Gå til innhold

Er fettprosenten min for høy ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei folken. Er fettprosenten min for høy ? Jeg er 1,53 og veier 53 kilo, fettprosenten min ligger på 28. Men jeg leste på nette at den skal ligge på mellom 21-33 på kvinner. Er fettprosenten min da for høy ? Begynt å trene styrke for noen uker siden, men må jeg ned i fettprosent for at musklene skal vises ?

Anonymkode: ea646...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BearMama
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folken. Er fettprosenten min for høy ? Jeg er 1,53 og veier 53 kilo, fettprosenten min ligger på 28. Men jeg leste på nette at den skal ligge på mellom 21-33 på kvinner. Er fettprosenten min da for høy ? Begynt å trene styrke for noen uker siden, men må jeg ned i fettprosent for at musklene skal vises ?

Anonymkode: ea646...9fe

Du er innenfor normalen. Men bra at du trener styrke. Dess høyere muskelmasse du får dess lavere vil fettprosenten din bli i forhold til muskelmasse.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 170 høy og veier 69 kg. Skikkelig hval i forhold til deg 🙈

Anonymkode: f9493...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, BearMama skrev:

Du er innenfor normalen. Men bra at du trener styrke. Dess høyere muskelmasse du får dess lavere vil fettprosenten din bli i forhold til muskelmasse.

Vill egentlig ikke gå ned så mye i fettprosent pga jeg er redd for å miste puppene. Har ikke allverdens største fra før så vill helst beholde det lille jeg har 😂🙈 ts

Anonymkode: ea646...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo perfekt! Akkurat der man skal være om man skal se på fettprosenten.

Anonymkode: 17919...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei folken. Er fettprosenten min for høy ? Jeg er 1,53 og veier 53 kilo, fettprosenten min ligger på 28. Men jeg leste på nette at den skal ligge på mellom 21-33 på kvinner. Er fettprosenten min da for høy ? Begynt å trene styrke for noen uker siden, men må jeg ned i fettprosent for at musklene skal vises ?

Anonymkode: ea646...9fe

Problemet her er at det er svært vanskelig å faktisk kartlegge fettprosenten. Jeg regner med at du har fått en typisk måling gjort på en vekt eller lignende (altså det som heter BIA - Bioelectrical impedance analysis). Dette er egentlig ikke spesielt pålitelig. Typisk vil tallet til og med variere 3-4% ut ifra når på dagen du gjør målinga (pga. hydrering). Uansett, jeg slutter meg til det de andre her skriver - ut ifra vekt og høyde osv, synes jeg absolutt ikke du har noe å bekymre deg over (selv om vekt/høyde ikke sier noe om kroppssammensetning). Bare spis vanlig sunn mat og tren som du gjør :)

Endret av Purt Gull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Videre kan jeg legge til at det er enklere å kartlegge fettprosent på menn. Man sier ofte at magemusklene kommer til syne på rundt 15 %, noe som er en overkommelig milepæl for alle menn. Nå er det ikke direkte -farlig- for kvinner å ha synlige magemuskler, men det er absolutt ingen nødvendighet for en normal og frisk, og ikke minst estetisk fin kropp. Derfor er det også vanskeligere å se fettprosenten på øyemål.

Fettet ligger oftere også mer konsentrert rundt livet hos menn, enn hos kvinner, som har det fordelt rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettprosenten din er utmerket. Tegnsettingen din er kaotisk.

Anonymkode: d3f9d...39b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vill egentlig ikke gå ned så mye i fettprosent pga jeg er redd for å miste puppene. Har ikke allverdens største fra før så vill helst beholde det lille jeg har 😂🙈 ts

Anonymkode: ea646...9fe

Det burde ikke være noe problem så lenge du ikke går ned i vekt. Bare legger på deg muskelmasse 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vill egentlig ikke gå ned så mye i fettprosent pga jeg er redd for å miste puppene. Har ikke allverdens største fra før så vill helst beholde det lille jeg har 😂🙈 ts

Anonymkode: ea646...9fe

Du mister puppene om du trener styrke og mister fett på kroppen 😮 

Sånn er det bare, snakker av erfaring. Selv var jeg nede i 15 % fett, og da var puppene mine som to vrengte baklommer ;)

Jeg endte opp med å gå opp litt i fettprosent og kjøpe påfyll til puppene mine. 

 

Anonymkode: 87dc3...804

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei folken. Er fettprosenten min for høy ? Jeg er 1,53 og veier 53 kilo, fettprosenten min ligger på 28. Men jeg leste på nette at den skal ligge på mellom 21-33 på kvinner. Er fettprosenten min da for høy ? Begynt å trene styrke for noen uker siden, men må jeg ned i fettprosent for at musklene skal vises ?

Anonymkode: ea646...9fe

Musklene vises nok når du har trent en stund. Ikke bli for tynn, heller fokuser på å bygge muskler👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det normale for kvinner er mellom 21 og 33 skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør om fettprosenten din er for høy når den er under 33. Det er jo et idiotisk spørsmål

Anonymkode: e0858...867

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det normale for kvinner er mellom 21 og 33 skjønner jeg ikke helt hvorfor du spør om fettprosenten din er for høy når den er under 33. Det er jo et idiotisk spørsmål

Anonymkode: e0858...867

Jeg spør fordi dette var bare noe jeg fant på nette, er ikke sikkert det var riktig i det hele tatt. Ts

Anonymkode: ea646...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...