Gå til innhold

Daten min er selvsentrert

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Har en periode daten en mann. Problemet er at han, for meg, oppleves selvsentrert

Han snakker mye om seg selv, men stiller sjeldent meg noen spørsmål. Ofte kan han avbryte meg hvis jeg uoppfordret snakker om meg selv, eller bare virke totalt uinteressert og gi lite respons på det jeg sier. Ofte bagatelliserer han plager jeg opplever i livet. Det er ikke mange av dem, men noen ganger trenger jeg å snakke litt om meg. Da kan han avbryte med å si "jaja" og begynne å snakke om noe annet som har med han å gjøre. Merket jeg føler ting fra min dag må deles hurtig og med få ord om jeg i det hele tatt skal få fortelle han noe. 

Han sender meg meldinger hver dag. Ofte har han som intro at han spør meg hvordan dagen min har vært, men tror oppriktig det er en av de få gangene han stiller meg spørsmål. Om jeg skriver noe om meg selv kan han svare "ok". Aldri noe mer. Det er ofte jeg som må stille spørsmål for å holde flyt i samtalen, han skriver gladelig om seg selv. 

Nå har vi kommet dit at jeg slutter å svare når han skriver "jaja", "ok", eller hvis han svarer med en enkelt setning det ikke er noe å bygge videre på. For to dager siden skrev vi litt. Jeg dristet meg til å skrive noe om meg selv. Svaret var "ok". Jeg har faktisk begynt å bli trist og fornærmet over at han er sånn mot meg. 

Han er veldig snill og omtenksom ellers. Hittil har jeg unnskyldt han med at han har en veldig travel jobb og lever under et stort press hele tiden. Han virker ofte stresset og oppgitt når vi er sammen. 

Hva skal jeg gjøre? Vil ikke gi han opp enda, for jeg liker han, men vet ikke om dette er noe for meg. 

Han har uttrykt et ønske om at damer kunne vært ærligere mot han de gangene han har blitt avvist, for da kunne han gjort noe med det. 

Er dette noe jeg kan ta opp med han før jeg eventuelt trekker meg unna og pent kutter kontakten? Har egentlig ikke lyst til å gi han helt opp enda, men følelsen han gir meg er noen ganger rett og slett dårlig. 

Anonymkode: 77298...e7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si til ham. Han ber jo faktisk om det, for det der har sikkert fått andre til å dumpe han. Bruk litt humor. Si det på en sånn måte at han ikke blir fornærmet. Ikke at det er noen krise om han blir, men humor funker jo alltid bedre.

Det kan hende at det faktisk er usikkerhet som gjør at han snakker så mye om seg selv og ikke vet helt hvordan han skal møte deg på det du sier. Det trenger altså ikke være egoisme eller liten interesse for deg. 

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, SoWhat? skrev:

Si til ham. Han ber jo faktisk om det, for det der har sikkert fått andre til å dumpe han. Bruk litt humor. Si det på en sånn måte at han ikke blir fornærmet. Ikke at det er noen krise om han blir, men humor funker jo alltid bedre.

Det kan hende at det faktisk er usikkerhet som gjør at han snakker så mye om seg selv og ikke vet helt hvordan han skal møte deg på det du sier. Det trenger altså ikke være egoisme eller liten interesse for deg. 

Takk for svar. 

Har tenkt mye på å snakke med han om det, men aner ikke hvordan man tar opp noe som går så mye på personligheten uten å måtte såre, for merkelig nok, så virker han litt sårbar. Derfor tror jeg det kan være noe i det du skriver om usikkerhet. Får vondt av han når jeg bevitnet hans forsåk på sjonglere jobb, trening og sosialt liv, tror også det er litt av grunnen til at han er fast i sitt eget hode. 

Jeg får tenke ut en måte å ta det opp på, men akkurat nå kjenner jeg at relasjonen vår begynner å gjøre meg deppa. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Har tenkt mye på å snakke med han om det, men aner ikke hvordan man tar opp noe som går så mye på personligheten uten å måtte såre, for merkelig nok, så virker han litt sårbar. Derfor tror jeg det kan være noe i det du skriver om usikkerhet. Får vondt av han når jeg bevitnet hans forsåk på sjonglere jobb, trening og sosialt liv, tror også det er litt av grunnen til at han er fast i sitt eget hode. 

Jeg får tenke ut en måte å ta det opp på, men akkurat nå kjenner jeg at relasjonen vår begynner å gjøre meg deppa. 

Mange skrivefeil der, men håper jeg gjør meg forstått. 

• Liker 1
Skrevet

Hadde kontakt med en fyr som var litt som han. Etterhvert ble han arrogant, nedlatende og belærende. 

Prøvde jeg å dele noe om dagen min eller andre nye hendelser fikk jeg ikke respons. 

Anonymkode: 5a0a9...bb6

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde kontakt med en fyr som var litt som han. Etterhvert ble han arrogant, nedlatende og belærende. 

Prøvde jeg å dele noe om dagen min eller andre nye hendelser fikk jeg ikke respons. 

Anonymkode: 5a0a9...bb6

Høres ut som eksen min det der. I tillegg tidenes kverulant! Ugh for en fyr.

Anonymkode: 6a334...4f3

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble sammen med en slik, tenkte at det sikkert går over eller blablabla. Det gjorde det ikke. En gang  hadde vi en slik samtale og da gjorde jeg det slutt:

Jeg: jeg sån noe utrolig spennende på "tvprogram" det var... 

Han avbryter meg med: jeg ser ikke på det programmet, det var bare drit.

Jeg: men jeg skulle bare fortelle at jeg også hadde det produktet, men dwt var det programmet som minnet meg på det, du må jo høre på hva jeg vil dele?

Han: jeg slutter å høre etter når du snakker om ting jeg ikke liker.

Allrighty then!

Anonymkode: 56e25...26e

• Liker 4
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Han er rakker ikke ned på meg, kverulere ikke, eller er arrogant, og det til tross for at han har en lang utdanning og god jobb. Kjenner til typene dere beskriver, men han er ikke helt sånn. Da hadde jeg glatt dumpet han. 

Etter å ha skrevet denne tråden, hoppet jeg i det og sendte mine tanker på en melding til han. Han tok det veldig bra og sa han aldri hadde tenkt over det. Da jeg spurte om han kjente seg igjen i det jeg skrev, svarte han at han nok gjorde det etter å ha tenkt seg litt om. 

Jeg synes det var et positivt svar. Det er fint at han kan ta kritikk på den måten. Får se hvordan det går neste gang vi møtes. 🙂

• Liker 11
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er rakker ikke ned på meg, kverulere ikke, eller er arrogant, og det til tross for at han har en lang utdanning og god jobb. Kjenner til typene dere beskriver, men han er ikke helt sånn. Da hadde jeg glatt dumpet han. 

Etter å ha skrevet denne tråden, hoppet jeg i det og sendte mine tanker på en melding til han. Han tok det veldig bra og sa han aldri hadde tenkt over det. Da jeg spurte om han kjente seg igjen i det jeg skrev, svarte han at han nok gjorde det etter å ha tenkt seg litt om. 

Jeg synes det var et positivt svar. Det er fint at han kan ta kritikk på den måten. Får se hvordan det går neste gang vi møtes. 🙂

Nettopp, det er mange som ikke blir fortalt at de snakker for mye om seg selv eller ikke snakker om seg selv, er for stille, ser ut som om de ikke følger med, er for direkte og ærlig, bruker dum humor osv. Få av oss blir gjort oppmerksom på steder hvor vi sliter litt sosialt.

Anonymkode: 3065a...023

• Liker 8
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker som en god kvinne, ts. 👍👍

• Liker 2
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Så tøffe dere er begge to!

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Rosmarin(ert) skrev:

Så tøffe dere er begge to!

Takk. Det var fint å kunne ta det opp med han, og dessuten oppleve at han tok det til seg. 🙂 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker det er en god måte å teste på om han faktisk er interessert i deg eller om han bare vil ha en dame å ligge med evn være kjæreste med som han egentlig ikke bryr seg så mye om å bli ordentlig kjent med som person.
Han hadde failet testen så jeg hadde droppet han om det ikke uoppfordret endret seg , og da kunne jeg godt ha sagt det som det er ja at jeg føler ikke han gjorde noe insats for å faktisk bli kjent med hvem jeg var og at jeg følte han var interessert i meg på feil grunnlag da til å bygge noe videre og langvarig på

Anonymkode: 4bac9...12c

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker det er en god måte å teste på om han faktisk er interessert i deg eller om han bare vil ha en dame å ligge med evn være kjæreste med som han egentlig ikke bryr seg så mye om å bli ordentlig kjent med som person.
Han hadde failet testen så jeg hadde droppet han om det ikke uoppfordret endret seg , og da kunne jeg godt ha sagt det som det er ja at jeg føler ikke han gjorde noe insats for å faktisk bli kjent med hvem jeg var og at jeg følte han var interessert i meg på feil grunnlag da til å bygge noe videre og langvarig på

Anonymkode: 4bac9...12c

Jeg er ikke ute etter å teste han. Føler jeg nå har fortalt hva som er problemet, og endring av noe så satt er ikke noe jeg tror han klarer å fikse over natta. Vil gi han litt tid på det. 

Jeg har ikke inntrykk av at han er sånn som du beskriver. Han viser på mange andre måter at han setter pris på meg. Som å lage god mat til meg, sette av tid han egentlige ikke har, kjøre og hente meg. Han er rett og slett omsorgsfull. Dessuten sender han melding hver dag. Vi har kanskje også litt forskjellig måte å vise at vi bryr oss på. Jeg strør om meg fine ord og komplimenter, han gjør ting for meg. 

Det var kun dette med hans kommunikasjonsmåte som var/er problemet. Jeg forventer uansett ikke at han endrer seg med et knips. 

Vi får se hva som skjer. Som sagt så har jeg sansen for han, det var derfor jeg faktisk følte jeg måtte si det til han, ikke bare stikke. 

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig bra gjort av deg. Jeg hadde også likt å få kritikk slik at jeg kan forbedre meg. Av og til lurer jeg på hva jeg gjør "feil" og ingen tør å si ifra til meg. Ærligheten varer lengst, vet du ;) 

• Liker 2
Skrevet

Han kan ha motiv for å være medgjørlig på melding også da, siden hvordan skal man ta ting alvorlig når folk ikke snakker med deg ansikt til ansikt om ting som plager dem?

Skrevet
4 timer siden, O.G. skrev:

Han kan ha motiv for å være medgjørlig på melding også da, siden hvordan skal man ta ting alvorlig når folk ikke snakker med deg ansikt til ansikt om ting som plager dem?

Nå har ikke jeg lyst til å tillegge han egenskaper han mest sannsynlig ikke har. Han ga meg jo et seriøst svar, og det er ingenting som tilsier at han ikke tok meg alvorlig. 

Forstår uansett ikke hvorfor jeg skal være så mistenksom som det der uten grunn. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har ikke jeg lyst til å tillegge han egenskaper han mest sannsynlig ikke har. Han ga meg jo et seriøst svar, og det er ingenting som tilsier at han ikke tok meg alvorlig. 

Forstår uansett ikke hvorfor jeg skal være så mistenksom som det der uten grunn. 

Ok.

Skrevet

Ta en prat med han om det.

For mange år siden jobbet jeg på et serveringssted, og visste ingenting om at jeg var hun bitchen som alltid slengte nedlatende kommentarer. En dag klikket en kollega på meg da jeg kritiserte han for noe småtteri. Jeg begynte å gråte fordi jeg visste ikke hvor teit jeg var, disse kommentarene kom utav meg automatisk i en veldig stressende jobb. Etter dette har jeg trent på å være mer mindful og det har gitt meg bedre relasjoner med venner, familie og nye folk jeg blir kjent med.

Samtalen kan være tung å ha, men når de tunge følelsene dimmer ned så kommer logikken og refleksjonen og han kan ta i et tak og bli bedre i noe han helt sikkert har lyst å være god i.

Anonymkode: 3d815...3a7

• Liker 3
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta en prat med han om det.

For mange år siden jobbet jeg på et serveringssted, og visste ingenting om at jeg var hun bitchen som alltid slengte nedlatende kommentarer. En dag klikket en kollega på meg da jeg kritiserte han for noe småtteri. Jeg begynte å gråte fordi jeg visste ikke hvor teit jeg var, disse kommentarene kom utav meg automatisk i en veldig stressende jobb. Etter dette har jeg trent på å være mer mindful og det har gitt meg bedre relasjoner med venner, familie og nye folk jeg blir kjent med.

Samtalen kan være tung å ha, men når de tunge følelsene dimmer ned så kommer logikken og refleksjonen og han kan ta i et tak og bli bedre i noe han helt sikkert har lyst å være god i.

Anonymkode: 3d815...3a7

Takk for fint svar. 

Jeg har selv fått irettesettelse på væremåte. Vet det er hardt der og da, men i likhet med deg, fikk også jeg mulighet til å endre meg. Fremstår nok som et bedre menneske i dag. Er temmelig tungt å få høre noe sånt om egen personlighet, det er jo bare det at det noen ganger er nødvendig. Hjalp meg, og fint det hjalp deg også. 

Han sov hos meg til i dag. Vi snakket litt om det, og han hadde virkelig tenkt over det. Sa han pleide å snakke når han trodde den andre var ferdig. Da jeg pratet, hørte jeg noen ganger at han kvelte ord han hadde tenkt å avbryte meg med. 😂 Fikk litt vondt av han, men det gikk jo bra! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...