Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #1 Skrevet 10. april 2005 Hva er egentlig mest fornuftig å kjøpe? Selveier leilighet eller leilighet i andel/borettslag? Hjelp! Blir omtrent samme summen i mnd i den prisklassen jeg tenker på totalt Men det er vel enklest å få lån til andels leilighet med tanke på at innskuddet er mye mindre enn kjøpesummen på ei selveier leilighet.
Gjest Sesselja Skrevet 10. april 2005 #2 Skrevet 10. april 2005 Banken ser vel uansett på hvor mye du må ut med i måneden, for selv om innskuddet er lavere i borettslaget, så betaler du vel på fellesgjelda gjennom leie?
liv Skrevet 10. april 2005 #3 Skrevet 10. april 2005 Jeg har hørt at skal en kjøpe andelsleilighet så må en plusse sammen fellesgjeld og kjøpesum.En må kunne fått den summen i lån av banken, for at de skal gi lån til kjøpesummen. Men det praktiseres sikkert forskjellig over alt..
Gjest gjesten Skrevet 11. april 2005 #4 Skrevet 11. april 2005 Om du kan "velge " mellom kjøp av en selveier og en andelsleilighet (borettslag), er ikke jeg i tvil om hva jeg ville kjøpt. Løp å kjøp selveierleieligheten!!!! Har selv bodd i begge deler og du står mye friere til å gjøre det du selv vil med en selveier enn med en andelsleielighet. Blant annet angående utleie av leiligheten kan by på problemer med en andelsleilighet selv om lovverket har bedret dette noe.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #5 Skrevet 11. april 2005 Jeg har hørt at skal en kjøpe andelsleilighet så må en plusse sammen fellesgjeld og kjøpesum.En må kunne fått den summen i lån av banken, for at de skal gi lån til kjøpesummen. Men det praktiseres sikkert forskjellig over alt.. Du plusser ikke på fellesgelden og låner det også. fellesgjelden er det du betaler i husleie pr.mnd. +forsikring , kom.utgifter. Slå sammen innskudd/fellesgeld for å se totalbeløpet på leiligheten.
liv Skrevet 11. april 2005 #6 Skrevet 11. april 2005 Det siste vet jeg, jeg ble bare fortalt av banken at en måtte kunne ha inntekt til å kunne låne hele summen om de skulle gi lån til andelsleil.
Xantippe Skrevet 11. april 2005 #7 Skrevet 11. april 2005 Jeg liker borettslag jeg. Ikke må du betale dokumentavgift til staten på 2,5% av kjøpesummen heller. Borettslag har ofte veldrevne styrer som ordner og fikser alt for deg og passer på at bygningsmassen er godt vedlikeholdt. Borettslag har ofte gode avtaler med håndverkere som du kan leie billig. Eneste ulempen med borettslag slik jeg ser det er dersom du ønsker og leie ut over flere år. De fleste er strenge på utleie utover to år. Og så kan du være uheldig å miste leiligheten til noen som har forkjøpsrett.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #8 Skrevet 11. april 2005 Jeg har blitt frarådd borettslagsleilighet fra banken min, pga (som flere nevner her over) at det faktisk blir dyrere når du må kunne stå inne for både fellesgjelda og "kjøpesummen". Og så er det faktisk slik at hele borettslaget må støtte opp og dekke utgiftene hvis EN av beboerne ikke betaler husleien sin! Har snakket med meglere og hørt at det går an å forsikre seg mot dette, men uansett virker det litt rart.
Xantippe Skrevet 11. april 2005 #9 Skrevet 11. april 2005 De aller fleste borettslag er forsikret mot at en av leietakerne ikke betaler. Borettslag som ikke er forsikret er ikke å anbefale uansett. Hvis du kjøper en borettslagsleilighet som er medlem av feks OBOS eller USBL (eller tilsvarende i den byen du ser etter leilighet i) vil dette være problemstilling fra 80-tallet. En del av de nye konseptene beregnet på ungdom går derimot i denne fella. De er det bare å holde seg laaaangt unna. Og jeg skjønner ikke helt det med at banken sier at det blir dyrere... De aller fleste borettslagsleiligheter er jo langt billigere enn selveier (når du legger sammen kjøpesum og fellesgjeld for andelsleilighet blir den lavere enn kjøpesum for selveier). Virker ikke som banken er særlig oppdatert på boligmarkedet. Ta et lite søk på finn og du ser fort at det stemmer ... Men, hvis du har bestemt deg, så har du jo bestemt deg.
Gjest Madeline Skrevet 11. april 2005 #10 Skrevet 11. april 2005 Jeg vil anbefale brl. I tillegg til det som alt er nevnt vil du oppnå billigere telefon, strøm, kabel og forsikring. Her vi bor er det også inngått avtaler med mange forskjellige firmaer der du får billigere byggevarer, elektriske artikler, solskjerming osv. Billigere håndverkere som rørlegger og elektriker får vi også.
momo Skrevet 11. april 2005 #11 Skrevet 11. april 2005 Vi skal kjøpe andelsleilighet til høsten, helt ny leilighet med veldig høy standard. Sluttprisen på den blir 1,7 mill, da innskudd og fellesgjeld. Vi sammenlignet med en halvpart av tomannsbolig til 1,45 mill, og vi fikk høyere utgifter til den på 1,45. Det er fordi lånet som er i boretslag er det aller laveste rente på, og det går gjerne over 30 år, eller mer. Og i husleie der vi skal inn er jo komunale avgifter med og kabel tv og vaktmestertjenester osv.
Gjest celine Skrevet 11. april 2005 #12 Skrevet 11. april 2005 Hva som er best, kommer vel an på hva man egentlig ønsker. Selv har jeg valgt å bo i borettslag fordi det er mer lettvint for oss. Husleia dekker varmt vann, oppvarming, kabeltv, de fleste elektrikertjenester, renovasjon, snømåking, strøing, feiing og utvendig vedlikehold. Vi ville selvsagt vært friere hvis vi hadde valgt selveierleilighet, men syns det er greit å slippe de fleste uforutsette utgiftene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå