Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Nudeldama skrev (2 timer siden):

Godt eksempel på hva tråden kritiseres for. Ikke motargumenter mot hovedessensen i innlegget, men drar ut en liten bit, vrir på den og overdriver den og så avslutter med en særdeles saklig og konstruktiv "Bare skjerp deg".

Men det er bra. Jeg trengte en påminnelse på hvorfor jeg sluttet å følge opp mine innlegg med videre diskusjon. 

Jeg forholder meg til trådens tema, som er spesifisert i HI. Altså merkevaren CBE. Jeg ønsker ikke å få innleggene mine slettet ved å spekulere i andre brukeres psyke slik du stort sett gjør, da det er avsporing fra trådens tema.

Endret av Rastebenk
  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Rastebenk skrev (2 timer siden):

Du sammenligner et uskyldig barn som systematisk mobbes, slås, dyttes og utestenges på skolen med merkevaren CBE som får kritikk for å ha publisert 80 000 ungebilder med 300 000 ukjente følgere. Som fronter thinspo, overforbruk og kroppspress. På tross av retningslinjer og kampanjer fra enorme institusjoner som Unicef, Redd Barna og Kripos. Bare skjerp deg. 

👏 

• Liker 16
Skrevet
Rastebenk skrev (3 timer siden):

Du sammenligner et uskyldig barn som systematisk mobbes, slås, dyttes og utestenges på skolen med merkevaren CBE som får kritikk for å ha publisert 80 000 ungebilder med 300 000 ukjente følgere. Som fronter thinspo, overforbruk og kroppspress. På tross av retningslinjer og kampanjer fra enorme institusjoner som Unicef, Redd Barna og Kripos. Bare skjerp deg. 

Hvor finner du denne sammenligningen? 😅

Kan du sitere akkurat det, for jeg finner det ikke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Loboto skrev (19 minutter siden):

Hvor finner du denne sammenligningen? 😅

Kan du sitere akkurat det, for jeg finner det ikke. 

Sammenligningen mellom merkevare og millionbedrift CBEs utlevering av kroppspress og barn gjennom 10 år sammenlignes med mobbing av privatpersoner i det uthevede nedenfor.

Nudeldama skrev (3 timer siden):

Er det da bedre om man oppfører seg på en slik måte, i samlet tropp, at man er med og bryter ned en influensers psykiske helse? Hvorfor er det bedre? Er det ikke like ille å oppføre seg på en måte som går utover en annen persons psykiske helse uansett? 

Det å si "men hun kan bare slutte å legge ut kritikkverdige ting" er mobberetorikk. Det er det samme som å si "jeg vil slutte å mobbe den dagen hun slutter å være teit".

Evt kan man si "De som får sin psykiske helse påvirket av CBE kan bare slutte å følge henne". Det er like stor ansvarsfraskrivelse. CBE får kritikk for å fraskrive seg ansvaret for hvordan det hun legger ut påvirker folk. Men folk i denne tråden fraskriver seg like mye ansvaret for hvordan deres innlegg påvirker CBE.

CBE kan slutte på sekundet med å utlevere uvitende unger og med å poste navlebeskuende og seksualisert thinspo, to av tingene hun høster desidert mest kritikk for i sitt virke som influenser. Hun kan la seg inspirere av f eks Fitfocus og Emilie Voe Nereng, som fronter helse og sunnhet på en inspirerende og verdig måte. 

Mens barn som mobbes, utestenges og slås daglig for den de er, har ingen muligheter for å få stoppet mobbingen. 

• Liker 30
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
Nudeldama skrev (4 timer siden):

Er det da bedre om man oppfører seg på en slik måte, i samlet tropp, at man er med og bryter ned en influensers psykiske helse? Hvorfor er det bedre? Er det ikke like ille å oppføre seg på en måte som går utover en annen persons psykiske helse uansett? 

Det å si "men hun kan bare slutte å legge ut kritikkverdige ting" er mobberetorikk. Det er det samme som å si "jeg vil slutte å mobbe den dagen hun slutter å være teit".

Evt kan man si "De som får sin psykiske helse påvirket av CBE kan bare slutte å følge henne". Det er like stor ansvarsfraskrivelse. CBE får kritikk for å fraskrive seg ansvaret for hvordan det hun legger ut påvirker folk. Men folk i denne tråden fraskriver seg like mye ansvaret for hvordan deres innlegg påvirker CBE.

Her går du i den fellen som influencerne ønsker du skal gå i - nemlig å se på dette som privatpersoner som mobbes. Det er det ikke (med svært få unntak i tråden, som heldigvis både blir rapportert av deltakerne og fjernet av moderator).

Det har aldri vært, det er ikke og det vil heller ikke bli mobbing å saklig kritisere hvordan eiere av en millionbedrift velger å produsere og presentere sitt produkt/innhold via sine bedriftskanaler.

Og nei, det er på ingen måte mobberetorikk å si at hun/de kan slutte å legge ut kritikkverdige ting, når man sier dette til/om bedriftseiere som legger ut svært kritikkverdige ting som bidrar både til en svært negativ samfunnsutvikling og som kan være helsefarlig for andre, inkl. egne barn.

Det har aldri vært, det er ikke og det vil heller ikke bli mobbing å diskutere en bedrifts bedriftstrategi og produkt.

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Rastebenk skrev (4 timer siden):

Det er "concept creep" - begrepsutvidelse av mobbing, som dessverre har den effekten at det utvanner begrepet og derfor tar bort fokuset fra de som dessverre utsettes for reell og alvorlig mobbing.

https://www.utdanningsnytt.no/fagartikkel-mobbing/hva-er-mobbing/205952

At eiere av millionbedrifter saklig kritiseres for sine produkter og innholdet og presentasjon av dette på sine bedriftskanaler, samt lovbrudd og løgner de presenterer på egne kanaler og til media, det har ingenting med mobbing å gjøre.

Om bedriftseierne har skapt et produkt de selv ikke greier å skille fra seg selv som privatperson og tar saklig kritikk av forretningsvirksomheten deres som personlig kritikk og "mobbing", da er det bedriftseierne som må endre sitt bedriftskonsept, eller finne seg noe annet å gjøre, hvor de greier å skape et skille mellom seg selv som person og sitt privatliv og sin profesjonelle rolle/yrkesutøvelse.

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
Rastebenk skrev (1 time siden):

Sammenligningen mellom merkevare og millionbedrift CBEs utlevering av kroppspress og barn gjennom 10 år sammenlignes med mobbing av privatpersoner i det uthevede nedenfor.

CBE kan slutte på sekundet med å utlevere uvitende unger og med å poste navlebeskuende og seksualisert thinspo, to av tingene hun høster desidert mest kritikk for i sitt virke som influenser. Hun kan la seg inspirere av f eks Fitfocus og Emilie Voe Nereng, som fronter helse og sunnhet på en inspirerende og verdig måte. 

Mens barn som mobbes, utestenges og slås daglig for den de er, har ingen muligheter for å få stoppet mobbingen. 

Men mobbing finnes i mange former, og det er jo langt fra kun barn som opplever mobbing. 

Mange opplever mobbing, og å si at noen ikke mobbes når de opplever at de mobbes er ugreut og da ser man bort ifra og bagatelliserer mange som sliter med mobbing i voksen alder. 

Når jeg snakker om mobbing mener jeg ikke konstruktivt kritikk. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Loboto skrev (18 minutter siden):

Men mobbing finnes i mange former, og det er jo langt fra kun barn som opplever mobbing. 

Mange opplever mobbing, og å si at noen ikke mobbes når de opplever at de mobbes er ugreut og da ser man bort ifra og bagatelliserer mange som sliter med mobbing i voksen alder. 

Det bedriftseierne Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen får av saklig kritikk er derfor heller ikke mobbing.

At bedriftseierne selv ikke greier å skille mellom seg selv som privatpersoner og seg selv som bedriftseiere av millionbedrift, det er det kun se selv som kan endre.

Å argumentere for at saklige kritikere av uakseptabel og skadelig forretningsvirksomhet mobber, det er en farlig utvikling hvor man fraskriver bedriftseiere ansvaret de har for den skadelige påvirkningen de utsetter andre for, ansvarsfraskrivelse fra lovbruddene eierne begår og de løgnene og beskyldningene om andre de kommer med.

• Liker 22
  • Nyttig 8
Skrevet

Stemningen i denne tråden er ubehagelig lik "jentemobbing"-saker i skolen, hvor det gjerne ikke finnes EN tydelig mobber, men hvor summen av alt er nedbrytende for den det gjelder. Man gjemmer seg bak "det er kritikk" eller "humor". Det er ordentlig stygt, og jeg har ingen problemer med å forstå at CBE opplever denne tråden som mobbing. Saklig kritikk drukner i latterliggjøring av CBEs kropp, utseende, valg av interiør, måten hun prater på, hva hun engasjerer seg i, absolutt alt. Det er et ønske om at hun skal "feile". Det er også lite her inne som slettes eller korrigeres av andre, og de få som i ny og ne kommer inn som en motstemme sables ned med det samme. 

Det jeg lurer mest på er om gjengangerne her inne tenker over at CBEs barn (og deres venner) kan lese her inne? Det er et paradoks at mange her later til å være opptatt av CBEs barns personvern/mulig mobbing, men samtidig ikke tenker over at man sitter her og daglig kommenterer alt deres mor foretar seg, og som regel i et hånlig ordelag. Hadde denne tråden handlet om min mor ville jeg vært knust, for jeg ville tenkt at "hele verden" hatet henne. Det synes jeg er et poeng som alt for sjeldent kommer frem. CBEs barn er blitt så store nå at dette er noe man må forholde seg til. 

• Liker 3
  • Nyttig 11
Skrevet
Frisk Frosk skrev (12 minutter siden):

Det bedriftseierne Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen får av saklig kritikk er derfor heller ikke mobbing.

At bedriftseierne selv ikke greier å skille mellom seg selv som privatpersoner og seg selv som bedriftseiere av millionbedrift, det er det kun se selv som kan endre.

Å argumentere for at saklige kritikere av uakseptabel og skadelig forretningsvirksomhet mobber, det er en farlig utvikling hvor man fraskriver bedriftseiere ansvaret de har for den skadelige påvirkningen de utsetter andre for, ansvarsfraskrivelse fra lovbruddene eierne begår og de løgnene og beskyldningene om andre de kommer med.

Jeg er absolutt enig i det du sier her om saklig kritikk, men jeg synes du også bør lese innlegget under dette. 

Det er nemlig langt fra kun saklig kritikk i denne tråden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
6 minutter siden, Undrende123 said:

Stemningen i denne tråden er ubehagelig lik "jentemobbing"-saker i skolen, hvor det gjerne ikke finnes EN tydelig mobber, men hvor summen av alt er nedbrytende for den det gjelder. Man gjemmer seg bak "det er kritikk" eller "humor". Det er ordentlig stygt, og jeg har ingen problemer med å forstå at CBE opplever denne tråden som mobbing. Saklig kritikk drukner i latterliggjøring av CBEs kropp, utseende, valg av interiør, måten hun prater på, hva hun engasjerer seg i, absolutt alt. Det er et ønske om at hun skal "feile". Det er også lite her inne som slettes eller korrigeres av andre, og de få som i ny og ne kommer inn som en motstemme sables ned med det samme. 

Det jeg lurer mest på er om gjengangerne her inne tenker over at CBEs barn (og deres venner) kan lese her inne? Det er et paradoks at mange her later til å være opptatt av CBEs barns personvern/mulig mobbing, men samtidig ikke tenker over at man sitter her og daglig kommenterer alt deres mor foretar seg, og som regel i et hånlig ordelag. Hadde denne tråden handlet om min mor ville jeg vært knust, for jeg ville tenkt at "hele verden" hatet henne. Det synes jeg er et poeng som alt for sjeldent kommer frem. CBEs barn er blitt så store nå at dette er noe man må forholde seg til. 

For ørtende gang må det presiseres at denne tråden handler om kritikkverdige forhold rundt påvirkerbedriften carolinebergeriksen.no, og ikke privatpersonene bak denne bedriften. Forretningsideen bak påvirker/influenserbransjen er dessverre slik at kundene ikke skal oppfatte forskjellen privat/bedrift. Reklamen påvirker mer effektivt ved denne metoden.

Alt som publiseres som "privatliv" er iscenesatt, og laget for å tjene penger på reklame. Det må kunne diskuteres og kritiseres.

Carolinebergeriksen.no bruker både daglig leder og styreleder som instruerte modeller til å lage innhold i reklamekanalen. Dessverre bruker de også sine ikke-samtykkekompetente barn, og bikkja med.

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Loboto skrev (11 minutter siden):

Jeg er absolutt enig i det du sier her om saklig kritikk, men jeg synes du også bør lese innlegget under dette. 

Det er nemlig langt fra kun saklig kritikk i denne tråden. 

Hele tråden er ment å være saklig kritikk, og moderator sletter det som bryter forumreglene.

Det er dessuten stadige oppfordringer fra ulike deltakere i diskusjonen om å rapportere regelbrudd - noe du også står fritt til å gjøre.

Innlegget til Undrende123 ser helt bort fra det som er tydeliggjort gang på gang i tråden.

Det som diskuteres er bedriftens virke, eiernes måte å drive sin millionbedrift, produkt og innhold de produserer og presenterer på sine bedriftskanaler og samarbeid med eksterne aktører.

Å kritisere dette er ikke og blir ikke mobbing av personene bedriftseierne er i sitt privatliv.

Heller ikke det å diskutere styreleder, Lars Krisitian Eriksens forfølgelse og trakassering og hærverk av en uskyldig kvinnes bil er mobbing, da styreleder valgte å gjøre dette på bakgrunn av en saklig kommentar kvinnen ga om bedriften. Det er på ingen måte mobbing å påpeke de virkemidlene Caroline Berg Eriksen bruker for å fronte innhold når virkemidlene er å posere og redigere og bruke filter for å fremstå på en måte som hun ikke er i virkeligheten, når det presenteres som sannhet fra bedriftseiers side. Å vise til det ved bedriftseier som hun/de har valgt å endre for å fremstille det som noe det ikke er, det er ikke mobbing - det er kritikk av den bedriftsstrategien og de virkemidlene bedriftseierne velger og det produktet de selger. Det er ikke mobbing å kritisere en enorme barneeksponeringen eller lovbruddenen heller.

Den dagen bedriftseierne slutter helt med barneeksponering, begynner å konsekvent følge norske lover de som bedrift er forpliktet å følge og den dagen de slutter å fronte kroppspress og helsefarlig innhold - da vil det ikke lenger være noe å kritisere. Det er ikke for mye forlangt å forvente dette av en millionbedrift.

• Liker 16
  • Nyttig 6
Gjest Snøsøta
Skrevet
Loboto skrev (41 minutter siden):

Siterer deg selv i en annen tråd jeg: "Alt er faktisk ikke mobbing. Noen mener jo man mobber fordi man stemmer på noe annet, mener noe annet, eller så på dem med et blikk de misforstod." 🤔🤷‍♀️

Hva er det med med CBE.no som gjør at du tenker at det som i andre sammenhenger er legitim kritikk faller inn under mobbe-begrepet? Gi gjerne konkrete eksempler på hva du definerer som mobbing i denne tråden.

Når det gjelder mengdeargumentet så er det fortsatt sånn at alle har lov til å delta i debatten her på forumet. Det er også mange, både her og i samfunnet forøvrig, som er sterkt kritiske til mye av influencervirksomheten generelt og hos enkelte influencere spesielt. CBE.no spesielt kjennetegnes i tillegg ved manglende ønske om/vilje til å tilpasse seg den kritikken de får fra leserne knyttet til barneeksponering, ymse regelbrudd, snarveier, overforbruk, overdrevent kroppsfokus, filterbruk, posering og redigering, thinspo osv. I tillegg kommer normal kritikk av content, akkurat som all annen medievirksomhet blir utsatt for. Det vil derfor samlet bli mye kritikk. SIden bedriften fortsetter å legge ut kritikkverdig content ukentlig/daglig, vil kritikken fortsette som før.

Hva de legger ut har bedriften selv full kontroll på. Det er derfor langt mer hensiktsmessig å tilpasse seg 2023 og dagens lesere enn å fortsette å legge ut content på trass. Det er en spesiell nisje de velger seg når så mye av contenten i følge dem selv er produsert for å vise at de ikke hører på kritikerne sine. De fleste andre vil nok forsøke å finne ut hva folk vil ha enn hva de ikke vil ha.

Skrevet
Snøsøta skrev (8 minutter siden):

Siterer deg selv i en annen tråd jeg: "Alt er faktisk ikke mobbing. Noen mener jo man mobber fordi man stemmer på noe annet, mener noe annet, eller så på dem med et blikk de misforstod." 🤔🤷‍♀️

Hva er det med med CBE.no som gjør at du tenker at det som i andre sammenhenger er legitim kritikk faller inn under mobbe-begrepet? Gi gjerne konkrete eksempler på hva du definerer som mobbing i denne tråden.

Når det gjelder mengdeargumentet så er det fortsatt sånn at alle har lov til å delta i debatten her på forumet. Det er også mange, både her og i samfunnet forøvrig, som er sterkt kritiske til mye av influencervirksomheten generelt og hos enkelte influencere spesielt. CBE.no spesielt kjennetegnes i tillegg ved manglende ønske om/vilje til å tilpasse seg den kritikken de får fra leserne knyttet til barneeksponering, ymse regelbrudd, snarveier, overforbruk, overdrevent kroppsfokus, filterbruk, posering og redigering, thinspo osv. I tillegg kommer normal kritikk av content, akkurat som all annen medievirksomhet blir utsatt for. Det vil derfor samlet bli mye kritikk. SIden bedriften fortsetter å legge ut kritikkverdig content ukentlig/daglig, vil kritikken fortsette som før.

Hva de legger ut har bedriften selv full kontroll på. Det er derfor langt mer hensiktsmessig å tilpasse seg 2023 og dagens lesere enn å fortsette å legge ut content på trass. Det er en spesiell nisje de velger seg når så mye av contenten i følge dem selv er produsert for å vise at de ikke hører på kritikerne sine. De fleste andre vil nok forsøke å finne ut hva folk vil ha enn hva de ikke vil ha.

Du kan ikke hente mine kommentarer fra annen tråd om en helt annen urelevant problemstilling, som ikke kan sammenlignes med det vi nå diskuterer. 

Dette er bare ufin debatttaktikk og jeg ser bort fra dine innlegg. Akter ikke å gå inn i en slik dialog for det du gjør skaper ikke grunnlag for en sunn og god debatt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal de snakke om enda mer netthat i ukens pod tro? Stakkars dem vettu! 

• Liker 2
Annonse
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
Snøsøta skrev (16 minutter siden):

Hva er poenget med å dra ned debatten på dette nivået? Dette er vel brukerdebatt? Skal man stå til ansvar for hva man mener i andre tråder når man skriver i CBE tråden eller andre tråder på KG? Ser virkelig ikke relevansen. 

Endret av Lill :)
Skrevet
Lill :) skrev (2 minutter siden):

Hva er poenget med å dra ned debatten på dette nivået? Dette er vel brukerdebatt? 

Er det? 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Kattedama
Skrevet
Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Er det? 

Der er du eksperten så det kan vel du svare på selv? 

Skrevet
Lill :) skrev (5 minutter siden):

Der er du eksperten så det kan vel du svare på selv? 

Dette er vel heller brukerdebatt? 

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Frisk Frosk skrev (11 minutter siden):

Hele tråden er ment å være saklig kritikk, og moderator sletter det som bryter forumreglene.

Det er dessuten stadige oppfordringer fra ulike deltakere i diskusjonen om å rapportere regelbrudd - noe du også står fritt til å gjøre.

Innlegget til Undrende123 ser helt bort fra det som er tydeliggjort gang på gang i tråden.

Det som diskuteres er bedriftens virke, eiernes måte å drive sin millionbedrift, produkt og innhold de produserer og presenterer på sine bedriftskanaler og samarbeid med eksterne aktører.

Å kritisere dette er ikke og blir ikke mobbing av personene bedriftseierne er i sitt privatliv.

Heller ikke det å diskutere styreleder, Lars Krisitian Eriksens forfølgelse og trakassering og hærverk av en uskyldig kvinnes bil er mobbing, da styreleder valgte å gjøre dette på bakgrunn av en saklig kommentar kvinnen ga om bedriften. Det er på ingen måte mobbing å påpeke de virkemidlene Caroline Berg Eriksen bruker for å fronte innhold når virkemidlene er å posere og redigere og bruke filter for å fremstå på en måte som hun ikke er i virkeligheten, når det presenteres som sannhet fra bedriftseiers side. Å vise til det ved bedriftseier som hun/de har valgt å endre for å fremstille det som noe det ikke er, det er ikke mobbing - det er kritikk av den bedriftsstrategien og de virkemidlene bedriftseierne velger og det produktet de selger. Det er ikke mobbing å kritisere en enorme barneeksponeringen eller lovbruddenen heller.

Den dagen bedriftseierne slutter helt med barneeksponering, begynner å konsekvent følge norske lover de som bedrift er forpliktet å følge og den dagen de slutter å fronte kroppspress og helsefarlig innhold - da vil det ikke lenger være noe å kritisere. Det er ikke for mye forlangt å forvente dette av en millionbedrift.

Det er lagt fra alt som skettes og modereres og vi kan ikke skyve ansvaret for en ryddig tråd over på moderatorene alene. Deltakere i tråden har selvsagt også ett ansvar. 

Du sier at å kritisere bedriften og da de som privatpersoner ikke er mobbing, kun kritikk. Her finnes det eksempel på både at det er konstruktiv kritikk men også mobbing. 

Jeg ser ikke hvordan feks CBE stemme og toneleie er kritikk. Form på nesen hennes, valg av barnevogn, valg av gardiner, valg av venner og valg av hobbyer kan kritiseres uten at dette blir mobbing. Alt hun deler trenger ikke være dn kilde til kritikk. Man må skille ut det som er negativ påvirkning og skadelig. Er det ikke det er det grunnløs kritikk og jeg anser det som mobbing. Noe flere her i tråden gjør. Det er mengden usaklig grunnløs kritikk som gir en følelse av ekkokammer og heksejakt.  

Du nevner kun eksempler i ditt innlegg som har gode begrunnelser. Ja eksponering av barn og kritikken rundt dette er ikke mobbing, det har heller ingen påstått som jeg kan se? Det samme gjelder filterbruk og redigering. Jeg har ikke sett at noen mener dette er mobbing? 

Jeg liker eksemplet ditt om LK og hans forfølgelse og hærverk. Dette er jo absolutt kritikkverdig og bør også kunne diskuteres, men her kan vi snakke om i hvilken grad? 

Nå trekkes nemlig ALT om LK til denne hendelsen. Bare se hva som ble skrevet når han delte en selfie av seg selv. Da ble han kritisert for å være kriminell og dette ble knyttet direkte til hvordan han som person ser ut. Dette er bare helt hull i hodet og har ingen verdi. Virkelighetsfjernt rett og slett. 

Men det underbygger bare teorien om at når man selv gjør noe ulovlig og kritikkverdig skylder man på situasjonen. Når andre gjør noe tilsvarende skylder vi rundt alltid på personlighet og moral. 

Alt er relativt og det som skrives her er nok skjeldent den komplette sannhet. Derfor kan den lønne seg og moderere seg selv innimellom. 

Og at kritikk og mobbing stopper når eksponeringen går over stemmer jo heller ikke. Finnes flust av eksempler som viser at folks inntrykk henger igjen i mange tiår etter en handling eller et handlingsmønster. 

• Liker 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...