Gå til innhold

Stiger boliger alltid i verdi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne som kjøpte en bolig for noen år siden skal selge igjen nå. Hun har ikke gjort noen oppgraderinger, men forventer å få ganske mye mer likevel, fordi "boliger stiger i verdi uansett". Stemmer dette? 

Anonymkode: ac286...606

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, over mange år så gjør de nok det, slik boligmarkedet har vært de siste årene. Iallefall i byene.

Men den stiger MINDRE i verdi enn den kunne gjort om den var oppgradert, f.eks. med nytt lekkert kjøkken og tidsriktige farger og materialer osv.

Anonymkode: 522d8...aff

Skrevet

Spør det. Jeg kjøpte min bolig for 4 år siden. Jeg regner med at jeg får ca det samme om jeg selger nå pga dårlig boligmarked.

Anonymkode: d4115...bf5

Skrevet

Det hender boliger synker i verdi, etter en boble. Men historisk sett har markedet tatt seg opp igjen etter noen år. Hvis boligen ble kjøpt for mer enn to år siden, er det sannsynlig at den vil ha økt i verdi, med unntak av om den ligger i Stavanger med omegn, hvor det har vært et prisfall (er ikke helt oppdatert på status der).

Anonymkode: 8da8a...9ba

• Liker 2
Skrevet

Verdien stiger så lenge folk vil og kan kjøpe.

Anonymkode: c13d5...0ee

Skrevet

Er klar over at dette er antikke tider, men noen av oss kan huske hvordan boliger ble halvert i pris fra 1987 til 1993. 

• Liker 7
Skrevet

På spørsmålet ditt: Nei, en bolig vil ikke alltid stige i verdi.

Men de siste årene har de gjort det de aller fleste steder i landet, med noen unntak selvfølgelig. En del som kastet seg på de ville budrundene i Oslo for 2 års tid siden, vil nok ikke nødvendigvis gå så mye i pluss ved salg i dag.

Men kjøpte hun for 4 år siden, er det nok sannsynlig at den har steget noe i pris ja!

Anonymkode: adf07...4c1

Skrevet

Det er viktig å skille på tomt og bygning. Bygningen synker (nesten) alltid i verdi, men hvis det er mangel på tilgjengelige tomter så vil tomten ofte stige mer i verdi enn bygningen faller i verdi, og da øker boligprisene.

• Liker 1
Skrevet

Nei, sarver man en bolig eller pusser opp i svært sær stil vil den synke i verdi. Noen steder i landet har prisnivået generelt suknet litt.

Det lønner seg stort sett alltid å male litt før salg, og style pent. Ut med overfladiske ting og unødvendig rot. Få det til å se litt mer nøytralt ut. Det skal ofte ikke så mye innsats til for å få bedre pris.

Anonymkode: b78a6...12d

Skrevet

Jeg kjenner noen som solgte til skikkelig tap (men de måtte selge da, så de kunne ikke vente på bedre tider), selv om de hadde gjort noen forbedringer. Så ingenting er sikkert.

Skrevet

Vi flytta inn i splitter ny leilighet sammen med 2 små barn i 2013.

Vi brukte leiligheten som en småbarnsfamilie gjør, og solgte 5 år etter. Fikk igjen nøyaktig det samme vi ga for den. Drømmen var å få ihvertfall 70.000,- mer, som var det vi måtte ut med for å få solgt gjennom megler.

Svaret var ihvertfall nei, ikke alle boliger stiger i verdi.  

Anonymkode: e5daa...944

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Drømmen var å få ihvertfall 70.000,- mer, som var det vi måtte ut med for å få solgt gjennom megler.

Den summen sparte dere vel inn ved å betale ned på lånet og ikke betale leie i 5 år?

Anonymkode: c13d5...0ee

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvor i landet du bor. Her er det vanlig at de som må selge nokså nye hus ikke får dekt gjelda, men taper både restgjelda og egenkapitalen. Det er sure penger å måtte betale ned på gjeld på et hus du ikke lenger har!

Anonymkode: a4efb...430

• Liker 1
Skrevet

Det er litt skummelt å se seg blind på boligprisutviklingen de siste 20-30 årene og konkludere med at bolig alltid stiger i verdi.. her er en graf for boligprisutviklingen i Norge de sist 200 årene. 

Fra toppen i 1899 sank boligprisene i 20 år før de flatet ut, og tok nesten 100 år før boligprisene (justert for inflasjon) var tilbake på samme nivå som i 1899..

image.thumb.png.4f482ed3739fe1b5a716dcb93276d408.png

Anonymkode: 6ee72...577

• Liker 5
Skrevet

Vi bor i ett ganske attraktiv område og her stiger boligene i snill 1mill i året. 

Kjøpte huset i 2014 og planlegger å selge i år. 

Anonymkode: 0c3ec...f4e

Skrevet
8 timer siden, spinner skrev:

Er klar over at dette er antikke tider, men noen av oss kan huske hvordan boliger ble halvert i pris fra 1987 til 1993. 

Det husker jeg. Prisene ble halvert her jeg bor. 

Solgte selv ett hus i 2018 som jeg pusset opp. Kjøkkenet ble totalrenovert, ny terasse og levegg, oppgradering av hage og alle rom fikk ny tapet etc. Solgte det for 10000 mindre enn jeg kjøpte for fem år tidligere. 

Anonymkode: bd66e...c63

Skrevet
På 5.2.2019 den 23.46, AnonymBruker skrev:

Vi bor i ett ganske attraktiv område og her stiger boligene i snill 1mill i året. 

Kjøpte huset i 2014 og planlegger å selge i år. 

Seriøst? 1 mill per år er jo helt vilt. Regner du med å få 5 mill mer enn du kjøpte for?

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? 1 mill per år er jo helt vilt. Regner du med å få 5 mill mer enn du kjøpte for?

Jeg regner ikke med noenting, for da blir skuffelsen stor😬

Men jeg ser at de få boligene som selges her har steget rundt den prisen og selges over prisantydningen. I tillegg har vi hatt meglere som har banket på døren i oppdrag fra kjøpere. 

Skrevet

Tror det er litt tilfeldigheter ute og rår også. Solgte en blokkleilighet 6 mnd etter jeg kjøpte den og fikk 250.000 mer. Uten å ha gjort noe. Dette var i 2006/07. 

Anonymkode: 31c1e...786

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...