Gå til innhold

Tørre ører


Maysay

Anbefalte innlegg

Har opplevd å bli veldig tørr på ørene, og jeg sliter med at jeg plukker på dette. Det kjennes ut som det bare er rusk, men etter jeg har plukket det bort, kan jeg oppleve at det væsker med blank væske.. noen som har opplevd lignende eller har noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Maysay skrev:

Har opplevd å bli veldig tørr på ørene, og jeg sliter med at jeg plukker på dette. Det kjennes ut som det bare er rusk, men etter jeg har plukket det bort, kan jeg oppleve at det væsker med blank væske.. noen som har opplevd lignende eller har noen anbefalinger?

Tørre øyne kan komme av flere tilstander og sykdommer. 

Oppsøk legen din og få tatt prøver på Sjøgrens syndrom. Er den negativ er henvisning til øyelege neste og å slutte med all form for øyesminke da denne kan medføre at du har fått tørre øyne. 

Apotekene har øyedråper for tørre øyne. Hva som fungerer best for deg må du prøve ut selv. Øyelege kan gi deg blåresept på øyedråper dersom du har tørre øynesymdrom eller Sjøgrens. 

 

Anonymkode: ecc67...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tørre øyne kan komme av flere tilstander og sykdommer. 

Oppsøk legen din og få tatt prøver på Sjøgrens syndrom. Er den negativ er henvisning til øyelege neste og å slutte med all form for øyesminke da denne kan medføre at du har fått tørre øyne. 

Apotekene har øyedråper for tørre øyne. Hva som fungerer best for deg må du prøve ut selv. Øyelege kan gi deg blåresept på øyedråper dersom du har tørre øynesymdrom eller Sjøgrens. 

 

Anonymkode: ecc67...b44

Ører. Ikke øyne.

Anonymkode: 94ecf...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege ba meg om å kjøpe reseptfri kortisonkrem og ta det på en qtips å smøre øregangene. Det hjelper meg iallefall.

Anonymkode: 991e1...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ører. Ikke øyne.

Anonymkode: 94ecf...174

Ja sån  kan det gå :daane:

Tørre ører bør du også til spesialist med, fordi du da sannsynligbis har eksem i øtegangen. 

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min lege ba meg om å kjøpe reseptfri kortisonkrem og ta det på en qtips å smøre øregangene. Det hjelper meg iallefall.

Anonymkode: 991e1...a6b

Q tip skal aldri inn i ørene, kortison finnes i dråper og de kn legen gi deg resept på så du okke gjør ting verre enn de alt er. 

Anonymkode: ecc67...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja sån  kan det gå :daane:

Tørre ører bør du også til spesialist med, fordi du da sannsynligbis har eksem i øtegangen. 

Q tip skal aldri inn i ørene, kortison finnes i dråper og de kn legen gi deg resept på så du okke gjør ting verre enn de alt er. 

Anonymkode: ecc67...b44

Jeg gikk på kortisondråper i mange år men de mistet tilslutt effekten. Hadde dette frem og tilbake i 20 år. Nå funker det å smøre øregangene med kortisonkrem som jeg fikk beskjed om av legen. Å bruke en qtips som redskap til å påføre krem er ikke farlig eller så ville ikke legen ha sagt det. Jeg er ganske overbevist om at han har høyere medisinsk kompetanse enn deg. 

Anonymkode: 991e1...a6b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet mitt ligger ikke inni øregangen, men mer ute på øret..om det er forståelig.. men takk for alle svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper det å smøre ørene med en fet fuktighetskrem, feks Decubal? Ellers: tenk over om du bruker shampo/ stylingprodukter og har håret henge de over ørene og ka skje reagerer på parfymen i hårproduktene. Evt om du bruker mye lue/caps/hjelm som irriterer. Bruk mykt, glatt putetrekk som er vasket i parfymefrie midler hvis huden din reagerer på slikt? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...