AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #1 Skrevet 11. februar 2019 Hei! Jeg og min mann sliter med å finne en god balanse i hverdagen. Vi har jobbet redusert tidligere, men synes ikke vi fikk så mye ut av de få timene vi fikk i løpet av uken. Og det er jo snakk om mye penger tapt. I tillegg er det et evig mas på jobb, hvor man alltid føler at man er bakpå. Vi prøver nå å jobbe fullt, men synes hverdagen blir tøff. Begge har et godt stykke å kjøre til jobb. På ettermiddagen er det henting i bhg og skole, middag, lekser, aktiviteter/legging av unger. Kl 20-21 har vi fri før vi må begynne å forberede neste dag. Pakke skolesekker, finne fram klær, smøre matpakker. Så må vi legge oss kl. 21:30-22 fordi vi må stå opp 05:30-06:00. Lørdagen går da med til husarbeid/ærender. Det blir fint lite tid og overskudd til å gjøre ting vi har lyst til. Vi blir slitne og har ikke nok energi til barna. Jeg merker at dette ikke funker i lengden. Hvordan gjør dere det, og hvordan fungerer det? Hvis jeg skulle fått noe ut av å jobbe redusert, måtte jeg jobbet f.eks. 80%, slik at jeg hadde en hel dag fri i uka. Skulle jeg da hatt barna hjemme eller brukt det på husarbeid eller egne hobbyer? Det er veldig fjernt og føles feil for meg og ha ungene på SFO/bhg når jeg er hjemme. Samtidig vet jeg ikke om jeg ville fått mer energi og blitt en gladere/bedre mor av å være mer hjemme med de heller. Anonymkode: 4ce3f...054 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #2 Skrevet 11. februar 2019 Vi har jobbet redusert en periode mens barna gikk i barnehagen. Vi ga dem færre og kortere dager. Vi fikk også gjort unna en del rydding, vasking og annet husarbeid som ellers ville tatt mye av ettermiddagen. Anonymkode: 54d4e...c7e
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2019 #3 Skrevet 11. februar 2019 Jeg er alenepappa og jobber i 100% stilling. Leverer barna på skolen litt før kl 8 slik at jeg når jobb, og henter innen kl. 16. Da har jeg enten tatt ut middagen fra fryseren før vi dro, eller jeg handler før jeg henter ungene. Noe tid tar det selv om jeg planlegger. Ungene gjør lekser ved kjøkkenbordet mens jeg lager middag. De går på forskjellig klassetrinn. For å få den roen jeg mener ungene trenger i hverdagen, har jeg valgt at de ikke deltar på noen faste fritidsaktiviteter. I stedet bestemmer vi oss sammen for å f.eks. gå på svømming, ta en skitur, arbeide i hagen, vaske i huset eller besøke venner. Her jeg bor er fotballen det viktige. Foreldrene tilbringer både lørdager og søndager i idrettshaller, og det forventes at de må følge barnet sitt på stevner og kamper. Slik ønsker jeg ikke at barna mine skal ha det. Jeg vil at vi som familie skal ha tid til hverandre. Husarbeid, klesvask og vedlikehold tar også tid. Hos meg går vaskemaskinen i ett, men jeg skulle absolutt trengt en vaskehjelp Dere må gjøre noen valg og prioriteringer for å få livet til å balansere. Anonymkode: 9425c...5ea 29
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #4 Skrevet 12. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alenepappa og jobber i 100% stilling. Leverer barna på skolen litt før kl 8 slik at jeg når jobb, og henter innen kl. 16. Da har jeg enten tatt ut middagen fra fryseren før vi dro, eller jeg handler før jeg henter ungene. Noe tid tar det selv om jeg planlegger. Ungene gjør lekser ved kjøkkenbordet mens jeg lager middag. De går på forskjellig klassetrinn. For å få den roen jeg mener ungene trenger i hverdagen, har jeg valgt at de ikke deltar på noen faste fritidsaktiviteter. I stedet bestemmer vi oss sammen for å f.eks. gå på svømming, ta en skitur, arbeide i hagen, vaske i huset eller besøke venner. Her jeg bor er fotballen det viktige. Foreldrene tilbringer både lørdager og søndager i idrettshaller, og det forventes at de må følge barnet sitt på stevner og kamper. Slik ønsker jeg ikke at barna mine skal ha det. Jeg vil at vi som familie skal ha tid til hverandre. Husarbeid, klesvask og vedlikehold tar også tid. Hos meg går vaskemaskinen i ett, men jeg skulle absolutt trengt en vaskehjelp Dere må gjøre noen valg og prioriteringer for å få livet til å balansere. Anonymkode: 9425c...5ea Høres fint ut mye av det du sier. Men jeg vil ikke være med på at det å ha faste fritidsaktiviteter er i motstrid med å finne roen som familie. Hvis det er hver dag - ja. Men ikke om det er en dag i uka. Her bør du være så ærlig at du innrømmer at det er for din egen del - at kabalen kanskje ikke går opp om du som alenefar skal følge opptil flere barn på aktiviteter. Anonymkode: 1b643...e6e 12
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #5 Skrevet 12. februar 2019 Vi løste det med at jeg ble hjemmeværende, men jeg mistrivdes og skaffet meg en deltidsjobb. Så jeg jobber 1-2 ganger i uka. De dagene jeg har fri, har jeg ingen dårlig samvittighet med å sende barnet i barnehagen. Men jeg leverer så sent som mulig og henter så tidlig som mulig. Da har vi rolige stunder om morgenen og ettermiddagene til pappaen kommer hjem. For oss var det verdt det. Jeg ser andre foreldre i barnehagen stresser fælt for å levere tidligst mulig og hente nærmere stengetid. Det er ikke verdt det for vår del. Da har vi istedet valgt litt mindre romslig økonomi. Anonymkode: b3aed...723 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #6 Skrevet 12. februar 2019 Vi har valgt å ha vaskehjelp/byrå. Kvelden før de kommer, rydder vi hele huset veldig godt. Når vi kommer hjem fra jobb dagen etter, er hele huset rent (og ryddig). Vi blir flinkere og flinkere til å holde det sånn, slik at ryddejobben blir enklere, og det stort sett ser Ok ut hjemme. Det gir ihvertfall meg mer overskudd. Så har vi matkasse levert (3 middager) og bruker dagligvarehandel på nett. Å slippe det meste av handling gir også tid til andre ting. Jeg har en langdrag på jobb, det har mannen min også, da jobber vi inn slik at vi lettere kan gå tidligere en-to ettermiddager i uken. vi avtaler mye kjøring og henting til aktiviteter og bursdager med andre foreldre, er tidlig ute med dette slik at det er lettere å planlegge uken, og lettere å være alene med barna hvis den andre er på jobb(reise). Søsteren min har hjelp i at barnas farmor og farfar henter barna og har dem fast en ettermiddag i uken, det gir også god fleks. Vi har ingen slike i nærheten. Anonymkode: cbc8b...ec4 5
FantasDick Skrevet 12. februar 2019 #7 Skrevet 12. februar 2019 Vi jobber begge 100% +, har tre barn og det tar oss ca. 45 mins i bil tur/retur jobb (jobbene våre ligger 1 min unna hverandre). Han jobber 7-15 eller 8-4 og jeg jobber "turnus" med litt dagtid, litt kveldstid og helg. Jeg er hjemme med minstemann 2 dager i uka for at han skal slippe full bhg-uke. Én dag i uka er jeg hjemme alene, den dagen rydder og vasker jeg huset, skriver ukemeny, ukehandler, kaster glass/metall, panter flasker og alt annet vi ikke rekker i løpet av uka. Tar 45 min i bil tur/retur butikken. Rydder og vasker søndag også, da hjelper alle til. Vaskemaskin og oppvaskmaskin går hele tiden. Prøver å gjøre klart til middag når jeg jobber kveld sånn at det blir enklere for far når han kommer hjem. Minstemann våkner konsekvent 4/5 om morgenen, så da starter dagen.. Grei løsning for ungene, tror jeg. Vi voksne ser hverandre ganske sjeldent. Skulle gjerne hatt vaskehjelp, matkasse og levering av dagligvarer, men vi bor på bygda og det tilbys ikke her.. 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #8 Skrevet 12. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alenepappa og jobber i 100% stilling. Leverer barna på skolen litt før kl 8 slik at jeg når jobb, og henter innen kl. 16. Da har jeg enten tatt ut middagen fra fryseren før vi dro, eller jeg handler før jeg henter ungene. Noe tid tar det selv om jeg planlegger. Ungene gjør lekser ved kjøkkenbordet mens jeg lager middag. De går på forskjellig klassetrinn. For å få den roen jeg mener ungene trenger i hverdagen, har jeg valgt at de ikke deltar på noen faste fritidsaktiviteter. I stedet bestemmer vi oss sammen for å f.eks. gå på svømming, ta en skitur, arbeide i hagen, vaske i huset eller besøke venner. Her jeg bor er fotballen det viktige. Foreldrene tilbringer både lørdager og søndager i idrettshaller, og det forventes at de må følge barnet sitt på stevner og kamper. Slik ønsker jeg ikke at barna mine skal ha det. Jeg vil at vi som familie skal ha tid til hverandre. Husarbeid, klesvask og vedlikehold tar også tid. Hos meg går vaskemaskinen i ett, men jeg skulle absolutt trengt en vaskehjelp Dere må gjøre noen valg og prioriteringer for å få livet til å balansere. Anonymkode: 9425c...5ea Kan jeg spørre hvordan du får levering kl 08 og henting senest 16 til å bli full arbeidsdag? La oss si at det tar 30 min fra dør til dør (noe som er kort reisevei for de fleste), så er man jo bare 7 timer på jobb - da går du jo i minus med 30 min hver eneste dag? Mer om du henter før 16. Anonymkode: 1f5a1...a6e 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #9 Skrevet 12. februar 2019 Ville vurdert å gå ned til 80 % hvis jeg var deg, da kunne du brukt den dagen til å levere sent i barnehage og skole. Gjort ukas storhandel, vaska litt og kanskje rukket å finne på noe gøy:) til oss er det mye tid og stress spart med at vi handler en dag i uka, og har planlagt middag vær dag. I høst gikk vi til innkjøp av en robotstøvsuger, den er gull! Setter den på automatisk støvsuging tre ganger i uka mens vi er på jobb, eeeeelsker den! Ungene gjør lekser, rett etter skolen og har aktiviteter to ganger i uka maks. Mine begynte ikke med aktiviteter før de hadde begynt på skolen da. Vi deler på hvem som kjører til fra aktiviteter med andre foreldre. Men som du sier da...det går jo i ett hele tiden, året rundt egentlig.. Anonymkode: a18c8...be7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #10 Skrevet 12. februar 2019 Hemmeligheten er å la barna ta del i mer av sin egen hverdag. La dem selv pakke sekkene sine, finne fram klær osv. Matpakke smøres samtidig med frokosten her. Vi bruker 20 min fra vi står opp til vi er ute av døra. De kan også være med å gjøre en del hverdagsrengjøringen og klesvask/bretting. Anonymkode: fad21...2b1 9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #11 Skrevet 12. februar 2019 Dette er en kabal som er vanskelig å få til å gå opp, derfor tvinges mange kvinner til å jobbe deltid 50%. Jeg mener systemet for mødre og familier fungerer altfor dårlig og at foreldre bør få mer fri fra arbeidsgiver og høyere stønader fra staten. Det er ganske hodeløst at statsministeren med millioninntekt klager på at andre kvinner burde få flere barn men det lar seg ikke gjøre i kombinasjonen barn, jobb, inntekt, fritid og helse dessverre. Blir det sånn at du tar deg en redusert stilling med en ekstra fridag i uken skal du ikke ha dårlig samvittighet for å bruke den til deg selv, enten det er å sove ut, gjøre ting du liker utenfor hjemmet, eller stelle hjemmet. Det er ganske trist at man som forelder ofrer vekk hele sitt eget liv til barn og jobb og sånn burde det ikke vært. Alle kvinner burde få ha mulighet til å være hjemme 50% uten at det skal gå ut over inntekten til barna er minst 10 år. Anonymkode: ae95a...a73 7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #12 Skrevet 12. februar 2019 Vi planlegger ukas middager på søndager, da får vi alle velge noe vi ønsker og skriver handlelapp deretter. Barna er med og handler, de finner varene vi skal ha. Det er omtrent kappløp om å finne varen først 😁 setter på en maskin med klær rundt middag, da er den klar for å tørkes rundt Barne-TV. Vasker litt her og der etter behov. Har redusert ting og tang i huset, det gjør også rengjøring og ryddig mye lettere. Anonymkode: fad21...2b1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #13 Skrevet 12. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette er en kabal som er vanskelig å få til å gå opp, derfor tvinges mange kvinner til å jobbe deltid 50%. Jeg mener systemet for mødre og familier fungerer altfor dårlig og at foreldre bør få mer fri fra arbeidsgiver og høyere stønader fra staten. Det er ganske hodeløst at statsministeren med millioninntekt klager på at andre kvinner burde få flere barn men det lar seg ikke gjøre i kombinasjonen barn, jobb, inntekt, fritid og helse dessverre. Alle kvinner burde få ha mulighet til å være hjemme 50% uten at det skal gå ut over inntekten til barna er minst 10 år. Anonymkode: ae95a...a73 Her er 1800-tallet kommet tilbake! Kvinner??? Hva med mennene??? Anonymkode: fad21...2b1 12
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #14 Skrevet 12. februar 2019 Jeg jobber 80 %, som oftest kortere dager, og mannen har en fleksibel situasjon. Vi har kort vei til jobb og må ikke være der til et fast klokkeslett, det er vel kanskje det som gjør at det blir lite stress. Har jeg fri, så har jeg ikke barna hjemme, de er veldig aktive og har det mye kjekkere i bhg. Vi har ikke så mye plass uansett. Anonymkode: d1d31...31e
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #15 Skrevet 12. februar 2019 Vi løser det ved å ha bolig, jobb, barnehage og skole i nærheten av hverandre. Det er galskap å bruke masse tid på reising i hverdagen med små barn. Jeg har et time ubundne tid hver dag, så jeg jobber i praksis 8-15 ( og så tar jeg noen timer en helg her og der). Vi har også valgt at eldste ikke blir kjørt til fritidsaktiviteter. Vi sitter ikke i håndballhallen og ser på hver trening. Jeg blir helt sjokkerte hvor mange foreldre som faktisk gjør det. Anonymkode: 5ddbc...eab 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. februar 2019 #16 Skrevet 12. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er 1800-tallet kommet tilbake! Kvinner??? Hva med mennene??? Anonymkode: fad21...2b1 Det er vel heller 1950-60-tallet, på 1800-tallet jobbet folk flest fra morgen til kveld, både kvinner og menn. Ellers enig, latterlig forslag og ekstremt urettferdig overfor menn og barnløse kvinner. TS: Man må bare innse at man ikke rekker alt. Sett grenser overfor ungene for hva de kan være med på av aktiviteter. Barn i skolealder kan i mange tilfeller gå til og fra skole/SFO selv, de kan pakke sin egen sekk, smøre sin egen mat. Høres jo ut som om dere er slaver for deres egne barn (ikke at dere er de eneste, tror det er veldig vanlig).
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #17 Skrevet 12. februar 2019 Hvis dere har råd til det, så kan jo en av dere ha fri en dag i uken, (Anbefaler å ta en dag midt i uken , tirsdag eller onsdag )og på denne dagen, skal det gjøres følgende: - Ukes handle (Planlegg middager, og hold dere til planen.) Middags triks : Lag dobbel porsjon av alt dere lager den ene uken, frys ned, og ta opp og tin på morgenen den neste uken. Middager som er enkle å lage mye av og fryse er: Kjøttboller (De små) Kan lages i ovnen og de kan brukes i mange retter! Jeg lager 200 små kjøttboller en dag, og bruker det som base til masse retter! Kjøttdeig og spagetti og lasagne, hjemmelaget pizza , fiskegrateng, er også fine retter å lage masse av og fryse. - Vaske klær - Rydde og vaske badet , kjøkkenet skikkelig! - Ta diverse telefoner og besøke kontorer (Diverse kontor arbeid for hjemmet) - Legg alt av lege timer, tannlege timer, diverse for deg selv, og barna til denne dagen! -Lever barna i bhg og SFO selv om du er ``hjemme`` - Handle bursdagsgaver til barna -Diverse annet som må gjøres, kaste ekstra søppel, etc, etc... Alt dere pleier gjøre i helgen! - Hage arbeid. - Vaske bilen - Måke snø - Handler klær til barna om de trenger det . Litt mindre betalt på en av dere, evnt at dere tar en dag fri annenhver uke. På denne måten så vil dere få mer fri når dere først er sammen. Evnt kan dere bestille hjemkjøring av mat, da slipper dere hvert fall handlingen. Går ut fra at dere ikke har jobber, som dere kan verken flexe eller jobbe litt hjemmefra nå. Vi har gjort det som over en god stund, og det har funket for oss, vi har tre barn. (1 år , 2 1/2 år og en 2 klassing.) Når vi begynte med det , tenkte jeg at jeg skulle få litt tid til meg selv hver uke denne dagen ( Ha, ha, så feil kan en ta! Dagen forsvinner for meg , og noen dager så får jeg gjort alt, andre dager har jeg ikke rukket å støvsuge hjemme en gang! Alt etter som hva jeg lagt opp for dagen. ``Fri dagen `` min ser typisk slik ut: - Står opp 05:00 - Setter på en klesvask, sorterer alle klærene så de er klare til å putte i maskinen! Jeg gjør det sånn at jeg vasker en 40 grader med svarte klær, og rett etter en med 60 grader med svart , på den måten for jeg to maskiner med klær i samme tørketrommel! Så etter det vasker jeg ull, eller annet som ikke tåler tørketrommel, da får jeg ingen ``død tid`` på vaskingen ila dagen. Og sånn fortsetter jeg! Får unna ca 6 - 7 maskiner med klær denne dagen! Maskinen går konstant, uten noe dødtid! - Barna kommer en etter en etter 5. - Gjør barna klare, kler på de to minste. Eldste kler på seg selv. - Spiser frokost sammen, barna leker enten før eller etter frokost. Alt ettersom. (Eldste smører sin egen matpakke, ) - Setter en ny maskin med klær! - Mellom 07:00 og 07:30 leverer jeg på Sfo, (SFO er først på turen) Leverer så i bhg. - Drar rett på butikken (Evnt flere om jeg skal ha noen tilbud!) - Prøver så å dra innom kontorer eller levere pakker til sending, evnt andre gjøremål som skal gjøres utenfor huset, prøver legge alt av tannlege timer , foreldre samtaler , alt utenfor huset legger jeg i dette tidsrommet om mulig! - Kommer hjem og tar klær ut av maskinen, setter på en ny maskin (Med noe som ikke tåler tørketrommel.) Setter på tørketrommelen. - Setter på plass matvarene, også pleier jeg begynne på middagen. - Mens middagen stå på, så rydder jeg og vasker og gjør diverse i huset og utenfor. Måke, hagearbeid,(Alt ettersom årstiden) - Passer på vaskemaskin og tørketrommel og tar unna klærene unnaveis. - Dekker så på klart til middagen og rydder vekk alt på kjøkkenet, så nå jeg henter barna, så kan vi sette oss rett til bordet og spise og det er ikke noe å rydde etterpå. - Henter som oftest barna rundt 15-15:30. På denne måten, så har vi som familie fått mye roligere dager, barna virker mer tilfredse og, for det er ikke så noe vi voksne skal de andre ettermiddagene eller i helgene, vi føler vi faktisk har fått tid til dem. Vi brukte dog kanskje 2 måneder på å komme inn i en god rytme på dette altså ! Mannen min drar veldig tidlig på jobb denne dagen og får på den måten jobbet inn litt timer (Da han har mulighet til det ! ) Må også nevne at jeg er en morgen fugl! Kl 05:00 er helt ok for meg å stå opp.. :) Anonymkode: f6a40...594 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #18 Skrevet 12. februar 2019 Glemte også å si over at vi har det sånn at når barna begynner på skolen må de smøre matpakke selv, gjøre klar sekken, etc, etc. Anonymkode: f6a40...594 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #19 Skrevet 12. februar 2019 Vi er heldige og har begge jobber hvor vi kan flexe, pluss at vi har god økonomi. Mannen er på jobb til 730 og jeg leverer barn i bhg kl 8 og er på jobb ca 9. Mannen henter så i bhg ca 1615 og jeg er hjemme rundt 1630 og lager middag. Jeg jobber inn 1 time på kvelden når barn er i seng. Vi har vaskehjelp og ukeshandler på kolonial og får matvarene levert på døra. Lager ukesmeny på lørdag/søndag. Svømming 1 gang i uka. Synes det går helt fint, men hvis vi ikke kunne flexe/ta hjemmekontor hadde det blitt stress!! Anonymkode: a3b52...7bf
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #20 Skrevet 12. februar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er alenepappa og jobber i 100% stilling. Leverer barna på skolen litt før kl 8 slik at jeg når jobb, og henter innen kl. 16. Da har jeg enten tatt ut middagen fra fryseren før vi dro, eller jeg handler før jeg henter ungene. Noe tid tar det selv om jeg planlegger. Ungene gjør lekser ved kjøkkenbordet mens jeg lager middag. De går på forskjellig klassetrinn. For å få den roen jeg mener ungene trenger i hverdagen, har jeg valgt at de ikke deltar på noen faste fritidsaktiviteter. I stedet bestemmer vi oss sammen for å f.eks. gå på svømming, ta en skitur, arbeide i hagen, vaske i huset eller besøke venner. Her jeg bor er fotballen det viktige. Foreldrene tilbringer både lørdager og søndager i idrettshaller, og det forventes at de må følge barnet sitt på stevner og kamper. Slik ønsker jeg ikke at barna mine skal ha det. Jeg vil at vi som familie skal ha tid til hverandre. Husarbeid, klesvask og vedlikehold tar også tid. Hos meg går vaskemaskinen i ett, men jeg skulle absolutt trengt en vaskehjelp Dere må gjøre noen valg og prioriteringer for å få livet til å balansere. Anonymkode: 9425c...5ea Det var kort arbeidsdag til å være 100%! Anonymkode: 159d9...cd8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå