Gå til innhold

Activator Girkasse???


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.  Jeg har en bil av merke Toyota Verso S 2011 mod. Nå må jeg skifte nevte del til nette sum av 19.600,- ferdig på bil hos merkeverksted. Bilen har rullet 151.000km. Jeg har påkostet denne forpulte bilen nærmere 100.000kr siden 13 janaur 2018 når jeg kjøpte den. Etter et halvt års tid, gikk motoren til helvete, der selger dekket halvparten, og jeg dekker halvparten som kostet meg mange kroner. Og motor blir skiftet, kjører ca 8000km siden motorbytte, og så skjer det FAEN meg igjen, samme feilen. Denne gangen krever jeg 100% garanti, noe han gikk med på siden jeg hadde vært i kontakt med forbrukerrådet på forhånd.

 

Unnskyld at jeg er sint og frustrert. Jeg har faktisk gjeld på denne bilen jeg, skylder fortsatt 70 lapper på den. Og nå må jeg påkoste den ytterlige 19.600,- kr til. FAEN altså! Og jeg som trodde Toyoota i seg selv skulle være bra biler? Kanskje jeg rett og fikk en mandags bil? Men til dere mekanikere/bilskyndige folk er det vanlig at en activator på girkasse ryker etter 151.000km? Automatgir forresten.

Har jeg lov til og kreve pengene tilbake?

Mvh en frustrert bileier!

På forhånd tusen takk for svar-

Anonymkode: c418c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke stol på Toyota dom et bra og solid bilmerke! De er helt upålitelige når de blir produsert i Europa.

Anonymkode: bb560...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke svare deg på det opprinnelige spørsmålet ditt, men jeg håper at alle disse automatgearforkjemperne leser dette. De som mener det ikke er nødvendig å kjøre opp på manuell.

Automatgear koster gjerne 50.000 mer på en nybil, og når det ryker, flyr pengene fort!

Er bilen bruktimportert? Har du servicehistorikk på den? 

 

Anonymkode: c1843...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell girkasse er ofte tryggere ved kjøp av bruktbil.. 

Men, når skaden først har skjedd, så er det bare å bite i det sure eplet og betale.

Jeg regner med det er «actuator» som er problemet her. Disse kan vel repareres hos enkelte firma, ofte til en mye hyggeligere pris enn hva en ny en koster, men da må delen demonteres/sendes/repareres/returneres/monteres.. 

Evt, så bør det være mulig å oppdrive deler billigere på nett. Selve reparasjonen er relativt enkel, da det ikke er noe programmering i bildet her. Kun bytting av deler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg kjøpte bilen i Krokstadelva i januar 2018 og den er registrert ny i Norge. Bilen er fulgt alt av servicer men har ikke noe historikk på girkassa. Jeg må kjøre automat, fordi jeg tok førerkort på automat. Angrer som en hund at jeg gjorde det. Mulig en skjult feil på girkasse? Gikk plutselig over i nødmodus under kjøring uten NOE for varsel på det. Står hos Toyota nå, og de skifter delen på torsdag. Har fryktelig lyst til og heve kjøpet eller få penger tilbake for reparasjon. Blir jævlig sint. 

Anonymkode: c418c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Manuell girkasse er ofte tryggere ved kjøp av bruktbil.. 

Men, når skaden først har skjedd, så er det bare å bite i det sure eplet og betale.

Jeg regner med det er «actuator» som er problemet her. Disse kan vel repareres hos enkelte firma, ofte til en mye hyggeligere pris enn hva en ny en koster, men da må delen demonteres/sendes/repareres/returneres/monteres.. 

Evt, så bør det være mulig å oppdrive deler billigere på nett. Selve reparasjonen er relativt enkel, da det ikke er noe programmering i bildet her. Kun bytting av deler

Brukt del finnes ikke. 

Anonymkode: c418c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Brukt del finnes ikke. 

Anonymkode: c418c...1b6

Må være ny del. 

Anonymkode: c418c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen.  Jeg har en bil av merke Toyota Verso S 2011 mod. Nå må jeg skifte nevte del til nette sum av 19.600,- ferdig på bil hos merkeverksted. Bilen har rullet 151.000km. Jeg har påkostet denne forpulte bilen nærmere 100.000kr siden 13 janaur 2018 når jeg kjøpte den. Etter et halvt års tid, gikk motoren til helvete, der selger dekket halvparten, og jeg dekker halvparten som kostet meg mange kroner. Og motor blir skiftet, kjører ca 8000km siden motorbytte, og så skjer det FAEN meg igjen, samme feilen. Denne gangen krever jeg 100% garanti, noe han gikk med på siden jeg hadde vært i kontakt med forbrukerrådet på forhånd.

 

Unnskyld at jeg er sint og frustrert. Jeg har faktisk gjeld på denne bilen jeg, skylder fortsatt 70 lapper på den. Og nå må jeg påkoste den ytterlige 19.600,- kr til. FAEN altså! Og jeg som trodde Toyoota i seg selv skulle være bra biler? Kanskje jeg rett og fikk en mandags bil? Men til dere mekanikere/bilskyndige folk er det vanlig at en activator på girkasse ryker etter 151.000km? Automatgir forresten.

Har jeg lov til og kreve pengene tilbake?

Mvh en frustrert bileier!

På forhånd tusen takk for svar-

Anonymkode: c418c...1b6

Når du kjøper en så gammel bil, så må du ta med i beregningen at bilen er i reperasjonsalderen. 

Meld degminn i NAF og ta saken opp med dem, det er din beste måte å gripe saken an på 

Anonymkode: 573e0...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må være ny del. 

Anonymkode: c418c...1b6

Hvorfor må det være ny del?

Et kjapt søk på nettet gav meg valgmulighetene mellom å kjøpe ny, brukt, eller overhalt.. Samtlige av disse til en helt annen pris enn det merkeverkstedet skal ha for den.

Endret av Oppgitt78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Hvorfor må det være ny del?

Et kjapt søk på nettet gav meg valgmulighetene mellom å kjøpe ny, brukt, eller overhalt.. Samtlige av disse til en helt annen pris enn det merkeverkstedet skal ha for den.

Å? Men den som hører til bensinmotoren passer jo ikke inn i dieselen som jeg har. Umulig å få taki brukte deler på min bil. Ikke dynamo en gang var å få taki brukt, bare fordi jeg har diesel. Dynamoen til bensin motoren passer ikke inn en diesel motor. 

Anonymkode: c418c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å? Men den som hører til bensinmotoren passer jo ikke inn i dieselen som jeg har. Umulig å få taki brukte deler på min bil. Ikke dynamo en gang var å få taki brukt, bare fordi jeg har diesel. Dynamoen til bensin motoren passer ikke inn en diesel motor. 

Anonymkode: c418c...1b6

Nå har ikke jeg finstudert alle mulighetene, da det ikke er veldig relevant for min egen del.. Men, det ville overraske meg stort om ikke dette var mulig å løse til en helt annen pris enn merkeverkstedet skal ha.

Dynamo så jeg lå ute på nbf bildeler (til diesel).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Nå har ikke jeg finstudert alle mulighetene, da det ikke er veldig relevant for min egen del.. Men, det ville overraske meg stort om ikke dette var mulig å løse til en helt annen pris enn merkeverkstedet skal ha.

Dynamo så jeg lå ute på nbf bildeler (til diesel).

 

Ok. Da skal jeg sjekke den dynamoen. Takk for at du hjelper. Jeg har vært innom 5 forskjellige bilverksted(ikke merkeverksted) og alle sa de ikke ville legge seg borti girkassa fordi det var CVT kasse. Jeg har forsøkt og få verkstedet i nærområdet der jeg er fast kunde og søke opp brukt del, heller ikke han fant brukt activator. Men tror jeg jammen skal ringe rundt over hele landet jeg.. takk 😊

Anonymkode: c418c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Da skal jeg sjekke den dynamoen. Takk for at du hjelper. Jeg har vært innom 5 forskjellige bilverksted(ikke merkeverksted) og alle sa de ikke ville legge seg borti girkassa fordi det var CVT kasse. Jeg har forsøkt og få verkstedet i nærområdet der jeg er fast kunde og søke opp brukt del, heller ikke han fant brukt activator. Men tror jeg jammen skal ringe rundt over hele landet jeg.. takk 😊

Anonymkode: c418c...1b6

Hvis du skal Google, så søk etter «actuator», ikke «activator».. 

Det er ikke alle verksteder som er like «gira» på å jobbe med automatkasser, da disse gjerne kan være en kilde til frustrasjon. Men alle verksteder bør kunne bytte ut actuatoren, da den ikke krever noe programmering eller annen spesialkunnskap. Det er en ren skrujobb.

Du kan også sende disse en mail, da de har gjort butikk på å overhale disse delene: 

http://www.ecutesting.com/common-faults/toyota/toyota-mmt-clutch-actuator-fault/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Oppgitt78 skrev:

Hvis du skal Google, så søk etter «actuator», ikke «activator».. 

Det er ikke alle verksteder som er like «gira» på å jobbe med automatkasser, da disse gjerne kan være en kilde til frustrasjon. Men alle verksteder bør kunne bytte ut actuatoren, da den ikke krever noe programmering eller annen spesialkunnskap. Det er en ren skrujobb.

Du kan også sende disse en mail, da de har gjort butikk på å overhale disse delene: 

http://www.ecutesting.com/common-faults/toyota/toyota-mmt-clutch-actuator-fault/

Åja, trodde hele dritten av girkasse måtte monteres ut jeg? Toyota regnet med å bruke 3 timer på jobben. Takk for link, det skal jeg absolutt gjøre 👍

Anonymkode: c418c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Da fikk man telefonen fra Toyota som man ikke hadde håpet på. De kunne ikke skifte delen når de ikke visste med 100% sikkerhet at det var den delen. Jaja, da får man bare finne på noe annet da...

TS

Anonymkode: c418c...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...