Gå til innhold

Fet tenåring - foreldrenes feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenta er 16 år. Og ble ikke 100 kilo over natten.  Klart foreldrene må ta skylden for et elendig kosthold   

Anonymkode: fbf27...7b2

Som flere peker på her; kanskje hun har en spiseforstyrrelse? Man klarer fint å bli sterkt overvektig uten å ha et elendig kosthold. 

Må foreldre ta skylden for at en ungdom spiser for lite også?

Anonymkode: 4d5c5...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har barn på 15 og 17, en som går i 10klasse og en i 2 på VGS, de har ikke vært hos helse søster for annet enn vaksiner. Det har ikke vært hverken måling eller veiing om de ikke ha rønsket dette selv, gjelder her vi bor nå, og det stedet hvor vi bodde tidligere , så 2 barneskoler, 2 ungdomsskoler og en VGS, ingen steder . Så tror ikke dette er så vanlig. Skjønner jo at hun ikke har est ut over natta . Men foreldrene og jenta selv ser jo at dette er et problem. Ungdo,m i den alderen får en ikke kontrollert hva spiser uansett. Så vanskelig

Anonymkode: 63ae5...6e4

Har googlet litt nå, og det ser ut til at systematisk måling og veiing av barn gjøres i 3. og 8. klasse. Dette ble gjeninnført i 2010, etter opphold fra 1997. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe den beste behandlingsmetoden i alle problemer, men i bunn og grunn handler jo alt mentalt om å bite samen tenna og ta seg sammen. Eneste måten å bli bedre på.

Anonymkode: 3d366...191

Det ligger mye mer bak en spiseforstyrrelse ( og andre psykiske lidelser) enn å bare kunne ta seg sammen. Overvektige burde få samme mulighet til psykolog og behandling som de med anorexia. Dessverre så får de ikke det, for mange har den tanken som du har. 

Anonymkode: 3695d...ee1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jentas overvekt er ikke din sak. Punktum.

Om hun hadde blitt utsatt for omsorgssvikt så hadde det vært noe å varsle barnevernet for. At hun er overvektig er heldigvis neppe en barnevernsak.

Jeg vil si at å la barnet ditt bli sykelig overvektig er omsorgsvikt! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Jeg vil si at å la barnet ditt bli sykelig overvektig er omsorgsvikt! 

Men det er det jo ikke... Akkurat som undervektighet heller ikke er omsorgssvikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er neppe den beste behandlingsmetoden i alle problemer, men i bunn og grunn handler jo alt mentalt om å bite samen tenna og ta seg sammen. Eneste måten å bli bedre på.

Anonymkode: 3d366...191

Kynisk sett gjelder det samme for anoreksi, uten at jeg tror anorektikere blir bedre av å si dét!

Anonymkode: 4d5c5...be6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Husholdning1 skrev:

Men det er det jo ikke... Akkurat som undervektighet heller ikke er omsorgssvikt.

Undervektighet kan jo i aller høyeste grad være omsorgsvikt. Var et barn i Oslo som døde for ikke så lenge siden pga. sult!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Undervektighet kan jo i aller høyeste grad være omsorgsvikt. Var et barn i Oslo som døde for ikke så lenge siden pga. sult!

Undervekt kan være en konsekvens av omsorgssvikt. Det betyr ikke at undervekt er omsorgssvikt. Et barn som dør av sult, fordi foreldrene ikke mater det er utsatt for omsorgssvikt. Et barn med spiseforstyrrelser trenger derimot ikke være utsatt for omsorgssvikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Husholdning1 skrev:

Undervekt kan være en konsekvens av omsorgssvikt. Det betyr ikke at undervekt er omsorgssvikt. Et barn som dør av sult, fordi foreldrene ikke mater det er utsatt for omsorgssvikt. Et barn med spiseforstyrrelser trenger derimot ikke være utsatt for omsorgssvikt.

Enig i det.  Men hvis foreldre konsekvent handler inn fet og usunn mat, aldri har grønnsaker, aldri lager ting fra bunnen av osv og ser på at en unge legger på seg 50 kg på få år vil jeg kalle det en form for omsorgsvikt. De burde ha grepet inn  når ungen var 10-15 kg overvektig og lagt om kost og livstil.  Ungen spiser det som finnes i huset, og det er sjelden en unge på 10-12 år har råd til å kjøpe seg godis og snacks hele tiden. 

Endret av SupaWoman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, SupaWoman skrev:

Enig i det.  Men hvis foreldre konsekvent handler inn fet og usunn mat, aldri har grønnsaker, aldri lager ting fra bunnene av osv og ser på at en unge legger på seg 50 kg på få år vil jeg kalle det en form for omsorgsvikt. De burde ha grepet inn  når ungen var 10-15 kg overvektig og lagt om kost og livstil.  Ungen spiser det som finnes i huset, og det er sjelden en unge på 10-12 år har råd til å kjøper seg godis og snacks hele tiden. 

Selv om foreldrene kjøper inn grønnsaker så er det jo ikke slik at barna nødvendigvis spiser det. Alternativet ville være å tvangsfôre barna med grønnsaker, noe som er langt nærmere å være omsorgssvikt. Kanskje hun bare spiser grønnsaker, men mer enn hun forbrenner? Alt blir bare spekulasjoner, akkurat som det å si det er omsorgssvikt blir spekulasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SupaWoman skrev:

Enig i det.  Men hvis foreldre konsekvent handler inn fet og usunn mat, aldri har grønnsaker, aldri lager ting fra bunnene av osv og ser på at en unge legger på seg 50 kg på få år vil jeg kalle det en form for omsorgsvikt. De burde ha grepet inn  når ungen var 10-15 kg overvektig og lagt om kost og livstil.  Ungen spiser det som finnes i huset, og det er sjelden en unge på 10-12 år har råd til å kjøper seg godis og snacks hele tiden. 

Hvordan vet du at foreldrene til denne jenten har masse fet og usunn mat?

Det er faktisk overraskende enkelt å bli sterkt overvektig ved å spise helt normal mat laget fra bunnen av, dersom man stadig øker porsjonene (og utvider magesekken) og beveger seg lite.

Anonymkode: 4d5c5...be6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Selv om foreldrene kjøper inn grønnsaker så er det jo ikke slik at barna nødvendigvis spiser det. Alternativet ville være å tvangsfôre barna med grønnsaker, noe som er langt nærmere å være omsorgssvikt. Kanskje hun bare spiser grønnsaker, men mer enn hun forbrenner? Alt blir bare spekulasjoner, akkurat som det å si det er omsorgssvikt blir spekulasjoner.

Du skal være god om du klarer å bli 40-50 kg overvektig BARE på grønnsaker!  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at foreldrene til denne jenten har masse fet og usunn mat?

Det er faktisk overraskende enkelt å bli sterkt overvektig ved å spise helt normal mat laget fra bunnen av, dersom man stadig øker porsjonene (og utvider magesekken) og beveger seg lite.

Anonymkode: 4d5c5...be6

Jeg skrev MEN HVIS.  Jeg vet ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, SupaWoman skrev:

Du skal være god om du klarer å bli 40-50 kg overvektig BARE på grønnsaker!  

Vi vet jo ikke noe om hvor overvektig hun er. Og nei, ikke hvis du synes grønnsaker er kjempegodt og spiser deg mett på det fem ganger i døhnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, TS; Hva mener du at BV har for slags trylleformel som de kan bruke så jenta blir slank og fit?

Anonymkode: 3421c...3f3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Vi vet jo ikke noe om hvor overvektig hun er. Og nei, ikke hvis du synes grønnsaker er kjempegodt og spiser deg mett på det fem ganger i døhnet.

Nei. Med mindre hun bare spiser avokado.  Tror ikke du er klar over hvor lite kalorier det er i grønnsaker.

http://www.matvaretabellen.no/groennsaker-g6.2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Om inntaket er høyere enn forbruket spiller det liten rolle hva det kommer fra.

1 kg brokkoli inneholder 300 kalorier.   Bare for ta en vanlig grønnsak. For å spise seg overvektig må man ha et kalorioverskudd ift aktivitet.  For å legge på seg ift til hva hun forbrenner ved lite til normal aktivitet hadde hun trengt å spise så mye som  8-9 kg brokkoli pr dag.  Er det realistisk synes du?    Ser du for  deg at en tenåring spiser 9 kg grønnsaker på en dag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg blir litt oppgitt av en del av responsen. Nei, jeg er ikke en sutrete kjerring, jeg er faktisk bekymret når jeg ser utviklingen til denne jenta. Vekten har virkelig skutt i været de siste to årene. Jeg er samboer med et familiemedlem, og vet også at hun per definisjon er frisk. Jeg tror ikke å rapportere dette noe sted vil føre til noe mirakel, men jeg er bekymret for en trivelig ung jentes fremtid. Hun har alle muligheter for en god fremtid, men jeg er redd for tiden hennes fremover.

Jeg regner med hovedgrunnen til at jeg får en del "sure" tilbakemeldinger er fordi jeg påpeker fedme. Hadde hun vært alvorlig undervektig hadde jeg vel blitt bedt om å varsle BV og helsevesen med en gang.

Som sagt: jeg er bekymret. Det ser ikke til at andre rundt henne reagerer.

Anonymkode: 1b8ea...808

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...