Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Levina skrev (Akkurat nå):

Jeg har aldri skrevet at det handler kun om det, men det er hovedessensen. CBE ang LK har ingen bilder av barna på sin tidligere blogg så vidt jeg ser, de  har gjort grep der. Dere burde ha en debatt her inn om hva som er greit å dele, istedenfor å komme med feilaktige påstander om at det er ulovlig, barna mister sitt privatliv, barna blir krenket uansett hva som deles.  Det hadde vært mer interessant enn dette ekkokammeret som regjerer her inne nå.

Det å ha en ensidig innstilling til noe og på ingen måte er lydhør for andre argumenter, gir ikke grunnlag for en god debatt. Selvfølgelig vil UNICEF komme med sterke  virkemidler for at folk skal tenke etter,  og det er viktig. Det er ikke UNICEF som er den lovgivende makt.  Poenget mitt er at det ikke er ulovlig å vise barn i SoMe, men vi har et ansvar for hva som deles og der må det refleksjon til. 

Det er ikke noe ekkokammer her inne. LES det som er lagt ut av dokumentasjon og forskning, så ser du. Vi lenker til forskning, til andres meninger og tolkninger,  til Unicef og Redd Barna, Barneombudet og ledende barnepsykologer, men du tviholder på at det kun er her inne folk er kritiske. Og det er det virkelig ikke. 

Dette sier loven: Hentet herfra: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-05-21-30/bkn/ARTIKKEL_16

Sitat
Art 16.

1. Ingen barn skal utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, sin familie, sitt hjem eller sin korrespondanse, eller for ulovlige angrep mot sin ære eller sitt omdømme.

2. Barnet har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.

Jeg tenker at gjentatte publiseringer av noens soverom i seg selv er et soleklart brudd på privatlivets fred. ET bilde av et soverom i seg selv er ikke det - men et bilde av et soverom hvor det er opplyst hvem som sover der, uten vedkommendes samtykke, er et brudd.  Og små barn kan per definisjon ikke samtykke så lenge de ikke forstår hva et slikt samtykke innebærer.

• Liker 28
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kattedama

Jeg er ganske overrasket over at grensen for å respektere barns rett til både privatliv og danne seg sin egen digitale identitet, er ved straffbare handlinger. Det er ikke en menneskerett å leve av å selge barns barndom på en reklame kanal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill :) skrev (Akkurat nå):

Jeg er ganske overrasket over at grensen for å respektere barns rett til både privatliv og danne seg sin egen digitale identitet, er ved straffbare handlinger. Det er ikke en menneskerett å leve av å selge barns barndom på en reklame kanal. 

Denne argumentasjonen brukes flittig, dessverre. Hvis man ikke umiddelbart kastes i fengsel på vann og brød, er det greit. Etikk er et fremmedord. En ting er at man ikke bryr seg så mye om sin anonyme brukermasse, en helt annen ting er hva man utsetter egne barn for.

• Liker 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanedis
Levina skrev (29 minutter siden):

Jeg har aldri skrevet at det handler kun om det, men det er hovedessensen. CBE ang LK har ingen bilder av barna på sin tidligere blogg så vidt jeg ser, de  har gjort grep der....

Kan du dokumentere at hovedessensen i budskapet til UNICEF i Stop Sharenting-kampanjen er at "foreldre legger ut alt for sensitive opplysninger om barna.""?

Jeg har lenket til dokumentasjon om at Stop Sharenting-kampanjen handler om mengden av deling av bilder. Og vist at Caroline Berg Eriksen og Lars Kristian Eriksen deler mer enn hva UNICEF advarer mot. 

Ved googlesøk får man opp bilder som er lagt ut, og mengden av det Treasures AS har delt på alle sine SoMe-kanaler kan virkelig ikke forsvares. 

--------

Fra https://youtu.be/2iljPKOGN0k

Endret av Vanedis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (10 minutter siden):

Jeg har aldri skrevet at det handler kun om det, men det er hovedessensen. CBE ang LK har ingen bilder av barna på sin tidligere blogg så vidt jeg ser, de  har gjort grep der. Dere burde ha en debatt her inn om hva som er greit å dele, istedenfor å komme med feilaktige påstander om at det er ulovlig, barna mister sitt privatliv, barna blir krenket uansett hva som deles.  Det hadde vært mer interessant enn dette ekkokammeret som regjerer her inne nå.

Det å ha en ensidig innstilling til noe og på ingen måte er lydhør for andre argumenter, gir ikke grunnlag for en god debatt. Selvfølgelig vil UNICEF komme med sterke  virkemidler for at folk skal tenke etter,  og det er viktig. Det er ikke UNICEF som er den lovgivende makt.  Poenget mitt er at det ikke er ulovlig å vise barn i SoMe, men vi har et ansvar for hva som deles og der må det refleksjon til. 

Vi har da en kontinuerlig debatt om dette. Jeg skrev feks et langt innlegg i går der jeg argumenterte for at å dele et stort antall bilder av navngitte barns liv fra lenge før barna er samtykkekompetente representerer en klar krenkelse av deres personlige integritet og autonomi. Sharenting-foreldre velger barnas offentlig tilgjengelige digitale identitet for dem for all framtid. De gjør private valg for barna som de selv ikke senere kan gjøre om.

Derfor er ikke sharenting greit. Ikke NOE av det. Sharenting bryter prinsippet om å ha rett til å selv velge hvem man skal være i det offentlige rom. Det ligger et prinsipp i bunnen her som du aktivt unnlater å forholde deg til. Og ja, slike prinsipper er så grunnleggende at det er faktisk er snakk om menneskerettigheter, og om Barnekonvensjonen, som nettopp regulerer slike grunnleggende rettigheter. 

• Liker 32
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk alle dere som deler linker og informerer i tråden om sharenting og hva det handler om. Takk for at dere gir motstemme til den bagatelliseringen flere influensere og tydeligvis enkelte andre voksne, driver med når det kommer til dette tema. 
Er så glad vi er flere som er barnas stemme når det gjelder denne respektløse holdningen noen har til barns rettigheter. 
Og følelser både skal det være og er det masse av når det kommer til de som ikke kan stå opp og tale sin egen sak, heldigvis! Også KAN det jo hende at noen av oss vet hva vi snakker om… 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 38
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man forsvarer og rettferdiggjør foreldres grådighet, og likegyldighet til barns rett til privatliv, da er man rimelig sugen på å følge med på fremmede barns liv. 

En perfekt match, logrende fans uten dømmekraft og empati, og en rosablogger fullstendig uten skrupler. 

Hvordan krenking av barns rettigheter kan være underholdning er uforståelig. 

• Liker 31
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kattedama
Frøken Scott skrev (7 minutter siden):

Når man forsvarer og rettferdiggjør foreldres grådighet, og likegyldighet til barns rett til privatliv, da er man rimelig sugen på å følge med på fremmede barns liv. 

En perfekt match, logrende fans uten dømmekraft og empati, og en rosablogger fullstendig uten skrupler. 

Hvordan krenking av barns rettigheter kan være underholdning er uforståelig. 

Foreldrene kan pakke det inn så mye de vil. Men det er pengene  som rår. 

Endret av Lill :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (56 minutter siden):

Jeg har ikke sett en sliten 5 åring, men det jeg har sett er barn som får flettet  håret sitt og går sammen med moren sin i kjoler. Ei jente som holde ei katt. Det er slikt som blir filmet. Hvis du har sett at CBE bærer på sitt eget barn, så er det helt innafor. Hadde det vært masse film om barna som bader i bikini, barn som krangler, barn som blir filmet når de kommer med masse private opplysninger, barn som blir filmet konstant, barn som blir skjøvet frem av sine foreldre i reklamesammenheng, da er det ikke greit. Man må klare å se forskjellen på hva som er greit og ikke greit. Det er ikke ulovlig å vise barn i SoMe. 

Jeg har sett er slitent barn og jeg har sett er barn som bader i bikini. Barna blir jo brukt i reklame, både direkte og indirekte. Så dette er ikke greit, selv for deg?

Og barna filmes, om ikke kontinuerlig, så nærmest daglig. Når de vokser opp og blir bevisst dette har de ingen mulighet til å sjekke hva som er delt, fordi beviset blir slettet etter 24 t, stort sett. Så de kan aldri vite hva slags øyeblikk som er delt med tusener. Kan du tenke deg den følelsen? Å vite at andre har sett private øyeblikk, men aldri få vite akkurat HVILKE?

Endret av Hallepalle2
  • Liker 37
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sozzen skrev (22 timer siden):

Med mannen løpende etter😅

Nå lo jeg høyt! :ler: Måtte lese opp for kjæresten! :ler:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest de siste sidene her nå, og ser at det går igjen at noen forsvarer CBE sin "rett" til å dele barna. Så lenge bildene er pene og fine så er det greit? Så lenge man iikke får straff for å dele, så er det greit ? 

Man ville da aldri funnet på å gjort noe slikt mot en voksen? Så hvorfor føles det ok å gjøre det mot sårbare barn? Som ikke forstår hva man gjør mot dem? 

Alt som ikke medfører fengselsstraff er ok i influencerverdenen? Råd fra fagfolk, anbefalinger og regler (skrevne og uskrevne) spiller ingen rolle?

Endret av Isild
  • Liker 36
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at det er ett ekkokammer i tråden her.

Jo flere som skriver gode innlegg, deler artikler og advarsler om bildedeling av barne og lenker til informasjon og anbefalinger jo flere treff vil det komme opp om dette dersom man googler CBE.  

Heldigvis er det mange som  evner å reflekter over og ta til seg informasjon og anbefalinger som deles her ( hvis man da gidder å lese disse artiklene og anbefalingene). 

Det som er skremmende er at noen bruker argumenter som at det er bare delikate bilder, det er lite bilder, ( for noen som ikke deler bilder av barna sine på nett fordi de skal få skape sin egen digitale identitet er det ufattelig og skremmende store mengder bilder), og vi vet ikke om barna vil ta skade av det. 
Hvorfor vil man i det det hele tatt ta avgjørelser for sine barn som man ikke vet vil skade dem  i fremtiden / eller allerede skader dem nå hvis man  kan la være. 
Til alle gode debattanter fortsett med mange  innlegg og deling av informasjon. 
Det kan ikke ikke ropes for høyt om. 

Endret av Sparkel
  • Liker 36
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Levina skrev (1 time siden):

Men googler du navnet på barna så kommer det opp masse bilder fra de er født og frem til dags dato. De blir ikke borte fordi om de fjerner noe fra bloggen.
Så har du insta hvor man enkelt kan ta screenshot og lagre. Hadde du likt at de viktigste personene i ditt liv tar bilder av deg og filmer deg og legger det ut på nettet uten å spørre deg ? Det er jo faktisk ulovlig. Men det er det samme. Eller egentlig verre når uansvarlige foreldre utsetter små barn for dette. 

Det er bare tull å si man kan spørre barna om lov. De synes sikkert det er gøy å opptre for mamma og pappa men de er for små til å skjønne konsekvensene. Enda. 

• Liker 38
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ca 3 sek å screenshotte bilder, upassende (som minst to i går var) og mindre upassende, og spre dem på det mørke nettet. Selv om de forsvinner fra story er de «der ute» raskere enn et knips.

INGEN vil som voksne (eller tenåringer) synes det er greit at foreldre har holdt på sånn.

Barn har krav på et privatliv, la dem få det.

Skal bli spennendeå se hvordan relasjonene til foreldrene utvikler seg når barna skjønner at de har stått for inntekten til foreldrene. Som bare er opptatt av trening i stedet forå få seg en jobb som kan gi barna fred. Må være ufattelig slitsomt å hele tiden måtte være i kamerafokus.

Gjelder for øvrig ikke bare cbe, men også Nyhusgjengen. Forkastelig rett og slett.

Endret av Stargaze
  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere burde ha en debatt her inn om hva som er greit å dele, istedenfor å komme med feilaktige påstander om at det er ulovlig, barna mister sitt privatliv, barna blir krenket uansett hva som deles.  Det hadde vært mer interesant enn det ekkokameret som regjerer her nå.

⬆️ Jeg liker dette ekkokammeret som du kaller kritikken mot gjentatt massiv eksponering av påvirkerens barn. Vi som voksne, ansvarsfulle mennesker skal ikke slutte å si fra og å bry oss når barn uten stemme ikke selv skjønner konsekvensene av sharenting. Og nei, det er ugreit å dirigere hva vi skal debattere, at dette skal være en debatt om hva som er greit å dele, når hva som er greit å dele idag eller i morgen være seg bilder, tekst og informasjon er en rettighet barn selv skal bestemme over. Denne rettigheten skal ikke vi voksne stjele fra barna våre. Derfor er det ugreit at voksne deler noe som helst for hele internett til de kan bestemme selv. Punktum.

Når voksne deler bilder, filmer, tekst og informasjon om barn for hele verden å ta del i uansett hvor "delikat og fint" det er, anser jeg dette som en krenkelse av barns rettigheter til privatliv, autonomi og utvikling av egen identitet. Jeg anser det som et gigantisk og skremmende tillitsbrudd, samt sviktende dømmekraft fra foreldre som deler så massivt i årevis at det er mulig å finne gigavis med informasjon bare ved noen tastetrykk før de har blitt skolebarn. Og det bare fortsetter! Vi som voksne ville ikke ha akseptert det, men disse påvirker-barna er fritt vilt på foreldrenes salgskanaler slik at mamma og pappa, de som først og fremst skal beskytte sine barn, være en trygg havn, gi dem et trygt liv og sørge for deres beste, sørger for omsetning i AS'et sitt ved å dele de mest sårbare i verden: Barn. Det er så ufattelig stygt gjort. Derfor skal vi ikke slutte å si fra. ⬇️

Surikatt skrev (39 minutter siden):

Hadde du likt at de viktigste personene i ditt liv tar bilder av deg og filmer deg og legger det ut på nettet uten å spørre deg ? Det er jo faktisk ulovlig. Men det er det samme. Eller egentlig verre når uansvarlige foreldre utsetter små barn for dette. 

Det er bare tull å si man kan spørre barna om lov. De synes sikkert det er gøy å opptre for mamma og pappa men de er for små til å skjønne konsekvensene. Enda. 

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 32
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er opptatt av å poengtere at det ikke er ulovlig å vise barn i SoMe og tilsynelatende kjemper for CBEs rett til å dele bilder og videoer av sine barn på en offentlig kanal med hundre tusener av følgere, hva mener du er en tungtveiende årsak til at denne konkrete influenceren skal fortsette å gjøre dette? Hva er det med denne delingen som er så viktig at det bør få utfolde seg i fred og ro uten at kritiske røster blander seg inn? Merk deg at det dreier seg om systematisk og regelmessig deling av mindreårige, ikke-samtykkekompetente personer. Det er ikke det samme som å dele tusenvis av bilder av kjæledyret sitt, kaffekopper eller blomsterbuketter.

Jeg er nysgjerrig på om du tror at sannsynligheten for at barna vil ha glede av dette senere i livet er større enn sannsynligheten for at foreldrene får glede av det her og nå? Bør vi være tilbøyelige til å tro at interessene og behovene CBE har for å dele bilder av sine barn er så viktige at det skal overstyre uvisstheten av hvilke ringvirkninger det kan få for disse barna senere - ja, selv om bildene fremstår som uskyldige i dine øyne? 

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallepalle2 skrev (1 time siden):

Jeg har sett er slitent barn og jeg har sett er barn som bader i bikini. Barna blir jo brukt i reklame, både direkte og indirekte. Så dette er ikke greit, selv for deg?

Og barna filmes, om ikke kontinuerlig, så nærmest daglig. Når de vokser opp og blir bevisst dette har de ingen mulighet til å sjekke hva som er delt, fordi beviset blir slettet etter 24 t, stort sett. Så de kan aldri vite hva slags øyeblikk som er delt med tusener. Kan du tenke deg den følelsen? Å vite at andre har sett private øyeblikk, men aldri få vite akkurat HVILKE?

CBE viser ikke barn som bader i bikini, men delte ei som hoppet i vannet. Det er forskjell på å vise barn som bader i vannet kontra å filme de stående i bikini front. Barna har vært i reklame, b.l a til noen dukker, men det tok CBE selvkritikk på. CBE skyver på ingen måte barna sine foran for reklame. At hun småbarnsmor har reklame for Beckmann sekker er ikke å bruke barn i reklame. Barna ble ikke vist at de gikk med en slik sekk.
Det du påstår er argumenter som ikke er hold i virkeligheten og det blir så useriøst. Du kan på ingen måte tilegne barna noen som helst følelse for hva de tenker hverken nå eller i fremtiden. CBE er moren og kjenner sine barn. Ingen har noe som helst forutsetning for å vite om fremtiden, , men det vi kan gjøre i dag er å reflektere rundt de beslutningene man tar og stå for det man gjør der og da.. Hvis de beslutningene man tok viser seg å være feil eller ukloke, så lærer man av det.

Du vet på ingen måte om hva barna tenker rundt dette, og for alt vi vet så elsker de å være med på bilder og har et helt uproblematisk forhold til dette. Noen barn er sensitive og sky og liker ikke å ta bilder av, noen barn er linselus og elsker å bli filmet, i den grad at foreldrene må si nei til eksponering. Du vet ikke noe om disse barna eller morens tilnærming om dette med publisering. De er vokst opp med foreldre som har SoMe som sin jobb, du kan ikke sette deg inn i hva de tenker eller føler. Men, på generelt grunnlag så skal foreldre være bevisste på hva som deler og noen eier ikke refleksjon rundt dette og deler helt ukritisk. Jeg personlig ville nok ha reagert mer på en mor som hadde delt  bilder av et rotehus hver fredag, kontra en mor som delte bilder av meg i små øyeblikk. Eller en mor som delte svært personlige opplysninger om økonomisk rot, narkotikabruk, men velger å ikke vise ansiktet av barnet sitt fordi dette er for privat.  Vi har influencere som vurderer slikt og det har de sin fulle rett til å gjøre, men det viser også at grenser for hva som er sensitivt og privat er forskjellige fra influencer til influncer.  

Det råder en slags dobbeltmoral . Må på ingen måte dele et bilde av ansiktet til barnet, men alle slags andre private opplysninger  står der ute på nettet. Folk som blir kjent med barna kan  senere bare klikke seg inn og lese masse privat om foreldrene, ikke sikkert de synes det er greit. Jeg synes  CBE har  tatt gode beslutningene om hva som deles. Ikke minst er det mer interessant å følge en influencer som ikke skjuler sine barn, det blir mer autentisk. Så her klages det dag ut og dag inn, men jammen meg så klikkes det inn på CBE kanaler. Kan jo ikke annet enn å le litt av det..og CBE fortsetter å opprettholder sin jobb som influencer. Nå er de på ferie, så nå er det flere som nok blir sjokkerte og triste av hva som deles…

Endret av Levina
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (3 timer siden):

Du mistolket innlegget mitt totalt.

(Regner med du vet det).

Tror du mistolket mitt kanskje? 
Jeg mener ikke at DU mener det bør bli straffbart, men at Curie mener det. Og at jeg tror også det må til. 
resten er selvfølgelig ironisk/spydig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...