Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Hvordan begynne å løpe igjen

Recommended Posts

AnonymBruker

Etter langt langt opphold med løping må jeg begynner igjen, savnet er stort.

Men jeg vet jaggu ikke hvor jeg skal begynne. Jeg var veldig bra trent, løp flere ganger i uken og hev meg på toppturer. Nå veier jeg 10-15kg mer og merker at det er hardt å komme i gang.

Bare en joggetur på 4km gjør meg helt ødelagt. Hvordan begynner man sakte? Har aldri trengt «å komme igang» da jeg alltid har vært i gang. Er det bare å hive seg i det? Det er jo beintøft, kan ikke se for meg noen progresjon når kroppen har gitt alt etter knapt ei halv mil 😂

Anonymkode: ed8eb...e69

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer an på hvor lenge siden du sluttet å løpe, og hvordan formen er i dag. Har det gått lang tid, og du ikke har drevet med noe kondisjonsidrett i mellomtiden, så er nok det grunnlaget du bygget opp som aktiv løper helt borte og du må begynne "på ny". Så skjønner ikke at du forventer å ikke føle at en halv mil er beintøft.

Så aksepter at du er på et annet nivå i dag - begynn rolig, 2-3 ganger i uken og øk distanse og fart gradvis. Mange måter å gjøre dette på. Da jeg begynte å løpe etter et år uten trening, så målte jeg framgangen med 5 km økter. Første turen var på 36 minutter, neste tur 35 min, og etter to måneder var jeg nede i 25 minutter. Samtidig økte jeg lengden på den ukentilge langturen gradvis.

Med ekstra vekt er du også mer utsatt for belastningsskader, så du har alt å hente på å være fornuftig og trene deg opp gradvis.

Anonymkode: 422c2...33a

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Jeg vil anbefale deg et program med jevn oppbygging. Én ting er at du sikkert kjapt kan øke kondisjonen, men alle ledd, muskler og sener skal også takle dette. Nå er du som du sier 10-15 kg tyngre, det er ekstra belastende. 

Så jeg ville gått for et rolig opptreningsprogram. C25K er en mulighet, men jeg mistenker at du kanskje kommer til å syns det går altfor rolig for deg. En mulig variasjon jeg har brukt ved opptrening med det, er å jogge rolig der de sier gå, og øke farten (men ikke altfor høyt) der de sier løp, og bruke det for en form for intervalltrening. 

Eventuelt Løplabbets nybegynnerprogram. Her kan du ev. hoppe inn halvveis hvis du kan løpe ca. 30 min sammenhengende.

Det viktigste nå er å unngå skader fordi du er for ivrig :) 

Anonymkode: 527b9...fcb

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest BearMama

Knapt er halv mil er faktisk ganske mye for en nybegynner. Og det er der du må legge deg i starten.dDet tar tid å bygge opp igjen løpekroppen og starter du for hardt så vet du at veien er kort til løpeskader. Spesielt akilles og runners knee er utsatt og det kan slå deg mangfoldige måneder.

Synes 5K planen er fin for å bygge opp igjen og unngå skader. 

Og var du en rutinert løper så vil du raskere komme deg tilbake i form. Kroppen husker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...