Gå til innhold

Skjønner ikke endringer i EU kontrollfristen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spiser lunsj og ser denne...det er jo akkurat slik det var før også?

IMG_20190208_113440.thumb.jpg.425e2549e653b7697d34c07f252f12d4.jpg

Anonymkode: 7605f...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste som er endring for oss bileiere er at det blir mye dyrere, blir samme frist som tidligere å forholde oss til.

Anonymkode: b708f...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før måtte du gjøre det i en bestemt måned. Nå har du lov å gjøre det når du vil bare det er gjort før den siste i måneden. 

Endret av Bondenisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt latterlig. Den nye ordningen krever kursing av de som skal gjennomføre kontrollen, dette kan koste opp til 10.000 pr person. For små verksteder kan dette ta vel mye av overskuddet, dette må tjenes inn igjen og det kan medføre at kontrollen blir kostende rundt 2000..... det positive med kursingen er at alle kontroller gjennomføres på samme måte (tidligere har ikke alle verksteder fulgt sjekkliste skikkelig) 

Anonymkode: 69392...0a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man hadde  fleksibiliteten på to måneder før også. 

Det som er nytt, er at EU- kontrollen blir løsrevet fra skiltet, og at gyldigheten går fra sist kontroll. I praksis betyr det at den øker i pris. 

Eks jeg skal ha kontroll i juli etter skiltet. Idag  har jeg muligheten til å gjøre kontrollen i mai . Men neste kontroll vil da fortsatt havne i juli.

Nå får jeg muligheten til det samme, men nå endrer kontrollen seg til at neste kontroll må skje i mai.  

I tillegg kan jeg nå velge å ta  kontroll i februar, men det betyr at verdien av forrige EU kontroll ytterligere svekker seg.

jeg ser ingen fordeler i dette.

Anonymkode: ca176...1da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gurimalla, var det jeg tenkte..."nærpolitireformen" = sentralisering. "Folk flest" = skattelette kun for de rikeste. Og nå dette. Man kunne jo gjennomføre EU kontroll i et tre måneders vindu før også, pluss forlengelse. Så ting blir mindre overskuelig og dyrere. Satan. Skolering hadde mekanikere før også, men her blir det noen nye regler med?

Anonymkode: 7605f...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 8.2.2019 den 12.21, AnonymBruker skrev:

Helt latterlig. Den nye ordningen krever kursing av de som skal gjennomføre kontrollen, dette kan koste opp til 10.000 pr person. For små verksteder kan dette ta vel mye av overskuddet, dette må tjenes inn igjen og det kan medføre at kontrollen blir kostende rundt 2000..... det positive med kursingen er at alle kontroller gjennomføres på samme måte (tidligere har ikke alle verksteder fulgt sjekkliste skikkelig) 

Anonymkode: 69392...0a1

Dette tenker jeg er tootal bullshit.. Eu-kontroll idag koster mellom 400 og 1000,- 
En mekaniker kan ta GANSKE mange PKK'er i løpet av et år.. Kostnaden på kurset må deles på dette.. 

Sier vi at PKK tar 1 time per bil er det 7 biler om dagen. I gjennomsnitt er det vel ca 21 arbeidsdager i mnd, noe som gir 147 PKK'er i måneden og 1764 i året. 

10 000 kroner delt på 1764 PKK'er er.... 6 kroner ekstra per PKK. 
Ok da, kanskje ikke 1764 i året.. La oss si bare 1000 ... 10 kroner ekstra per PKK.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fordel for forbrukeren er at om jeg tok EU-kontroll for 1 år siden og skal selge bilen så kan jeg ta en ny EU-kontroll nå.

Da kan jeg selge bilen min med godkjent EU-kontroll, varighet 2 år.

Jeg kan uansett vente til siste måned som før med å ta kontrollen, så ser ikke baksiden med denne delen av endringen.

På 8.2.2019 den 12.23, AnonymBruker skrev:

Eks jeg skal ha kontroll i juli etter skiltet. Idag  har jeg muligheten til å gjøre kontrollen i mai . Men neste kontroll vil da fortsatt havne i juli.

Nå får jeg muligheten til det samme, men nå endrer kontrollen seg til at neste kontroll må skje i mai.  

I tillegg kan jeg nå velge å ta  kontroll i februar, men det betyr at verdien av forrige EU kontroll ytterligere svekker seg.

Anonymkode: ca176...1da

Om du tidligere valgte å ta EU-kontroll i mai etter de gamle reglene har du jo nettopp etter din argumentasjon "svekket verdien" av den forrige EU-kontrollen du tok. Gjennomsnittet blir 2 år uansett hvordan du vrir på det og det kan man fremdeles gjøre med de nye reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...