Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Klink skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at en bedrift som ikke får konsekvenser annet enn kanskje fordeler (ved å få flere samarbeid) selvfølgelig  benytter seg av det. Selv om det er etisk på kanten og så videre så er det eller føles det nok som at det er fler fordeler enn ulemper.

Det er jo akkurat derfor det er så viktig å sette fokus på dette videre, og da spesielt hos de som kjøper tjenester hos disse verstingene. De tenker kun bedrift/inntjening, vi andre tenker på barna og deres rettigheter. 
Og det er langt mer enn på kanten etisk. Ville du tenkt at det bare var på kanten etisk at jeg utleverte naboen min nesten hver dag på IG uten den sitt samtykke? 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vanedis
Klink skrev (8 minutter siden):

Ja det sier jeg ingenting om , jeg sier at enn så lenge gjør de som de vil uten egentlige konsekvenser

Det får konsekvenser,  dvs. folk sier i fra, jf. https://instagram.com/frujohansen.no?igshid=YmMyMTA2M2Y= .

Det kan igjen få konsekvenser i forhold til sviktende reklamesamarbeid som fører til dårligere inntjening. 

Endret av Vanedis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det sier jeg ingenting om , jeg sier at enn så lenge gjør de som de vil uten egentlige konsekvenser. 

Men dette er en debatt der man argumenterer for SIN mening om saken, ikke defensivt beskriver det man tror er influencernes motivasjon.

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (Akkurat nå):

Men dette er en debatt der man argumenterer for SIN mening om saken, ikke defensivt beskriver det man tror er influencernes motivasjon.

Innlegget startet faktisk i en diskusjon om hvorfor ingen tar debatten derfor skrev jeg om hva jeg mener er årsaken til det. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (1 minutt siden):

Innlegget startet faktisk i en diskusjon om hvorfor ingen tar debatten derfor skrev jeg om hva jeg mener er årsaken til det. 

Og det er bare spekulasjon - du kan ikke vite noe som helst om det.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pøbelsara skrev (3 minutter siden):

Ok, så du forstår helt faktisk ikke dette.

Ja, de kan bli anmeldt og potensielt straffet, ja. Det er ikke etablert rettspraksis for dette her i landet, men det foreligger dommer om dette fra andre land, som relevante fordi konvensjonen er internasjonal, vedtatt av FNs generalforsamling og ratifisert dvs godkjent av det norske Stortinget. Det er altså norsk lov også.

Det er foreldrenes ansvar å forvalte sine barns rett til privatliv. Barna - eller andre - kan gå til rettsapparatet hvis de mener at deres rett til privatliv er brutt. 

Hvis du ser på hva som er postet uten disse barnas samtykke gjennom årene - og setter deg selv i samme situasjon, kan du jo tenke gjennom om du ville syntes alt sm er postet er greit, eller om du opplever det som brudd på ditt privatliv.

Kan noen poste bilde av sengen din og legge den ut på nett, synes du det er ok? Kan de filme deg mens du lager mat/leker/sykpler/løper/maler/tegner - uten at du vet det, og poste det på nett? Er det ok?

Ta bilder av deg mens du fikler med en ny gjenstand du har fått for å legge det ut i sosiale medier som reklame, og ta seg betalt for det? Uten at du har samtykket til det?  Når du spiser is? Sier noe rart eller gøy? 

Ta bilde av den nye håndvesken din med inn hold og legge det ut som reklame og ta seg betalt for det?

jeg ville ikke ha likt noe av dette. Ville du?

PS: Små barn har ikke samtykkekompetanse selv om de skulle finne på å si "ja" eller "nei" til noe. De er ikke modne nok til å forstå hva det innebærer.

Så da kan man gå og anmelde de da siden det de driver med er ulovlig. Så kan ikke bedriften drives lenger. 
Hva msn personlig ville likt har egentlig ikke så mye å si. Så lenge bedriften ikke får noen negative konsekvenser fortsetter det nok. 

Endret av Klink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (4 minutter siden):

Så da kan man gå og anmelde de da siden det de driver med er ulovlig. Så kan ikke bedriften drives lenger. 
Hva msn personlig ville likt har egentlig ikke så mye å si. Så lenge bedriften ikke får noen negative konsekvenser fortsetter det nok. 

Og hva synes du om det? :) 

• Liker 22
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo debattere dette i det offentlige også, Hvorfor er barns privatliv viktig å beskytte? Hvilket ansvar har foreldre? Hva betyr det at barn defineres som selvstendige individer nmed egne rettigheter helt fra de er født?

Hva slags samfunn vil vi ha?

HVorfor er etiske normer viktig for oss som samfunn?

Endret av pøbelsara
  • Liker 29
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (4 minutter siden):

Du vil jo virkelig ikke forstå...

Men les gjennom dette - kanskje det gir deg litt mer innblikk fra barnets perspektiv.

https://www.huffpost.com/entry/woman-sues-her-parents-for-posting-her-baby-photos-on-facebook_n_57dc03c3e4b04a1497b3ebdd

https://edition.cnn.com/2020/05/22/europe/netherlands-grandmother-facebook-photos-scli-intl/index.html

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scutum skrev (1 minutt siden):

Jeg forsvarer da ikke at de bruker barn i reklame her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar bilder av venner spør jeg dem om lov før jeg legger ut bilde. Dette er altså voksne mennesker jeg spør. Her er det snakk om intetanende BARN. Barn som mest sannsynlig ikke en gang vet hva internett er og hva det vil si. Ikke at jeg tror de voksne spør barna heller. At noen kan forsvare det her syntes jeg er helt vilt.

Og når vi snakker om mobbing: jeg tror denne eksponeringen kan gjøre sjansen for at  barn blir mobbet enda mer. Barn kan være skikkelig stygge mot hverandre og jeg lurer på hvordan jeg som mobbeoffer på skolen selv hadde hatt det hvis det lå haugevis av bilder av meg ute på internett i tillegg. Jeg hadde garantert blitt mobbet for det også. Barna til Caroline vokser og kommer etterhvert til å lære om internett og nettvett. Husker jeg leste et sted om en klasse som ble spurt om de kunne Google seg selv, for å se hvor mye de fikk opp om seg selv. Tenk da på barna til dette paret når de skal gjøre det..

• Liker 38
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det artiklene handler om heller. 
Har du åpnet de? Det handler om barn som nå har blitt myndige, og som synes særs lite om alle bildene som har blitt delt opp gjennom deres barndom i foreldrenes SoMe.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (3 minutter siden):

Og hva synes du om det? :) 

At saken er løst når de blir anmeldt og straffet for alt det fæle og ulovlige de driver med. Utover det synd at det er lov å drive slik uten konsekvenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (Akkurat nå):

Men du mener at det ikke er ulovlig. Og det er det. 

Dessuten fremstår du som om du forsvarer at barna brukes.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som et hint at mange tolker deg i retning av at du gjør nettopp det, når alt du gjør er å sabotere og ugyldiggjøre en kritisk debatt om bruk av barn i reklame!

• Liker 24
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Men du mener at det ikke er ulovlig. Og det er det. 

Dessuten fremstår du som om du forsvarer at barna brukes.

Hvorfor blir ikke bedriften  anmeldt og straffet da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (Akkurat nå):

Ta det som et hint at mange tolker deg i retning av at du gjør nettopp det, når alt du gjør er å sabotere og ugyldiggjøre en kritisk debatt om bruk av barn i reklame!

Da får dere lese om igjen med litt andre briller. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får dere lese om igjen med litt andre briller. 

Jeg foreslår heller at du tar ansvar for det du faktisk gjør som debattant.

• Liker 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewStart87 skrev (4 minutter siden):

Når jeg tar bilder av venner spør jeg dem om lov før jeg legger ut bilde. Dette er altså voksne mennesker jeg spør. Her er det snakk om intetanende BARN. Barn som mest sannsynlig ikke en gang vet hva internett er og hva det vil si. Ikke at jeg tror de voksne spør barna heller. At noen kan forsvare det her syntes jeg er helt vilt.

Og når vi snakker om mobbing: jeg tror denne eksponeringen kan gjøre sjansen for at  barn blir mobbet enda mer. Barn kan være skikkelig stygge mot hverandre og jeg lurer på hvordan jeg som mobbeoffer på skolen selv hadde hatt det hvis det lå haugevis av bilder av meg ute på internett i tillegg. Jeg hadde garantert blitt mobbet for det også. Barna til Caroline vokser og kommer etterhvert til å lære om internett og nettvett. Husker jeg leste et sted om en klasse som ble spurt om de kunne Google seg selv, for å se hvor mye de fikk opp om seg selv. Tenk da på barna til dette paret når de skal gjøre det..

Mitt barn har vært igjennom en periode med ganske stygg mobbing første året på ungdomsskolen. 
Noe av det vi har vært utrolig taknemlige for i den prossessen nå i etterkant, er at det er svært lite om henne på internett. Googler jeg navnet hennes får jeg faktisk ikke et eneste treff. 
Det er en 5-6 bilder av henne åpent på min instagram, men disse er lagt ut med hennes samtykke. (Hun er 13 år og stor nok til å forstå hva dette betyr.) 
Hadde det ligget tusenvis av bilder av henne åpent på nettet, hadde de mobbesakene vi nå vært gjennom vært vesentlig styggere enn hva de har vært, nettopp fordi mye av mobbingen går på utseende. Siden hun ikke er på SoMe selv, og jeg ikke deler bilder av henne hun ikke har sagt ja til - har mobberene rett og slett hatt begrenset skyts - enn hva de hadde hatt om det lå en flust av bilder åpent. 

At man ikke reflekterer over dette som foreldre før man deler tusenvis av bilder av sine (små) barn i sosiale medier er for meg en gåte. Jeg klarer bare ikke forstå.

Endret av Scutum
  • Liker 33
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...