AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 Er det forskjell på Ulcerøs kolitt og Chrons...? Anonymkode: 02394...d76
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 To forskjellige sykdommer. Anonymkode: 78a89...046
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Alle inflammatoriske tarmsykdommer er relativt like, og det kan være vanskelig å skille dem, men det er spesielt to store forskjeller. Ulcerøs bare ha i tykktarmen og endetarmen - Mb Crohn kan du ha i hele fordøyelsessystemet fra munnhule til endetarm, men er mest typisk i nedre del av tynntarmen. Betennelsen fra UC er overflatiske i slimhinnen- betennelsen fra MC går dypere i tarmen. Anonymkode: 60ce7...222 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Ulerøs kolitt: Er i tykktarmen og gir blodig diare Chrons: hovedsaklig i tynntarm, og gir smerter og diare. Anonymkode: 1452d...d2e
Pipaluk Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Om du har UC og hele tykktarmen er betent og det ikke blir bedre, så er det faktisk mulig å fjerne tykktarmen og bli kvitt problemet. Det er en veldig drastisk ting å gjøre men for noen er det livreddende. Da kan det for mange være mulig å koble tynntarmen direkte på endetarmen. Det blir fortsatt mange doturer men betraktelig mindre enn det som er typisk ved kraftig UC. Du kan ikke gjøre det samme med Chrons og slippe symptomene da betennelsen sitter andre steder
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 24 minutter siden, Pipaluk skrev: Om du har UC og hele tykktarmen er betent og det ikke blir bedre, så er det faktisk mulig å fjerne tykktarmen og bli kvitt problemet. Det er en veldig drastisk ting å gjøre men for noen er det livreddende. Da kan det for mange være mulig å koble tynntarmen direkte på endetarmen. Det blir fortsatt mange doturer men betraktelig mindre enn det som er typisk ved kraftig UC. Du kan ikke gjøre det samme med Chrons og slippe symptomene da betennelsen sitter andre steder Vi med crohns har også mulighet for stomi, enten kolostomi (tykktarm) eller ileostomi (tynntarm) hvis tilstanden tilsier det, enten ved store arrdannelser etter betennelser. Det er litt mer komplisert enn ved UC, men det er ikke uvanlig med stomi hos de med crohns heller. Jeg er for eksempel ikke en god kandidat for stomi, for mine betennelser er spredt over et så stort område, og vil bare bli et alternativ hvis jeg får blokkeringer. Anonymkode: 60ce7...222
Pipaluk Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi med crohns har også mulighet for stomi, enten kolostomi (tykktarm) eller ileostomi (tynntarm) hvis tilstanden tilsier det, enten ved store arrdannelser etter betennelser. Det er litt mer komplisert enn ved UC, men det er ikke uvanlig med stomi hos de med crohns heller. Jeg er for eksempel ikke en god kandidat for stomi, for mine betennelser er spredt over et så stort område, og vil bare bli et alternativ hvis jeg får blokkeringer. Anonymkode: 60ce7...222 Jeg vet at begge grupper kan være aktuelle for stomi. Fordelen med UC hvis msn kan kalle det en fordel er at tykktarmen er problemet, og at den derfor kan fjernes. Med Chrons kan man ikke bli symptomfri ved å fjerne tykktarmen. Drittsykdommer uansett😒
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå