AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #1 Skrevet 10. februar 2019 Eksen og jeg delte familieboligen i fem år, for at barna skulle få bo hjemme, og slippe å forholde seg til to hjem. Så kom vi dit hvor denne ordningen hadde utspilt sin rolle, og eksen kjøpte meg ut. Siden barna skulle slippe å flytte frem og tilbake, kjøpte jeg en leilighet et stykke unna og innstilte meg på å være besøksforeldrer. Eksen fikk ny kjæreste ganske raskt. De har flyttet sammen, samtidig som de bor hver sitt sted. Kjæresten har to barn 50% og en som studerer og bor hos mor og far mer etter innfallsmetoden. Eksen min har barn på heltid, med mindre de skal til meg (noe de har vært ganske negative til). Måten dette er blitt løst på, er at kjæresten til eksen flytter inn til dem i barnefrie uker, og eksen lar barna på 15 og 18 være alene med katter og hund når kjæresten må være hjemme med barna sine. Nå har jeg fått nok. Det er uansvarlig og ugreit. Mine barn har en forelder som gjerne vil være med dem, faktisk mer enn alt annet. Det er snakk om noen få år før de er voksne og ute av redet. Jeg har nå krevd at 15-åringen er hos meg når eksen er hos kjæresten. 18-åringen kan jeg ikke bestemme over, men ungdommen har en plass her og er alltid velkommen. Nå har vi altså kommet forbi stadiet der hensynet til at barna skal slippe å ha to hjem, og skal få bo der de alltid har bodd er viktig. 15-åringen skal være hos meg neste uke. Litt småsur, men det går bra nå. Jeg er vrang og vanskelig - eksen mener barna har vært ivaretatt hele tiden, og at de kan bestemme hvor de skal bo etter fylte 12. Vel, de kan ikke velge å bo et sted der forelderen ikke er, mener jeg. Hvem kan jeg ta kontakt med for å få alt av regler på det rene? Kan jeg ringe barnevernet uten å sende dem etter eksen? Anonymkode: 27126...a48
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #2 Skrevet 10. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Eksen og jeg delte familieboligen i fem år, for at barna skulle få bo hjemme, og slippe å forholde seg til to hjem. Så kom vi dit hvor denne ordningen hadde utspilt sin rolle, og eksen kjøpte meg ut. Siden barna skulle slippe å flytte frem og tilbake, kjøpte jeg en leilighet et stykke unna og innstilte meg på å være besøksforeldrer. Eksen fikk ny kjæreste ganske raskt. De har flyttet sammen, samtidig som de bor hver sitt sted. Kjæresten har to barn 50% og en som studerer og bor hos mor og far mer etter innfallsmetoden. Eksen min har barn på heltid, med mindre de skal til meg (noe de har vært ganske negative til). Måten dette er blitt løst på, er at kjæresten til eksen flytter inn til dem i barnefrie uker, og eksen lar barna på 15 og 18 være alene med katter og hund når kjæresten må være hjemme med barna sine. Nå har jeg fått nok. Det er uansvarlig og ugreit. Mine barn har en forelder som gjerne vil være med dem, faktisk mer enn alt annet. Det er snakk om noen få år før de er voksne og ute av redet. Jeg har nå krevd at 15-åringen er hos meg når eksen er hos kjæresten. 18-åringen kan jeg ikke bestemme over, men ungdommen har en plass her og er alltid velkommen. Nå har vi altså kommet forbi stadiet der hensynet til at barna skal slippe å ha to hjem, og skal få bo der de alltid har bodd er viktig. 15-åringen skal være hos meg neste uke. Litt småsur, men det går bra nå. Jeg er vrang og vanskelig - eksen mener barna har vært ivaretatt hele tiden, og at de kan bestemme hvor de skal bo etter fylte 12. Vel, de kan ikke velge å bo et sted der forelderen ikke er, mener jeg. Hvem kan jeg ta kontakt med for å få alt av regler på det rene? Kan jeg ringe barnevernet uten å sende dem etter eksen? Anonymkode: 27126...a48 Barnevernet er ikke noen store skumle ulver i fåreklær, det er denne type saker de er til, i tillegg til de mer alvorlige sakene. Barnevernet skal verne om barnet. Anonymkode: bae2c...5b8
eller Skrevet 10. februar 2019 #3 Skrevet 10. februar 2019 Du synes ikke at det er en ikke-sak der jeg tar helt av i harme mot eksen?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #4 Skrevet 10. februar 2019 Moren høres ut som en egoistiske kjerring som tenker med musen sin. Stakkars ungene. Anonymkode: 53046...caa
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #5 Skrevet 10. februar 2019 1 minutt siden, eller said: Du synes ikke at det er en ikke-sak der jeg tar helt av i harme mot eksen? oops. Anonymkode: 53046...caa
eller Skrevet 10. februar 2019 #6 Skrevet 10. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: oops. Anonymkode: 53046...caa Neida. Det går bra.
Rotemor Skrevet 10. februar 2019 #7 Skrevet 10. februar 2019 Barnevernet har ingenting med dette å gjøre. Familievernskontoret kan hjelpe. «Lover og regler» er ikke det viktigste. Enighet og samarbeid er viktigere. Femtenåringen har egne rettigheter som skal ivaretaes. Hun eller han bestemmer langt på vei selv hvor hun/han skal bo 4
eller Skrevet 10. februar 2019 #8 Skrevet 10. februar 2019 Akkurat nå, Rotemor skrev: Barnevernet har ingenting med dette å gjøre. Familievernskontoret kan hjelpe. «Lover og regler» er ikke det viktigste. Enighet og samarbeid er viktigere. Femtenåringen har egne rettigheter som skal ivaretaes. Hun eller han bestemmer langt på vei selv hvor hun/han skal bo Ja, klart det. Kan hun eller han velge å bo med en forelder som store deler av tiden sover et annet sted?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #9 Skrevet 10. februar 2019 Usikker på om jeg skjønte problemet? Om eksen din lar barna på 15 og 18 være alene med katter i en hel uke når den nye kjæresten hans har sine unger skjønner jeg at det ikke er greit men det bør løses internt og ikke med barnevernet i mine øyne. Om eksen din lar barna på 15 og 18 være alene hjemme noen timer om dagen eller kvelden eller ei natt i uka fordi han er på besøk hos kjæresten er helt innafor for meg. Det er ganske voksne barn! Anonymkode: f3e60...b99 2
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #10 Skrevet 10. februar 2019 Barna er dessverre litt mer sårbare når det er moren som har valgt å gi opp omsorgen dessverre. Uansett synes jeg eksen din er en drittkjerring som setter eksen sin foran et trygg og stabil hjem til ungene. Anonymkode: 53046...caa
eller Skrevet 10. februar 2019 #11 Skrevet 10. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Usikker på om jeg skjønte problemet? Om eksen din lar barna på 15 og 18 være alene med katter i en hel uke når den nye kjæresten hans har sine unger skjønner jeg at det ikke er greit men det bør løses internt og ikke med barnevernet i mine øyne. Om eksen din lar barna på 15 og 18 være alene hjemme noen timer om dagen eller kvelden eller ei natt i uka fordi han er på besøk hos kjæresten er helt innafor for meg. Det er ganske voksne barn! Anonymkode: f3e60...b99 Det var ikke meningen å pusse barnevernet på ham, men jeg lurer på om de kan være greie å spørre til råds.
eller Skrevet 10. februar 2019 #12 Skrevet 10. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barna er dessverre litt mer sårbare når det er moren som har valgt å gi opp omsorgen dessverre. Uansett synes jeg eksen din er en drittkjerring som setter eksen sin foran et trygg og stabil hjem til ungene. Anonymkode: 53046...caa Jeg har ikke valgt å gi opp omsorgen. Jeg valgte at barna skulle slippe å ha delt hjem, etter å ha testet ut den ordningen selv over fem år. Barna er her nå. De ligger i hver sin ende av hjørnesofaen, henholdsvis orienterer seg på mobilen og leser en bok, samtidig som de følger med på en serie på tv. Men det var altså faren som hadde råd til å overta barnas barndomshjem. 2
Rotemor Skrevet 10. februar 2019 #13 Skrevet 10. februar 2019 31 minutter siden, eller skrev: Ja, klart det. Kan hun eller han velge å bo med en forelder som store deler av tiden sover et annet sted? Det er ikke direkte ulovlig akkurat...
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #14 Skrevet 10. februar 2019 Når barna er så store som de er- så har de faktisk veldig mye bestemmelsesrett ( selv om myndighetsalderen er 18), så ville eller forsøkt med en prat med barna, fortell de at i stedet for å være alene hos far, kan de bo hos deg. Men skaper det store problemer for barna at far er borte i perioder - må du selvsagt ta sterkere grep. Anonymkode: 34cce...652
eller Skrevet 10. februar 2019 #15 Skrevet 10. februar 2019 Jeg tenker at det er helt uaktuelt at far opptrer som enkemann, bortsett fra når det kommer til økonomisk stønad. Det blir dyrere enn han hadde tenkt, at barna er så mye hos ham. Ja, for en Grandiosa på tilbud på Obs! sørger han for å ha i frysen når han ikke kommer hjem. Men å sende dem til meg for å spise middag, det har han ikke gjort.
eller Skrevet 10. februar 2019 #16 Skrevet 10. februar 2019 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når barna er så store som de er- så har de faktisk veldig mye bestemmelsesrett ( selv om myndighetsalderen er 18), så ville eller forsøkt med en prat med barna, fortell de at i stedet for å være alene hos far, kan de bo hos deg. Men skaper det store problemer for barna at far er borte i perioder - må du selvsagt ta sterkere grep. Anonymkode: 34cce...652 Hva vil egentlig problemer for barna si? At skolearbeidet ikke blir fulgt opp? Det innser de om flere år. At ikke innsøkningen til vgs har blitt gjort når det gjenstår 18 dager? Det er ikke noe problem, det er jo faktisk 18 dager igjen. Ensidig kosthold? Nei, det er ikke et problem for en ungdom som helst spiser loff og pannekaker at han får loff og pannekaker. Kan det være at et problem for barna ikke viser seg før det har gått en del tid? Er det barna som skal definere om det er et problem eller ikke?
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #17 Skrevet 10. februar 2019 En moden 15 åring greier seg vel alene? Jeg begynte på VGS - og flyttet ut da jeg var i den alderen.. Anonymkode: 52142...22e 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 10. februar 2019 #18 Skrevet 10. februar 2019 Barna bestemmer ikke selv hvor de vil bo før de er 18. De har medbestemmelsesrett fra de er 12. Tror ikke dette er en barnevernssak, men ville absolutt kontaktet familievernkontoret for å bli enige om en løsning. Det er ikke greit at en 15-åring er så mye alene i hverdagen. Ikke fordi han/hun ikke klarer å være alene, men ungdommen trenger fortsatt mor/far i hverdagen. De må jo føle at mor/far (fikk ikke helt med meg hvem av foreldrene TS er) har gitt dem opp og prioriterer kjæresten foran dem...
eller Skrevet 10. februar 2019 #19 Skrevet 10. februar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: En moden 15 åring greier seg vel alene? Jeg begynte på VGS - og flyttet ut da jeg var i den alderen.. Anonymkode: 52142...22e Hvorfor skal femtenåringen være alene når hen kan være hos forelderen som hen ikke bor hos? Hvorfor skal hen klare seg alene når det ikke er nødvendig? Og moden eller ikke har vi vel ikke sagt noe om, hva nå enn det ligger i det.
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #20 Skrevet 10. februar 2019 Hvorfor mener dere det er viktigere at barna har et hjem, enn å se begge foreldrene like mye? Det skjønner jeg ikke. Hvor lenge er de hjemme alene når far er borte er vesentlig. Hvem du skal ta det opp med? Eksen din så klart! Anonymkode: 64cf0...ae3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå