Gå til innhold

Nettbank - sikkerhet

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan man stole på at nettbankene nå har gode sikkerhetsløsninger så ingen kan misbruke mine koder ved transaksjoner?

Noen som har en bra bank å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Bankene garanterer jo for sikerheten. rettsavgjørelser viser at om det skjer noe er det banken som må betale. Du sklal ikke lide noen tap.

Stoler på min, men vet at det er folk der ute som svindler. Håper at det ikke rammer meg, men banken er pliktig til å ta den da...

Skrevet

Så lenge du opptrer ansvarlig som bruker, så hviler ansvaret på banken.

Det er jo det samme med minibank-kort. Hvis noen andre får tak i det, kan de jo misbruke det også. Analogien er den samme.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan foregår nettbanksvindel? Har hørt om det men kan ikke noe om det.

Og ellers: Takk for svar!

Skrevet

En av de nyere metodene er det som heter phising (fisking).

Den går ut på å utgi seg for å være nettbanken selv, for å få deg til å gi fra deg opplysninger.

En måte å gjøre dette på er å sende deg mail, hvor de ber deg bekrefte opplysningene dine, kontonr., navn, passord, etc. Denne mailen ser til forveksling ut som den kommer fra offisielt hold. F.eks DnB Nettbank eller VISA e.l.

Klikker du på linken fra mailen kommer du til sider som er identiske som de offisielle, men hvor svindlere står bak. Gir du fra deg opplysninger i disse mailene eller nettstedene, sitter plutselig svindlerne med alle opplysninger de trenger om deg for å tappe kontoene dine.

Så svar ihvertfall aldri med noen opplysninger på "offisielle" mailer du får fra kreditt-/bankinstitusjoner med mindre du er 110% sikker på at de er ekte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk, Cronos!

Da vet jeg hva jeg ikke skal gjøre når jeg har fått nettbank. Tror det blir sånn.

Skrevet

Det er bare å passe på pin-kode og brukernavnet (akkurat som vanlig), så skal det med nettbank gå helt fint! :)

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Så svar ihvertfall aldri med noen opplysninger på "offisielle" mailer du får fra kreditt-/bankinstitusjoner med mindre du er 110% sikker på at de er ekte.

Jeg vil heller si aldri gjør det uansett. Ingen seriøse banker har en slik framgangsmåte gjennom mail.

Vil også legge til at sider som er "phishet" har gjerne en slike adresse: http://234.113.211.192/dnb/kundeopplysning.php

i stedet for:

http://www.dnb.no/kundeopplysninger.php.

Generelt, bruk hodet så går det nok bra.

Skrevet

Og banken har heller ALDRI bruk for å vite koden din, hverken på minibankkort eller nettbank-kort (engangskodekort eller digipas-kort)

Oppgi aldri koden(e) til noen.

Og oppbevar kortene dine etter gitte retningslinjer, så vil det ikke bli noe problem!

Skrevet

Tja... Ganske sikre. I går fortalte læreren min at en hacker ville bruke ca 15min på å cracke 128-bitkrypterte sertifikat.. (ca 15 år på 4096-bit)

Skrevet
Kan man stole på at nettbankene nå har gode sikkerhetsløsninger så ingen kan misbruke mine koder ved transaksjoner?

Noen som har en bra bank å anbefale?

bankenes ansvar om noeskjer (så lenge du ikke gir bort kodene dine naturlig nok ;)

Selv bruker jeg gjensidige nor.generelt sett en dyr bank etter hva jeg har hørt. En venn av meg er derimot veldig fornøyd med skandia banken.

Skrevet

Skandiabanken er flott, ja.

Sikkerhetsmessig også.

For å logge inn må du:

-Taste inn fødselsdato og personnummer.

-Skrive inn personlig kode.

-Få tildelt engangskode på mobil eller i posten for å kunne laste ned sertifikat til browseren.

-Logge inn med fødselsdato og personnummer + personlig kode.

Skandiabanken har en gebyrfri bank. Du betaler ikke noe for å bruke f.eks. kort i butikker eller å ta ut penger i minibank.

Det er også gratis å betale regninger osv. :) Eneste man betaler, er 250kr i gebyr til VISA for VISA-kort.

Skrevet

Dette var en nyttig tråd. Takk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...