Gå til innhold

Gratis dekkbalansering via NAF


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er NAF-medlem, og fikk mail om et gratis tilbud om å få dekkene balansert, sjekket for lufttrykk etc. Dette er jo et kjempebra tilbud, men så begynte jeg å tenke på at mine vinterdekk er tre-fire år gamle og så vidt har nok mønsterdybde (tror jeg).

Om jeg benytter meg av dette tilbudet, kan jeg risikere at de måler dekkene og synes at de ikke har nok mønsterdybde, og tvinger meg til å kjøpe nye dekk (som jeg ikke har råd til nå for tiden), eller at de i verste fall melder meg til politiet?

Altså, dekkene fungerer greit de, men dette er siste vinteren jeg bruker dem. Har ikke sklidd uvanlig mye eller hatt noen ulykker.

Anonymkode: 3ef46...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rister bilen? Dekk trenger som regel avbalanseres når de monteres på felgen, og så er det greit til man bytter gummien igjen. Luften sjekker du selv. Mønsterdybden kan du også måle selv. 

Ja, de kan gi deg kjøreforbud om dekkene er ulovlige pga for lite mønsterdybde. Avkortning på forsikring dersom det skjer noe og dekkene dine er for dårlig. Gebyr for hvert dekk som ikke er godt nok om du blir stoppet. 

Dekk er viktig!! Det er dem som holder deg på veien, og stopper bilen når du bremser. 

Anonymkode: a8026...655

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rister bilen? Dekk trenger som regel avbalanseres når de monteres på felgen, og så er det greit til man bytter gummien igjen. Luften sjekker du selv. Mønsterdybden kan du også måle selv. 

Ja, de kan gi deg kjøreforbud om dekkene er ulovlige pga for lite mønsterdybde. Avkortning på forsikring dersom det skjer noe og dekkene dine er for dårlig. Gebyr for hvert dekk som ikke er godt nok om du blir stoppet. 

Dekk er viktig!! Det er dem som holder deg på veien, og stopper bilen når du bremser. 

Anonymkode: a8026...655

Du mener at dekkmann, som er verkstedet som gjør denne gratis dekkbalanseringen, kan gi meg kjøreforbud om et eller flere av dekkene ikke har dyp nok mønsterdybde?

Anonymkode: 3ef46...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mener at dekkmann, som er verkstedet som gjør denne gratis dekkbalanseringen, kan gi meg kjøreforbud om et eller flere av dekkene ikke har dyp nok mønsterdybde?

Anonymkode: 3ef46...f50

Ja, hvis de er glad i autorisasjonen sin må de nok gjøre det. Eller de kan somle fælt mens de balanserer dekkene dine, til politi eller Vegvesen kommer. Er det bart og tørt ute kan det hende du bare får en streng formaningstale. 

 

Anonymkode: a8026...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører ikke med en bil du VET har for dårlige dekk. Tenk om du dreper noen!

Anonymkode: 6e7fd...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Risikere" å bli tatt? Du risikerer å drepe deg selv og andre. Ved nærmere ettertanke er det kanskje verdt det å bruk 4-6000kr på et nytt sett med dekk. :)

Anonymkode: 46df1...cf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

På 11.2.2019 den 9.30, AnonymBruker skrev:

Om jeg benytter meg av dette tilbudet, kan jeg risikere at de måler dekkene og synes at de ikke har nok mønsterdybde, og tvinger meg til å kjøpe nye dekk (som jeg ikke har råd til nå for tiden), eller at de i verste fall melder meg til politiet?

Anonymkode: 3ef46...f50

Nei. Dekkmann er ikke påbudt å hverken tvinge deg til noe eller melde deg til politiet.. 

Om du har nok mønsterdybde vet vel du allerede? Dette skal du sjekke FØR du kjører! Du skal passe på at bilen er både i forskriftsmessig OG i forsvarlig stand! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2019 den 14.52, AnonymBruker skrev:

Du mener at dekkmann, som er verkstedet som gjør denne gratis dekkbalanseringen, kan gi meg kjøreforbud om et eller flere av dekkene ikke har dyp nok mønsterdybde?

Anonymkode: 3ef46...f50

Jeg kjørte innom dekkmann fordi jeg følte noe var galt med dekkene på bilen jeg lånte når jeg var 18 år. De sa til meg at det er alvorlig slitasje på 2 av dekkene og ved is og slaps vil de ikke kunne holde stand, skulle jeg forulykke da, ville jeg få alvorlige problemer pga de slitte dekkene og mitt ansvar som sjåfør. Det nådde inn til meg og jeg kjøpte de to biligste, men likevel gode de hadde og kjørte fint på vestlandsk is den vinteren. De kan kanskje ikke nekte deg å kjøre videre, men de kan minne deg på konsekvensen av å ikke ha utstyret i orden

Anonymkode: 6078f...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...