Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

vinterskog skrev (22 minutter siden):

Tenker som så:

Skulle DU likt å bli lagt ut på blogg/snap/instagram hver eneste dag?

Når du spiser frokost, fletter håret, spiser lunsj, sykler, leker, går tur?

Foto legges ut når du går til din nye arbeidsplass? Avslutning på dine fritidsaktiviteter?

Hva med bursdag, ikke bare 1 foto på selve dagen, men når du baker kake, pynter, får på klær til den store dagen, så mange mange bilder fra selve feiringen og gaver?

Bilder der du kysser din mann, barn, gir mamma en god klem? 

@Levina @Klink

Åja: dette skjer da med deg igår, i forrigårs, på 17 mai, på midtsommer, imorgen mandag, på tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag, søndag og mandag igjen. Unt so weiter.

Jeg er svært anonym av meg på some så nei. Jeg er også i mot at barn blir brukt så hyppig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Levina skrev (3 minutter siden):

CBE viser ikke barn som bader i bikini, men delte ei som hoppet i vannet. Det er forskjell på å vise barn som bader i vannet kontra å filme de stående i bikini front. Barna har vært i reklame, b.l a til noen dukker, men det tok CBE selvkritikk på. CBE skyver på ingen måte barna sine foran for reklame. At hun småbarnsmor har reklame for Beckmann sekker er ikke å bruke barn i reklame. Barna ble ikke vist at de gikk med en slik sekk.
Det du påstår er argumenter som ikke er hold i virkeligheten og det blir så useriøst. Du kan på ingen måte tilegne barna noen som helst følelse for hva de tenker hverken nå eller i fremtiden. CBE er moren og kjenner sine barn. Ingen har noe som helst forutsetning for å vite om fremtiden, , men det vi kan gjøre i dag er å reflektere rundt de beslutningene man tar og stå for det man gjør der og da.. Hvis de beslutningene man tok viser seg å være feil eller ukloke, så lærer man av det.

Du vet på ingen måte om hva barna tenker rundt dette, og for alt vi vet så elsker de å være med på bilder og har et helt uproblematisk forhold til dette. Noen barn er sensitive og sky og liker ikke å ta bilder av, noen barn er linselus og elsker å bli filmet, i den grad at foreldrene må si nei til eksponering. Du vet ikke noe om disse barna eller morens tilnærming om dette med publisering. De er vokst opp med foreldre som har SoMe som sin jobb, du kan ikke sette deg inn i hva de tenker eller føler. Men, på generelt grunnlag så skal foreldre være bevisste på hva som deler og noen eier ikke refleksjon rundt dette og deler helt ukritisk. Jeg personlig ville nok ha reagert mer på en mor som hadde delt  bilder av et rotehus hver fredag, kontra en mor som delte bilder av meg i små øyeblikk. Eller en mor som delte svært personlige opplysninger om økonomisk rot, narkotikabruk, men velger å ikke vise ansiktet av barnet sitt fordi dette er for privat.  Vi har influencere som vurderer slikt og det har de sin fulle rett til å gjøre, men det viser også at grenser for hva som er sensitivt og privat er forskjellige fra influencer til influncer.  

Det råder en slags dobbeltmoral . Må på ingen måte dele et bilde av ansiktet til barnet, men alle slags andre private opplysninger  står der ute på nettet. Folk som blir kjent med barna kan  senere bare klikke seg inn og lese masse privat om foreldrene, ikke sikkert de synes det er greit. Jeg synes  CBE har  tatt gode beslutningene om hva som deles. Ikke minst er det mer interessant å følge en influencer som ikke skjuler sine barn, det blir mer autentisk. Så her klages det dag ut og dag inn, men jammen meg så klikkes det inn på CBE kanaler. Kan jo ikke annet enn å le litt av det..og CBE fortsetter å opprettholder sin jobb som influencer. Nå er de på ferie, så nå er det flere som nok blir sjokkerte og triste av hva som deles…

Men det var jo i forbindelse med minstedatterens skolestart, så hun ble jo indirekte brukt i reklamen, selv om hun ikke var avbildet med sekken.

• Liker 30
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (8 minutter siden):

CBE viser ikke barn som bader i bikini, men delte ei som hoppet i vannet. Det er forskjell på å vise barn som bader i vannet kontra å filme de stående i bikini front. Barna har vært i reklame, b.l a til noen dukker, men det tok CBE selvkritikk på. CBE skyver på ingen måte barna sine foran for reklame. At hun småbarnsmor har reklame for Beckmann sekker er ikke å bruke barn i reklame. Barna ble ikke vist at de gikk med en slik sekk.
Det du påstår er argumenter som ikke er hold i virkeligheten og det blir så useriøst. Du kan på ingen måte tilegne barna noen som helst følelse for hva de tenker hverken nå eller i fremtiden. CBE er moren og kjenner sine barn. Ingen har noe som helst forutsetning for å vite om fremtiden, , men det vi kan gjøre i dag er å reflektere rundt de beslutningene man tar og stå for det man gjør der og da.. Hvis de beslutningene man tok viser seg å være feil eller ukloke, så lærer man av det.

Du vet på ingen måte om hva barna tenker rundt dette, og for alt vi vet så elsker de å være med på bilder og har et helt uproblematisk forhold til dette. Noen barn er sensitive og sky og liker ikke å ta bilder av, noen barn er linselus og elsker å bli filmet, i den grad at foreldrene må si nei til eksponering. Du vet ikke noe om disse barna eller morens tilnærming om dette med publisering. De er vokst opp med foreldre som har SoMe som sin jobb, du kan ikke sette deg inn i hva de tenker eller føler. Men, på generelt grunnlag så skal foreldre være bevisste på hva som deler og noen eier ikke refleksjon rundt dette og deler helt ukritisk. Jeg personlig ville nok ha reagert mer på en mor som hadde delt  bilder av et rotehus hver fredag, kontra en mor som delte bilder av meg i små øyeblikk. Eller en mor som delte svært personlige opplysninger om økonomisk rot, narkotikabruk, men velger å ikke vise ansiktet av barnet sitt fordi dette er for privat.  Vi har influencere som vurderer slikt og det har de sin fulle rett til å gjøre, men det viser også at grenser for hva som er sensitivt og privat er forskjellige fra influencer til influncer.  

Det råder en slags dobbeltmoral . Må på ingen måte dele et bilde av ansiktet til barnet, men alle slags andre private opplysninger  står der ute på nettet. Folk som blir kjent med barna kan  senere bare klikke seg inn og lese masse privat om foreldrene, ikke sikkert de synes det er greit. Jeg synes  CBE har  tatt gode beslutningene om hva som deles. Ikke minst er det mer interessant å følge en influencer som ikke skjuler sine barn, det blir mer autentisk. Så her klages det dag ut og dag inn, men jammen meg så klikkes det inn på CBE kanaler. Kan jo ikke annet enn å le litt av det..og CBE fortsetter å opprettholder sin jobb som influencer. Nå er de på ferie, så nå er det flere som nok blir sjokkerte og triste av hva som deles…

Poenget er at det kan godt hende barna nå elsker å være med på bilder men de forandrer seg mye i 10-13 årsalderen og kan gå fra å elske det til å nekte å være med. Da er det ødeleggende for dem å finne masse bilder av seg selv på nettet som ikke de har kontroll på.  Derfor er det så viktig at ethvert menneske selv skal  få bestemme sin digitale identitet og ingen andre. Caroline Berg Eriksen har null erfaring med å ha tenåringer. 

Endret av Surikatt
  • Liker 27
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surikatt skrev (11 minutter siden):

Poenget er at det kan godt hende barna nå elsker å være med på bilder men de forandrer seg mye i 10-13 årsalderen og kan gå fra å elske det til å nekte å være med. Da er det ødeleggende for dem å finne masse bilder av seg selv på nettet som ikke de har kontroll på.  Derfor er det så viktig at ethvert menneske selv skal  få bestemme sin digitale identitet og ingen andre. Caroline Berg Eriksen har null erfaring med å ha tenåringer. 

Du kan på ingen måte forutsi  at det er ødeleggende for barna, at de vet at det finnes bilder av de på nettet når blir tenåringer. Du ikke bare spekulerer men konkluderer om forhold du overhode ikke har grunnlag for å vite noe om. Så lenge barn er mindreårige i den grad de er, så er det foreldrene som tar beslutninger til barns beste. At moren har den jobben hun har og de mulighetene jobben gir, av både fleksibilitet, trivsel og stabil god økonomi er tydeligvis til familiens beste og noe CBE selv har ytret. 

Endret av Levina
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan forsvare bruk av barn i So Me til man blir blå i ansiktet. Det rettferdig gjør det ikke noe mer uansett om det er delikate bilder aka Astrid Lindgrens Junibakken anno 2022. 
At foreldre har så lite å by på selv ( foruten kropp og kaffekopp og manisk løping) at man bevisst velger å selge barndommen til ungene sine er en skam i 2022.

Det handler ikke om at barna er en naturlig del av livet som derfor deles. Det handler om å trekke følgere og skape engasjement for å kunne selge annonse samarbeid og der blir barna mere enn flittig brukt. 

Heldigvis velger flere og flere foreldre å skjerme barna og nyte barndommen deres uten å måtte dele det med med tusenvis av ukjente mennesker. 

Man kan heller ikke si at man ikke vet om man havner i en bilulykke når man kjører til butikken og derfor velger å ikke  bruker bilbeltet. 
Man har ingen garantier for at noe ikke kan skje med bildene og at de blir misbrukt. Men det skader ikke å ta forhåndsregler! 

Endret av Sparkel
  • Liker 36
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så både bedriftseieres behov som i tillegg er foreldrene (!) og lesernes behov skal gå foran barnas rettigheter. Wow, det er så man ikke tror det man leser…

• Liker 41
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (8 minutter siden):

Du kan på ingen måte forutsi  at det er ødeleggende for barna, at de vet at det finnes bilder av de på nettet når de er tenåringen. Du ikke bare spekulerer men konkluderer om forhold du overhode ikke har grunnlag for å vite noe om. 

Det kan ikke du heller. det er akkurat like mye spekulasjon å tenke at de kommer til å elske det eller ikke bry seg. hele poenget er at når  vi ikke vet, skal vi heller ikke ta sjansen. 

• Liker 37
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Det kan ikke du heller. det er akkurat like mye spekulasjon å tenke at de kommer til å elske det eller ikke bry seg. hele poenget er at når  vi ikke vet, skal vi heller ikke ta sjansen. 

Det er det verken du eller jeg som skal vurdere, men foreldrene. Det fremstår ganske freidig at du skal bestemme hva som skal gjøre i forhold til hennes barn. Hvis du mener det blir begått urett mot barn, så er det instanser i Norge som vurdere slikt, ellers så er det foreldrene som bestemmer over sine egne barn. Hvilken sjanse  folk skal ta har du ingen råderett over, uansett hvor mye du ønsker å være delaktig. Det man kan gjøre for å reagere er å avfølge denne influenceren. Da ville du ikke støttet næringsvirksomheten og samtidig spart deg for mange emosjonelle og triste øyeblikk. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surikatt skrev (22 minutter siden):

Nemlig! Hvordan kan paret VITE at barna ikke vil ta skade av/ikke like at de har så store mengder bilder, videoer og innlegg hvor de er med ute på nettet? 

Mine egne unger (som nå er voksne) ville aldri være med på bilder. Jeg fikk ikke tagge de og jeg fikk ikke lov til å dele bilder (uansett!) Jeg ser nå at det var virkelig BRA at de ikke ville det! De startet sine relasjoner, utdanningssituasjoner og arbeidsliv med blanke googlesøk uten masse info om de selv (og familien) 

Noe jeg legger merke til er at mine unge voksne barn har et helt annet nettvett enn min (og antageligvis CBE sin) generasjon. De deler faktisk svært lite privatliv, har gjerne ikke profilbilde, og heller ikke sitt fulle navn. 

Jeg tror det er i ferd med å bli en endring. Og da er det helt uhørt å frata barn muligheten til å bli anonyme på nettet hvis de ønsker det. 

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (12 minutter siden):

Men det er et poeng at det ikke NØDVENDIGVIS kommer til å bli et problem. Det kan, men ikke nødvendigvis. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (17 minutter siden):

Du kan på ingen måte forutsi  at det er ødeleggende for barna, at de vet at det finnes bilder av de på nettet når blir tenåringer. Du ikke bare spekulerer men konkluderer om forhold du overhode ikke har grunnlag for å vite noe om. Så lenge barn er mindreårige i den grad de er, så er det foreldrene som tar beslutninger til barns beste. At moren har den jobben hun har og de mulighetene jobben gir, av både fleksibilitet, trivsel og stabil god økonomi er tydeligvis til familiens beste og noe CBE selv har ytret. 

Nei, men jeg vet hvordan det er å ha tenåringer og hvor kleint mange av dem synes det er å se bilder og filmer av seg selv. De blir veldig selvbevisste i den alderen jeg nevner og oppdager verden utenfor den boblen de lever i barndommen. Ut fra dette hadde jeg som forelder sett litt lenger frem i tid og ikke tatt denne sjansen. 

Er penger viktigere enn å miste kontrollen på bilder av egne barn?

Er ikke barna det mest dyrebare man har eller er det viktigere med penger?

Hvorfor skal barn stå for inntjeningen så familien skal ha en god økonomi? Klarer ikke foreldrene å stå for dette selv ?

Kan ikke se at du har svart på spørsmålet om du hadde likt å finne tusenvis av bilder og filmer om deg som batn på nettet , heller. 

• Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Isild skrev (2 minutter siden):

Nemlig! Hvordan kan paret VITE at barna ikke vil ta skade av/ikke like at de har så store mengder bilder, videoer og innlegg hvor de er med ute på nettet? 

Mine egne unger (som nå er voksne) ville aldri være med på bilder. Jeg fikk ikke tagge de og jeg fikk ikke lov til å dele bilder (uansett!) Jeg ser nå at det var virkelig BRA at de ikke ville det! De startet sine relasjoner, utdanningssituasjoner og arbeidsliv med blanke googlesøk uten masse info om de selv (og familien) 

Noe jeg legger merke til er at mine unge voksne barn har et helt annet nettvett enn min (og antageligvis CBE sin) generasjon. De deler faktisk svært lite privatliv, har gjerne ikke profilbilde, og heller ikke sitt fulle navn. 

Jeg tror det er i ferd med å bli en endring. Og da er det helt uhørt å frata barn muligheten til å bli anonyme på nettet hvis de ønsker det. 

Tenker du at infoen som ligger ute vil kunne skade de med tanke på framtidig jobb? 
Eventuelt hva og hvorfor? 

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (6 minutter siden):

Men det er et poeng at det ikke NØDVENDIGVIS kommer til å bli et problem. Det kan, men ikke nødvendigvis. 

Nei, det er det ikke. Det er verdens mest irrelevante poeng. Det er saken fullstendig uvedkommende, faktisk.

• Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (15 minutter siden):

Det er det verken du eller jeg som skal vurdere, men foreldrene. Det fremstår ganske freidig at du skal bestemme hva som skal gjøre i forhold til hennes barn. Hvis du mener det blir begått urett mot barn, så er det instanser i Norge som vurdere slikt, ellers så er det foreldrene som bestemmer over sine egne barn. Hvilken sjanse  folk skal ta har du ingen råderett over, uansett hvor mye du ønsker å være delaktig. Det man kan gjøre for å reagere er å avfølge denne influenceren. Da ville du ikke støttet næringsvirksomheten og samtidig spart deg for mange emosjonelle og triste øyeblikk. 

Å dele om barna ganger ingen, bortsett fra foreldrene (klikk og inntekter). Hadde de hatt barnas beste i fokus hadde de aldri dflt.

Hva positivt ligger i det for barna?

Gode foreldre har barnas beste i fokus. Det er ikke å dele som de gjør.

Jeg lurer på om det at du forsvarer det slik du gjør er fordi du deler selv? Og prøver å rettferdiggjøre det?

Endret av Stargaze
  • Liker 31
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Klink skrev (6 minutter siden):

Tenker du at infoen som ligger ute vil kunne skade de med tanke på framtidig jobb? 
Eventuelt hva og hvorfor? 

Det kommer helt an på hvem de møter på. 

Selv om man ønsker å tro at et googlesøk med flere tusen treff ikke vil ha noe å si, så finnes det svært mange konservative typer mennesker - som vil se på det som eksibisjonistisk (selv om det er foreldrene sin skyld) Faktisk så er mange arbeidsgivere ikke så fan av arbeidstakere som er overivrige på nettet. 

Ville jeg selv f.eks utsatt min egen datter for å sitte i et jobbintervju og bli konfrontert med at "ja du er datter av den bloggeren du" (uansett om det var positivt eller negativt ladet) Nei, aldri i verden! 

"Blogger" er for mange noe av det mest idiotiske som finnes, og ja - desverre så kan nok dette komme til å farge noens inntrykk av også bloggerbarna. 

For en ting vet vi HELT sikkert, det er at alle googler alle i dag. Og alle blir googlet i forbindelse med f.eks en arbeidssøknad. 

Endret av Isild
  • Liker 28
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (8 minutter siden):

Ingen gode foreldre tar sjansen og gambler på det.

Endret av Stargaze
  • Liker 32
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (12 minutter siden):

Nei, det ikke jeg, eller du eller foreldrene som skal bestemme hvor mye offentligheten skal vite om disse barna. Det er barna som skal vurdere dette når de blir gamle nok. I mellomtiden er det foreldrenes jobb å ivareta barnas integritet og interesser på best mulig vis. 

Og bare SLUTT med den stygge og infantile hintene til mitt sarte følelsesliv.  Du burde tåle adskillig mindre vel den urett som ikke rammer deg, du også. 

CBE og Lk mener jo selvfølgelig at de ivaretar barnas integritet og interesser, selv om de velger å ikke skjule sine barn. At du mener noe annet er jo egentlig irrelevant. Angående ditt følelsesliv så vet jeg ikke om det er sart eller ikke,  men det er jo du selv som stadig har gått ut med hvor trist du er, sjokkert og følelsesmessig berørt du blir av at CBE deler bilder av sine barn. Du er raskt ute til å fortelle andre hva de skal gjøre, så da tenkte jeg du kunne ta imot tips selv. Ikke meningen å være stygg. 

Endret av Levina
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (2 minutter siden):

CBE og Lk mener jo selvfølgelig at de ivaretar barnas integritet og interesser, selv om de velger å ikke skjule sine barn. At du mener noe annet er jo egentlig irrelevant. Angående ditt følelsesliv så vet jeg ikke om det er sart eller ikke,  men det jo du selv som stadig har gått ut med hvor trist du er, sjokkert og følelsesmessig berørt du blir av at CBE deler bilder av sine barn. Du er raskt ute til å fortelle andre hva de skal gjøre, så da tenkte jeg du kunne ta imot tips selv. Ikke meningen å være stygg. 

Å, kutt ut å privatisere og personliggjøre legitim kritikk. Vi ser hva du prøver på. Du glemte forresten en reklame fra i fjor, betimelig nok:

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2021/08/12/skolelykke-til-salgs/

• Liker 35
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...