Gå til innhold

Hvordan balansere jobb og barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 11.2.2019 den 21.43, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg og min mann sliter med å finne en god balanse i hverdagen. Vi har jobbet redusert tidligere, men synes ikke vi fikk så mye ut av de få timene vi fikk i løpet av uken. Og det er jo snakk om mye penger tapt. I tillegg er det et evig mas på jobb, hvor man alltid føler at man er bakpå. Vi prøver nå å jobbe fullt, men synes hverdagen blir tøff.

Begge har et godt stykke å kjøre til jobb. På ettermiddagen er det henting i bhg og skole, middag, lekser, aktiviteter/legging av unger. Kl 20-21 har vi fri før vi må begynne å forberede neste dag. Pakke skolesekker, finne fram klær, smøre matpakker. Så må vi legge oss kl. 21:30-22 fordi vi må stå opp 05:30-06:00. Lørdagen går da med til husarbeid/ærender. 

Det blir fint lite tid og overskudd til å gjøre ting vi har lyst til. Vi blir slitne og har ikke nok energi til barna. Jeg merker at dette ikke funker i lengden. 

Hvordan gjør dere det, og hvordan fungerer det? 

Hvis jeg skulle fått noe ut av å jobbe redusert, måtte jeg jobbet f.eks. 80%, slik at jeg hadde en hel dag fri i uka. Skulle jeg da hatt barna hjemme eller brukt det på husarbeid eller egne hobbyer? Det er veldig fjernt og føles feil for meg og ha ungene på SFO/bhg når jeg er hjemme. Samtidig vet jeg ikke om jeg ville fått mer energi og blitt en gladere/bedre mor av å være mer hjemme med de heller. 

Anonymkode: 4ce3f...054

Bare som et svar på det siste du skriver: Da jeg gikk i barnehagen jobba mamma 80%. Hun var hjemme hver fredag og gjorde husarbeid. Jeg var i barnehagen, men hun hentet meg litt tidligere. Husker jeg syntes det var veldig stas å kunne gå hjem tidlig (som regel etter at vi hadde vært ute etter formiddagsmaten). 

Personlig ville jeg heller brukt en sånn dag på husarbeid/ærend enn private hobbyer, sånn at det blir mer tid til å gjøre ting sammen som en familie i helgene. 

Anonymkode: f23f3...e28

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, Zienna skrev:

Min arbeidsdag er fra kl 8 til 15.30, og det er 100%.  Mener dette er normal arbeidstid i de fleste offentlige stilinger. 

Jeg jobber også offentlig, har 08-16 hver dag i 100% stilling. Pluss en del på kveld og helg da.

Anonymkode: 159d9...cd8

Skrevet

Jobber 80%, den dagen jeg må opp i 100% igjen blir jeg nødt til å finne meg en annen jobb.. 

Har en dag fri midt i uka, da har som regel barna også fri. Jobber hver andre helg så da har jeg en ekstra fri dag midt i uka. Den dagen bruker jeg på å sove 😅 (har barn som står opp veldig tidlig) handle div som vi ikke rekker til vanlig, pluss mat for resten av uka, pluss går på trening før jeg henter de i bhg. Far til barna jobber 07-15 (pluss mye overtid) jeg jobber fra skift så begynner alt fra 06-09, men slutter alltid kl 15. 

Dagene går i ett, så ville aldri valgt bort den fri dagen midt i uka. Den er gull verdt 

Anonymkode: 3d1ca...9a2

• Liker 1
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det veldig hektisk. Mannen starter på jobb 0700 og jeg 0800. Det rekker jeg akkurat med levering 07:30. Mannen henter da 16:30 og vi er nesten alltid blant de helt siste. Jeg begriper ikke hvordan ALLE andre får dette til når de har fulle stillinger. Jeg har aldri hatt fleksibel jobb og er rimelig lei av kjøret, det går, men det er ekstremt hektisk med tre under 6 år. Nå om dagen er det barn og hus, jeg savner trening så mye, men jeg har ikke noe overskudd til det😵

Anonymkode: c94fc...5e8

Er det virkelig lovlig å ha barna i barnehagen i 9 timer?😱 

Anonymkode: 38bdf...640

• Liker 1
Skrevet

Mannen jobber som lærer, og jeg gikk over til å jobbe 70% natt da yngste ble født. Med 3 barn orket jeg ikke tidsklemma. Nå jobber jeg 3-4 netter på rad, før jeg har 7 netter fri. 

Nå spiser vi ofte frokost sammen, før jeg leverer mann og barn i 8-9 tiden. 

Barna er i barnehagen fra 8-9 til senest 1530.  Eldste går i 3.klasse og har aldri gått på sfo. De 2 yngste har gjerne fri 1-2 dager de ukene jeg har fri. 

Jeg får gjort husarbeid, vasket klær, luftet hund, handlet og satt middagen i ovnen før de hentes. 

Egentid, trening, kafé med venner,  så jeg blir en bedre mor. Aldri angret på at jeg gikk over på natt😄  rent økonomisk tjener jeg omtrent det samme som om jeg skulle jobbet fult på dag. Kan ta ekstravakter om jeg vil

Skrevet
Akkurat nå, chiki skrev:

Mannen jobber som lærer, og jeg gikk over til å jobbe 70% natt da yngste ble født. Med 3 barn orket jeg ikke tidsklemma. Nå jobber jeg 3-4 netter på rad, før jeg har 7 netter fri. 

Nå spiser vi ofte frokost sammen, før jeg leverer mann og barn i 8-9 tiden. 

Barna er i barnehagen fra 8-9 til senest 1530.  Eldste går i 3.klasse og har aldri gått på sfo. De 2 yngste har gjerne fri 1-2 dager de ukene jeg har fri. 

Jeg får gjort husarbeid, vasket klær, luftet hund, handlet og satt middagen i ovnen før de hentes. 

Egentid, trening, kafé med venner,  så jeg blir en bedre mor. Aldri angret på at jeg gikk over på natt😄  rent økonomisk tjener jeg omtrent det samme som om jeg skulle jobbet fult på dag. Kan ta ekstravakter om jeg vil

Da vi begge jobbet 100% dag hadde vi vaskehjelp annenhver fredag som vasket hele huset, byttet på sengene, brettet klær, vasket kjøleskap osv:) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden ellers tror du folk kan jobbe fulltid? Man må jo komme seg til og fra jobb.

• Liker 4
Skrevet

Hvordan i all verden ellers tror du folk kan jobbe fulltid? Man må jo komme seg til og fra jobb.

Stakkars barn 

Anonymkode: 9ddd8...8d4

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn 

Ja, gurimalla de har det helt grusomt i den lille barnehagen med alle vennene sine og et fantastisk personale.

• Liker 4
Skrevet
På 11.2.2019 den 23.36, AnonymBruker skrev:

Jeg er alenepappa og jobber i 100% stilling.  Leverer barna på skolen litt før kl 8 slik at jeg når jobb, og henter innen kl. 16.  Da har jeg enten tatt ut middagen fra fryseren før vi dro, eller jeg handler før jeg henter ungene.  Noe tid tar det selv om jeg planlegger.  Ungene gjør lekser ved kjøkkenbordet mens jeg lager middag.  De går på forskjellig klassetrinn. 

Anonymkode: 9425c...5ea

...men da jobber du jo ikke fulltid, om du kan hente og levere slik? 

Jeg er også alene, har barnehage ved siden av jobb men skal jo fortsatt jobbe 8-16...

Anonymkode: 8ae53...14e

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars barn 

730 - 1630 er da helt vanlig

Anonymkode: a3b52...7bf

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt lovlig og absolutt veldig vanlig for oss som jobber fulltid eller mer. 

Anonymkode: 159d9...cd8

• Liker 1
Skrevet

Jeg er også alene, har barnehage ved siden av jobb men skal jo fortsatt jobbe 8-16...

Jeg jobber 100%, men har 7.5 times arbeidsdag, fleksitid og mulighet til å jobbe hjemmefra på kvelden ved behov. Så jeg skjønner at det går opp om han har kort vri mellom jobb og bhg

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er lov. Her leveres 2 åringen som regel mellom kl 7-7.30 og hentes mellom kl 16-16.30. 

Jeg jobber fra kl 8-15.30 og far 8-16. Jeg har 30 min reisevei og han har ca 1 time. 

Vi jobber begge 100% og har ingen planer om å gå ned i stilling. Skal i perm med tredjemann nå så da får 2 åringen litt kortere dager i ca 1,5 år men sistemann blir å få lange dager han også. 

Anonymkode: 57e75...d70

Skrevet

Jeg er alenepappa og jobber i 100% stilling.  Leverer barna på skolen litt før kl 8 slik at jeg når jobb, og henter innen kl. 16.  Da har jeg enten tatt ut middagen fra fryseren før vi dro, eller jeg handler før jeg henter ungene.  Noe tid tar det selv om jeg planlegger.  Ungene gjør lekser ved kjøkkenbordet mens jeg lager middag.  De går på forskjellig klassetrinn. 

For å få den roen jeg mener ungene trenger i hverdagen, har jeg valgt at de ikke deltar på noen faste fritidsaktiviteter.  I stedet bestemmer vi oss sammen for å f.eks. gå på svømming, ta en skitur, arbeide i hagen, vaske i huset eller besøke venner. 
Her jeg bor er fotballen det viktige.  Foreldrene tilbringer både lørdager og søndager i idrettshaller, og det forventes at de må følge barnet sitt på stevner og kamper.  Slik ønsker jeg ikke at barna mine skal ha det.  Jeg vil at vi som familie skal ha tid til hverandre. 

Husarbeid, klesvask og vedlikehold tar også tid.  Hos meg går vaskemaskinen i ett, men jeg skulle absolutt trengt en vaskehjelp :)   

Dere må gjøre noen valg og prioriteringer for å få livet til å balansere. 

Stakkars barn som ikke får gå på noe fritidsaktivitet fordi du ikke gidder stress. Er ikke det litt egoistisk av deg? Det trenger jo være mer enn eller to dager i uken. 

Anonymkode: 1654c...23b

• Liker 1
Skrevet

For å få den roen jeg mener ungene trenger i hverdagen, har jeg valgt at de ikke deltar på noen faste fritidsaktiviteter.  I stedet bestemmer vi oss sammen for å f.eks. gå på svømming, ta en skitur, arbeide i hagen, vaske i huset eller besøke venner. 
Her jeg bor er fotballen det viktige.  Foreldrene tilbringer både lørdager og søndager i idrettshaller, og det forventes at de må følge barnet sitt på stevner og kamper.  Slik ønsker jeg ikke at barna mine skal ha det.  Jeg vil at vi som familie skal ha tid til hverandre. 

Husarbeid, klesvask og vedlikehold tar også tid.  Hos meg går vaskemaskinen i ett, men jeg skulle absolutt trengt en vaskehjelp :)   

Dere må gjøre noen valg og prioriteringer for å få livet til å balansere. 

Stakkars barn som ikke får gå på noe fritidsaktivitet fordi du ikke gidder stress. Er ikke det litt egoistisk av deg? Det trenger jo være mer enn eller to dager i uken. 

Anonymkode: 1654c...23b

Skrevet
På 12.2.2019 den 8.37, AnonymBruker skrev:

Her er 1800-tallet kommet tilbake! 

Kvinner??? Hva med mennene??? 

Anonymkode: fad21...2b1

1 forelder da. 

Anonymkode: 44417...a6a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, gurimalla de har det helt grusomt i den lille barnehagen med alle vennene sine og et fantastisk personale.

Klassisk kommentar.

barnet ditt har det såklart best hjemme, men det er for slitsomt for en del. Orker ikke det selv om de har f eks fri en dag selv.  

Anonymkode: 1bd68...eeb

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn trenger foreldrene sine. Hvorfor sette barn til verden når man knapt ser dem?

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

I offentlige stillinger, og en del private, er normalarbeidstiden 7.5 timer pga betalt lunsj. Jeg for eksempel bor 5 minutter fra barnehagen, og bruker 10 minutter derfra til jobb. På 8 timer greier jeg å levere, jobbe og hente. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...