AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #21 Skrevet 9. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, men det er riktig. Men hvis huseier ikke tar tak burde noen andre sikre og ilegge de en saftig bot. Før noe skjer Anonymkode: 72324...8c3 Så du mener at politiet og brannvesenet skal raide rundt i alle Oslos gater på jakt etter tak med rasfare? Skal de la vær å hekte tyver eller rykke ut til branner da? Eller hvordan tenkte du at det skulle organiseres så det ikke går ut over de jobbene de skal gjøre? Anonymkode: 2adc3...227
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #22 Skrevet 9. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du mener at politiet og brannvesenet skal raide rundt i alle Oslos gater på jakt etter tak med rasfare? Skal de la vær å hekte tyver eller rykke ut til branner da? Eller hvordan tenkte du at det skulle organiseres så det ikke går ut over de jobbene de skal gjøre? Anonymkode: 2adc3...227 Ikke meg du spurte, men andre enn politi/brannvesen hadde nok med glede tatt på seg oppdragene Anonymkode: c8142...28b 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #23 Skrevet 9. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at politiet og brannvesenet skal raide rundt i alle Oslos gater på jakt etter tak med rasfare? Skal de la vær å hekte tyver eller rykke ut til branner da? Eller hvordan tenkte du at det skulle organiseres så det ikke går ut over de jobbene de skal gjøre? Anonymkode: 2adc3...227 Jobbene til politi og brannvesenet er jo å få folket til å føle seg trygge.... Anonymkode: 72324...8c3
applestories Skrevet 9. februar 2019 #24 Skrevet 9. februar 2019 Jeg bor langt fra Oslo, men har vært obs på istappene som har vokst seg til opp mot en meter i det siste. Da går jeg langt fra husveggen, men kan ikke gå helt ut på europaveien heller, så det blir en mellomting. Jeg tenker på Robin fra Oslo som fikk is i hodet for noen år siden når det er slikt vær, og tenker mest på at det er mitt ansvar å være forsiktig. Det er eiers ansvar å fjerne istapper og sande når det er glatt, men det er jo jeg som kan havne i koma eller det som verre er. 1
Gjest theTitanic Skrevet 9. februar 2019 #25 Skrevet 9. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men burde det ikke brannvesenet sikre alle bygninger før slikt som dette skjer? Anonymkode: 72324...8c3 Det er mye snø og mange tak. Brannvesenet rår selvsagt ikke med alle bygninger i Oslo. Men ser seg for i disse takrastider, ikke leter etter noen å skylde på tilfelle du får is i hodet.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #26 Skrevet 9. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mann fikk isklump i hodet i Oslo. Brannvesenet oppfordrer alle til å være forsiktig. Kjenner jeg blir litt provosert av dette utsagnet. Bor selv i Oslo, hvor det er mye is som står i fare for å falle ned. Isen faller som regel rett ned, og der er fortauet. Og ingen går og ser opp på taket hele tiden. Eller ikke mulighet å gå i midten da det som oftes er vei der.. Hva mener de med at vi skal være forsiktig? Gå med hjelm, eller holde oss inne eller unngå steder med rasfare? Anonymkode: 72324...8c3 Går du i byen klarer du vel å gå litt utpå fortauet fremfor å måtte gå akkurat der isen eventuelt faller? Er selv Oslo-jente og har alltid vært obs i.f.t. dette. Du trenger selvsagt ikke hjelm, men hvis du synes det er så himla vanskelig å ta forholdsregler kan du jo vurdere hjelmbruk 24/7. Ulykker kan selvsagt skje, men man kan gjerne prøve å unngå det ved å være bittelitt observant selv også 😉 Anonymkode: ae140...a2a
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #27 Skrevet 9. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meg du spurte, men andre enn politi/brannvesen hadde nok med glede tatt på seg oppdragene Anonymkode: c8142...28b Hadde ikke det vært en smart ide for bygningseiere å engasjere et sånt privat firma til å rydde takene deres og fjerne istappene? Det virker veldig passivt å si at det er kommunen som har ansvar for å rydde private bygningseieres tak og takrenner for istapper. Anonymkode: 2adc3...227
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #28 Skrevet 9. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke det vært en smart ide for bygningseiere å engasjere et sånt privat firma til å rydde takene deres og fjerne istappene? Det virker veldig passivt å si at det er kommunen som har ansvar for å rydde private bygningseieres tak og takrenner for istapper. Anonymkode: 2adc3...227 Huseierne har krav på å fjerne is etc. Men hvis hudeierne ikke tar tak, må jo noen gå inn og ordne opp. Er ikke passivt å si at kommunen skal ordne opp. Handler jo om ren sikkerhet. Vi har god kjøresikkerhet. Hvorfor ikke gangsikkerhet også? Anonymkode: 72324...8c3 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #29 Skrevet 9. februar 2019 Det er IKKE lett å være «obs». Istapper faller gjerne rett ned, og da gjerne ikke så altfor langt fra husveggen. Jeg gikk på grunerløkka for noen år siden. Da falt det en stoooor isblokk to meter foran meg. Og den datt langt ut på fortauet, man måtte da altså ha gått ut i gata for å unngå og bli truffet. Bare flaks at ingen gikk to meter foran meg og fikk den i hodet. En isblokk sklir som regel ned fra taket, og da har den litt fart og faller et stykke fra husveggen. Så om man skal være helt trygg må man rett og slett holde seg hjemme. Jeg må jo på jobb (i byen i Oslo), og da må jeg strengt tatt utsette meg selv for dette. Jeg småløper bortover fortauet, også får man bare håpe på det beste... Anonymkode: 4feb3...a14 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #30 Skrevet 9. februar 2019 Jeg jobber også i indre by i Oslo, og prøver å se meg godt for i oppoverretning før jeg krysser en gate og kommer inn på fortauet på andre siden av gaten. Og 'ja' det er skummelt. Siden vi er inne på kommunen og kommunale instanser med og uten ansvar så ta en titt her hos Bymiljøetaten Anonymkode: 2adc3...227 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #31 Skrevet 9. februar 2019 Fikk selv en solid isklump i hodet i dag. Slapp unna med en praktfull kul og hodepine, så der var jeg heldig. Gårdeier hadde sperret av et lite område på fortauet med kjegler og tape, og det hang to rasfare-flagg i hver ende av bygningen. Jeg gikk ute i veibanen og håpet jeg var trygg der (fortauet på andre siden var sperret for fotgjengere). Oslo er ikke det tryggeste stedet å gå rundt i på denne tiden av året, selv når du prøver å være forsiktig og passe på hvor du går 😑. Hjelper fint lite å sette opp et rasvarsel når det ikke er andre steder for folk å gå, burde vært straffbart å ikke fjerne snø og is på bygårder. Anonymkode: 18d5a...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #32 Skrevet 9. februar 2019 Gikk selv forbi tennishallen på Hasle i dag, der et 15-20 centimeter tykt islag kom skliende utober kanten på taket og du kunne se digre isklumper som hadde deiset i bakken og knust. Det var en meter bred, våt brøytekant mot gangveien ved siden av, umulig å komme over med vogn. Skal si jeg fikk opp farta! Poenget er at nei, det er ikke alltid "bare", for alternativene er ofte nedsnødd/trafikkert/hindret av parkerte biler eller brøytekantene. Synes det er vanvittig mange slappe gårdeiere. Det følger noen forpliktelser med å eie en eiendom, og dette er en av dem. Anonymkode: f193c...371 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #33 Skrevet 9. februar 2019 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere Oslofolk kan da ikke være så hjelpeløse. Bruk hodet. Evt bygg tak og vegger rundt hele Oslo, så slipper dere å ha årstider. Anonymkode: b90fa...a05 Svært så eplekjekk du var da. Du har kanskje ikke vært i Oslo og erfart problemet selv? Nå må vi enkelte steder gå langt ut i veibanen for ikke å risikere hjerneskade fra is som raser fra bygårdstakene. Selv biler som står parkert gaten, flere meter fra husveggen, har fått vinduer knust av isras. Det skjedde senest i går. Enda godt det ikke gikk noen på fortauet da rasene gikk, det hadde gått veldig dårlig. Anonymkode: dd84b...9fc 3
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #34 Skrevet 10. februar 2019 Vi måtte ned til byen idag og prøvde selv å være obs og passe meg for istapper. Men det er søren meg umulig å se disse istappene før de deiser ned på bakken foran meg og jeg tittet etter før jeg gikk. Enkelte fortau med rasfare-skilt, er de plassert så langt ut at det ikke er plass til en barnevogn å passere. Selv da, er det ikke trygt å gå. Så disse rasfare skiltene er falsk trygghet. Biler som er parkert på veien blir også truffet av isklumpene. Anonymkode: c12e2...b12 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2019 #35 Skrevet 10. februar 2019 Jeg har selv et slikt hus, med et tak det deiser is og snø ned fra. Jeg bor derimot ikke i sentrum, det er ingen andre som går nære mitt hus. Det er ikke lett å gjøre noe med det. Anonymkode: da6ff...efe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå