Gå til innhold

Spørsmål om garn


Ullvott

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaring med Drops Lima til strikkegensere? Jeg ser at garnet er ganske rimelig i utgangspunktet, og at noen leverandører også har nedsatte priser. Jeg ble derfor litt nysgjerrig på det.

Det jeg tenker å strikke er en herregenser str XL av en de tradisjonelle norske ullgenserne som strikkes i sportsgarn, som f.eks Peer Gynt-garn, på pinnenr 3,5 - 4. Strikkefastheten og garnlengden til Lima tilsier at garnet passer til oppskriftene, men jeg har ingen erfaringer med det. Er kvaliteten god nok? Er det et garn som loer, røyter eller nupper? Egner det seg til så store plagg som voksengensere eller vil plaggene bli tunge, sige og miste formen? 

Fint å høre andres erfaringer før jeg bestemmer meg for å gå til innkjøp og sette i gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med det  meste så er det slik at du betaler for det du får. Kjøper du billig, så får du billig...
Jeg bruker Sandnes Garn, Du Store Alpakka og Pickles. Men dette er jo bare MIN mening. :)

Anonymkode: e7ee7...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med det  meste så er det slik at du betaler for det du får. Kjøper du billig, så får du billig...
Jeg bruker Sandnes Garn, Du Store Alpakka og Pickles. Men dette er jo bare MIN mening. :)

Anonymkode: e7ee7...64b

Det er derfor jeg spør om erfaringer.

Jeg har for øvrig ikke udelt positive erfaringer med garn fra mer anerkjente leverandører, heller. Forrige genser jeg strikket var i et tradisjonelt garn fra Dale (Falk), og jeg ble rystet over hvor dårlig kvalitet det garnet hadde. Det var uspunnede klumper, knuter og store ujevnheter i hvert eneste av de 20 nøstene jeg brukte. For å si det slik: jeg har strikket mye småplagg i billig europrisgarn og ikke opplevd noe i nærheten av så mye feil på det garnet. Når jeg først skulle strikke et større plagg, og atpåtil en Dale-oppskrift, ville jeg bruke det garnet som ble anbefalt i oppskriften. Når det gjelder Dalegarn gjør jeg i alle fall ikke det en gang til, og ovennevnte opplevelse er også en av årsakene til at jeg spør om dette konkrete garnet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd at dyrt garn har vært skjøtet flere ganger fra fabrikken. Det er jo ikke noe feil på det, men jeg synes fabrikkene kan holde seg godt for noe så irriterende. Spurte en kollega og hun synes Lima er et godt garn, og henviste også til linken nedenfor. 
http://hannes-strikkerier.blogspot.com/2011/07/garnvurderinger.html

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en veninne som elsker Lima. Hun har strikket flere gensere i det. 

Anonymkode: 45da4...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, missy_miss skrev:

Har også opplevd at dyrt garn har vært skjøtet flere ganger fra fabrikken. Det er jo ikke noe feil på det, men jeg synes fabrikkene kan holde seg godt for noe så irriterende. Spurte en kollega og hun synes Lima er et godt garn, og henviste også til linken nedenfor. 
http://hannes-strikkerier.blogspot.com/2011/07/garnvurderinger.html

 

Da har vi litt av de samme erfaringene. Tusen takk for linken du la ved her. Den var virkelig gull! :blomst: Hun som har skrevet dette har jammen prøvd mye forskjellig. Jeg hadde lenge samme holdning som den første som har svart i denne tråden, men jeg tror det er mer sammensatt enn som så og at både dyre og rimeligere løsninger kan være gode (eller dårlige). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Ullvott skrev:

Da har vi litt av de samme erfaringene. Tusen takk for linken du la ved her. Den var virkelig gull! :blomst: Hun som har skrevet dette har jammen prøvd mye forskjellig. Jeg hadde lenge samme holdning som den første som har svart i denne tråden, men jeg tror det er mer sammensatt enn som så og at både dyre og rimeligere løsninger kan være gode (eller dårlige). 

Strikke-kollegaen min er gull verdt. :) 
Hadde en periode hvor jeg bare kjøpte dyrt garn, men kom heldigvis på bedre tanker. 😅 For eksempel så brukes skappelgenseren min til rundt 500,-  men den strikket i garnpakken til rundt 1000,- fra Skappel brukes ikke. Den loet jo som f... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til garn i den tykkelsen, er faktisk Drops Lima en god favoritt. Mykt, varmt og holder seg godt. Endel av det jeg har strikket har gått på ullvask i maskina også uten problem, men her må du selvfølgelig prøve deg frem med egen maskin. Det er typisk småplagg jeg hiver i maskina, sånn som ungenes luer, leggvarmere etc. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Generelt liker jeg de billigere garntypene fra europris/nille/drops bedre enn dyrere typer. Opplever oftere knuter i de dyre nøstene enn de rimelige. Plaggene i billiggarn holder seg like godt som de dyre også. 

 

Jeg strikker MYE, om jeg skulle valgt de dyrere garnene måtte jeg kuttet drastisk ned på forbruket.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 11.32, Ullvott skrev:

Er det noen som har erfaring med Drops Lima til strikkegensere? Jeg ser at garnet er ganske rimelig i utgangspunktet, og at noen leverandører også har nedsatte priser. Jeg ble derfor litt nysgjerrig på det.

Det jeg tenker å strikke er en herregenser str XL av en de tradisjonelle norske ullgenserne som strikkes i sportsgarn, som f.eks Peer Gynt-garn, på pinnenr 3,5 - 4. Strikkefastheten og garnlengden til Lima tilsier at garnet passer til oppskriftene, men jeg har ingen erfaringer med det. Er kvaliteten god nok? Er det et garn som loer, røyter eller nupper? Egner det seg til så store plagg som voksengensere eller vil plaggene bli tunge, sige og miste formen? 

Fint å høre andres erfaringer før jeg bestemmer meg for å gå til innkjøp og sette i gang. 

Jeg kjøper konsekvent ikke Drops garn etter mye dårlig erfaring med den produsenten. Billig garn blir dyrt når arbeidstid og arbeidsglede ender i fiasko. 

Jeg ser på facebook at mange sier Sandnes Smart og Rema 1000 sitt mor åse ullharn er samme ganret men med ulik pris og ulike magebånd. Jeg har ikke prøvd ut Rema garnet men har tenkt å strikke noen sokker for å prøve både garnet og sokker selv før jeg konkluderer slik enkelte på facebook gjør.

Ellers finnes der mange gode tilbud i nettbutikker for garn. Selv om frakten kommer i tillegg blir det mye billigere å kjøpe på nett enn i fysisk butikk når de har % tilbud. For litt siden fikk jeg Viking garn til 60 %. Det er et garn jeg liker bedre enn Drops. 

Har du forresten prøvd garnet til Hillesvåg ullvarefabrikk? 

Anonymkode: 58811...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Lima, deilig å ta på, fin overflate, lett å strikke med. 

Anonymkode: 9e5bc...969

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Ullvott skrev (På 12.2.2019 den 11.48):

Det er derfor jeg spør om erfaringer.

Jeg har for øvrig ikke udelt positive erfaringer med garn fra mer anerkjente leverandører, heller. Forrige genser jeg strikket var i et tradisjonelt garn fra Dale (Falk), og jeg ble rystet over hvor dårlig kvalitet det garnet hadde. Det var uspunnede klumper, knuter og store ujevnheter i hvert eneste av de 20 nøstene jeg brukte. For å si det slik: jeg har strikket mye småplagg i billig europrisgarn og ikke opplevd noe i nærheten av så mye feil på det garnet. Når jeg først skulle strikke et større plagg, og atpåtil en Dale-oppskrift, ville jeg bruke det garnet som ble anbefalt i oppskriften. Når det gjelder Dalegarn gjør jeg i alle fall ikke det en gang til, og ovennevnte opplevelse er også en av årsakene til at jeg spør om dette konkrete garnet. 

 

missy_miss skrev (På 12.2.2019 den 13.25):

Har også opplevd at dyrt garn har vært skjøtet flere ganger fra fabrikken. Det er jo ikke noe feil på det, men jeg synes fabrikkene kan holde seg godt for noe så irriterende. Spurte en kollega og hun synes Lima er et godt garn, og henviste også til linken nedenfor. 
http://hannes-strikkerier.blogspot.com/2011/07/garnvurderinger.html

 

Takk for viktig informasjon begge to! :smilyblomst:

Anonymkode: 6e358...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...