Gå til innhold

Hvordan ordner dere sykt-barn dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar halvparten hver eller? Jeg jobber som tilkallingsvikar på en skole hvor det er mye fravær grunnet barns sykdom så jeg er litt nysgjerrig på praksis. 

Kan man ta ut flere dager til sykt barn om man er alenemor?

og hvordan gjør dere det med delt bosted? 

Anonymkode: 064b2...3e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min tar flest, for han kan jobbe hjemmefra eller på kvelden. Så da blir det ikke nødvendigvis hele fraværsdager på ham. Jeg tar de jeg må, når han ikke kan. 

Anonymkode: 3f564...fcf

• Liker 1
Skrevet

Den som har mest å gjøre på jobb eller viktige møter får gå på jobb, men vi passer på at det blir rimelig fordelt over tid.

Anonymkode: 2dd39...fd1

• Liker 5
Skrevet

Vi koordinerer selvsagt etter hvem helst ikke bør være borte fra jobb den aktuelle dagen, men jeg tar det meste av planleggingsdager, siden jeg har en fleksibel jobb hvor det ofte ikke er noe i veien for at jeg avspaserer. Og jeg har en hel del avspasering til gode, for i de hektiske periodene jobber jeg en del ekstra. 

Mannens jobb er ikke i det hele tatt fleksibel på avspasering, så han tar som oftest sykefraværet, for det kan de i det minste ikke nekte.

Anonymkode: 0482f...a4c

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi koordinerer selvsagt etter hvem helst ikke bør være borte fra jobb den aktuelle dagen, men jeg tar det meste av planleggingsdager, siden jeg har en fleksibel jobb hvor det ofte ikke er noe i veien for at jeg avspaserer. Og jeg har en hel del avspasering til gode, for i de hektiske periodene jobber jeg en del ekstra. 

Mannens jobb er ikke i det hele tatt fleksibel på avspasering, så han tar som oftest sykefraværet, for det kan de i det minste ikke nekte.

Under hvilken kvote går planleggingsdager, streik og stengt skole? Er det også sykt barn?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Under hvilken kvote går planleggingsdager, streik og stengt skole? Er det også sykt barn?

Ferie, avspasering. En har ikke krav på betalt fri til sånt. En har strengt tatt ikke krav på ubetalt fri heller...

Anonymkode: b86e3...f89

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da regner jeg med du enten må avspasere, ta ut feriedager eller ulønnet permisjon. Egenmelding for sykt barn skal bare brukes når barnet er syk.

• Liker 2
Skrevet

Her har den som har minst viktige ting den dagen tatt sykt barn dagen. Jeg jobber som butikkleder og mannen som sykehuslege.. så har mannen vakt den dagen så tar jeg sykt barn og har jeg problemer med å få erstattet min egen vakt en dag så kan mannen ta en. (Han kan ringe sjefen sin å si at han ikke kommer, mens jeg må jobbe med å erstatte meg selv hvis jeg ikke kommer). 

Men vi har heldigvis ikke trengt å ta så mange enda. 

Jeg tror alenemødre har dobbelt med dager. Altså 20 dager isteden for 10. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dama skrev at hun bruker avspasering og har fleksible arbeidstider derfor tar hun annen type fravær i forbindelse med barn mens far er den som pleier ta sykefraværet i form av sykt barn (omsorgspermisjon). 

Anonymkode: a7700...033

• Liker 4
Skrevet

"Når kan du bruke omsorgsdager?

• Du kan bruke omsorgsdager hvis
  • du må være borte fra arbeid fordi barnet er sykt
  • den som har det daglige barnetilsynet er syk, for eksempel en forelder som ikke er yrkesaktiv eller en dagmamma
  • den som har det daglige barnetilsynet må følge et annet barn til utredning eller innleggelse i helseinstitusjon
  • barnet trenger oppfølging i form av legebesøk eller liknende, selv om barnet ikke er sykt eller pleietrengende den aktuelle dagen

Du kan ikke bruke omsorgsdager på grunn av

• ordinære møter med skolen, som foreldremøter eller tilretteleggingsmøter
  • planlagt fravær, som skoleferier og planleggingsdager
  • rutinekontroller på helsestasjonen
  • normale tannlegebesøk og tannlegekontroller som ikke skyldes sykdom

Arbeidsgiveren din kan godkjenne at du tar ut enkelttimer eller halve dager som kan legges sammen til hele omsorgsdager.

Når kan du søke om flere omsorgsdager?

Du kan søke om flere omsorgsdager hvis du

I disse tilfellene sender du søknad om omsorgsdager til NAV."

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager

Anonymkode: a7700...033

Skrevet

Vi fordeler det. Mannen jobber turnus, så han har ungene hjemme hvis han har fri eller jobber kveld. Hvis en av oss må være hjemme prøver vi i det lengste at det er meg. Det er fordi ingen blir påvirket hvis jeg er hjemme fra jobb, mens mannens arbeidsgiver må kalle inn noen for å dekke vakten hans hvis han blir borte. 

Planleggingsdager, møter og sånt tar jeg meg av fordi jeg har fleksibel arbeidstid og kan avspasere når jeg vil. 

Anonymkode: deae2...d3d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar alt selv siden jeg er aleine,og da har man 20 dager. Før jeg ble aleine var det bare jeg som tok de da og,men bruker som den oftest bare 3-4 dager i løpet av ett år ,så ikke noe problem

• Liker 1
Skrevet

Vi har små barn i bhg og bruker rubbel og bit av dager. Bare hittil i 2019 er vi oppe i 7 sykt barn-dager!! Vi fordeler basert på hvem som har noe viktig på jobb den dagen.

Anonymkode: 05cba...30c

Skrevet

Vi fordeler også etter hvem som har noe viktig. Men ellers er jeg snar til å "tilby" meg å være hjemme. Jeg er ikke så motivert på jobb for tiden. Mange av mine kolleger er ofte borte pga sykdom, men i min familie har vi stålhelse, så jeg har kanskje vært borte pga egen sykdom i 5 dager siden jeg begynte her for 5 år siden. Barna mine er heller ikke ofte syke, så det er kanskje et par dager i året det er snakk om, som vi må være hjemme med sykt barn.

Anonymkode: 74700...824

• Liker 2
Skrevet

Siden jeg er student og min mann er i arbeid ender det oftest med at jeg blir hjemme med barn. Men dersom jeg har eksamen eller viktige innleveringer gjør han det. Tror han har tatt ca 2 sykt barn-dager de siste 3 årene, og jeg kanskje 5, så det blir ikke så voldsomt mye uansett hos oss.

Anonymkode: ad6fd...7da

Skrevet

Jeg har overtatt mannens pga sykdom, so jeg har tyve til tross for at jeg ikke er alene. Min mann er stort sett hjemme på dagene, men dagsform og behandling, og ikke minst type sykdom hos barna avgjør om han kan være alene med syke barn. 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som har mest å gjøre på jobb eller viktige møter får gå på jobb, men vi passer på at det blir rimelig fordelt over tid.

Anonymkode: 2dd39...fd1

Sånn gjorde vi det når vi bodde sammen.

Nå har vi delt bosted, og stort sett er det den som har barna når de er syke som er hjemme. Men vi har i avtalen at vi fortsatt kan hjelpe hverandre med slike ting. Nå er barna nesten aldri syke da, så selv med 3 barn tror jeg sjeldent at jeg og faren har brukt opp mer enn 5-6 sykt-barn dager tilsammen i løpet av et år. Med unntak av det året hele familien fikk Mycoplasma-lungebetennelse...

Anonymkode: 24502...baa

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har små barn i bhg og bruker rubbel og bit av dager. Bare hittil i 2019 er vi oppe i 7 sykt barn-dager!! Vi fordeler basert på hvem som har noe viktig på jobb den dagen.

Anonymkode: 05cba...30c

Spørsmål fra en ignorant og foreløpig barnløs: er dette vanlig? 

Anonymkode: 7efbb...5a4

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål fra en ignorant og foreløpig barnløs: er dette vanlig? 

Anonymkode: 7efbb...5a4

Vi har brukt 12, og da har vi til og med løst to dager med flekstid og hjemmekontor. I fjor var jeg hjemme i permisjon, men eldstemann var hjemme 17 barnehagedager før utgangen av januar - med både omgangssyke og influensa. 

Januar er nok kanskje den aller verste måneden, det er lite sykt barn-dager på sommeren f.eks. Dessuten blir jo barnas immunforsvar bedre etter hvert som de blir eldre og har blitt utsatt for diverse virus. 😛 

Vi prøver å ta omtrent annenhver dag, men ser an hvem som har de viktigste møtene. Det er har hendt at vi har vært på jobb halve dagen hver slik at begge får unna det viktigste. 

Skrevet

Hva gjør dere når dagene er oppbrukt ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...