AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #1 Skrevet 6. februar 2019 Noen sa til meg at det de salter veiene med er sjøvann, med hevet saltinnhold til 35%. Trettifem prosent!! For det første...sinnssykt saltinnhold. For det andre: Kan de bare bruke sjøvann? Ikke no fare for å suge opp marint liv? Anonymkode: 3de99...31b
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #2 Skrevet 6. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen sa til meg at det de salter veiene med er sjøvann, med hevet saltinnhold til 35%. Trettifem prosent!! For det første...sinnssykt saltinnhold. For det andre: Kan de bare bruke sjøvann? Ikke no fare for å suge opp marint liv? Anonymkode: 3de99...31b Er vel for lite salt da. Dumt å sprute vann på veien om vinteren. Anonymkode: 44812...a41 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #3 Skrevet 6. februar 2019 Her bruker de iallefall salt, ikke vann. Men saltet smelter is og snø så det blir til vann. Har aldri hørt snakk om å bruke saltvann på veiene og jeg bor sammen med en av de som styrer vedlikeholdet på veiene i Agder. Mulig noen har misforstått hva som foregår når veiene saltes. Anonymkode: 67d6b...d38 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #4 Skrevet 6. februar 2019 Jeg tviler sterkt på at det sprøytes sjøvann på veien. Men det stemmer at det brukes varierende grader av vått salt/saltløsning, og ikke bare tørt salt. Hva som velges kommer an på forholdene, dvs. temperatur, nedbør m.m. Anonymkode: 4a95b...d1e 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 I Bergen bruker man saltlake med 22% saltinnhold. Det blandes i store tanker og pumpes over på bilene. Om det snør, brukes befuktet salt, da fuktes tørrsaltet med lake før det spres av tallerkenen. Tørrsalt bruker lengre tid på å virke om ikke noen går/kjører på det, derfor brukes befuktet om man har utstyr til det. Hilsen salte- og brøytebilsjåfør. Anonymkode: e3b63...313 6
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 Trodde det var en saltlake blanding som ble brukt. Ikke salt sjøvann, men ferskvann blandet med salt for å lage salt vann. Anonymkode: e750a...434
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 Dødehavet har 33% saltinnhold. Anonymkode: e3b63...313
Rumle Skrevet 6. februar 2019 #8 Skrevet 6. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Bergen bruker man saltlake med 22% saltinnhold. Det blandes i store tanker og pumpes over på bilene. Om det snør, brukes befuktet salt, da fuktes tørrsaltet med lake før det spres av tallerkenen. Tørrsalt bruker lengre tid på å virke om ikke noen går/kjører på det, derfor brukes befuktet om man har utstyr til det. Hilsen salte- og brøytebilsjåfør. Anonymkode: e3b63...313 Leste dette 3 ganger før jeg forsto at det ikke sto befruktet salt 2
Lutetium 71 Skrevet 6. februar 2019 #9 Skrevet 6. februar 2019 19 minutter siden, Rumle skrev: Leste dette 3 ganger før jeg forsto at det ikke sto befruktet salt Kan godt være de blander oppi litt befruktet salt også. Det formerer seg ihvertfall som bare rakkeren på vinteren. 1
Rumle Skrevet 6. februar 2019 #10 Skrevet 6. februar 2019 Akkurat nå, Lutetium 71 skrev: Kan godt være de blander oppi litt befruktet salt også. Det formerer seg ihvertfall som bare rakkeren på vinteren. Du skal bare se på det!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #11 Skrevet 6. februar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Bergen bruker man saltlake med 22% saltinnhold. Det blandes i store tanker og pumpes over på bilene. Om det snør, brukes befuktet salt, da fuktes tørrsaltet med lake før det spres av tallerkenen. Tørrsalt bruker lengre tid på å virke om ikke noen går/kjører på det, derfor brukes befuktet om man har utstyr til det. Hilsen salte- og brøytebilsjåfør. Anonymkode: e3b63...313 Tusen takk! Anonymkode: 3de99...31b
BerntHulken Skrevet 6. februar 2019 #12 Skrevet 6. februar 2019 4 timer siden, Rumle skrev: Leste dette 3 ganger før jeg forsto at det ikke sto befruktet salt Verpesyk?🤣 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå