Gå til innhold

Når kommer "alderstillegget"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, BearMama skrev:

14.000 kcal blir du garantert mett av 😅

Ha,ha. Enkelte dager skulle jeg ønske kroppen min trengte 14.000 kcal ;) 

Anonymkode: 8aabc...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har ikke kommet ennå. Jeg har både passert 50 og er ferdig med overgangsalderen. Kaloriinntaket mitt er imidlertid en del lavere enn da jeg var yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45, og kiloene har kommet litt etter litt de siste årene. Ja, hvileforbrenning synker litt med årene, men taster jeg inn høyde og vekt på en BMR kalkulator så skal ikke forskjellen utgjøre mer enn 120 kcal per dag. Som ikke er mer enn en stor banan. 

Min teori er at det handler om mer enn bare kosthold, men at man som eldre gjerne blir mer bedagelig, og har et lavere aktivitetsnivå uavhengig av trening. Som student fartet jeg rundt fra det ene til det andre, og kunne spise pizza og drikke øl 3 ganger i uken og likevel veie 52 kg. I 30 årene som småbarnsmor var jeg også i aktivitet hele dagen med mange søvnløse netter. 

Jeg trener 3 dager i uken, men sitter helt klart mer i ro nå. Er ikke så rastløs og stresset, og trives godt med å sette meg ned med en bok eller en film og bare "chille" som ungene mine kaller det. 

Men jeg liker å ha det litt bedagelig mellom jobb og trening, så for å ikke legge på meg mer så er jeg nødt til å gjøre en innsats på kostholdet, selv om jeg aldri før har trengt å passe på. Kan ikke få det i pose og sekk. 

Anonymkode: 7f768...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste dramatiske som skjer med alderen er vel at folk spiser mer konfekt og kamferdrops og går sjeldnere og kortere turer. Flåsete sagt, men det handler primært om kosthold. Også med alderen.

Anonymkode: b16db...087

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste dramatiske som skjer med alderen er vel at folk spiser mer konfekt og kamferdrops og går sjeldnere og kortere turer. Flåsete sagt, men det handler primært om kosthold. Også med alderen.

Anonymkode: b16db...087

For noe tull. Det som skjer med alderen er at hvileforbrenningen synker, slik at man legger på seg hvis man opprettholder sitt gamle kamferdropsinntak uten å korrigere.

Anonymkode: 934d3...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 45, og kiloene har kommet litt etter litt de siste årene. Ja, hvileforbrenning synker litt med årene, men taster jeg inn høyde og vekt på en BMR kalkulator så skal ikke forskjellen utgjøre mer enn 120 kcal per dag. Som ikke er mer enn en stor banan. 

 

Anonymkode: 7f768...309

mange bekker små. Hvis du da ikke kutter den bananen, vil du likevel legge på deg 6 kilo i året, 12 kilo etter to år, det baller på seg.

Anonymkode: 934d3...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama

Det handler hovedsaklig om at musklene svinner. Mindre muskler, lavere forbrenning. 

Det er derfor det er viktig å trene når en blir eldre. Ikke bare for musklene, men også for å forhindre beinskjørhet.

Svigermor er 65 år og har kroppen til en 18 åring(tuller ikke). Hun har trent hele livet og trener enda. Det er nøkkelen. Vedlikehold av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...