Gå til innhold

Student, alenemor og støtte

Fremhevede innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Number2 skrev:

Ingen fare, jeg skal finansiere mastergraden min helt selv. Så det skal du få slippe. 

Det håper jeg du gjør og ikke belaster oss andre med dine studielyster.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest morraro
Skrevet
9 minutter siden, Peter007 skrev:

Ja, huff, så belastende! Skikkelig blodigle av ei dame dette her. Tenk om fellesskapets midler skulle gått til å støtte ar kvinner kunne ta høyere utdanning, selv om de "presser ut unger" 😱 

Skrevet
23 minutter siden, Peter007 skrev:

Sosialsystem og studielyster. Nyord? :ironi:

Anonymkode: 5bece...262

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og vet du jeg vil gå så langt som å kalle det dumhet, om en alenemor med lite penger velger å betale 15.000 i leie! Da bør hun komme seg til husbanken fort som fy, hun kan klare et huslån på den summen!

Anonymkode: 9179a...7fd

Men det er ikke alle alenemødre som får startlån fra husbanken.

Anonymkode: 73660...bf9

Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

Har du tenkt på at ved å ta en master vil hun bidra langt mer til felleskassa enn hvis hun hadde fortsatt på NAV? Det går opp i opp. Så de som får hjelp til å fullføre utdannelse fra Nav er fremtidige skattebetalere.

Skrevet (endret)
7 timer siden, morraro skrev:

Ja, huff, så belastende! Skikkelig blodigle av ei dame dette her. Tenk om fellesskapets midler skulle gått til å støtte ar kvinner kunne ta høyere utdanning, selv om de "presser ut unger" 😱 

Kjære vene deg. Betaler du min videre høyere utdanning? Svaret er vel nei om jeg er frisk og arbeidsfør. 

Tanken med sosialhjelp er at det skal dekke grunnleggende behov. At du føder barn skal ikke gi en eksklusiv rett på alt. 

Endret av Peter007
  • Liker 3
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sosialsystem og studielyster. Nyord? :ironi:

Anonymkode: 5bece...262

Ja ikke sant. NAV skal gi hjelp ved behov. Lyster til å studere mer utover det som gjør en klarer seg er per definisjon ikke det offentliges ansvar å dekke. Dette hører under sosialdemokratiet.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på at ved å ta en master vil hun bidra langt mer til felleskassa enn hvis hun hadde fortsatt på NAV? Det går opp i opp. Så de som får hjelp til å fullføre utdannelse fra Nav er fremtidige skattebetalere.

Ja det er helt klart. MEN det dreier seg ikke om det. Her gjelder det å se at hun klarer seg med bachelorgrad. Det er ikke sosialstønad i en eller annen form som skal dekke noe utover normalutdanning. Dette må den enkelte stå for selv. 

Det kan tenkes at en bør stoppe ved videregående utdanning /fag/svennebrev. Så å strekke seg til å dekke bachelorgrad er å få mye ut aved systemet. 

Det er nettopp pga.av at noen tyner systemet at enkelte politiskepartier ønsker stramme inn ytterligere. 

Har alle vært nøkterne og ikke tømt godteposen ville det blitt litt til alle. Men forsyner noen seg ekstra blir det tomt og alt blir snørt igjen. Det å føde barn skal ikke gi noen ekskluvitet til mastergrad dekket av det offentlige. Enhver er velkommen til å utdanne seg forøvrig.

Til slutt har Norge beveget seg vekk fra den sosiale profilen og over til et amerikansk system. Er det dette vi ønsker? 

Skrevet
4 timer siden, Peter007 skrev:

Kjære vene deg. Betaler du min videre høyere utdanning? Svaret er vel nei om jeg er frisk og arbeidsfør. 

Tanken med sosialhjelp er at det skal dekke grunnleggende behov. At du føder barn skal ikke gi en eksklusiv rett på alt. 

Om du tar ut stipend, betaler felleskapet dette. At utdanningsinstitusjonen eksisterer er også takket være overføringer fra fellesskapet. Så ja, det gjør jeg, og med glede. Utdanning er noe av det mest fornuftige et samfunn kan bruke midler på. 

Hvorfor blander du inn sosialhjelp? Vi har jo flere støtteordninger for enslige mødre, nettopp fordi de fleste velgere mener at de fortjener og trenger mer støtte enn kun sosialhjelp. Det er jo nettopp derfor vi har overgangsstønad i utgangspunktet. Innstrammingene som nevnes her er jo av nyere dato, og ble først og fremst innført med tanke på integrering av innvandrerkvinner. 

Anonymkode: 6b3cd...dc4

• Liker 1
Skrevet

Når ble litt ekstra støtte for å kompensere for utgifter og belastning kvinner har med eneomdorg for barn, til en "eksklusiv rett på alt"?

• Liker 1
Skrevet

Ja ikke sant. NAV skal gi hjelp ved behov. Lyster til å studere mer utover det som gjør en klarer seg er per definisjon ikke det offentliges ansvar å dekke. Dette hører under sosialdemokratiet.

Du kan godt mene dette, men "per definisjon" er det ikke. Det er velgerne gjennom Norges politikere som til en hver tid definerer hva det offentlige skal ha ansvar for. At du mener dette skal være ytterst begrenset, er jo ingen ting annet enn din personlige mening. 

Skrevet

Har ikke orket å skrive noe enda, lot det gå litt tid... Men idag lurer jeg på om TS har funnet mer ut om hvordan hun kan melke staten for mer penger?

Anonymkode: 083ff...35a

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man få den utvidet til 5 år?

da må du søke. på nav. 

Anonymkode: d77fa...9a7

Skrevet

Om du tar ut stipend, betaler felleskapet dette. At utdanningsinstitusjonen eksisterer er også takket være overføringer fra fellesskapet. Så ja, det gjør jeg, og med glede. Utdanning er noe av det mest fornuftige et samfunn kan bruke midler på. 

Hvorfor blander du inn sosialhjelp? Vi har jo flere støtteordninger for enslige mødre, nettopp fordi de fleste velgere mener at de fortjener og trenger mer støtte enn kun sosialhjelp. Det er jo nettopp derfor vi har overgangsstønad i utgangspunktet. Innstrammingene som nevnes her er jo av nyere dato, og ble først og fremst innført med tanke på integrering av innvandrerkvinner. 

Men innstramminger rammer alle. Alle som forsyner seg av godteposen unødvendig tar av felles goder som er tiltenkt en nødvendig situasjon. 

Stipender pga du er såkalt aleneforelder (noen få er reelt) er ikke nødvendig utover nødvendig utdanning for klare seg normalt. Det er ikke ment til å finansiere karriere og studielyst utover dette. Stipend som dette er sosialhjelp som automatisk gis enkelte grupper I samfunnet. 

Skrevet

Når ble litt ekstra støtte for å kompensere for utgifter og belastning kvinner har med eneomdorg for barn, til en "eksklusiv rett på alt"?

Hvem får ekstra stipender. Ikke den som blir student uten barn og betaler studier selv. Jeg regner med du ser poenget. Føde barn skal ikke gi noen ekstra stønad til høyere utdanning. Noe annet er galt. 

Du har tatt noen valg rundt det å bli mor. Det skal ikke belastes andre ekstra for du  vil studere. 

• Liker 2
Skrevet

Det er egentlig synd at ikke enslige forsørgere kan ta en lærerutdanning. Det er jo ypperlige arbeidstider og fritiden for en enslig forsørger. 

Anonymkode: 5dde5...c2f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du kan godt mene dette, men "per definisjon" er det ikke. Det er velgerne gjennom Norges politikere som til en hver tid definerer hva det offentlige skal ha ansvar for. At du mener dette skal være ytterst begrenset, er jo ingen ting annet enn din personlige mening. 

Må illegger du meg meninger jeg ikke har skrevet eller ment. Hold deg til fakta. 

Det offentlige har ansvar til en hvis grense. Denne grensen kan flyttes. Utnyttelse av ressursene til felles goder på det som mennesker klatrer selv er unødvendig. Du klarer fint studere enten du får ekstra stipend eller ei. 

Blir det lite om godteposen blir utdelingen mindre på alle. Det er synd for de som virkelig trenger dette for å kunne få til for eksempel nødvendig utdanning for å komme seg inn jobb. 

Det er derfor ikke med stipend for mastergrad pga såkalt aleneforelder.

Endret av Peter007
Skrevet
6 minutter siden, Peter007 skrev:

Hvem får ekstra stipender. Ikke den som blir student uten barn og betaler studier selv. Jeg regner med du ser poenget. Føde barn skal ikke gi noen ekstra stønad til høyere utdanning. Noe annet er galt. 

Du har tatt noen valg rundt det å bli mor. Det skal ikke belastes andre ekstra for du  vil studere. 

Dette er igjen kun din høyst personlige mening. 

Jeg synes nettopp at det å føde barn, spesielt om du ender opp alene med dem, bør gi ekstra stønader til høyere utdanning og andre ting. Utover det høyst nødvendige. 

Det å føde å opdra barn er en stor verdi for samfunnet, og det medfører stor økonomisk, fysisk og praktisk belastning. Noe som gjør at spesielt enslige forsørgere kan havne i et svært lite heldig fattigdomsfelle.

Støtte til høyere utdanning til aleneforsørgere er god fattigdoms- og kvinnepolitikk. 

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Peter007 skrev:

Den som studerer uten barn har jo en langt enklere hverdag enn den som studerer med barn.

Man er mye mer fleksibel mtp bosted (kan bo i kollektiv og på liten hybel), og er mye mer fleksibel mtp arbeidstider og kan slik jobbe ekstra ved siden av studier for å finansiere. Den uten barn har jo også kun sine egne utgifter å tenke på, og har jo heller ikke bidratt til å oppdra samfunnets kommende generasjon (enda). 

For å snu spørsmålet, hvorfor mener du at det bør være likt? Det går jo ikke an å sammenligne. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Peter007 skrev:

Må illegger du meg meninger jeg ikke har skrevet eller ment. Hold deg til fakta. 

Det offentlige har ansvar til en hvis grense. Denne grensen kan flyttes. Utnyttelse av ressursene til felles goder på det som mennesker klatrer selv er unødvendig. Du klarer fint studere enten du får ekstra stipend eller ei. 

Har du erfaring med å være aleneforsørger eller aleneforsørger og student? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...