Gå til innhold

Dere med lavt stoffskifte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter dere med vekten? I hvor stor grad? Merker dere stor forskjell på før og etter dere fikk lavt stoffskifte? Ble eventuelle vektproblemer større eller mindre av å begynne på medisiner? 

Anonymkode: 52325...ef9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 12.2.2019 den 7.23, AnonymBruker skrev:

Sliter dere med vekten? I hvor stor grad? Merker dere stor forskjell på før og etter dere fikk lavt stoffskifte? Ble eventuelle vektproblemer større eller mindre av å begynne på medisiner? 

Anonymkode: 52325...ef9

Ja, merket stor forskjell. Men det pga jeg ble mindre aktiv, spiste mer fordi jeg var nedfor i perioder og lei meg i tillegg til levaxin og hormonet t3 som påvirker både vekten og sult. 

Det som hjalp meg ned i vekt og bli mye friskere utenom medisin (bedre resultat på erfa enn levaxin da jeg ble dårligere på levaxin) var å kutte gluten og sukker. Spise mat laget fra bunnen og masse grønt og frukt.

Har du lavt stoffskifte og gått opp i vekt? 

Anonymkode: 3460e...2ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var mager, kunne spise alt. Men etter at jeg fikk stoffskifteproblemer, så må man hele tiden tenke på hva man spiser. La på meg ti kilo før de fant ut at jeg hadde hatt lavt stoffskifte i mange år. De forsvant gradevis med Levaxin og energi tilbake. Men får hele tiden tilbakefall og må øke dosen. Men som over her, kutt ut mel, sukker og minst mulig karbo, eneste som funker for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på Levaxin i noen år, litt frem og tilbake med styrken på medisinen. Nå har det imidlertid endelig stabilisert seg og jeg har gått ned i vekt, ca ni kilo. Var veldig vanskelig å gå ned i vekt før.  Er enig med de over, lite med gluten og sukker funker best.

Anonymkode: 6044c...a65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme. Må ta Levaxin hver dag. Legen min sier jeg må ta 50mg hver dag, men dersom dette er nytt for deg: LYTT TIL KROPPEN. Jeg tar 25mg hver dag (halv dose) og det kjenner jeg på MIN kropp er det riktige. Tar jeg 50mg så skjelver jeg så mye at jeg ikke kan stå bak kundedisken fordi det er så flaut. Det er ille. Så da legen min sa "gå opp til 50mg", prøvde jeg dette og kjente at neeeei, det går ikke for MIN kropp. Gikk ned til 25mg pr dag og fikk bekreftet av hals-kirurg at 25mg var riktig for meg. Så vet du, etter du tar mye og kommer inn i det, lytt til kroppen din! For den vet best, uansett hva legen sier :) Når det kommer til spørsmålet: Jeg har dessverre gått opp 20 kilo pga stoffskifte. Veide 50 før, er 70 og trener like mye. Så det er noe man må forberede seg på.Kroppen forandrer seg, MEN du må ikke la sykdommen ta overhånd. Tren masse, vær aktiv, så tar du knekken på vekten som kommer ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med lavt stoffskifte i ti år, er oppe i 150 mg pr dag. Man føler seg ikke så værst i perioder man er riktig medisinert, men pluselig blir man lav igjen og må opp i dose. Ta prøver jevnlig, så du ikke blir så lav at du møter veggen, mitt beste råd. Man lærer seg å leve med det, jeg trener masse, jobber og klarer meg helt fint. Men en gylden regel, ikke kjør deg tom og ta deg helt ut, tar så lang tid å hente seg igjen. Masse lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, morhjertegod skrev:

Jeg har slitt med lavt stoffskifte i ti år, er oppe i 150 mg pr dag. Man føler seg ikke så værst i perioder man er riktig medisinert, men pluselig blir man lav igjen og må opp i dose. Ta prøver jevnlig, så du ikke blir så lav at du møter veggen, mitt beste råd. Man lærer seg å leve med det, jeg trener masse, jobber og klarer meg helt fint. Men en gylden regel, ikke kjør deg tom og ta deg helt ut, tar så lang tid å hente seg igjen. Masse lykke til.

Helt enig, det VIKTIGSTE er å ta prøver jevnlig. Kjenn på kroppen din hva du tåler og ta prøver til lege ganske ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men når stoffskiftet blir lavt fordi jeg er undermedisinert får jeg mindre definerte magemuskler (jeg må stort sett øke medisindosen et par ganger hvert år, tar blodprøver hver tredje måned siden det ikke ligher stabilt). Og merker at jeg går opp kanskje 3 kilo. Imidlertid får jeg også økt apetitt og lavere energi i disse periodene, så vanskelig å vite om det er metabolismen i seg selv eller at det til tross for at jeg prøver å spise og bevege meg som vanlig, får et litt økt kalori-inntak sammenlignet med energibruk, i de periodene.

Anonymkode: d1cd1...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Men når stoffskiftet blir lavt fordi jeg er undermedisinert får jeg mindre definerte magemuskler (jeg må stort sett øke medisindosen et par ganger hvert år, tar blodprøver hver tredje måned siden det ikke ligher stabilt). Og merker at jeg går opp kanskje 3 kilo. Imidlertid får jeg også økt apetitt og lavere energi i disse periodene, så vanskelig å vite om det er metabolismen i seg selv eller at det til tross for at jeg prøver å spise og bevege meg som vanlig, får et litt økt kalori-inntak sammenlignet med energibruk, i de periodene.

Anonymkode: d1cd1...f32

Du kommer til å kjenne om du tar for mye stoffskifte-medisin :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...