Gjest Sirisiri10 Skrevet 2. januar 2023 #74501 Del Skrevet 2. januar 2023 (endret) Slettet Endret 3. januar 2023 av Sirisiri10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~ Ada ~ Skrevet 2. januar 2023 #74502 Del Skrevet 2. januar 2023 Sirisiri10 skrev (33 minutter siden): Hun har nok ikke så mye selvtillit. Husker ikke hvem, men jeg leste i går om en influenser som sa hun tidligere følte på mye press når det kom til utseende pga kommentarer. Hun fikset på mye, retusjerte og la på filter. Forså å konkludere med at kropps og utseendepresset kom mest innenfra og fra hennes egen usikkerhet. Og sånn er det jo, er man selvsikker har man ingen vansker med å vise sitt ekte jeg. Og i likhet med deg tror jeg også hun ville blitt bedre likt hvis hun fremstod som naturlig, ufiltret og uredigert. Jeg tror hun ville solgt mer, hatt flere følgere og høyere inntekt. Men, når man ikke har selvtillit nok vil negative kommentarer bekrefte hva man i grunn tenker om seg selv. I stede forsøker man å fremstille seg som perfekt, både fordi det er lettere å takle kritikk fordi det ikke er ekte og andre årsaker. Hver eneste positiv kommentar forsterker selvfølelse, men på en overfladisk måte som i grunn ikke har så mye for seg. Jeg har også vært, og kanskje fortsatt er litt redd for å vise den sanne meg. Jeg har blitt fortalt fra tidlig av hvor stygg jeg er, ekkel jeg er, tynn og høy i negativ forstand osv. Noe i selvtilliten min er svekket. I tillegg har jeg gått opp i vekt. Alle disse kommentarene er brent inn i skallen, og hver gang jeg eller andre legger ut et bilde av meg selv dukker disse teite kommentarene opp. (Work in progress - jeg har blitt litt tøffere. ) Hele veien tenke jeg: Hvis jeg går ned litt til, hvis jeg får finere hud, hvis jeg får kulere klær etc blir jeg bedre likt. Et utelukkende utseende fokusert tankegang, som også mange influencere spiller på. På den andre siden vokste jeg opp med en mor som var svært fokusert på utseende, perfeksjon, ansikt utad og status. Litt som cbe fremstår og kanskje er ovenfor sine barn? Jeg kunne aldri bli tynn nok. Selv når jeg utviklet anoreksi var det læreren min som tok tak i det, ikke mamma. For hun så en lysende modell karriere foran meg. Så, hadde jeg vokst opp med andre verdier, annet fokus og et godt selvbilde - kanskje jeg ikke hadde blitt mobbet? Eller stått stødigere i det hvertfall. Det var ikke meningen å fortelle om meg selv 🙈 men prøver å forklare dette i kontekst med cbe og ihvertfall hva jeg ser og oppfatter. ❤ Om det er lavt selvbilde, selvtillit eller bare selvforherligelse/annet så er det problematisk å fronte usunne idealer som et forbilde for andre. Det må adresseres. Det er andres (familie, venner) jobb å vise sympati og empati eller å oppdra den enkelte. Vår rolle er på systemnivå; hvilke verdier og normer ønsker vi som samfunn å ha og hvilke etiske utfordringer står vi i så fall overfor, herunder i sosiale medier? Her har vi et felles ansvar for å bruke stemmen og medvirke. 22 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 2. januar 2023 #74503 Del Skrevet 2. januar 2023 ~ Ada ~ skrev (2 minutter siden): ❤ Om det er lavt selvbilde, selvtillit eller bare selvforherligelse/annet så er det problematisk å fronte usunne idealer som et forbilde for andre. Det må adresseres. Det er andres (familie, venner) jobb å vise sympati og empati eller å oppdra den enkelte. Vår rolle er på systemnivå; hvilke verdier og normer ønsker vi som samfunn å ha og hvilke etiske utfordringer står vi i så fall overfor, herunder i sosiale medier? Her har vi et felles ansvar for å bruke stemmen og medvirke. Og det er jeg helt enig i. Men at man gjør det på en konstruktiv og god måte 😊 Cbe har seg selv i tankene, ikke hvordan hun påvirker andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Turkis Sau Skrevet 3. januar 2023 #74504 Del Skrevet 3. januar 2023 Hei2016 skrev (8 timer siden): Du skrev; ”Men cbe har hele veien fått masse kritikk for utseende sitt selv uten retusjering, operasjoner og filter.” Det stämmer inte. Jo, det gjør det. Dette er bare ett av mange eksempler: https://www.ta.no/nyheter/en-han-mot-de-som-virkelig-har-spiseforstyrrelser/s/1-111-7057346 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Felis Skrevet 3. januar 2023 Populært innlegg #74505 Del Skrevet 3. januar 2023 (endret) Turkis Sau skrev (4 timer siden): Jo, det gjør det. Dette er bare ett av mange eksempler: https://www.ta.no/nyheter/en-han-mot-de-som-virkelig-har-spiseforstyrrelser/s/1-111-7057346 La du ved feil lenke nå? Denne artikkelen viser skjermbilde av positive kommentarer på post partum bildene hennes, samt utdrag fra en blogger som kritiserer at Caroline, fullstendig uten utdannelse, gir trenings- og kostholdsråd. «Kvinner og jenter over det ganske land tar imot kostholdsråd fra en tidligere spiseforstyrret. Kostholdsråd fra en person uten kompetanse på området. Kliniske ernæringsfysiologer har til sammenligning femårig master. Bloggernes kostholdsråd får generelt stryk fra fagfolk.» Lars Kristian svarer at dette er mobbing. Videre skriver han: «Innlegget hennes handler i liten grad om dette, men i desto større grad om å tråkke Caroline Berg Eriksen og hennes alter ego, Fotballfrue, så langt ned i sølen som mulig. Dette gjør hun ved å gå historisk til verks, og graver frem ting fra Carolines liv før hun i det hele tatt begynte å blogge,» Her viser han til at Caroline har uttalt flere ganger at hun hadde en spiseforstyrrelse, og at hun har vanket på pro ana-sider. At Caroline har sagt at hun har spiseforstyrrelser, betyr ikke at hun har hatt det, hevder han, det var bare en misforståelse rundt begrepet. Han skriver at hun i ettertid har gått over til det engelske begrepet, for det er mye mer presist. Jeg vet ikke om han mener å være morsom her, men er det noe som er upresist, så er det parets forsøk på engelsk språk. Han hevder dog at så mange som 47% av jenter kan ha et "eating problem". Hvis dette stemmer tenker jeg at diskusjonen om kroppspress og thinspo er ekstremt viktig. Dette innlegget er totalt irrelevant i diskusjonen om Caroline har fått kritikk for utseendet. Det er ikke en eneste negativ kommentar om utseendet hennes her. At Lars Kristian skriver at det er mobbing, betyr ikke at det er mobbing. Kanskje det beror på en misforståelse rundt begrepet? Uansett er det interessant at de brukte nøyaktig de samme argumentene i 2013, som i dag. Saklig, konstruktiv og begrunnet kritikk avfeies som mobbing. Det er full ansvarsfraskrivelse for egne handlinger og ord. Vi så det samme i Beckmann-gate, 9 år senere. Negative kommentarer om barneeksponering ble kategorisert som mobbing, og paret løp rett til media for å sutre. Jeg vil trekke frem @FruJohansens glimrende innlegg. I begynnelsen av Carolines karriere ville 100 000 mennesker klikke seg inn og lese om hvordan Caroline smurte brødskive til mannen sin. Det ville vært utenkelig i dag. SoMe har utviklet seg, leserne har utviklet seg, folk forventer mer. Men paret står på stedet hvil. Jeg ante foresten ikke at han kalte bloggen sin for Suntvett.no. Enten har han ironisk sans, eller så har han misforstått begrepet... Endret 3. januar 2023 av Felis Tillegg 46 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 3. januar 2023 #74506 Del Skrevet 3. januar 2023 Jepp, Felis, enig. Hun får kritikk for måten hun fremstiller og alltid har fremstilt kropp og utseende. De postpartum-bildene og ikke minst valget om å publisere dem, er fortsatt sjokkerende. 36 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Rastebenk Skrevet 3. januar 2023 Populært innlegg #74507 Del Skrevet 3. januar 2023 (endret) Sirisiri10 skrev (8 timer siden): Hun har nok ikke så mye selvtillit. Husker ikke hvem, men jeg leste i går om en influenser som sa hun tidligere følte på mye press når det kom til utseende pga kommentarer. Hun fikset på mye, retusjerte og la på filter. Forså å konkludere med at kropps og utseendepresset kom mest innenfra og fra hennes egen usikkerhet. Og sånn er det jo, er man selvsikker har man ingen vansker med å vise sitt ekte jeg. Og i likhet med deg tror jeg også hun ville blitt bedre likt hvis hun fremstod som naturlig, ufiltret og uredigert. Jeg tror hun ville solgt mer, hatt flere følgere og høyere inntekt. Men, når man ikke har selvtillit nok vil negative kommentarer bekrefte hva man i grunn tenker om seg selv. I stede forsøker man å fremstille seg som perfekt, både fordi det er lettere å takle kritikk fordi det ikke er ekte og andre årsaker. Hver eneste positiv kommentar forsterker selvfølelse, men på en overfladisk måte som i grunn ikke har så mye for seg. Jeg har også vært, og kanskje fortsatt er litt redd for å vise den sanne meg. Jeg har blitt fortalt fra tidlig av hvor stygg jeg er, ekkel jeg er, tynn og høy i negativ forstand osv. Noe i selvtilliten min er svekket. I tillegg har jeg gått opp i vekt. Alle disse kommentarene er brent inn i skallen, og hver gang jeg eller andre legger ut et bilde av meg selv dukker disse teite kommentarene opp. (Work in progress - jeg har blitt litt tøffere. ) Hele veien tenke jeg: Hvis jeg går ned litt til, hvis jeg får finere hud, hvis jeg får kulere klær etc blir jeg bedre likt. Et utelukkende utseende fokusert tankegang, som også mange influencere spiller på. På den andre siden vokste jeg opp med en mor som var svært fokusert på utseende, perfeksjon, ansikt utad og status. Litt som cbe fremstår og kanskje er ovenfor sine barn? Jeg kunne aldri bli tynn nok. Selv når jeg utviklet anoreksi var det læreren min som tok tak i det, ikke mamma. For hun så en lysende modell karriere foran meg. Så, hadde jeg vokst opp med andre verdier, annet fokus og et godt selvbilde - kanskje jeg ikke hadde blitt mobbet? Eller stått stødigere i det hvertfall. Det var ikke meningen å fortelle om meg selv 🙈 men prøver å forklare dette i kontekst med cbe og ihvertfall hva jeg ser og oppfatter. Både CBE og LKE har alltid fremstått ekstremt fikserte på kvinnekropp. Hvordan den skal se ut, som at innsiden av lårene ikke skal møtes fordi det er maskulint osv. Det virker som om de nærer hverandre hele veien, CBE vil så veldig gjerne være tynn og LKE gjør tilsynelatende alt han kan for å tilrettelegge for dette. Han benekter CBEs uttalelser om at hun hadde spiseforstyrrelser (hun brukte Olsen-tvillingene som thinspo på internett og sultet seg til hun besvimte og havnet på sykehus): https://www.tv2.no/underholdning/god-kveld-norge/fotballfruen-slanket-seg-til-hun-besvimte/13092157/ LKE uttalte seg skråsikkert om at CBE ikke var for tynn i kommentarfeltet hennes, og signerte uttalelsen som "lege": https://www.nrk.no/kultur/radet-for-legeetikk-raser-mot-_fotballfrue_-1.12146400 LKE tok en mer aktiv rolle i bedriften hennes i 2017 og har sakte men sikkert dreid CBE-konseptet fra interiør/mote/kroppshysteri til fremstilling av ortoreksi på heltid. Men de fremstå utrolig sleipe og langt mer opptatt av fasade enn sannhet. Det går i silikonimplantater, rumpeputer, skyggelegging av muskler, anspente poseringer, vidvinkelobjektiv og skjønnhetsfiltere. Hunden redigeres inn på familiebilde, barna sminkes med voksensminke på merkedager og tennene deres retusjeres kritthvite for å oppnå "familieidyll". CBE og LKE er posører og eventyrfortellere. De skaper hverken empati eller sympati hos meg når de åpenbart lyver og trikser for publikummet sitt. Endret 3. januar 2023 av Rastebenk 39 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 3. januar 2023 #74508 Del Skrevet 3. januar 2023 Rastebenk skrev (25 minutter siden): Både CBE og LKE har alltid fremstått ekstremt fikserte på kvinnekropp. Hvordan den skal se ut, som at innsiden av lårene ikke skal møtes fordi det er maskulint osv. Det virker som om de nærer hverandre hele veien, CBE vil så veldig gjerne være tynn og LKE gjør tilsynelatende alt han kan for å tilrettelegge for dette. Han benekter CBEs uttalelser om at hun hadde spiseforstyrrelser (hun brukte Olsen-tvillingene som thinspo på internett og sultet seg til hun besvimte og havnet på sykehus): https://www.tv2.no/underholdning/god-kveld-norge/fotballfruen-slanket-seg-til-hun-besvimte/13092157/ LKE uttalte seg skråsikkert om at CBE ikke var for tynn i kommentarfeltet hennes, og signerte uttalelsen som "lege": https://www.nrk.no/kultur/radet-for-legeetikk-raser-mot-_fotballfrue_-1.12146400 LKE tok en mer aktiv rolle i bedriften hennes i 2017 og har sakte men sikkert dreid CBE-konseptet fra interiør/mote/kroppshysteri til fremstilling av ortoreksi på heltid. Men de fremstå utrolig sleipe og langt mer opptatt av fasade enn sannhet. Det går i silikonimplantater, rumpeputer, skyggelegging av muskler, anspente poseringer, vidvinkelobjektiv og skjønnhetsfiltere. Hunden redigeres inn på familiebilde, barna sminkes med voksensminke på merkedager og tennene deres retusjeres kritthvite for å oppnå "familieidyll". CBE og LKE er posører og eventyrfortellere. De skaper hverken empati eller sympati hos meg når de åpenbart lyver og trikser for publikummet sitt. Jeg skrev ikke innlegget mitt for å fremme sympati ovenfor de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 3. januar 2023 #74509 Del Skrevet 3. januar 2023 Sirisiri10 skrev (8 timer siden): Hun har nok ikke så mye selvtillit. Husker ikke hvem, men jeg leste i går om en influenser som sa hun tidligere følte på mye press når det kom til utseende pga kommentarer. Hun fikset på mye, retusjerte og la på filter. Forså å konkludere med at kropps og utseendepresset kom mest innenfra og fra hennes egen usikkerhet. Og sånn er det jo, er man selvsikker har man ingen vansker med å vise sitt ekte jeg. Og i likhet med deg tror jeg også hun ville blitt bedre likt hvis hun fremstod som naturlig, ufiltret og uredigert. Jeg tror hun ville solgt mer, hatt flere følgere og høyere inntekt. Men, når man ikke har selvtillit nok vil negative kommentarer bekrefte hva man i grunn tenker om seg selv. I stede forsøker man å fremstille seg som perfekt, både fordi det er lettere å takle kritikk fordi det ikke er ekte og andre årsaker. Hver eneste positiv kommentar forsterker selvfølelse, men på en overfladisk måte som i grunn ikke har så mye for seg. Jeg har også vært, og kanskje fortsatt er litt redd for å vise den sanne meg. Jeg har blitt fortalt fra tidlig av hvor stygg jeg er, ekkel jeg er, tynn og høy i negativ forstand osv. Noe i selvtilliten min er svekket. I tillegg har jeg gått opp i vekt. Alle disse kommentarene er brent inn i skallen, og hver gang jeg eller andre legger ut et bilde av meg selv dukker disse teite kommentarene opp. (Work in progress - jeg har blitt litt tøffere. ) Hele veien tenke jeg: Hvis jeg går ned litt til, hvis jeg får finere hud, hvis jeg får kulere klær etc blir jeg bedre likt. Et utelukkende utseende fokusert tankegang, som også mange influencere spiller på. På den andre siden vokste jeg opp med en mor som var svært fokusert på utseende, perfeksjon, ansikt utad og status. Litt som cbe fremstår og kanskje er ovenfor sine barn? Jeg kunne aldri bli tynn nok. Selv når jeg utviklet anoreksi var det læreren min som tok tak i det, ikke mamma. For hun så en lysende modell karriere foran meg. Så, hadde jeg vokst opp med andre verdier, annet fokus og et godt selvbilde - kanskje jeg ikke hadde blitt mobbet? Eller stått stødigere i det hvertfall. Det var ikke meningen å fortelle om meg selv 🙈 men prøver å forklare dette i kontekst med cbe og ihvertfall hva jeg ser og oppfatter. Det du beskriver er et gode eksempel på hvilke mentale prosesser og mekanismer influencere tapper inn i når de framstiller seg selv gjennom urealistisk posering, redigering og fremstilling av hverdag og familieliv. Den negative innflytelsen rett og slett. Men det er ikke direkte sammenlignbart med influencernes situasjon og rolle. Jeg opplever du beskriver følgeren, ikke influenceren. Influencerne er profesjonelle og må ta ansvar for det produktet de skaper og formidler gjennom kanalene sine. Samtidig må de beskytte seg selv og andre som brukes for å skape det produktet de selger i bilder, film eller tekst, for eksempel barna og andre familiemedlemmer, venner, dyr som brukes i produktet de selger. Om de selv eller de andre som er en del av produktet tar skade av virksomheten, er det deres ansvar som eiere og ledere å iverksette tiltak for å beskytte sine ansatte for skadevirkninger av virksomheten sin. Man kan si at deres måte er å slette kritiske kommentarer, men det de sletter i egne kanaler er kritiske kommentarer om virksomheten, ikke om privatpersonen. Det kommer også tydelig fram at de sletter fordi det ikke passer inn med "stemningen de forsøker å skape med bloggen". Slettingen er ikke først og fremst et HMS-prosjekt, selv om de i alle år har forsøkt å fremstille det som om den kritikken, eller mobbingen, går på CBE som person og hennes utseende. Det har blitt etablert et bilde i offentligheten om at kritikk mot bloggere er hets og mobbing, og det bruker de for alt det er verdt for å få sympati når virksomheten er under berettiget kritikk for sharenting, thinspo, skjult spons og redigering. I tillegg har influencerne ansvar for å beskytte kundene sine - altså følgerne, mot skade forårsaket av produktet de selger. I CBE sitt tilfelle handler det om nettopp det du beskriver, at man får inntrykk av at man ikke er god nok sammenlignet med de illusjonene de blir presentert i kanalene til påvirkerne. Her er ansvarsfraskrivelsen hos virksomheten total. At influencerne har et ansvar for å innrette virksomheten på en måte som tar vare på de ansatte og følgerne fratar selvagt ikke folk ansvar fra å oppføre seg ordentlig på nett. Men det er to ulike diskusjoner, og når man blander dem så bygger man ofte opp under det narrativet CBE.no ønsker å - at legitim kritikk = hets og mobbing. CBE som privatperson er ikke gjenstand for diskusjon i denne tråden, så jeg lar være å spekulere i hennes selvbilde i denne sammenhengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 3. januar 2023 #74510 Del Skrevet 3. januar 2023 Sirisiri10 skrev (31 minutter siden): Jeg skrev ikke innlegget mitt for å fremme sympati ovenfor de. Da misforsto jeg deg, beklager for det. Jeg som privatperson nekter hvert fall å påta meg et emosjonelt ansvar for all den thinspoen som disse to profesjonelle påvirkerne fronter mot fet betaling. 17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sirisiri10 Skrevet 3. januar 2023 #74511 Del Skrevet 3. januar 2023 (endret) Snøsøta skrev (29 minutter siden): Det du beskriver er et gode eksempel på hvilke mentale prosesser og mekanismer influencere tapper inn i når de framstiller seg selv gjennom urealistisk posering, redigering og fremstilling av hverdag og familieliv. Den negative innflytelsen rett og slett. Men det er ikke direkte sammenlignbart med influencernes situasjon og rolle. Jeg opplever du beskriver følgeren, ikke influenceren. Influencerne er profesjonelle og må ta ansvar for det produktet de skaper og formidler gjennom kanalene sine. Samtidig må de beskytte seg selv og andre som brukes for å skape det produktet de selger i bilder, film eller tekst, for eksempel barna og andre familiemedlemmer, venner, dyr som brukes i produktet de selger. Om de selv eller de andre som er en del av produktet tar skade av virksomheten, er det deres ansvar som eiere og ledere å iverksette tiltak for å beskytte sine ansatte for skadevirkninger av virksomheten sin. Man kan si at deres måte er å slette kritiske kommentarer, men det de sletter i egne kanaler er kritiske kommentarer om virksomheten, ikke om privatpersonen. Det kommer også tydelig fram at de sletter fordi det ikke passer inn med "stemningen de forsøker å skape med bloggen". Slettingen er ikke først og fremst et HMS-prosjekt, selv om de i alle år har forsøkt å fremstille det som om den kritikken, eller mobbingen, går på CBE som person og hennes utseende. Det har blitt etablert et bilde i offentligheten om at kritikk mot bloggere er hets og mobbing, og det bruker de for alt det er verdt for å få sympati når virksomheten er under berettiget kritikk for sharenting, thinspo, skjult spons og redigering. I tillegg har influencerne ansvar for å beskytte kundene sine - altså følgerne, mot skade forårsaket av produktet de selger. I CBE sitt tilfelle handler det om nettopp det du beskriver, at man får inntrykk av at man ikke er god nok sammenlignet med de illusjonene de blir presentert i kanalene til påvirkerne. Her er ansvarsfraskrivelsen hos virksomheten total. At influencerne har et ansvar for å innrette virksomheten på en måte som tar vare på de ansatte og følgerne fratar selvagt ikke folk ansvar fra å oppføre seg ordentlig på nett. Men det er to ulike diskusjoner, og når man blander dem så bygger man ofte opp under det narrativet CBE.no ønsker å - at legitim kritikk = hets og mobbing. CBE som privatperson er ikke gjenstand for diskusjon i denne tråden, så jeg lar være å spekulere i hennes selvbilde i denne Innlegget mitt ble misoppfattet. Jeg har nå slettet innlegget mitt. Endret 3. januar 2023 av Sirisiri10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fotballfluen Skrevet 3. januar 2023 #74512 Del Skrevet 3. januar 2023 pøbelsara skrev (1 time siden): Jepp, Felis, enig. Hun får kritikk for måten hun fremstiller og alltid har fremstilt kropp og utseende. De postpartum-bildene og ikke minst valget om å publisere dem, er fortsatt sjokkerende. Begrunnelsen hun ga på hvorfor hun publiserte bildene var at moren oppfordret henne til å gjøre det for å vise hvor fin kroppen hennes var etter fødselen. Det kan tyde på at eplet ikke faller langt fra stammen og at CBE selv har vokst opp med en mor som er utseendefokusert. Det er heller ikke uvanlig at barn fjerner seg helt fra foreldres verdier om de strider mot ens egne. Søsteren er et godt eksempel på det, hun er helt i motsatt ende av skalaen. Nedtonet og ofte sminkeløs/minimalt med sminke og en casual stil. Dette kan bidra til å forklare at to søstre som har (ref CBE selv) en veldig god relasjon men likevel framstår så ulike mtp verdier. 26 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rastebenk Skrevet 3. januar 2023 #74513 Del Skrevet 3. januar 2023 (endret) Sirisiri10 skrev (23 minutter siden): Innlegget mitt ble misoppfattet. Jeg har nå slettet innlegget mitt. Ingen grunn til å slette da. Det er jo bare fint at man kan ha ulike meninger og refleksjoner 🤗 Det å forstå de ulike mekanismene som trigges av influenserinnhold er viktig. Jeg forsto det slik på innlegget ditt at du syns synd på CBE fordi du mener hun har dårlig selvtillit og at kritikken mot henne trigger vonde følelser i deg siden du selv ble mobbet i din ungdom? CBE ble derimot ikke mobbet i sin ungdom og som godt voksen bedriftseier har hun selv 100 % råderett på hva hun velger å dele i sosiale medier. Det er CBE selv som hele veien har valgt å ha redigert/retusjert kvinnekropp som hovedfokus i bloggen sin. F eks Jenny Skavlan er minst like slank som CBE, og FitFocus er både like slank og enda mer trent enn CBE, men disse influenserne fokuserer null på kroppens utseende og derfor blir heller ikke kroppene deres omtalt i det hele tatt. CBE kan til enhver tid, hver eneste dag, hver eneste time, velge å fjerne seg fra Sophie Elise-looken, kle på seg og å produsere innhold som omhandler noe annet enn sin egen kropp. Det er hennes bedrift. Men CBE tar hver eneste dag et aktivt valg om å fortsette med vidvinklet kroppsfiksering, trange og upraktiske fast fashion-klær og presentasjon av noe som ikke finnes, for å motta ros og bekreftelse på bekostning av andre kvinners selvfølelse og selvbilde. https://www.ba.no/nyheter/leste-fotballfrue-fikk-anoreksi/s/1-41-6616620 https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-foler-meg-feit-fordi-fotballfrue-har-fodt/61874288 Endret 3. januar 2023 av Rastebenk 30 2 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Felis Skrevet 3. januar 2023 Populært innlegg #74514 Del Skrevet 3. januar 2023 Rastebenk skrev (7 minutter siden): Ingen grunn til å slette da. Det er jo bare fint at man kan ha ulike meninger og refleksjoner 🤗 Det å forstå de ulike mekanismene som trigges av influenserinnhold er viktig. Jeg forsto det slik på innlegget ditt at du syns synd på CBE fordi du mener hun har dårlig selvtillit og at kritikken mot henne trigger vonde følelser i deg siden du selv ble mobbet i din ungdom? CBE ble derimot ikke mobbet i sin ungdom og hun har selv 100 % råderett på hva hun velger å dele i sosiale medier. Det er CBE selv som hele veien har valgt å ha lettkledt og redigert/retusjert kvinnekropp som hovedfokus i bloggen sin. F eks Jenny Skavlan er minst like slank som CBE, men hun fokuserer null på kropp og derfor blir heller ikke kroppen hennes omtalt i det hele tatt. CBE kan til enhver tid, hver eneste dag, hver eneste time, velge å kle på seg og å produsere innhold som omhandler noe annet enn sin egen lettkledte kropp. Sammenligningen med Jenny Skavlan er så relevant på mange punkter. Først og fremst dette med kropp. Jenny og Caroline lanserte hver sin undertøyskolleksjon samtidig. Og man kan ikke reklamere for undertøy, uten å kle av seg. Likevel fikk Jenny ros og Caroline kritikk. Jennys reklame hadde undertøyet i fokus og en modell som poserte naturlig. Bildene var ikke redigert med "lys og skygge" for å fremstille modellen tynnere og mer definert enn hun var. I tillegg så Jenny i kameraet og hadde god kontakt med mottaker, med sitt naturlige smil og girl-next-door holdning. Carolines reklame fokuserte på kropp, ikke produktet. Bildene var svært redigert og hun poserte i diverse sexy stillinger vi gjenkjenner fra mykpornobransjen. Kontakten med mottaker var ikkeeksisterende. I stedet for naturlig smil og blikkontakt, hadde de faktisk kuttet av hele hodet i enkelte bilder. Videre er både Jenny og Caroline mødre. Men Jennys barn er ikke eksponert, hun og mannen er klare på at de har tatt et bevisst valg om å skjerme barna sine. Caroline derimot, mener kanalene hennes blir et kaldt sted uten barn, og at hun ikke kan skjule at hun er mor. Derfor eksponeres de nær daglig. Til slutt vil jeg trekke frem forsøpling. En influencers jobb er å oppfordre deg og meg til å kjøpe produkter. Likevel har Jenny skapt seg et navn som gjenbruksdronninga, og får aldri kritikk for overforbruk. Caroline, derimot, reklamerer nesten utelukkende for produkter som er bruk og kast. Produkter som vi ikke vet om er etisk fremstilt og som inneholder svært mye plast. Så kan man lure på hvordan det har seg at Jenny tjener flere ganger mer enn Caroline. Jeg tipper det er fordi hun ikke først og fremst bruker SoMe som en ren reklamekanal. Hun viser mye annet, som ikke nødvendigvis genererer penger. Men troverdigheten hun skaffer seg her er et springbrett til annet inntektsgivende arbeid, som programleder og filmroller. Denne muligheten hadde Caroline en gang i tiden også, men hun klarte ikke å henge med i tiden. 52 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 3. januar 2023 #74515 Del Skrevet 3. januar 2023 Rastebenk skrev (24 minutter siden): Ingen grunn til å slette da. Det er jo bare fint at man kan ha ulike meninger og refleksjoner 🤗 Det å forstå de ulike mekanismene som trigges av influenserinnhold er viktig. Jeg forsto det slik på innlegget ditt at du syns synd på CBE fordi du mener hun har dårlig selvtillit og at kritikken mot henne trigger vonde følelser i deg siden du selv ble mobbet i din ungdom? CBE ble derimot ikke mobbet i sin ungdom og som godt voksen bedriftseier har hun selv 100 % råderett på hva hun velger å dele i sosiale medier. Det er CBE selv som hele veien har valgt å ha redigert/retusjert kvinnekropp som hovedfokus i bloggen sin. F eks Jenny Skavlan er minst like slank som CBE, og FitFocus er både like slank og enda mer trent enn CBE, men disse influenserne fokuserer null på kroppens utseende og derfor blir heller ikke kroppene deres omtalt i det hele tatt. CBE kan til enhver tid, hver eneste dag, hver eneste time, velge å fjerne seg fra Sophie Elise-looken, kle på seg og å produsere innhold som omhandler noe annet enn sin egen kropp. Det er hennes bedrift. Men CBE tar hver eneste dag et aktivt valg om å fortsette med vidvinklet kroppsfiksering, trange og upraktiske fast fashion-klær og presentasjon av noe som ikke finnes, for å motta ros og bekreftelse på bekostning av andre kvinners selvfølelse og selvbilde. https://www.ba.no/nyheter/leste-fotballfrue-fikk-anoreksi/s/1-41-6616620 https://www.dagbladet.no/kultur/jeg-foler-meg-feit-fordi-fotballfrue-har-fodt/61874288 Så viktig og riktig det du skriver. Funkygine er også et eksempel som trener mye og viser det også frem på IG, men har aldri sett at noen har diskutert kroppen hennes annet enn at hun er godt trent/ser sterk ut. Fokuset er på trening og treningsglede, ikke hvordan kroppen ser ut. 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snøsøta Skrevet 3. januar 2023 #74516 Del Skrevet 3. januar 2023 Sirisiri10 skrev (40 minutter siden): Innlegget mitt ble misoppfattet. Jeg har nå slettet innlegget mitt. Jeg synes heller ikke du trenger slette det, synes det tok diskusjonen videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 3. januar 2023 #74517 Del Skrevet 3. januar 2023 Jobbermedbarn skrev (27 minutter siden): Så viktig og riktig det du skriver. Funkygine er også et eksempel som trener mye og viser det også frem på IG, men har aldri sett at noen har diskutert kroppen hennes annet enn at hun er godt trent/ser sterk ut. Fokuset er på trening og treningsglede, ikke hvordan kroppen ser ut. Funky fikk også kritikk da hun åpent fortalte at hun ikke likte kroppen sin i graviditeten. Så litt fokus har det vært der også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RødeRandi Skrevet 3. januar 2023 #74518 Del Skrevet 3. januar 2023 Klink skrev (8 minutter siden): Funky fikk også kritikk da hun åpent fortalte at hun ikke likte kroppen sin i graviditeten. Så litt fokus har det vært der også. Det er vel egentlig ikke så mange som liker kroppen sin under en graviditet, men man redigerer seg ikke tynnere av den grunn slik som CBE gjorde. Funky viste seg akkurat som hun var med stor gravidemage, hoven i ansiktet osv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne357 Skrevet 3. januar 2023 #74519 Del Skrevet 3. januar 2023 Klink skrev (4 minutter siden): Funky fikk også kritikk da hun åpent fortalte at hun ikke likte kroppen sin i graviditeten. Så litt fokus har det vært der også. Ja, og hun har blitt karakterisert som for muskuløs, at hun ser ut som en mann, at hun fokuserte på seg selv og ikke barnet i graviditeten. Likevel er forskjellen på diskusjonen rundt de to influenserne massiv, jeg mener det skyldes at Funky i hovedsak har fokus på hva kroppen kan få til og hva det gir av glede, CBE har hovedfokus på hvordan kroppen ser ut og hva det krever av disiplin. Det er uansett ikke greit å kommentere kropp på harselerende vis, bare så det er sagt. At en liten rynke i skjørtet på et bilde der CBE ikke trakk inn magen kalles en «kul» er for meg hårreisende, eksempelvis. 13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 3. januar 2023 #74520 Del Skrevet 3. januar 2023 RødeRandi skrev (Akkurat nå): Det er vel egentlig ikke så mange som liker kroppen sin under en graviditet, men man redigerer seg ikke tynnere av den grunn slik som CBE gjorde. Funky viste seg akkurat som hun var med stor gravidemage, hoven i ansiktet osv Jeg er enig og syns kritikken mot funky var helt unødvendig også. Bare påpeker at hun også har hatt et fokus på kropp og vært lei seg for ikke å kunne trene slik hun vil. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå