Gå til innhold

Gå ombord på ferge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er klar over at dette er litt teit spørsmål. Jeg har derimot sosial angst, og liker å planlegge ting på forhånd og vite hvordan ting skal skje. I morgen skal jeg om bord på ferge som fotpassasjer, og lurer bare på om dere kunne forklare hvor man går om bord? Skal man gå om bord før bilene? Etter? Er det noen som gir signal? Det er et venterom der, og jeg håper at det er noen andre som skal på, men det er som regel få passasjerer om kveldene så jeg lurer. Takk på forhånd!

 

Anonymkode: 4521e...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok litt forskjellig fra ferge til ferge..

Uansett er det ingenting å være nervøs for, de møter jo på folk som gjør «feil» hele tiden 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fergen kommer går du bort til den. Det er som regel innlysende hvor gående går ombord. Fergemannskapet kommer frem på lemmen når bilene skal kjøre i land, så de vil nok veilede deg. 

Som regel får gående gå ombord før de slipper inn bilene. 

Anonymkode: ff9d7...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå og gå til ene siden. Gjerne den venstre, hvis det er naturlig i forhold til køen og fergelemmen. Se etter skilt for hvor salong og kafeteria er. Det er sikkert flere gående passasjerer, da følger du bare etter dem. Hvis ikke går du ombord, finner en plass og sitte innendørs, og venter på billetøren.

Anonymkode: e1c4f...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg for har også sosial angst. Da kan sånne små teite ting bli en stor greie :) I hvert fall når jeg har sett folk gå ombord så går de bare frem når fergen har lagt til og så er det gjerne et område hvor gående skal gå inn. Hvis du ikke får gå ombord så sier de nok fra, men så lenge mannskapet kommer frem så ville jeg begynt å gå mot fergen. Kanskje det er andre gående der også som du kan følge etter :)

Anonymkode: 6084b...6b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fergen jeg går ombord på slipper de gående på før bilene. Man venter bare ved siden av veien og så gir mannskapet ev tegn til at man kan gå hbis ingen begynner å gå.

Anonymkode: 986b6...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det gangfelt på minst en av sidene, slik at du kan gå rett til salongen uten å krysse dekket. Gangfeltet er malt gult. Noen steder er det gjerde mellom gangfeltet og bilene. 

Der jeg jobber reiser passasjerer uten bil gratis, så da er det bare å gå om bord og finne seg en plass.

På små samband betaler man ofte til billettøren når man går om bord, andre steder går billettøren rundt i salongen(e). Hvis det ikke kommer noen billettør må du gå til billettkontoret og kjøpe billett. Det er skilt som viser hvor det er. 

Anonymkode: 355b5...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtten! Setter pris på det. Er ikke alltid så lett å gjøre ting som andre tar for gitt, og tenker på det mange dager i forveien. Da er det greit med litt veiledning.

Er det samme greia når man skal av? Hvordan skjer det? Beklager om jeg spør mye...

Anonymkode: 4521e...20a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hører at motorduren på ferga forandrer seg, og da begynner folk å gå mot utgangen i salongen. Greit å vente i gangen før du går helt ut på dekket hvis det er ufyselig vær ute. Så går du i land. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: 253cc...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for støtten! Setter pris på det. Er ikke alltid så lett å gjøre ting som andre tar for gitt, og tenker på det mange dager i forveien. Da er det greit med litt veiledning.

Er det samme greia når man skal av? Hvordan skjer det? Beklager om jeg spør mye...

Anonymkode: 4521e...20a

Når det kommer melding om «Ankomst xxx om få minutter» på høyttaleren går du til utgangen (som regel i motsatt ende av der du kom inn). Følg oppmerket gangfelt til du er i land. Og vær så snill, hold litt avstand til mannskapet når ferga nærmer seg kaien, slik at de får gjort jobben sin. Ikke stå helt opp i ryggen på den som står med fjernkontrollen og styrer brua på plass. Plutselig tar han/hun et par skritt bakover. 

Anonymkode: 355b5...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...