Gå til innhold

Student, alenemor og støtte

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Peter007 skrev:

Må illegger du meg meninger jeg ikke har skrevet eller ment. Hold deg til fakta. 

Det offentlige har ansvar til en hvis grense. Denne grensen kan flyttes. Utnyttelse av ressursene til felles goder på det som mennesker klatrer selv er unødvendig. Du klarer fint studere enten du får ekstra stipend eller ei. 

Jeg er gift jeg, og studerer uten studielån. Har god mulighet til å jobbe på kveldstid ved siden av studiene, og mannens inntekt kommer vi langt med. 

Men jeg har all mulig forståelse for at aleneforsørger har det mye vanskeligere enn meg, og kan ha behov for støtte. Støtter dem gledelig! De gjør en kjempejobb.

Så de fortjener å ikke bare kun klare seg med nød og neppe, men til og med ha det helt ok økonomisk. I alle fall når de er villige til å ta gode og nyttige utdannelser som vi som samfunn kan dra nytte av. 

Dette er MIN høyst subjektive mening. 

Anonymkode: 6b3cd...dc4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er igjen kun din høyst personlige mening. 

Jeg synes nettopp at det å føde barn, spesielt om du ender opp alene med dem, bør gi ekstra stønader til høyere utdanning og andre ting. Utover det høyst nødvendige. 

Det å føde å opdra barn er en stor verdi for samfunnet, og det medfører stor økonomisk, fysisk og praktisk belastning. Noe som gjør at spesielt enslige forsørgere kan havne i et svært lite heldig fattigdomsfelle.

Støtte til høyere utdanning til aleneforsørgere er god fattigdoms- og kvinnepolitikk. 

Det er godt kvinnepolitisk. Når en har fagutdanning eller barchloer grad er en ikke fattig. Har en dårlig økonomi har en satt seg inn situasjonen selv. 

Innstramminger er kommet pga. det er funnet misbruk av offentlige midler. Det er ikke min mening. Det er fakta. 

I det siste har Arbeiderpartiet kommet med ytringer om å stramme inn bruken av oljefondet. Dette pga høyt forbruk som den nåværende regjeringen har lagt opp til. Det handler om å være nøktern. Det samme prinsipp gjelder for bruk av sosiale stønader som ekstra stipend. 

De fleste barn har en far som bidrar aktivt i barnets liv. Som gjerne betaler barnebidrag ovs. Har du fått barn med feil mann kan ikke andre ta ansvar for det. Som mange sier her. Blir en mann far må han betale enten han mente bli far eller ei. Det samme må da gjelde for mor. Men tydeligvis ikke i ditt sinn. 

Har du prøvd å leve alene med barn i USA? Sansynligvis har du ikke dette. Det kan du være glad for. Der får du ikke stønader til noe utdanning for å klare deg blant annet. Det kan bli slik her også en gang om alle spiser av felleskassen uten absolutt nødvendighet. 

Du sa det så godt selv. God kvinnepolitikk. ;)

Men det er dårlig samfunnspolitikk å sløse på se dom har tilfredsstillende utdanning og jobb. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som studerer uten barn har jo en langt enklere hverdag enn den som studerer med barn.

Man er mye mer fleksibel mtp bosted (kan bo i kollektiv og på liten hybel), og er mye mer fleksibel mtp arbeidstider og kan slik jobbe ekstra ved siden av studier for å finansiere. Den uten barn har jo også kun sine egne utgifter å tenke på, og har jo heller ikke bidratt til å oppdra samfunnets kommende generasjon (enda). 

For å snu spørsmålet, hvorfor mener du at det bør være likt? Det går jo ikke an å sammenligne. 

Det er den enkeltes foreldres ansvar å ta vare på barna 

Skrevet
6 minutter siden, Peter007 skrev:

Det er den enkeltes foreldres ansvar å ta vare på barna 

Neiii.neiii.neiii... det er statens og felleskapets ansvar... bare spør TS! 

Anonymkode: 083ff...35a

Skrevet
På 12.2.2019 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Det månedlige oppsette var ikke beregnet for en studerende alenemor på OS. Men et eksempel for å vise at det går ann å studere som alenemor selv om man ikke har rett på OS.

Dette var et svar til ei som droppet å ferdiggjøre en påbegynt mastergrad som ville sikret jobb bare fordi NAV ikke innvilget OS.

Anonymkode: 9179a...7fd

Det er meg du refererer til. Jeg har ikke rett til studielån/ stipend siden det er brukt opp på tøvete kunststudier. Ellers er bidraget 1200 og dobbel barnetrygd 2000, bostøtte har jeg nettopp søkt på ut fra os og den regner jeg med blir ca 1200.

Jeg dropper ikke mastergraden men den må utsettes til august når jeg kan studere videre, da ved siden av 60-80% jobb i barnehage, som jeg har skaffet meg nå. Man gjør hva man må og det er ikke synd på meg, men dette blir hardt 😳

Anonymkode: 024f5...adb

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er meg du refererer til. Jeg har ikke rett til studielån/ stipend siden det er brukt opp på tøvete kunststudier. Ellers er bidraget 1200 og dobbel barnetrygd 2000, bostøtte har jeg nettopp søkt på ut fra os og den regner jeg med blir ca 1200.

Jeg dropper ikke mastergraden men den må utsettes til august når jeg kan studere videre, da ved siden av 60-80% jobb i barnehage, som jeg har skaffet meg nå. Man gjør hva man må og det er ikke synd på meg, men dette blir hardt 😳

Oi, tøvete kunststudier i 5 år eller mer? 😳 For så å ta et profesjonsstudium? Da forstår jeg han som mente at han ikke ville støtte deg med videre studier.. 😳

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så kjedelig at du har kastet bort 5 (?!) år på det du selv kaller tøvete kunsstudier.

Lykke til med fullføring av mastergrad, det går nok bra, og det vil nok være verdt det den dagen du har masteren i boks🙂

• 8 måneder senere...
Skrevet
On 2/12/2019 at 8:45 PM, AnonymBruker said:

Nav må også anse utdanningen som nødvendig for å godkjenne den. Har du fagbrev, men vil studere høyere utdanning - avslag fra nav. Har du bachelor, søker master - avslag fra nav. Så det er ikke at man kun må være 50% student, det er andre krav også. 

Anonymkode: dd80f...cb5

Noen som vet om man kan få innvilget overgangsstønad dersom man har to år igjen av en integrert master? Å fullføre den vil jo ta kortere tid enn å begynne på en ny bachelor. Dersom jeg slutter på masteren nå, vil høyeste utdanningen være VGS (ikke fagutdanning)

Anonymkode: 09ad9...5a8

Skrevet
På 11.2.2019 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Det er kun bachelorgrad du tar? Jeg var 1,5 år unna mastergrad profesjonsstudie da nav sa at jeg ikke kan studere på overgangsstønad. Jeg fikk beskjed om at alt over bachelor ikke regnes som nødvendig og hensiktsmessig for å få/ beholde arbeid. Fikk derfor ikke fortsette studiet, selv om jeg kunne lest parallelt med arbeidssøking og tatt eksamener nå i april og vært bare et år unna mastergrad. Så nå er studiet utsatt på ubestemt tid,  jeg søker jobber men er fortsatt arbeidsledig på fjerde måneden. Go figure.

Jeg ser poenget ditt. Har du fått mastergraden har du fått en jobb for utdanningen osv. Kunnet betalt for deg selv. 

En plass må grensen gå for hvor lenge, og hvilken nivå en skal få dekket utdanningen til.

En har ansvaret for eget liv som det heter. Hva med å planlegge utdanning før en får barn? Hva med å klare seg med det en har nå? 

Jeg er fullstendig klar over at utdanning gir forbedrede levekår for mor og barn. Men hvor langt skal ekstra ytelser for den spesifikkf gruppen som her omtales her?

Der er mange andre som havner i ulykka som det kalles. F.eks sykdom der en må endre yrke. Skal allé som ønsker kunne få dekket f.eks mastergrad? Får en barn som har ekstra behov for omsorg fra foreldre,dette gir heller ikke rett til mastergrad utdanning. Til slutt hva skal dekkes over skatteseddelen?

Det er flere grupper i samfunnet som er mer uforskyldt i sin situasjonen sin enn de omtalte mødre her. 

Skrevet
På 11.2.2019 den 22.13, AnonymBruker skrev:

Ja, og dette kan vi takke politikerne for. Som har tatt inn en haug med uintegrerbare innvandrere, som ikke har noe ønske om eller forutsetning for å kunne bidra til fellesskapet. 

Disse bakvendtreglene ble innført så "flere innvandrerkvinner vil velge å jobbe". Eneste forskjellen er at de nå hever sosialstønad i stedet. 

Og alenemødre betaler prisen for berikelsen.

He He... morsom du forsøker være. Alenemødre mot innvandrerkvinner? Hva skylder på andre når stønaden ikke er som ønsket? 

Hvem har rett på våre skattepenger? Alenemødre eller innvandreren? Den syke som har blitt uforskyldt syk?

Jeg håper dere ser....

Skrevet
På 11.2.2019 den 15.59, AnonymBruker skrev:

Mottok helt til desember 18, da fikk jeg meg samboer. Har da mottatt i nesten 3 år. Jeg søkte lå og stipend for hele skoleåret, fikk rett over 9000 fra lånekassa i måneden, og 11500 utbetalt i overgangsstønad(30% skattetrekk). Hos meg tok det 2 måneder behandlingstid. Søkte ingen tilleggsstønader utenom utvidet barnetrygd. Fikk redusert foreldrebetaling på barnehagen via kommunen. Du må flytte før du kan søke. 

Anonymkode: dd80f...cb5

Fikk du forsørgerstipend fra lånekassen? Og hvor mye ligger OS på hvis man får 100% overgangsstønad?

Anonymkode: dd9f5...c4d

Skrevet

Noen som vet om man kan få innvilget overgangsstønad dersom man har to år igjen av en integrert master? Å fullføre den vil jo ta kortere tid enn å begynne på en ny bachelor. Dersom jeg slutter på masteren nå, vil høyeste utdanningen være VGS (ikke fagutdanning)

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det får du ikke. Selv om en kan finne mange gode argumenter for det. Dessverre. 

Anonymkode: 4f3d2...e01

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje😊 Særlig om den integrerte masteren er den 5 årige lærerutdanningen? Da kan du gå en trygg jobb i møte og slikt tas med i vurderingen🙂 Bare å høre. Jeg fikk selv støtte til 4 årig lærerutdanning ( før den ble masterutd.) de sa det var et godt og stabilt valg.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du ikke støtte, så husk at du som enslig har rett på forsørgerstipend i tillegg til vanlig stipend og lån, og du vil skattes lettere (om du har utvidet barnetrygd). Så du kan jobbe en del ved siden av før du i det hele tatt må betale en krone i skatt. Det hjelper på. Du kan og søke om bostøtte.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får du ikke støtte, så husk at du som enslig har rett på forsørgerstipend i tillegg til vanlig stipend og lån, og du vil skattes lettere (om du har utvidet barnetrygd). Så du kan jobbe en del ved siden av før du i det hele tatt må betale en krone i skatt. Det hjelper på. Du kan og søke om bostøtte.

Kan man søke om KUN forsørgerstipend?

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man søke om KUN forsørgerstipend?

Det vet jeg ikke, men det virker ulogisk? Hvorfor skulle man takke nei til gratis stipend? Man kan selvsagt la være å søke om lån.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg ikke, men det virker ulogisk? Hvorfor skulle man takke nei til gratis stipend? Man kan selvsagt la være å søke om lån.

Fordi som alenemor så er jeg rett og slett redd for å risikere å stryke på et fag f.eks.

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi som alenemor så er jeg rett og slett redd for å risikere å stryke på et fag f.eks.

Hvis du stryker så tar du eksamen på ny. Stryker du igjen så tar du den for 3 gang.

Helt vilt å gå glipp av gratis stipend fordi du er redd for å stryke. Hva skal du da leve av? 

Sett event. stipendet på egen konto og bruk det når det er blitt omgjort😊 Stryker du på alle 3 eksamenen så betaler du stipendet rett tilbake😉

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du stryker så tar du eksamen på ny. Stryker du igjen så tar du den for 3 gang.

Helt vilt å gå glipp av gratis stipend fordi du er redd for å stryke. Hva skal du da leve av? 

Sett event. stipendet på egen konto og bruk det når det er blitt omgjort😊 Stryker du på alle 3 eksamenen så betaler du stipendet rett tilbake😉

Hvis man stryker en gang så er det en gang for mye og man må ende opp med å betale tilbake stipendet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...