Gå til innhold

Hvordan begynne å løpe igjen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter langt langt opphold med løping må jeg begynner igjen, savnet er stort.

Men jeg vet jaggu ikke hvor jeg skal begynne. Jeg var veldig bra trent, løp flere ganger i uken og hev meg på toppturer. Nå veier jeg 10-15kg mer og merker at det er hardt å komme i gang.

Bare en joggetur på 4km gjør meg helt ødelagt. Hvordan begynner man sakte? Har aldri trengt «å komme igang» da jeg alltid har vært i gang. Er det bare å hive seg i det? Det er jo beintøft, kan ikke se for meg noen progresjon når kroppen har gitt alt etter knapt ei halv mil 😂

Anonymkode: ed8eb...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor lenge siden du sluttet å løpe, og hvordan formen er i dag. Har det gått lang tid, og du ikke har drevet med noe kondisjonsidrett i mellomtiden, så er nok det grunnlaget du bygget opp som aktiv løper helt borte og du må begynne "på ny". Så skjønner ikke at du forventer å ikke føle at en halv mil er beintøft.

Så aksepter at du er på et annet nivå i dag - begynn rolig, 2-3 ganger i uken og øk distanse og fart gradvis. Mange måter å gjøre dette på. Da jeg begynte å løpe etter et år uten trening, så målte jeg framgangen med 5 km økter. Første turen var på 36 minutter, neste tur 35 min, og etter to måneder var jeg nede i 25 minutter. Samtidig økte jeg lengden på den ukentilge langturen gradvis.

Med ekstra vekt er du også mer utsatt for belastningsskader, så du har alt å hente på å være fornuftig og trene deg opp gradvis.

Anonymkode: 422c2...33a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg et program med jevn oppbygging. Én ting er at du sikkert kjapt kan øke kondisjonen, men alle ledd, muskler og sener skal også takle dette. Nå er du som du sier 10-15 kg tyngre, det er ekstra belastende. 

Så jeg ville gått for et rolig opptreningsprogram. C25K er en mulighet, men jeg mistenker at du kanskje kommer til å syns det går altfor rolig for deg. En mulig variasjon jeg har brukt ved opptrening med det, er å jogge rolig der de sier gå, og øke farten (men ikke altfor høyt) der de sier løp, og bruke det for en form for intervalltrening. 

Eventuelt Løplabbets nybegynnerprogram. Her kan du ev. hoppe inn halvveis hvis du kan løpe ca. 30 min sammenhengende.

Det viktigste nå er å unngå skader fordi du er for ivrig :) 

Anonymkode: 527b9...fcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Knapt er halv mil er faktisk ganske mye for en nybegynner. Og det er der du må legge deg i starten.dDet tar tid å bygge opp igjen løpekroppen og starter du for hardt så vet du at veien er kort til løpeskader. Spesielt akilles og runners knee er utsatt og det kan slå deg mangfoldige måneder.

Synes 5K planen er fin for å bygge opp igjen og unngå skader. 

Og var du en rutinert løper så vil du raskere komme deg tilbake i form. Kroppen husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...