AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #21 Skrevet 12. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med 0kr i inntekt kan man nok få det, men OS regnes som inntekt, ergo man får ikke full bostøtte. Jeg fikk 1500kr i bostøtte, betalte 8000 i husleie. Anonymkode: dd80f...cb5 Det månedlige oppsette var ikke beregnet for en studerende alenemor på OS. Men et eksempel for å vise at det går ann å studere som alenemor selv om man ikke har rett på OS. Dette var et svar til ei som droppet å ferdiggjøre en påbegynt mastergrad som ville sikret jobb bare fordi NAV ikke innvilget OS. Anonymkode: 9179a...7fd
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #22 Skrevet 12. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, har har du lagt til grunn feil beløp. Et enkelt søk på skatteetatens kalkulater gir følgende tall: Enslig forsørger med 2 barn under 16 får 152.637 utbetalt over 10 måneder, i stipend, forsørgerstipend og lån. Deler man det på 12 måneder blir det: 12.719 kr stipend og lån 3000 kr utvidet barnetrygd 2 barn 5000kr ca. bostøtte 2000kr bidrag fra far. 3000kr (minst) burde man med ambisjoner om mastergrad fint klare å tjene med 3 måneder studiefri.. antakelig har hun og barnefrie helger. =25.719.. Anonymkode: 9179a...7fd Ok, jeg regnet ut ifra ett barn. Fikk ikke med meg at ts hadde to barn. Men, har hun to barn, er det jo ganske uaktuelt å bo i toroms for de fleste. Treroms er ca 15000 i Oslo. 10 000 igjen etter husleie. Med 25 000 inntekt som utgangspunkt. 8500 igjen etter strøm, telefon og nett. 7000 ca? på mat (og husholdningsartikler) til 3, om det ikke skal gå utover ernæringen til barna. Da er det 1500 kr igjen. 2000 kr. minstepris i bhg, og du er 500 i minus.. Klær og utstyr har ikke blitt innregna enda.. Det er jo i beste fall for spesielt interesserte. Anonymkode: 6b3cd...dc4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #23 Skrevet 12. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med 0kr i inntekt kan man nok få det, men OS regnes som inntekt, ergo man får ikke full bostøtte. Jeg fikk 1500kr i bostøtte, betalte 8000 i husleie. Anonymkode: dd80f...cb5 Beregning var for de som ikke har overgangsstønad. Anonymkode: 6b3cd...dc4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #24 Skrevet 12. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, jeg regnet ut ifra ett barn. Fikk ikke med meg at ts hadde to barn. Men, har hun to barn, er det jo ganske uaktuelt å bo i toroms for de fleste. Treroms er ca 15000 i Oslo. 10 000 igjen etter husleie. Med 25 000 inntekt som utgangspunkt. 8500 igjen etter strøm, telefon og nett. 7000 ca? på mat (og husholdningsartikler) til 3, om det ikke skal gå utover ernæringen til barna. Da er det 1500 kr igjen. 2000 kr. minstepris i bhg, og du er 500 i minus.. Klær og utstyr har ikke blitt innregna enda.. Det er jo i beste fall for spesielt interesserte. Anonymkode: 6b3cd...dc4 Å leve rimelig i et og et halvt år for å sikre seg selv og barna en stabil og trygg inntekt, synes du virkelig det er for spesielt interesserte? Mat og husholdning klarer man seg forresten fint med max 5000. Antar at barna ikke er så store (i og med at hun har søkt OS, som kun er for barn opp til 8 år). Barnehage og SFO ville hun fått svært rimelig, NAV vil dekke opp til 64%. Og alle bor ikke i Oslo, har hun sagt hun bor i Oslo? Selv bor jeg på landet og betaler 4500 for et helt hus. Jeg gjorde slik jeg anbefaler, gjorde ferdig utdanninga uten rett på OS. Til og med jeg som kun hadde 4500 i husleie fikk 2000 i bostøtte. Anonymkode: 9179a...7fd 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #25 Skrevet 12. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, jeg regnet ut ifra ett barn. Fikk ikke med meg at ts hadde to barn. Men, har hun to barn, er det jo ganske uaktuelt å bo i toroms for de fleste. Treroms er ca 15000 i Oslo. 10 000 igjen etter husleie. Med 25 000 inntekt som utgangspunkt. 8500 igjen etter strøm, telefon og nett. 7000 ca? på mat (og husholdningsartikler) til 3, om det ikke skal gå utover ernæringen til barna. Da er det 1500 kr igjen. 2000 kr. minstepris i bhg, og du er 500 i minus.. Klær og utstyr har ikke blitt innregna enda.. Det er jo i beste fall for spesielt interesserte. Anonymkode: 6b3cd...dc4 Dette høres da sinnsykt ut! 8500 til strøm, telefon og nett i måneden? What? 7000 i mat og husholdningspenger i måneden på 3? Anonymkode: 3fdba...b85 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #26 Skrevet 12. februar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å leve rimelig i et og et halvt år for å sikre seg selv og barna en stabil og trygg inntekt, synes du virkelig det er for spesielt interesserte? Mat og husholdning klarer man seg forresten fint med max 5000. Antar at barna ikke er så store (i og med at hun har søkt OS, som kun er for barn opp til 8 år). Barnehage og SFO ville hun fått svært rimelig, NAV vil dekke opp til 64%. Og alle bor ikke i Oslo, har hun sagt hun bor i Oslo? Selv bor jeg på landet og betaler 4500 for et helt hus. Jeg gjorde slik jeg anbefaler, gjorde ferdig utdanninga uten rett på OS. Til og med jeg som kun hadde 4500 i husleie fikk 2000 i bostøtte. Anonymkode: 9179a...7fd Men de fleste studenter bor da i en storby? Ca 1/5 av befolkningen lever med disse leieprisene, så det blir feil at du skal sitte der ute på landet og fortelle oss om byøkonomi. Regnestykket går jo fortsatt ikke opp for 20 % av befolkningen, og en enda større andel av studentene, ettersom de naturlig vis ofte må søke mot større byer. Da blir det feil at du skal mase om vond vilje og the American dream, hvor kun du selv meiser ut din egen skjebne. Anonymkode: 6b3cd...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #27 Skrevet 12. februar 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de fleste studenter bor da i en storby? Ca 1/5 av befolkningen lever med disse leieprisene, så det blir feil at du skal sitte der ute på landet og fortelle oss om byøkonomi. Regnestykket går jo fortsatt ikke opp for 20 % av befolkningen, og en enda større andel av studentene, ettersom de naturlig vis ofte må søke mot større byer. Da blir det feil at du skal mase om vond vilje og the American dream, hvor kun du selv meiser ut din egen skjebne. Anonymkode: 6b3cd...dc4 Er du så negativ til alle som gir råd? Det er klart jeg har langt lavere boutgifter en de som bor i storby. MEN jeg søkte ikke en gang lån, kun stipend og forsørgerstipend, jobbet litt i sommerferien og noe utenom som jeg spedde på utover. Klarte meg fint😊 Det samme er og fullt mulig for en studerende alenemor i en større by. Jeg remset jo tidligere opp et månedlig budsjett som fint hadde gått opp. Men når du kommer med syke priser så nei, da blir det vanskelig. 15.000 i månedsleie er helt urealistisk, samme med 7000 (!) i mat og husholdning. Anonymkode: 9179a...7fd 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #28 Skrevet 12. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de fleste studenter bor da i en storby? Ca 1/5 av befolkningen lever med disse leieprisene, så det blir feil at du skal sitte der ute på landet og fortelle oss om byøkonomi. Regnestykket går jo fortsatt ikke opp for 20 % av befolkningen, og en enda større andel av studentene, ettersom de naturlig vis ofte må søke mot større byer. Da blir det feil at du skal mase om vond vilje og the American dream, hvor kun du selv meiser ut din egen skjebne. Anonymkode: 6b3cd...dc4 Og vet du jeg vil gå så langt som å kalle det dumhet, om en alenemor med lite penger velger å betale 15.000 i leie! Da bør hun komme seg til husbanken fort som fy, hun kan klare et huslån på den summen! Anonymkode: 9179a...7fd 3
Biance Skrevet 12. februar 2019 #29 Skrevet 12. februar 2019 På 11.2.2019 den 15.30, AnonymBruker skrev: Er vanskelig å få overgangsstønad under utdanning. Det er krav om at den er helt nødvendig for å få eller beholde arbeid. Anonymkode: 6b3cd...dc4 Det er ikke vanskelig å få overgangsstønad når man er under utdanning. Har nettopp gjennomført studie ved siden av jobb, fikk da overgangsstønad som var godkjent pga av 75% studie. Man må ha 50% studie for å få overgangsstønad. Man kan få mange ekstra stønader, det står om alle på Nav sine nettsider. Der står det også detajert hvem som har krav på de ulike stønadene. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #30 Skrevet 12. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette høres da sinnsykt ut! 8500 til strøm, telefon og nett i måneden? What? 7000 i mat og husholdningspenger i måneden på 3? Anonymkode: 3fdba...b85 Les igjen. 1500 i støm ++ 7000 for mat +++ til 3 er ikke ekstremt. Man kan vel kanskje presse det ned i 5-6000, men da vil det gå ut over ernæringen. Anonymkode: 6b3cd...dc4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #31 Skrevet 12. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og vet du jeg vil gå så langt som å kalle det dumhet, om en alenemor med lite penger velger å betale 15.000 i leie! Da bør hun komme seg til husbanken fort som fy, hun kan klare et huslån på den summen! Anonymkode: 9179a...7fd Tror du hun får boliglån på ekstravakter og studielån? Husbanken gir kun lån til egenkapital. Anonymkode: 6b3cd...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #32 Skrevet 12. februar 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du så negativ til alle som gir råd? Det er klart jeg har langt lavere boutgifter en de som bor i storby. MEN jeg søkte ikke en gang lån, kun stipend og forsørgerstipend, jobbet litt i sommerferien og noe utenom som jeg spedde på utover. Klarte meg fint😊 Det samme er og fullt mulig for en studerende alenemor i en større by. Jeg remset jo tidligere opp et månedlig budsjett som fint hadde gått opp. Men når du kommer med syke priser så nei, da blir det vanskelig. 15.000 i månedsleie er helt urealistisk, samme med 7000 (!) i mat og husholdning. Anonymkode: 9179a...7fd 15000 i Oslo for en treroms er IKKE syke priser. Det er det det koster. Anonymkode: 6b3cd...dc4 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #33 Skrevet 12. februar 2019 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de fleste studenter bor da i en storby? Ca 1/5 av befolkningen lever med disse leieprisene, Anonymkode: 6b3cd...dc4 I 2018 hadde Norge nesten 300.000 studenter. 25.000 av disse gikk på Universitetet i Oslo, 20.000 på BI, 17.000 på Universitetet i Bergen, 20.000 på Høgskolen i Oslo og Akershus og resten dvs. ca 218.000 studenter de gikk spredt rundt over dette landet. Det finnes høyskoler i nesten hver en by, f.eks Ålesund, Stord, Sogndal, Gjøvik osv. Vil derfor påstå at utsagnet ditt om at de fleste studenter bor i en storby er feil. Anonymkode: 9179a...7fd 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #34 Skrevet 12. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du hun får boliglån på ekstravakter og studielån? Husbanken gir kun lån til egenkapital. Anonymkode: 6b3cd...dc4 Hadde hun tenkt litt lenger en en dag av gangen, fullført utdannelsen sin og kommet seg i jobb, så ja det hadde hun nok fått. Du tenker nok på startlån? Anonymkode: 9179a...7fd 2
Number2 Skrevet 12. februar 2019 Forfatter #35 Skrevet 12. februar 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er kun bachelorgrad du tar? Jeg var 1,5 år unna mastergrad profesjonsstudie da nav sa at jeg ikke kan studere på overgangsstønad. Jeg fikk beskjed om at alt over bachelor ikke regnes som nødvendig og hensiktsmessig for å få/ beholde arbeid. Fikk derfor ikke fortsette studiet, selv om jeg kunne lest parallelt med arbeidssøking og tatt eksamener nå i april og vært bare et år unna mastergrad. Så nå er studiet utsatt på ubestemt tid, jeg søker jobber men er fortsatt arbeidsledig på fjerde måneden. Go figure. Anonymkode: 024f5...adb Ja, jeg tar bare bachelor enda. Ja har faktisk hørt at en mastergrad ikke er nødvendig for å få jobb ifølge NAV. Ganske tåpelig, men vi får ikke gjort noe med det. Jeg skal gå ferdig de to siste årene og spare som en helt for å kunne greie meg økonomisk gjennom en master, da jeg er fast bestemt på å ta master. Om det blir ved siden av jobb eller ikke, det vet jeg ikke enda. Håper du snart får jobb eller får muligheten til å studere igjen! 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #36 Skrevet 12. februar 2019 1 time siden, Biance skrev: Det er ikke vanskelig å få overgangsstønad når man er under utdanning. Har nettopp gjennomført studie ved siden av jobb, fikk da overgangsstønad som var godkjent pga av 75% studie. Man må ha 50% studie for å få overgangsstønad. Man kan få mange ekstra stønader, det står om alle på Nav sine nettsider. Der står det også detajert hvem som har krav på de ulike stønadene. Nav må også anse utdanningen som nødvendig for å godkjenne den. Har du fagbrev, men vil studere høyere utdanning - avslag fra nav. Har du bachelor, søker master - avslag fra nav. Så det er ikke at man kun må være 50% student, det er andre krav også. Anonymkode: dd80f...cb5 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2019 #37 Skrevet 12. februar 2019 32 minutter siden, Number2 skrev: Ja, jeg tar bare bachelor enda. Ja har faktisk hørt at en mastergrad ikke er nødvendig for å få jobb ifølge NAV. Ganske tåpelig, men vi får ikke gjort noe med det. Jeg skal gå ferdig de to siste årene og spare som en helt for å kunne greie meg økonomisk gjennom en master, da jeg er fast bestemt på å ta master. Om det blir ved siden av jobb eller ikke, det vet jeg ikke enda. Håper du snart får jobb eller får muligheten til å studere igjen! Tåpelig å få sponset utdannelsen sine et par år og ikke fem? Når jeg leser sånne innlegg så kjenner jeg mitt ønske om å legge ned NAV vokser sterkere og sterkere! Utakknemlige og bortskjemte nordmenn! Du valgte å trykke ut unger før du tok utdannelse, og ingen andre enn deg selv kan du klandre for det. Anonymkode: b1b8e...e09 3
Number2 Skrevet 12. februar 2019 Forfatter #38 Skrevet 12. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tåpelig å få sponset utdannelsen sine et par år og ikke fem? Når jeg leser sånne innlegg så kjenner jeg mitt ønske om å legge ned NAV vokser sterkere og sterkere! Utakknemlige og bortskjemte nordmenn! Du valgte å trykke ut unger før du tok utdannelse, og ingen andre enn deg selv kan du klandre for det. Anonymkode: b1b8e...e09 Ja, i enkelt situasjoner er det faktisk det. Jeg har hatt en jobb i seks år, som jeg elsker, og dessverre måtte slutte i pga slitasjeskader og måtte derfor se meg etter andre muligheter. Jeg kan heller ikke jobbe der lenger pga at jeg har fått barn, og jobben involverer mye reise og uforutsigbare dager (Og begynte å studere før jeg ble gravid). Jeg såg på et profesjonstudie, da lærerr. Og er veldig glad for at jeg i dag IKKE valgte å gå lærer da jeg tydeligvis ikke kan motta støtte fordi dette er en mastergrad, da et profesjonsstudie. Så ja, dette ser jeg på som tåpelig, siden en lærerutdanning er en veldig sikker og forutsigbar jobb, og veldig ettertraktet. Er verken utakknemmelig eller bortskjemt, og har jobbet fra dag 1 etter at jeg tok generell studiekompetanse. Som nå er 8 år siden. At jeg valgte å trykke ut unger som du sier, i mitt tilfelle, ett barn, har vært det beste jeg har gjort i hele mitt liv. Og kommer nok aldri til å klandre meg selv for det.
Peter007 Skrevet 12. februar 2019 #39 Skrevet 12. februar 2019 2 timer siden, Number2 skrev: Ja, jeg tar bare bachelor enda. Ja har faktisk hørt at en mastergrad ikke er nødvendig for å få jobb ifølge NAV. Ganske tåpelig, men vi får ikke gjort noe med det. Jeg skal gå ferdig de to siste årene og spare som en helt for å kunne greie meg økonomisk gjennom en master, da jeg er fast bestemt på å ta master. Om det blir ved siden av jobb eller ikke, det vet jeg ikke enda. Håper du snart får jobb eller får muligheten til å studere igjen! Det håper jeg er sant. Jeg og sikkert andre er ikke interessert i å finansisere utdanningen din. Det er helt innenfor og ikke gi støtte til mastergrad. Vårt sosialsystem er til for at folk skal kunne klare seg og ikke gi drømmeutdanningen. 6
Number2 Skrevet 12. februar 2019 Forfatter #40 Skrevet 12. februar 2019 25 minutter siden, Peter007 skrev: Det håper jeg er sant. Jeg og sikkert andre er ikke interessert i å finansisere utdanningen din. Det er helt innenfor og ikke gi støtte til mastergrad. Vårt sosialsystem er til for at folk skal kunne klare seg og ikke gi drømmeutdanningen. Ingen fare, jeg skal finansiere mastergraden min helt selv. Så det skal du få slippe. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå