AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 Vi har to eldre biler som trenger å skiftes ut. Den ene en sjuseter som det fins 120 av i hele Norge, den andre en sedan som det finnes ca 600 av. Hver gang vi skal ha deler blir folk på Meca og rundt omkring helt rare..."nei, det har vi faktisk ikke". Masse krøll, hele tiden. Så nå vil mannen min kjøpe en snodig bil igjen, kanskje noe japansk med ratt på høyre side. Jeg er lei. Sjuseteren vil jeg gjerne erstatte med en Ford Galaxy, som er kjent som en god bil. Men det sier han blankt nei til. Hvordan får jeg han over på min mye mer lettvinte side? Anonymkode: 1df2e...52c
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Hva med at han kjøper den sjeldne bilen og blir personlig ansvarlig ved dyre deler som må byttes ut, så får du kjøpe galaxy? Dere er voksne mennesker og et par - du er ikke moren hans Anonymkode: d3be2...5c4 11
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har to eldre biler som trenger å skiftes ut. Den ene en sjuseter som det fins 120 av i hele Norge, den andre en sedan som det finnes ca 600 av. Hver gang vi skal ha deler blir folk på Meca og rundt omkring helt rare..."nei, det har vi faktisk ikke". Masse krøll, hele tiden. Så nå vil mannen min kjøpe en snodig bil igjen, kanskje noe japansk med ratt på høyre side. Jeg er lei. Sjuseteren vil jeg gjerne erstatte med en Ford Galaxy, som er kjent som en god bil. Men det sier han blankt nei til. Hvordan får jeg han over på min mye mer lettvinte side? Anonymkode: 1df2e...52c Sjeldne og upraktiske biler hører til på hobbybudsjettet hans, ikke på felles husholdningsbudsjett. Biler til hverdagsbruk bør selvsagt være noe som i alle fall i teorien kan tilbringe mer tid på veien enn på verksted. Hilsen dame som synes bil er moro, men som har litt praktisk sans også. Anonymkode: 60e58...c6d 7
stan Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 En bil for transport og nytte. En annen for far å leke med. 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Jepp, det er jo den linjen jeg legger meg opp til. Og beslutningen tar vi selvsagt i lag. Men jeg vil argumentere godt for det og derav dette innlegget. Anonymkode: 1df2e...52c 2
Baker Harepus Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjeldne og upraktiske biler hører til på hobbybudsjettet hans, ikke på felles husholdningsbudsjett. Biler til hverdagsbruk bør selvsagt være noe som i alle fall i teorien kan tilbringe mer tid på veien enn på verksted. Hilsen dame som synes bil er moro, men som har litt praktisk sans også. Anonymkode: 60e58...c6d Da er Ford hvertfall ute av bildet! 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har to eldre biler som trenger å skiftes ut. Den ene en sjuseter som det fins 120 av i hele Norge, den andre en sedan som det finnes ca 600 av. Hver gang vi skal ha deler blir folk på Meca og rundt omkring helt rare..."nei, det har vi faktisk ikke". Masse krøll, hele tiden. Så nå vil mannen min kjøpe en snodig bil igjen, kanskje noe japansk med ratt på høyre side. Jeg er lei. Sjuseteren vil jeg gjerne erstatte med en Ford Galaxy, som er kjent som en god bil. Men det sier han blankt nei til. Hvordan får jeg han over på min mye mer lettvinte side? Anonymkode: 1df2e...52c Ford Galaxy er ikke en spesielt god bil. Et enormt verditap og feilfri er den ikke. Å ha en bil ikke alle andre har kan slå begge veier. Å kjøpe passat, golf, Mondeo å ha en av 5000 når de skal selges er ikke bare positivt. En sjelden utgave fra en anerkjent produsent kan være positivt. Et eksempel kan være en modell hvor 99% er diesel, hvor den ene bensin utgaven er sjelden. Jeg solgte en BMW 535 når 85% av BMW 5serie var 520. For endel år siden. En kamerat hadde den eneste VW Tuareg med bensin motor på finn.no alle andre var diesel. Osv. Anonymkode: acded...908 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan får jeg han over på min mye mer lettvinte side? «Vi trenger en bil det er lett å få tak i deler til og som ikke vil være så vanskelig og kostbar å reparere. Hvilken bil innenfor den kategorien kan du tenke deg?» Anonymkode: 5accb...e24 5
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 Hvis dere er avhengig av 7 senteren i hverdagen så ville jeg sagt at en eventuell ny 7 seter må være lett å få tak i nye deler til raskt og mulig å reparere raskt. Du er ikke interessert i å ha en bil som står 1-2mnd i påvente av deler. Vil han ha en sjelden bil så får det være "hans" vil og han må ta bussen i påvente av deler når det trengs! Når det er sagt kan man være uheldig og kjøpe mandagsbil i kjente merker også. Da er det jo plutselig du og ungene som står uten bil.. Anonymkode: ea15e...5d8 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ford Galaxy er ikke en spesielt god bil. Et enormt verditap og feilfri er den ikke. Å ha en bil ikke alle andre har kan slå begge veier. Å kjøpe passat, golf, Mondeo å ha en av 5000 når de skal selges er ikke bare positivt. En sjelden utgave fra en anerkjent produsent kan være positivt. Et eksempel kan være en modell hvor 99% er diesel, hvor den ene bensin utgaven er sjelden. Jeg solgte en BMW 535 når 85% av BMW 5serie var 520. For endel år siden. En kamerat hadde den eneste VW Tuareg med bensin motor på finn.no alle andre var diesel. Osv. Anonymkode: acded...908 Takk for et nyansert innlegg! Han er mer Toyota Century typen, om du forstår. Men hvorfor er ikke Galaxy et godt valg? Jeg leser mye positivt. Ser for meg en pålitelig sjuseter og da er utvalget tynt...både Volkswagen og Peugeot er uaktuelle. Mazda har noen, Toyota har mange, men ofte med denne helt håpløse 1,6 liter dieselen. Kunne tenke meg en Previa også, men de begynner å bli svært gamle og 110hk på en slik...nope. Vi bor i fjellet og må over skikkelige stigninger jevnlig. Anonymkode: 1df2e...52c 1
Gjest Blondie65 Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 Istedenfor å insistere like mye som han på en bestemt bil, hva med å gjøre som AB #e24 foreslår: list opp kravet, inkludert at det skal være lett å få tak i deler - fremfor å si at du skal ha et bestemt bilmerke?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt den bilen jeg selv ville hatt og så kunne han kjøpt den han vil ha for sine egne penger. Jeg og samboeren har hver vår bil og separat økonomi ellers også, så vi slipper slike diskusjoner. Anonymkode: ef507...629
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 Det blir jo en avveiing av hvor mye det betyr for han, i og med at dette er en hobby. Det å absolutt skulle overtale han forstår jeg ikke. I mitt forhold setter vi oss ned og diskuterer fordeler og ulemper, forsøker å forstå hvor mye noe betyr for det andre, og så tar vi et valg til felles beste. Familieøkonomien er selvfølgelig en faktor i en slik diskusjon. Det sagt ville jeg krevd at han tar ansvar for alt som er knyttet til denne bilen, oppfølging verksted, jakt på deler, og så videre. Anonymkode: 4fbe6...02f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 4 minutter siden, Blondie65 skrev: Istedenfor å insistere like mye som han på en bestemt bil, hva med å gjøre som AB #e24 foreslår: list opp kravet, inkludert at det skal være lett å få tak i deler - fremfor å si at du skal ha et bestemt bilmerke? Det er jo det vi gjør? Galaxyen er et forslag, og jeg er åpen for alternativer. Men jeg vil ikke ha en bil som må vente på ordinære slitedeler fra Japan, Russland eller USA når de trengs. Anonymkode: 1df2e...52c
Gjest Blondie65 Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo det vi gjør? Galaxyen er et forslag, og jeg er åpen for alternativer. Men jeg vil ikke ha en bil som må vente på ordinære slitedeler fra Japan, Russland eller USA når de trengs. Anonymkode: 1df2e...52c Han har en bil interesse. En hobby der bil er viktig for han. Når du alt har foreslått noe for han som blir blankt nei, må du sette kriteriene - inkludert at ordinære slitedeler skal være lett tilgjengelige - uten å diktere merke.
Baker Harepus Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for et nyansert innlegg! Han er mer Toyota Century typen, om du forstår. Men hvorfor er ikke Galaxy et godt valg? Jeg leser mye positivt. Ser for meg en pålitelig sjuseter og da er utvalget tynt...både Volkswagen og Peugeot er uaktuelle. Mazda har noen, Toyota har mange, men ofte med denne helt håpløse 1,6 liter dieselen. Kunne tenke meg en Previa også, men de begynner å bli svært gamle og 110hk på en slik...nope. Vi bor i fjellet og må over skikkelige stigninger jevnlig. Anonymkode: 1df2e...52c Ford er ikke akkurat kjent for driftssikkerhet, derfor er ikke Galaxy et godt valg.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #17 Skrevet 9. februar 2019 Det er vel ikke så forferdelig vanskelig å argumentere mot en bil med ratt på høyre side, når bilen skal kjøres i Norge? Anonymkode: 12b7f...409 3
Gjest Yng Plyng Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 Da hadde jeg kjøpt leg min egen bil. Uten diskusjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå