Gå til innhold

ANA eller Mia? Hjelp 😕


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på flere ting jeg:

1. Kan man ha anoreksi selvom en er normalvektig?

2. Har man bulimi eller anoreksi dersom en kaster opp mat daglig- uten at det har vært overspising? 

3. Jeg har holdt på med slanking over noen måneder nå. Har gått ned 16kg. Holder meg til et bestemt kaloriinntak PR dag. Hvor lenge kan det jeg gå ned på denne måten? Er via vektklubb og var overvektig da jeg begynte.

Anonymkode: 0cc71...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Nei. Eller jo hvis man er normalvektig, ikke spiser og bare vil bli/blir tynnere og tynnere.

2. Oppkast hver dag gjør at du trenger en tur til legen. Uansett hva som er årsak.

3. Kommer helt an på hvor lenge det er igjen til normalvekt. En tynn kropp bruker mindre energi enn en tykk. Med altfor lite mat går kroppen i sparebluss.

Anonymkode: 24276...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig komplekst spørsmål. Du kan ha en spiseforstyrrelse uten at du er undervektig eller overvektig. Det går, egentlig, ut på tankemønsteret ditt og hvordan du har det mentalt. Om det å spise mat hindrer deg i å gjære sosiale ting eller å være med venner, eller generelt i livet, så er det en spiseforstyrrelse. Det sitter bare veldig langt inne for de rundt å skjønne det, og det blir vanskeligere å få hjelp til å bli bedre. 

Ikke heng deg opp i diagnosene. Navnene på de forskjellige spiseforstyrrelsene er veldig kategoriserende. Det er ikke normalt å kaste opp maten, og det er helt klart et tegn på at du ikke er frisk. Enten du har overspiste eller ikke. 

Du burde oppsøke legen din. Det er greit å gå ned en del i begynnelsen om man er veldig overvektig, men det du sier at du har gått ned er veldig mye. 

Siden du omtaler det som Ana og Mia så går jeg utifra at du har søkt en del på dette på nett, og jeg vil anbefale deg å slutte å søke på de tingene. De miljøene som omtaler det som Ana og Mia er syke. Jeg snakker dessverre av erfaring. 

Vær så snill, snakk med legen din.

lykke til ❤️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Ja, går fint Ann, anoreksi sitter i hodet først og fremst

2: Mye tyder på at det er en spiseforstyrrelse inne bildet når en kvitter seg med mat, ta en tur til lege

3: egentlig burde en gå over på litt høyere kalorier for å holde vekten stabil når en har kommet på ønsket vekt

Anonymkode: 03439...a0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde denne tråden handlet om å velge navn til et barn :klaske:

Anonymkode: af6b4...207

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har bulimi eller anoreksi (ennå). Du har kanskje spiseforstyrret atferd pga oppkastingen. Men ellers er du vel egentlig bare på slanker’n...?

Anonymkode: fd82a...cdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moderator burde sperre denne tråden og anbefale Ts til å ta kontakt med lege. 

Anonymkode: 121fd...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg startet innlegget) 

 

Ok, jeg beklager veldig mye at jeg tok opp dette. Og moderator må gjerne stenge om det er utollerert tema.. Og jeg takker for svar. Dette er helt seriøse spørsmål som jeg har lurt på om egen psyke og om jeg faktisk kan ha spiseforstyrrelser. Dette er bare noe jeg har lest andre ha tidligere.

Jeg syns det er flaut og jeg har ikke gjort noe for å fremprovosere denne adferden. Jeg forstår at jeg bør få hjelp, men syns det er veldig vanskelig...

Anonymkode: 0cc71...ca2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du har ikke spiseforstyrrelsene nå. Men du virker som om du ønsker å få/ha det.

Anonymkode: 121fd...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Jeg startet innlegget) 

 

Ok, jeg beklager veldig mye at jeg tok opp dette. Og moderator må gjerne stenge om det er utollerert tema.. Og jeg takker for svar. Dette er helt seriøse spørsmål som jeg har lurt på om egen psyke og om jeg faktisk kan ha spiseforstyrrelser. Dette er bare noe jeg har lest andre ha tidligere.

Jeg syns det er flaut og jeg har ikke gjort noe for å fremprovosere denne adferden. Jeg forstår at jeg bør få hjelp, men syns det er veldig vanskelig...

Anonymkode: 0cc71...ca2

1. Slutt å Google og se/lese på ANA/Mia inspirasjon. 

Anonymkode: 121fd...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Slutt å Google og se/lese på ANA/Mia inspirasjon. 

Anonymkode: 121fd...433

Jepp. ANA og MIA er å glorifisere anoreksia og bulimi.

Oppsøk hjelp. Å kaste opp utsetter hjertet for stor belastning og mange bulimikere dør av hjertestopp oppi sitt eget oppkast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ta kontakt med ROS, enten på telefon, mail, personlig rådgivning ved et av kontorene, eller chat. De er flinke på slike spørsmål, og det er gratis. Det er ikke behandling, men gir heller råd, støtte og informasjon om spiseproblematikk og SF. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære trådstarter, 

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

 

Med vennlig hilsen Ninab82,mod 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...