Gå til innhold

Spruter de sjøvann med salt i på veiene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen sa til meg at det de salter veiene med er sjøvann, med hevet saltinnhold til 35%. Trettifem prosent!! For det første...sinnssykt saltinnhold. For det andre: Kan de bare bruke sjøvann? Ikke no fare for å suge opp marint liv?

Anonymkode: 3de99...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen sa til meg at det de salter veiene med er sjøvann, med hevet saltinnhold til 35%. Trettifem prosent!! For det første...sinnssykt saltinnhold. For det andre: Kan de bare bruke sjøvann? Ikke no fare for å suge opp marint liv?

Anonymkode: 3de99...31b

Er vel for lite salt da. Dumt å sprute vann på veien om vinteren.

Anonymkode: 44812...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker de iallefall salt, ikke vann. Men saltet smelter is og snø så det blir til vann. Har aldri hørt snakk om å bruke saltvann på veiene og jeg bor sammen med en av de som styrer vedlikeholdet på veiene i Agder. Mulig noen har misforstått hva som foregår når veiene saltes.

Anonymkode: 67d6b...d38

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Bergen bruker man saltlake med 22% saltinnhold. Det blandes i store tanker og pumpes over på bilene.

Om det snør, brukes befuktet salt, da fuktes tørrsaltet med lake før det spres av tallerkenen. Tørrsalt bruker lengre tid på å virke om ikke noen går/kjører på det, derfor brukes befuktet om man har utstyr til det. 

Hilsen salte- og brøytebilsjåfør. 

Anonymkode: e3b63...313

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var en saltlake blanding som ble brukt. Ikke salt sjøvann, men ferskvann blandet med salt for å lage salt vann.

Anonymkode: e750a...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Bergen bruker man saltlake med 22% saltinnhold. Det blandes i store tanker og pumpes over på bilene.

Om det snør, brukes befuktet salt, da fuktes tørrsaltet med lake før det spres av tallerkenen. Tørrsalt bruker lengre tid på å virke om ikke noen går/kjører på det, derfor brukes befuktet om man har utstyr til det. 

Hilsen salte- og brøytebilsjåfør. 

Anonymkode: e3b63...313

Leste dette 3 ganger før jeg forsto at det ikke sto befruktet salt :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rumle skrev:

Leste dette 3 ganger før jeg forsto at det ikke sto befruktet salt :fnise:

Kan godt være de blander oppi litt befruktet salt også. Det formerer seg ihvertfall som bare rakkeren på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lutetium 71 skrev:

Kan godt være de blander oppi litt befruktet salt også. Det formerer seg ihvertfall som bare rakkeren på vinteren.

Du skal bare se på det! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Bergen bruker man saltlake med 22% saltinnhold. Det blandes i store tanker og pumpes over på bilene.

Om det snør, brukes befuktet salt, da fuktes tørrsaltet med lake før det spres av tallerkenen. Tørrsalt bruker lengre tid på å virke om ikke noen går/kjører på det, derfor brukes befuktet om man har utstyr til det. 

Hilsen salte- og brøytebilsjåfør. 

Anonymkode: e3b63...313

Tusen takk!

Anonymkode: 3de99...31b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rumle skrev:

Leste dette 3 ganger før jeg forsto at det ikke sto befruktet salt :fnise:

Verpesyk?🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...