Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal angripe denne problemstillingen, men jeg begynner å bli bekymret for kjærestens alkoholinntak. Han kjører ikke bil (vi bor midt i en by, så han har ikke behovet), så sånn sett har han ingen ytre rammer som hindrer ham i å drikke til hverdags, men jeg begynner å synes at det virker i overkant. Eller, egentlig har jeg syntes det lenge.

Jeg har prøvd å ta opp dette med ham, men han svarer (selvfølgelig) bare at han ikke har noe problem, og det er vanskelig å argumentere mot når han aldri har skapt noe problem. Han drikker ikke hver dag, men det jeg ser, er imidlertid at han ikke kan stoppe når han har begynt. Enten det er tirsdag eller lørdag, er han igang, så fortsetter det. Oftere og oftere blir han sittende oppe og drikke etter at jeg har lagt meg. Her om dagen la jeg merke til at en hel vinflaske hadde forsvunnet, og jeg kan ikke regne ut annet enn at den forsvant en ukedag denne uken, hvor vi hadde tatt noen øl ute, men så dro hjem, og jeg trodde han skulle komme i seng rett etter meg (jeg sovnet fort). Tanken på at han fortærte en hel flaske vin før han kom og la seg, gjør meg kvalm. Jeg la meg rundt kl. 22, vi dro begge på jobb til vanlig tid morgenen etter. Hva trengte han en hel flaske vin den kvelden for?

Er det noen som har opplevd tilsvarende? Har noen råd? Jeg er veldig bekymret, men vet ikke om jeg overdriver problemet.

Anonymkode: 77c8c...68b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde aldri giddet en alkoholiker. Hadde ikke orket det.

Anonymkode: 99647...95f

• Liker 4
Skrevet

Jeg har opplevd lignende, men aldri kvelden før han skal på jobb. Den skjønner jeg ikke helt må jeg si.

Ekskjæresten min drakk til han sovna omtrent. Det var ikke over før det var tomt. Det kunne være mye, altså flere øl, flaske/flasker vin, cognac osv.. til det ble tomt.

Jeg måtte sette ultimatum til slutt. Han så det ikke før det var for sent. Jeg dro.

vi forble venner en stund. Han gikk til psykolog og sluttet og drikke. Han holdt opp noen år. Men fra den dagen han tok ett glass var det gjort og han drikker vist bare mer og mer igjen nå.

Da vi var sammen villa han ikke innse eller innrømme forbruket. Det er vel sånn til dere også? Dette er desverre noe bare han kan ordne opp i. Man kan ikke få de tvangsinnlagt heller. Det er svært vondt for oss rundt, men man må enten velge å være der og håpe han en dag tar hintet og ordnet opp i det selv eller så er det bare å gå.

lykke til!

Anonymkode: 062e6...a50

Skrevet

Hos meg går varsellampe når partneren sier at han må drikke alkohol for å slappe av eller når han nekter for hvor mye han har drukket.

Selv er jeg avholds og en mann med alkoholproblem hadde vært uaktuelt å holde sammen med.

Anonymkode: 4022d...ce8

• Liker 3
Skrevet

Kom deg vekk, det vil trolig bare bli verre.

Anonymkode: 18b0b...bae

• Liker 3
Skrevet

TS her.

Takk for svar. Jeg oppdaget at den vinflasken var tømt i går kveld, han var ute, jeg var hjemme, så jeg har tenkt å konfrontere ham med det i dag. Jeg har prøvd å tenke at vi kanskje bare har forskjellige grenser hvor for mye det er naturlig å drikke, men den vinflasken var liksom dråpen. Jeg føler ikke at jeg kan lukke øynene for dette lenger. 

Det som er, er at han utviser ingen typiske trekk av en alkoholiker, slik jeg ser det (bortsett fra mengden han drikker). Jeg har aldri opplevd at han lyver for meg om hvor mye han drikker, han har aldri prøvd å skjule det, han har aldri drukket på en slik måte at avtaler må avlyses eller han ikke kan være rundt folk, og det er også noe av grunnen til at jeg har tenkt at det kan hende jeg overdriver. Drikkingen har liksom ikke skapt noen andre problemer enn bekymring hos meg, og har jeg da rett til å kalle det et problem?

Skrevet

Hvordan er hans drikkemønster i helgene? Hvor mye drikker han da? Om han en kveld drikker en flaske vin alene trenger ikke bety at han har et alkoholproblem. 

• Liker 1
Skrevet

Det vil bli et problem. Tro meg. Jeg begynte min karriere som alkoholiker på samme måte.

Du vil ikke stifte familie med en som har alkoholproblemer. Det er mye som kan fikses, men rusproblemer er veldig vanskelige greier. Og det er dyrt.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Minosa skrev:

Hvordan er hans drikkemønster i helgene? Hvor mye drikker han da? Om han en kveld drikker en flaske vin alene trenger ikke bety at han har et alkoholproblem. 

I helgene drikker han er god del, men det gjør vi i grunnen begge to. Vi er glad i alkohol (både smaken og rusen), og vi har ikke barn, så det drikkes både fredag og lørdag. Vanligvis deler vi en flaske vin som åpnes rundt middagstider, og etter den går han over til øl stort sett, og fortsetter til han legger seg (kanskje andre ting hvis vi har noe annet godt, men det drikkes i alle fall til leggetid). Jeg tar kanskje en enhet eller to til etter at den vinflasken er tømt, men jeg drikker meg ikke dritings.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil bli et problem. Tro meg. Jeg begynte min karriere som alkoholiker på samme måte.

Du vil ikke stifte familie med en som har alkoholproblemer. Det er mye som kan fikses, men rusproblemer er veldig vanskelige greier. Og det er dyrt.

Kan du beskrive hva du kjenner deg igjen i? Og er du fremdeles alkoholiker, eller har du kommet deg ut?

Jeg elsker jo denne mannen, han er fantastisk på alle andre måter, så jeg synes dette er veldig vanskelig. Helst vil jeg jo at dette skal gå bra, men som dere alle sier, så kan jeg ikke binde meg til å dele livet mitt med en alkoholiker, han er nødt til å kunne bevise for meg at han har kontroll.

Skrevet

"Functioning alcoholic", er min første tanke. Noen klarer å balansere på denne grensa hele livet, men for mange eskalerer det på et eller annet punkt. Generelt mener jeg at varsellampene bør lyse hvis man ikke klarer å stoppe når man først har begynt. Det er ikke et godt tegn! Ser han det ikke selv? 

Anonymkode: 9b557...14c

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

"Functioning alcoholic", er min første tanke. Noen klarer å balansere på denne grensa hele livet, men for mange eskalerer det på et eller annet punkt. Generelt mener jeg at varsellampene bør lyse hvis man ikke klarer å stoppe når man først har begynt. Det er ikke et godt tegn! Ser han det ikke selv? 

Jeg tror ikke det, men jeg er spent på hva han sier når jeg spør ham om den vinflasken. Hvis jeg får bekreftet min mistanke om når den ble fortært, så burde han jo virkelig se selv at det er merkelig atferd.

Skrevet

Vil dere ha barn en gang i fremtiden er dette et dårlig tegn. For dere begge egentlig. Alkoholinntaket deres høres unormalt høyt ut. Men såklart så lenge det ikke er barn involvert er det bare å kjøre på. Planlegger dere barn, bør dere sette ned foten nå. Ingen barn fortjener å leve i en verden hvor alkoholen har så stor plass.

Anonymkode: b1c0b...c60

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir nysgjerrig når jeg leser denne tråden. Hva anses egentlig som et høyt alkoholinntak? Jeg og kjæresten tror jeg drikker ofte, men ikke mye på en gang. Så og si aldri mer enn to øl hver og ofte bare en. Vi tar vel en til to øl 1-4 ganger i uka. Er det for mye? 

Anonymkode: 3bf82...217

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir nysgjerrig når jeg leser denne tråden. Hva anses egentlig som et høyt alkoholinntak? Jeg og kjæresten tror jeg drikker ofte, men ikke mye på en gang. Så og si aldri mer enn to øl hver og ofte bare en. Vi tar vel en til to øl 1-4 ganger i uka. Er det for mye? 

Det høres ikke ut som et for høgt forbruk. Men ut fra de diskusjonen jeg har lest på forum her før, så gjetter jeg at mange vil si at det er det.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel egentlig an på livsstil! Er dere barnløse og kjører lite bil til hverdags, så er det vel bare å drikke. Er det barn involvert syns jeg det er for mye. Skal jeg drikke er ikke barna hjemme, de er hos besteforeldrene på overnatting. Dog var det sist i 2014. 😂

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil dere ha barn en gang i fremtiden er dette et dårlig tegn. For dere begge egentlig. Alkoholinntaket deres høres unormalt høyt ut. Men såklart så lenge det ikke er barn involvert er det bare å kjøre på. Planlegger dere barn, bør dere sette ned foten nå. Ingen barn fortjener å leve i en verden hvor alkoholen har så stor plass.

Jeg synes ikke jeg drikker så mye egentlig. Er det ikke normalt å ha vin til middag i helgene? Vi deler som sagt en flaske vin fredag og lørdag, så tar jeg én eller kanskje to enheter etter det (altså f.eks. en gin og tonic ila. kvelden). Er det virkelig et foruroligende inntak?

Skrevet

Eksen min var slik. Kunne aldri nøye seg med bare én enhet, og drakk oftere og oftere alene.

Det eskalerte. Etter noe måneder kunne han ikke slappe av uten å ha tatt et par enheter først. Deretter kunne han ikke spise middag uten å ha drukket sprit først. 

Han mente hele veien at han ikke hadde et problem. Fordi han mente at han kunne slutte når han ville, han bare så ikke vitsen med å slutte å drikke. 

I dag vet han meget godt at han har et alkoholproblem. Men han ser ikke vitsen med å ta tak i det fordi livet hans har falt fra hverandre. 

Jeg ville aldri gått inn i et forhold med en som jevnlig sitter alene på kvelden og drikker flere enheter alkohol. 

Anonymkode: 9c649...e67

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke jeg drikker så mye egentlig. Er det ikke normalt å ha vin til middag i helgene? Vi deler som sagt en flaske vin fredag og lørdag, så tar jeg én eller kanskje to enheter etter det (altså f.eks. en gin og tonic ila. kvelden). Er det virkelig et foruroligende inntak?

Du skrev: «enten det er tirsdag eller lørdag», så da tok jeg fra det at dere drikker også utenom helgene. Og det synes jeg personlig er mye.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det, men jeg er spent på hva han sier når jeg spør ham om den vinflasken. Hvis jeg får bekreftet min mistanke om når den ble fortært, så burde han jo virkelig se selv at det er merkelig atferd.

Håper virkelig det, for både hans og din skyld. Lykke til! :)Det er mange som har snudd skuta når de først innser at de er i ferd med å pådra seg et alkoholproblem. Men for mange er det nettopp det å innse det som er vanskelig. Håper det beste for dere!

• Liker 1
Skrevet

Run Forrest,  run!

Anonymkode: c38e3...31e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...