Gå til innhold

Nybegynner innen trening, hjelp..


Bollemy

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 21 år gammel, er 163 cm høy og 109 kg.....

Jeg vil gjerne få bort disse kiloene, jeg kan derimot INGENTING om kosthold, trening og innen helse generelt. Startet med å kutte ut sukker og brus, startet med dette for 1,5 uke siden. Tok meg litt brus og sjokolade igår f.eks men ingenting i forhold til mine gamle vaner. Det jeg lurer på er hvor mye kcal i uken jeg burde forholde meg til. Skal prøve å begynne med hjemmetrening i ca 30-40 min 2-3 ganger i uka. 

Hvor mange kilo kan jeg å gå ned til mai? Skal i et bryllup i midten av mai og vil gjerne se fin ut der. 
Hvor mange kcal i uka burde jeg spise?
Nå som jeg skal begynne med trening (Skal prøve å øke intensitet og antall økter i uka etterhvert) burde jeg begynne med protein? Spiser litt protein, spiser bla kylling og fisk en gang i uka, spiser også litt egg, men ikke mye..

Kan hende dette er veldig dumme spørsmål men kan virkelig ingenting, og har lyst til å lære! På forhånd tusen takk for tips og hjelpen deres!

Endret av Bollemy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Teller du kalorier, eller har du tenkt å gjøre det? Hvor/hvordan? De fleste online kostholdsregisteringstjenester gir deg et røft anslag på antall kalorier du bør ta inn, basert på størrelsen din, du kan bruke det, eller er du i tvil om anbefalingen er bra? Den forrige tråden din ble stengt, men husker du hva folk anbefalte deg der? 

Du kan regne med å gå ned inntil 1% av vekten din per uke, hvis du gjør alt riktig hele tiden, dvs har et godt kalorimål, registerer alt du tar inn av kalorier, og holder deg til målet hver dag, eller i gjennomsnitt hver uke. 

Protein, som i tilskudd? Jeg ville ikke begynt der, det over ser ikke så omfattende ut, men det er tilstrekkelig utfordring, det kan jeg love deg. 

Anonymkode: e3b2b...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare vil kvitte seg med noen kilo, er det helt unødvendig å stresse så mye, lage et svært opplegg osv.

Det er veldig enkelt. (Dog ikke alltid så enkelt å gjennomføre det.) :

1. Spis sunnere mat (mindre fett, sukker osv.), og kutt ut/ned på snacks.

2. Spis mindre porsjoner.

Det er alt.

Anonymkode: 611e1...b9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

2000 kcal om dagen burde være første mål. 

Kosthold er kilo, trening er gram, men bare det å gå en times tur om dagen(om du klarer en mil) så vil det brenne bort ca. 600kcal per dag med din vekt. (Du regner ca. 100 kcal per km på 100 kg i vekt).

Få oversikt over kostholdet og lær deg å telle kalorier.

Det står på pakkene hvor mange kalorier det er per 100 gram vare. Ta hele varen og del på antall stykker i en pakke for å få kalorier per ting om det ikke allerede står på pakken. 

Men det er enkelt å Google om du er usikker. Hvor mange kalorier i.....

Så om du spiser 2000 kcal og trener bort 500 kcal så har du bare fått i deg 1500 kcal.

Tenk sunne alternativer som Fiberrike knekkebrød, skinke, kylling, salat, frukt, søtpotet, brun ris, nøtter, skyr, olje etc.

La middagen bestå av litt av alt, men en grei huskeregel er 200 gram med protein, en knyttneve med karbohydrat(potet, ris etc) og fråts i salat.

Dessert. Yoplait vaniljeyoghurt med ananasbiter og kanel.

Raskt mellommåltid: smoothie. Finnes en haug med rimelige frysevarianter som du bare kjører i blenderen.

Endret av BearMama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er typen som liker å måle og veie og ha kontroll på tall, kan det være greit å telle kalorier. Gjør det til en vane å sjekke hvor mye energi maten inneholder pr. 100 gram, så er det fort gjort å sammenligne varer på butikken. Hvis du er av den litt mer nevrotiske typen kan det være lurt å ikke telle kalorier, men heller mengder. Altså at du i stedet for å finregne på hvor mange kalorier det er i middagen, så bare spis litt mindre.

Spis litt mindre, beveg deg litt mer og få nok søvn. Stress kan være en alvorlig brems for vektnedgang.

Hvis det er stress å spise mindre, kan det være lurt å helle fokusere på hva du kan spise mer av. Mer magert kjøtt, mer frukt og grønt, mer protein (egg, kjøtt, fisk, magre meieriprodukter). For mange funker det godt å fokusere på å kutte ned på karbohydrater (poteter, ris, pasta, brød, smågodt).

Periodisk faste funker knall for veldig mange. Prøv deg frem med f.eks 16:8 eller 5:2-typen. Intensiv trening (intervaller og/eller styrke) kan ha stor effekt. Da trener man ikke for å forbrenne kalorier men for å bevare/bygge litt muskelmasse og bidrar til å "plassere" energien man inntar i musklene i stedet for i fettcellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler lifesumappen, og å veie maten. 

Anonymkode: 904a7...fe0

Du er nødt til å veie maten om du bruker Lifesum ja, hvis ikke er det helt bortkastet.

Søker du feks på 1 stk banan så vil du finne registreringer mellom 79kcal og 166kcal - hele 86 kalorier i differanse. 

I tillegg er det slik at hvem som helst kan legge inn matvarer i Lifesum så man bør også dobbeltsjekke. Funnet masse feil i Lifesum. 

Anonymkode: 2c5db...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut søtsaker som brus, sjokolade etc.  Du vil få søt-hunger de første dagene men etter hvert forsvinner det og søtsaker frister mindre og mindre. Sett deretter opp en kost plan der du har kontroll på kaloriene.  

Trening er viktig også men start moderat og la kroppen venne seg til trening. Få noen til å hjelp deg med å sette opp en treningsplan.

Det viktigste er å la deg selv bruke tid på dette, sjokkslanking er som regel ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelt; 

 

1) Finn ut hvor mye du forbrenner på en dag ca (gjerne ved hjelp av pulsklokke - det er så nøyaktig du kan få det).

2) Spis ca 500 kalorier i underskudd. 

 

= du går ned i et sunt og godt tempo 

Anonymkode: 2c5db...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er enkelt; 

 

1) Finn ut hvor mye du forbrenner på en dag ca (gjerne ved hjelp av pulsklokke - det er så nøyaktig du kan få det).

2) Spis ca 500 kalorier i underskudd. 

 

= du går ned i et sunt og godt tempo 

Anonymkode: 2c5db...080

Pulsklokker er langt ifra nøyaktige. Den beste måten er å begynne et sted, og justere ved å veie seg regelmessig og se om man går opp/ned - justere deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Purt Gull skrev:

Pulsklokker er langt ifra nøyaktige. Den beste måten er å begynne et sted, og justere ved å veie seg regelmessig og se om man går opp/ned - justere deretter.

Det er nettopp derfor jeg skriver; «så nøyaktig du kan få det». Men enig med deg, men synes man bør gjøre begge deler kombinert. 

Anonymkode: 2c5db...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 30 kilo på ett år etter jeg hadde født. Var normalvektig til lubben hele livet, men ble direkte tjukk etter graviditeten. Hadde null peiling på kosthold og trening. Men begynte å lese meg opp.

De to første månedene jeg slanket meg telte jeg kaloriene i absolutt alt jeg spiste. Fikk mange aha-øyeblikk og ganske god oversikt. Etter dette trengte jeg ikke telle kalorier, men kunne ta det meste på øyemål. Regn ut din bmr, det er hvor mange kalorier du trenger for å holde stabil vekt, og så legger du deg på 500-1000 kalorier mindre om dagen. Bruk denne kalkulatoren: https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

Det er sikkert tungt å trene når du er så tung som du er nå. Men du kan begynne med å gå raske turer, dette hjelper godt det også. Så kan du begynne med litt mer intensiv trening når du har mistet litt vekt. 

Les om kosthold. Lær hva som er sunt og bra for kroppen. Men ikke bli helt nazi og aldri unn deg selv noe usunt. Da sprekker man mye lettere. Men ikke spis godteri, kaker eller junk på daglig basis. Og når du først skal spise noe sånt, så hold deg til begrensede mengder. Ikke drikk kaloriene dine! Drikk mye vann. Spis mye proteiner (de metter godt) og grønnsaker.

Jeg var selv 82 kilo på 162 cm. Jeg hadde aldri trent eller klart å gå ned i vekt før. Men jeg ble en skikkelig treningsfreak og ble super fornøyd med kroppen min. Ikke minst er trening moro nå! Har mye mer energi osv.

Masse lykke til! Det er virkelig verdt det. 

Anonymkode: 9e746...2b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips som ingen har nevnt, er å spise etter klokka. Om du spiser til faste tidspunkt hver dag, gjerne hver 4.time, vil du ikke bli "ihjelsulten" og hive innpå raske kcal. Og ikke gå i butikken når du er sulten. Mye rart som havner i tralla da.

Anonymkode: 51a1e...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SIden du ikke har noe peiling på kosthold og helse vil jeg sterkt råde deg til å bestille time hos ernæringsfysiolog. Kjøp deg også bøker om ernæring og sysiologi (lærebøker fra sykepleierstudien f.eks) Så du kan lese deg opp på basic fysiologi

Kosthold er 90%, trening er 10% det er VIKTIG å spise riktig, og bra og da vil kiloene gå bort. Ikke forvent å rase ned i vekt, men bruke ca 2 år på å komme ned på sunn vekt på en ordentlig og trygg måte. Du må endre LIVSSTIL for å gå ned i vekt og holde deg der, ikke gjør jo-jo slanking eller dietter

Anonymkode: c5d44...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SIden du ikke har noe peiling på kosthold og helse vil jeg sterkt råde deg til å bestille time hos ernæringsfysiolog. Kjøp deg også bøker om ernæring og sysiologi (lærebøker fra sykepleierstudien f.eks) Så du kan lese deg opp på basic fysiologi

Kosthold er 90%, trening er 10% det er VIKTIG å spise riktig, og bra og da vil kiloene gå bort. Ikke forvent å rase ned i vekt, men bruke ca 2 år på å komme ned på sunn vekt på en ordentlig og trygg måte. Du må endre LIVSSTIL for å gå ned i vekt og holde deg der, ikke gjør jo-jo slanking eller dietter

Anonymkode: c5d44...a2e

Å betale KAN være motivasjon for noen (for surt å ikke "få noe igjen" for pengene), men alle vet hva som er et balansert kosthold, og at det er kalorier som styrer vekta. Det er derimot ikke alle som GIDDER å lage/spise balanserte måltider eller la være å spise for mye, og det kan man heller ikke betale seg ut av. 

Anonymkode: e3b2b...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...