Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I vår barnehage (privat) tjener assistentene fra 199 000 kroner i året brutto. Vi ville kanskje valgt en assistent med b og u fremfor en med gymnas, men det er ikke sikkert, og vi ville ikke betalt ekstra for det.

Ellers er det verdt å merke seg at assistenter stiger i lønn med arbeidserfaring, selv om den ikke er i barnehage. En assistent med lang arbeidserfaring (hjemmearbeid teller også hos oss ihverfall) kan tjene opp mot 250 000. Førskolelærere tjener fra 265 000.

Man blir ikke rik av å jobbe i barnehage. Og det vet man når man utdanner seg i den retningen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minstelønnen for en ufaglært uten ansiennitet i en barnehage (både offentlig og privat) er pluss minus 190.000kr brutto pr. år.

Minstelønnen for en barne- og ungdomsarbeider uten ansiennitet i en barnehage (både offentlig og privat) er på 215.000kr brutto pr. år.

Det er regler på dette fra Fagforbundet og LO som gjelder lønnen.

Så minstelønnen er kun et utgangspunkt - hva du minimum skal tjene. Ut fra dette regulerer den enkeltes lønn etter ansiennitet, altså hvor lenge man har vært aktiv i arbeidslivet. Og evt. etter lokale forhandlinger.

Det nytter ikke å se på hva de forskjellige får utbetalt netto hver måned, for det kommer jo helt an på hvor mye man betaler i skatt, om man har fagforeningskontigent osv. Derfor må man se på Bruttolønnen (før skatt).

Det er ikke så stor forskjell på ufaglært lønn og faglært lønn i barnehage, men om man utdanner seg for å få mest mulig lønn så er det uansett et fryktelig dumt valg å ta utdannelse innen omsorgsfag for barn og unge. :wink:

Men så finnes det knapt like takknemlige yrker noen steder da, som i en barnehage - for det er ikke så mange steder man blir tatt imot om morgenen med en haug som hiver seg over deg for å klemme deg velkommen :wink:

Lassie - organisert og tillitsvalgt i barnehage.

Skrevet

Det er ikke helt riktig at Fagforbundet og LO styrer lønnen, det er ikke noe lovkrav til barnehager (private) å være organisert eller å gi ansatte tarifflønn.

Vi betaler ikke mer for barne og ungdomsarbeidere. Vi er privat barnehage og ikke underlagt tariffordninger (enda). Vi skal melde oss inn i PBL og PBL-A (tariffordninger), og da er det mulig det kommer, men jeg har ikke hørt om det.

Sissan - foreløpig uorganisert og styreleder i privat barnehage

Skrevet

Okei, da skrev jeg litt feil, Sissan :wink: Jeg kan dessverre ikke nok om private barnehager da jeg ikke har hatt noe med dem å gjøre tidligere.

Det er riktig at det ikke er noe lovkrav til private bhg med lønn - men i offentlige så er det en minstelønn uansett om man er organisert eller ikke.

Men er det en spesiell grunn til at dere ikke betaler utdannede mer lønn enn ufaglærte? Hørtes fryktelig urettferdig ut :roll:

Skrevet

Vi betaler utdannede mer enn ufaglærte. Men b og uarbeider har jeg ikke kjennskap til, og vi har ikke regler/lønnskode for det i barnehagen hos oss.

Mulig det er urettferdig, men da må jo den som er utdannet som det (p.t. ingen) argumentere for hvorfor denne utdannelsen er mer verdt for barnehagen enn andre utdannelser på samme nivå.

Kjenner bare en som har utdannelsen, og han jobber ikke i barnehage, tror ikke utdannelsen hans var spesielt rettet inn mot det/ga spesialkompetanse til det. Selvsagt mulig jeg tar feil, kjenner som sagt bare en...?

Skrevet

Som barne- og ungdomsarbeider kan du arbeide med alle barn mellom 0-18år. Du har et fagbrev og har dermed en utdannelse. Du har mer teoretisk kunnskap enn en assistent. Du har dessuten to års erfaring fra lærlingetiden om du ikke har gått 3.året på skole.

Du skriver dere betaler utdannede mer enn ufaglærte, men likevel skriver du at dere ikke betaler bu-arb. mer enn ufaglærte. Bu-arb. er jo utdannede... Men nå skrev du også at dere ikke har noen bu-arb. hos dere, så da er det kanskje ikke så rart, hehe.

Klart når det er slik regler som hos dere så må den utdannede selv argumentere for hvorfor vedkommende skal ha mer lønn enn en vanlig assistent. Det finnes ikke særlig mange andre utdannelser til barnehage på samme nivå som bu-arb.

Du trenger ikke jobbe bare i bhg når du er bu-arbeider. Men det er et av mange valg du har.

Bu-faget gir deg mer kompetanse til å jobbe med barn og unge, og dette skal du selvsagt tjene på. Man utdanner seg jo ikke som f.eks. lærer for å få assistentlønn.

For meg personlig hadde ikke lønnen noe å si, jeg visste hva jeg ville utdanne meg som og visste hva jeg ville.

Til trådstarter:

Man stiller forøvrig sterkere som arbeidssøker til arbeid med barn og unge når man har et fagbrev å vise fram. Akkurat som at en førskolelærer går foran en med annen utdanning som pedagogisk leder i en barnehage.

Det skal alltid lønne seg å ha en utdannelse, men det kan se ut som at det ikke har så mye å si i private barnehager tydeligvis, men i kommunal/offentlig sektor så er du iallfall garantert at det lønner seg.

Lykke til med jobbvalg!

Skrevet

Hei igjen :-) Og takk for informasjon, nå har jeg lært noe i dag også :-)

Poenget mitt var vel egentlig å si at man ikke er garantert høyere lønn ved å ta videregående b og u. Ihvertfall ikke i private barnehager. Mulig vi kommer til å "måtte" (mener det ikke negativt) gi det nå som vi binder oss til PBLs tariffsystemer, og forutsatt at det gir en merverdi, er jo det helt topp.

Vi betaler utdannede mer enn ufaglærte, og med det mener jeg at vi betaler de som har gått høgskole om barn - dvs. førskolelærere/lærere/barnevernspedagoger mer enn ufaglærte. De er jo da også som regel i andre og mer omfattende stillinger, så om man betaler for utdannelsen eller ansvaret - vel det er nok en mix.

Ut fra det jeg har forstått om bu-arb, er det en utdannelse på videregående nivå. Om vi hadde to søkere som stod helt likt, ville vi kanskje foretrukket en bu-arb. Elementer som personlig egnethet, sosial kompetanse, erfaring med arbeid med barn og kjemi med resten av avdelingens personale ville nok vært høyere på listen. Men det er bare hos oss. Kommunen har jo regler for dette, og da stiller det seg sikkert annerledes.

Må jo si at om jeg hadde ønsket å jobbe i barnehage, ville jeg tatt førskolelærer. Men det er jo bare meg.

Forøvrig syns jeg barnehageansatte tjener utrolig lite i forhold til erfaring/utdanning, og ikke minst ansvar.

Gjest gotthard
Skrevet

begynne med det første først, når jeg gikk som assistent (utdannet) fikk jeg 240,000 pga lang arbeidserfaring og alderen min.

er selv utdanet assistent/pedagogisk assistent og har da 1 1/2 år kunn på barn mellom 1 og 6 som pensum, en b-u har kortere teoretisk utdanelse og i tilleg er den mere generel da den også skal omhandle fra 6 til 18...ser du det slik skulle du vel kunne si at en utdanet assistent skulle ha mere i lønn da siden den har mere utdanelse der det gjelder?men så har du "læra" som b-u har da, en assistent har like mye erfaring etter 2 år i barnehage som en b-u utdanet.

tenker du da på at assistenten har bedre teoretisk utdanelse til og jobbe med de fra 1-6 så var det vel den som skulle ha fagbrev og bedre lønn etter noen år?

Men dere prater om 2 år i læra for b-u?vi har ei som utdaner seg til b-u på jobben, hun må da gå 1 år på 1-3 år, 2 år 3-6, 1 år sfo og 1 år med ungdom...nye regler ute og går?

samme hva du utdaner deg som så har du en herlig jobb om du jobber i en barnehage,,lykke til :)

Skrevet

jeg har i allefall bestemt meg for å ta b u utdanningen....førskolelærer hadde sikkert også vært lurt men jeg klarer ikke gå allmenn fag for deretter enda en skole...har gått almenn GK og det var srit vanskelig...foretrekker helseog sosial jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...