Gå til innhold

Hvordan bli kvitt skabb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tatt en skabbbehandling. Hadde kremen på i ca 12 timer og skiftet sengtøy etterpå. 
Vakset også klærne jeg hadde brukt før utenom jakken min. 
Klør fremdeles etter behandling. Vet noen om dette er normalt? 

Anonymkode: 9ccd7...544

Skrevet

Du burde planlegge møblene dine også. Og vaske putene, pledd etc. 

Det tar nok litt tid før det slutter å klø. 

Anonymkode: 3c945...6ab

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde planlegge møblene dine også. Og vaske putene, pledd etc. 

Det tar nok litt tid før det slutter å klø. 

Anonymkode: 3c945...6ab

Det er en stor paykisk belastning. Jeg går rundt og bekymrer meg for å smitte andre og er redd for at det ikke skal forsvinne. 

Må man bare følge med på om det er nye eller gamle skabbganger som klør da?

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en stor paykisk belastning. Jeg går rundt og bekymrer meg for å smitte andre og er redd for at det ikke skal forsvinne. 

Må man bare følge med på om det er nye eller gamle skabbganger som klør da?

Ta bilder og se om det dukker opp noen nye. Har du godt syn kan du pirke ut skabben med nål og se om de lever (de går ganske tydelig rundt)

Skrevet

Det kan dukke opp nye etter at man har tatt første behandling. Det er derfor du skal gjenta etter en uke.

Jeg skrev en god oppskrift på hvordan man blir kvitt skabb i en tråd jeg ikke greier å finne igjen. Jeg husker ikke om det var i går eller dagen før. Det var i hvertfall som svar i en tråd hvor ts spurte om skabb dør etter 4-5 dager uten kroppskontakt. Kanskje det var deg?

Anonymkode: 4b1b9...773

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det kan dukke opp nye etter at man har tatt første behandling. Det er derfor du skal gjenta etter en uke.

Jeg skrev en god oppskrift på hvordan man blir kvitt skabb i en tråd jeg ikke greier å finne igjen. Jeg husker ikke om det var i går eller dagen før. Det var i hvertfall som svar i en tråd hvor ts spurte om skabb dør etter 4-5 dager uten kroppskontakt. Kanskje det var deg?

Tillegg: det er helt vanlig at det klør en stund etter behandling! Bsrnet vårt kløfde i ca fire uker etterpå.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tillegg: det er helt vanlig at det klør en stund etter behandling! Bsrnet vårt kløfde i ca fire uker etterpå.

Kan ikkje huske å ha lest det. Jeg prøver å lyse på sårene for å se, men jeg kan ikke se noe svart. Er det meningen at man skal kunne se en svart prikk før man bruker nålen? Fikk barnet nye prikker? Wller va det de gamle som klødde?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikkje huske å ha lest det. Jeg prøver å lyse på sårene for å se, men jeg kan ikke se noe svart. Er det meningen at man skal kunne se en svart prikk før man bruker nålen? Fikk barnet nye prikker? Wller va det de gamle som klødde?

Det kom noen nye som først så ut som bittesmå blemmer, deretter ble de mer som sår. Hun klødde overalt, også der det ikke var sår.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kom noen nye som først så ut som bittesmå blemmer, deretter ble de mer som sår. Hun klødde overalt, også der det ikke var sår.

Takk for svar. Da kan det faktisk hende at min behandling også har fungert.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Da kan det faktisk hende at min behandling også har fungert.

Behandlingen virker som oftest, og gjør den ikke det, beror det på brukerfeil, sa legen til oss.

Vet ikke om du har sett det jeg skrev i den andre tråden, om hvordan man forholder seg i hjemmemiljøet for å bli kvitt dette, og unngå resmitte? Veldig lurt å sette seg inn i, og ikke minst: gjenta behandlingen med kremen etter en uke! 

Lykke til! :)

Skrevet
22 timer siden, Nuttery skrev:

Ta bilder og se om det dukker opp noen nye. Har du godt syn kan du pirke ut skabben med nål og se om de lever (de går ganske tydelig rundt)

Jeg klarer ikke å se noe sbart i såret. Må man bare ta en nål å grave nedi?

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Behandlingen virker som oftest, og gjør den ikke det, beror det på brukerfeil, sa legen til oss.

Vet ikke om du har sett det jeg skrev i den andre tråden, om hvordan man forholder seg i hjemmemiljøet for å bli kvitt dette, og unngå resmitte? Veldig lurt å sette seg inn i, og ikke minst: gjenta behandlingen med kremen etter en uke! 

Har ikke funnet innlegget men får prøve å lete litt til.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å se noe sbart i såret. Må man bare ta en nål å grave nedi?

Har ikke funnet innlegget men får prøve å lete litt til.

For min del så så jeg en grå prikk inni. Men er det en skabbgang er det relativt sannsynlig det er en skabb inni der. Ha stålkontroll med de områdene du har skabb, og følg med om det kommer mer.

Skrevet
18 timer siden, Nuttery skrev:

For min del så så jeg en grå prikk inni. Men er det en skabbgang er det relativt sannsynlig det er en skabb inni der. Ha stålkontroll med de områdene du har skabb, og følg med om det kommer mer.

De skabbgangene som jeg hadde før kuren ser iallfall ut til å tørke fint ut nå. Men føler at jeg har fått noen flere. Kan dette skje hvis det må ut av huden? 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De skabbgangene som jeg hadde før kuren ser iallfall ut til å tørke fint ut nå. Men føler at jeg har fått noen flere. Kan dette skje hvis det må ut av huden? 

Nei. Det som lager skabbgangen er at skabben går under huden din. Hvis skabben er død kan den ikke gå. Får du flere skabbganger er det levende skabb. 

• 2 uker senere...
Skrevet
På 6.2.2019 den 22.54, AnonymBruker skrev:

På 8.2.2019 den 14.44, Nuttery skrev:

Nei. Det som lager skabbgangen er at skabben går under huden din. Hvis skabben er død kan den ikke gå. Får du flere skabbganger er det levende skabb. 

Men fikk barnet de nye sårene etter 2 kur?

Jeg var nå tatt kur 2 ganger. Jeg klør nesten ingenting men klødde litt på armen i dag og det var da jeg oppdaget 2 bittesmå prikker som vesket litt. Tror ikke jeg hadde hatt dem fra før av. Er så redd og full av panikk nå at jeg ikke vet hvir jeg skal gjøre av meg.

Annonse
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men fikk barnet de nye sårene etter 2 kur?

Jeg var nå tatt kur 2 ganger. Jeg klør nesten ingenting men klødde litt på armen i dag og det var da jeg oppdaget 2 bittesmå prikker som vesket litt. Tror ikke jeg hadde hatt dem fra før av. Er så redd og full av panikk nå at jeg ikke vet hvir jeg skal gjøre av meg.

Jeg tror ikke hun fikk flere blemmer etter kur nr 2, altså. Men vær klar over at det også kan være en reaksjon på kremen.

• 2 uker senere...
Skrevet
På 6.2.2019 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Slapp dere unna smitten?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Slapp dere unna smitten?

Tenker du på oss andre i husstanden? Ingen ble smittet, så vidt vi vet, men alle tok da også behandling samtidig, som anbefalt

Skrevet
På 8.2.2019 den 14.44, Nuttery skrev:

Vassket dere og satt bort madrassen?
Hvor mange kurer tok dere før det funket? 
Hvor lang tid gikk det mellom kurene?

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vassket dere og satt bort madrassen?
Hvor mange kurer tok dere før det funket? 
Hvor lang tid gikk det mellom kurene?

Det er ikke meg du siterer, men jeg svarer likevel, jeg. :)

Vi støvsugde madrassene og vasket madrassbeskytterne på 60 grader og tørket dem på høy varme i tørketrommelen. Det samme med dyner, puter og sengetøy.

Vi tok to kurer med én ukes mellomrom.

Vi gjentok støvsuging av madrasser og vask av madrassbeskyttere/dyner/puter/sengetøy etter kur nr. 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...