at det de gjør ikke er sunt, og har bikket over i det sykelige! I tillegg fortsetter de med bildejuks og ulovlig manglende merking av retusjert kropp i alle bedriftens kanaler.

Dette skader følgere! Og bedriftesierne gir blanke f.. i at de skader andre - og fortsetter som før.

Jeg håper den dagen kommer at influencere som Caroline Berg Eriksen, Lars Kristian Eriksen med sine firma Treasure AS, Netfit (og også andre, som f.eks. Sophie Elise AS) blir stilt til ansvar for det de gjør, at de blir konfrontert med den iskalde kynismen de velger å drive sine firma med, måten de synes det er helt greit å skade andre mennesker, bare de selv slipper å gjøre en ordentlig jobb.

Og så kommer aktører som Apollo og samarbeider med slike ekstremt farlige influencere som Caroline Berg Eriksen... det er rystende! Det burde vært ulovlig. For Apollo viser med dette at de driver bedrift med samme iskalde kynisme - de bryr seg ikke om opplegget de presenterer skader andre mennesker, at det drives ulovlig/villedende markedsføring.

Jeg har skrevet det før - alle firma og aktører som velger å samarbeide med Treasure AS, Netfit, coachEriksen, Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen er med på å støtte dette skadelige og sykelige innholdet som disse publiserer. Ikke bare det alle aktører som samarbeider med dem får dette som en del av sitt image, sitt rykte.

Og bildene @~ Ada ~ legger ut nedenfor her viser hvor sykelig det er blitt.

Proana, thinspo, overtrening, ekstremt selvfokusert, forvrengte poseringer og filter for å fremstå tynnest mulig. Null kontakt med følgere og potensielle kunder. Alt fokus til bedriftseierne er "SE PÅ MEG, SE HVOR TYNN JEG ER", i så stor grad og omfang på bedriften(e)s kanaler at det ikke bare er skadelig for andre, det er bikket over i det sykelige.

Det er null ønske om å oppnå kontakt med følger og potensielle kunder, det gjelder kun å se seg selv i speilet og mobilen, ta selfie for å vise "SE PÅ MEG, SE HVOR TYNN JEG ER". Selv ikke når halve ansiktet er gjemt bak mobilen greier bedriftseier å vise seg uten filter som skal vise henne enda tynnere og gi inntrykk av en usunn lav kroppsvekt og endre utseendet hennes - mens hun selv poserer ekstremt anstrengt med store spenninger, for ytterligere å forsterke inntrykket av undervekt.

~ Ada ~ skrev (5 timer siden):

IMG_20230527_200755.png

IMG_20230527_200825.png

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Jeg gjentar det mange andre allerede har kommentert, men det er rett og slett tragisk med Netfits fokus på thinspo. De kan kalle det akkurat hva de vil ift "kan jo ikke noe for at jeg er slank blabla". De poserte bildene er for å fremheve og posere seg tynn (og tynnere) Alle poseringene vi ser hos Dana E Mercer går igjen hos CBE.no. 

Det er full festsminke, nystriglet hår, "lys og skygge", bloggerfot, innsugd mage og bilder som tas i vinkler som gjør at det blandt annet blir et enormt stort hode ift kroppen osv. "Coachen" på sin side har også fått det hele til å handle om bilder av HAN (og ingenting om hva han som coach har å tilby andre) - imaget er mørke, "mystiske" bilder. 

Det er forsvinnende lite fokus på å formidle treningsmotivasjon og kunnskap om trening til andre i alle kanalene de har. De er en "katalog" med oppstilte og poserte bilder av seg selv og sin egen trening. Thats it. 

Nå som Netfit omsider skal lanseres (jeg tror det når jeg ser det) så gjenstår det å se om dette thinspo- og poseringsopplegget slår an hos noen som helst. 

• Liker 41
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Men hvorfor blir ikke proana, thinspo, filterbruk, barneeksponering, manglende merking av reklame mm skrevet om av seriøse medier mer? Før så man jo artikler om Caroline Berg Eriksen som tok opp dette. Nå ser jeg det aldri. Det er Sophie Elise som får gjennomgå. Er det fordi hun er fortsatt «relevant» mens Caroline Berg Eriksen er utdatert?

Endret av Surikatt
  • Liker 19
Skrevet (endret)
Isild skrev (2 timer siden):

Jeg gjentar det mange andre allerede har kommentert, men det er rett og slett tragisk med Netfits fokus på thinspo. De kan kalle det akkurat hva de vil ift "kan jo ikke noe for at jeg er slank blabla". De poserte bildene er for å fremheve og posere seg tynn (og tynnere) Alle poseringene vi ser hos Dana E Mercer går igjen hos CBE.no. 

Det er full festsminke, nystriglet hår, "lys og skygge", bloggerfot, innsugd mage og bilder som tas i vinkler som gjør at det blandt annet blir et enormt stort hode ift kroppen osv. "Coachen" på sin side har også fått det hele til å handle om bilder av HAN (og ingenting om hva han som coach har å tilby andre) - imaget er mørke, "mystiske" bilder. 

Det er forsvinnende lite fokus på å formidle treningsmotivasjon og kunnskap om trening til andre i alle kanalene de har. De er en "katalog" med oppstilte og poserte bilder av seg selv og sin egen trening. Thats it. 

Nå som Netfit omsider skal lanseres (jeg tror det når jeg ser det) så gjenstår det å se om dette thinspo- og poseringsopplegget slår an hos noen som helst. 

De fokuserer nærmest utelukkende på sin egen trening på SoMe, så hva de har å tilby andre er ikke godt å si. Spørsmål angående treningsreisen svarer de unnvikende på.

Spørsmålsrundene til netfit besvares av en ufaglært (CBE); et tynt tilbud når det allerede finnes horder av influensere med relevant utdanning og mye erfaring innen ernæring og treningsopplegg for andre.

Jeg ser ikke hva netfit kan tilby som ikke allerede har vært tilbydt av diverse andre treningsinfluensere og apper i 5-6 år. Netfit skiller seg for så vidt ut i fht manglende utdanning og erfaring (sett bort i fra Adrian Paul som fremstår fraværende, og som selv har uttalt at det han har startet opp går av seg selv uten hans innblanding). Manglende kundefokus, stive poseringsbilder med kraftig teknisk etterbehandling og unnvikende svar drar netfit neppe betalende kunder på.

Betalende kunder er noe helt annet enn vanlige følgere. Og der hvor Funky og Fitfocus smiler uhøytidelig til følgerne sine og skreddersyr innholdet etter deres ønsker, så ser CBE hovent inn i kamera med speilblankt ansikt og snur seg vekk for å vise frem rumpe og strammede skulderblad. Det blir spennende å se om netfit klarer overgangen til betalende følgere. Det at de nå begynner å tilby barnepass på treningsreisen avslører jo at oppslutningen er veldig lav.

Klinikkbesøk, minimale treningsplagg og thinspo er en stor del av bedriften. Det samme er en mørklagt og tilsynelatende sliten og amper LKE. Men jeg håper likevel at de har funnet sin nisje, vekk fra utlevering av barn og vekk fra fronting av overforbruk og superfast fashion. Netfit vil dø ut av seg selv med det som tilbys, men på sikt så drar det dem kanskje ut av huset og inn i et normalt arbeidsliv? Begge to kan sikkert få seg jobb som PT'er i Sarpsborg, hvis CBE kommer seg gjennom PT-kurset.

Endret av Rastebenk
  • Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (9 timer siden):

Og attpå til kaller det jobb...

Og livsgrunnlaget (annonsørene), som kg vil ta fra dem, ref. podcasten...

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Surikatt skrev (1 time siden):

Men hvorfor blir ikke proana, thinspo, filterbruk, barneeksponering, manglende merking av reklame mm skrevet om av seriøse medier mer? Før så man jo artikler om Caroline Berg Eriksen som tok opp dette. Nå ser jeg det aldri. Det er Sophie Elise som får gjennomgå. Er det fordi hun er fortsatt «relevant» mens Caroline Berg Eriksen er utdatert?

Dette lurer jeg også på. Jeg har en mistanke om at det er lett å tenke at CBE ikke er relevant og at hun ikke påvirker unge i dag og at man glemmer at hun kan påvirke voksne vel så mye. Det er ikke bare unge jenter som har spiseforstyrrelser.

• Liker 25
  • Nyttig 1
Skrevet

Når man krysser bena, men stopper med kneet 5 min over så låret ikke skal ‘flyte ut’. 

• Liker 24
  • Nyttig 5
Skrevet
LullaSkrulla skrev (1 time siden):

Dette lurer jeg også på. Jeg har en mistanke om at det er lett å tenke at CBE ikke er relevant og at hun ikke påvirker unge i dag og at man glemmer at hun kan påvirke voksne vel så mye. Det er ikke bare unge jenter som har spiseforstyrrelser.

Kjenner mange godt voksne (og mange år eldre enn C) som har slitt med og sliter med spise/trenings problematikk helt fra de var i tenårene. De har fortsatt et «skrudd» forhold til kroppene sine og blir garantert trigget av opplegget til Særp paret og liknende opplegg. For slike er det nok en slags konkurranse i å være «flinkest»/tynnest etc 

• Liker 14
Skrevet (endret)
Hallepalle2 skrev (14 timer siden):

Når man krysser bena, men stopper med kneet 5 min over så låret ikke skal ‘flyte ut’. 

For et slitsomt liv å ha - alltid tenke på hvordan man fremstår 

Endret av Pusern3
  • Liker 18
Skrevet
LullaSkrulla skrev (1 time siden):

Veldig godt poeng! Svært mange på CBE sin alder har også (eller får) spiseforstyrrelser. Fokuset er ofte på hvordan thinspo, seksualisert reklame og uoppnåelige opererte og filtrerte idealer påvirker tenåringer - og det skal selvsagt alltid ha et stort fokus. Men, påvirket blir man hele livet. 

Ofte så er det livskriser, følelsesmessige kriser og komplekse problemer med selvbilde osv som gjør at man kan bli sårbar for å få blandt annet ortoreksi. Dette skjer vel så ofte i godt voksen alder. 

Og da er jo slike kontoer som CBE sin en "gavepakke" som gir grønt lys for å utvikle sykdom: 

"Bli tynn, pen, populær, vellykket og lykkelig med vårt opplegg"

• Liker 26
Skrevet

Hun minner meg stadig på hvordan det var å være tidlig i tenårene og ha så mange pubertetskomplekser over en kropp i endring (fra barn til voksen); suge inn magen, lårene var for «tykke» når man satt normalt, hudfolder på magen når man bøyde seg fram, m.m. Heldigvis gikk den fasen raskt over, men for et slit det var! 

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Siste bildet fra meg nå fra denne bisarre kanalen. Julebildet:

Kilde: CBE sin IG

IMG_20230528_124743.png

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...