Gå til innhold

Er du singel med hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger råd.

Er singel kvinne i 40-årene og vært det i flere år. To tenåringsbarn hos meg annenhver uke, elsker dyr og har hatt katt i hele mitt liv nesten. Prøvde også hund en periode, men viste seg at samboer den gang var allergisk.

Ønsker meg så utrolig en hund, men ser bare begrensninger. Sunne begrensninger håper jeg, men jeg ser stadig på datingsider at single har hund, så jeg spør i håp om at dere kan gi meg noen gode råd:

- hvordan er det å være singel og ha hund? Altså jeg vet at en hund opptar mye tid og er ''krevende'' selvsagt, men føler dere at det blir altfor stor frihetsfrarøvelse?

- hvor er hunden mens du er på jobb? Synes det er så fælt å tenke på at den skal være så mye alene så dette er det aller største argumentet for IKKE å skaffe meg hund.

- Rent økonomisk vet jeg at det er kostbart hvis hunden blir syk, men hverdagsutgiftene kan ikke være så store?

Anonymkode: fd989...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at du tenker over disse spørsmålene FØR du ev skaffer hund! Selv er jeg aleneboende med hund.

- Nei, føler ikke at det å ha hund er en stor frihetsberøvelse. En blir åpenbart bundet opp i den forstand at en må dra rett hjem fra jobb. I tillegg blir det ofte til at en planlegger ferier og fritidsaktiviteter hvor hunden kan være med. Folk er nok forskjellige, for meg føles det naturlig å tenke sånn. Men klart, det er en fordel å ha noen i familien eller vennekretsen som ev kan bidra med hundepass om det trengs (kennel er selvfølgelig også en mulighet).

- Hunden er hjemme alene mens jeg er på jobb. Beveger seg fritt i stue og gang. Bor i blokk. Går helt greit. 

- Å ha bund koster penger, syk eller frisk.. sørg for å ha forsikring med mulighet for direkteoppgjør dersom du er bekymret for ev uventede, store dyrlegeutgifter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er hunden min er frihetsberøvelse. Jeg har ikke råd til kennel eller hundepass, så kan ikke dra noe sted over natten uten at han må bli med, så har ikke vært på noen ordentlige turer etter at jeg fikk han. Han er hjemme mens jeg er på jobb, det går helt fint. Jobber bare deltid. Hadde ikke latt ham være alene 8 timer hver dag. Utgiftsmessig så har jeg veldig veldig lite. Det er bare mat og forsikring. Ca 5000 totalt i året. 

Anonymkode: 4084c...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er singel, 23 år og har hund. Den er alene mens jeg er på jobb, løs i leiligheten, 7-8 timer. Den er med meg på det meste ellers, har en ganske streng rutine på turer :) stort sett enkelt å få pass, det tross at jeg ikke bor i nærheten av noe familie. Litt ekstra frem og tilbake noen ganger for å hente henne før jeg skal på besøk etter jobb f eks, men det blir en vane. Det er 90%kos og 10% styr. Hadde ikke byttet det bort for noe i verden å ha en liten lykkepille hjemme :) 

Anonymkode: b38e2...479

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive- ikke dyrt, har en god forsikring, også er det mat og noe utstyr en og annen gang :)

Anonymkode: b38e2...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig i hverdagen og helger, man kommer seg på tur, året rundt, uansett vær, og kretsen min er såpass reale at hunden alltid er velkommen være det seg en middag i hverdagen eller en nyttårsfest. Han er med overalt,men klarer seg veldig fint hjemmede 8-10timene jeg er på jobb. Da har han tilgang til hele leiligheten, og bytter på hvor han sover (følger med på webcam). Min utviklet allergi i voksen alder, medisiner og spesialfor koster ca 2000 i mnd. I tillegg blir det fort 4/5000 i året på veterinær (som ikke dekkes av forsikring), typ vaksiner, tannrens, osv. Forsikring koster ca 4000 i året og dekker alt annet uforutsett som måtte dukke opp. 

 

I ferier er han hos mine foreldre så fremt det passer, ellershar han vært på kennel som har kostet 3-4000 i uken. Han stortrives begge steder. Elsker hunden min, og ofrer mye for at han skal ha det bra. Økonomisk ser jeg at det har blitt 4ganger så dyrt som jeg antok før jeg fikk han.

Anonymkode: 73f48...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde hund før og var singel. Den var hjemme når jeg var på jobb og det gikk fint men måtte stå opp en time før hver morgen for god tur , og kunne aldri gjøre noe etter jobb siden jeg måtte hjem å lufte hund. Måtte først ta hunden og så gå på butikken, cafe, senter, venninde .... Ikke alltid den beste rekkefølgen men å ha hund blir en livsstil så man må brenne for den og turene og glede seg til det og ønske å prioritere det.
Jeg liker å ha hund men det ble litt kjepper i hjula når jeg fant en mann det ble mer seriøst med og som begynte å overnatte ofte. Hunden var vant til å være i senga med meg og det var hjerteskjærende og hive den ut på stua, sammen med oss i senga nakne ble ikke akutelt...

Hunden ble syk og jeg valgte å avlive og valgte å ikke skaffe meg ny hund på grunn av det at da må hunden prioriteres foran en fremtidig kjæreste og jeg vil ha et forhold der begge har hverandre som første prioritet

Anonymkode: f9243...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er singel og har 3 hunder. Går så fint. Bruker all min fritid på hundene. Jobber 100/%. De er alene hjemme på det meste opptil 8 timer om dagen. 

Anonymkode: ae930...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er singel og har 3 hunder. Går så fint. Bruker all min fritid på hundene. Jobber 100/%. De er alene hjemme på det meste opptil 8 timer om dagen. 

Anonymkode: ae930...df6

Hva tenker du om 2 hunder i liten leilighet? 34 kvm. Flat coat og en annen litt mindre. 

Anonymkode: b9b55...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om 2 hunder i liten leilighet? 34 kvm. Flat coat og en annen litt mindre. 

Anonymkode: b9b55...c3d

Det går fint, så lenge hundene får all den treningen og stimuli de trenger og samt turer. 

Anonymkode: ae930...df6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går fint, så lenge hundene får all den treningen og stimuli de trenger og samt turer. 

Anonymkode: ae930...df6

🤩🐶

Anonymkode: b9b55...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er singel med hund og det er til tider frihetsberøvelse, men det er mye glede også. Har heldigvis venner med hytte som gjerne låner den med seg noen helger innimellom, også har jeg en nabo som lufter henne et par dager i uken for at jeg skal kunne gjøre andre ting etter jobb. har aldri hatt henne på kennel men heller funnet privatpersoner via annonser. Den er hjemme alene og har fri tilgang til leiligheten. Men rusler bare mellom sovestedet i stuen og på soverommet. Har aldri funnet på noe tull, og når jeg kommer hjem så føles det mer som jeg forstyrrer henne. 😅 At hunden er alene i arbeidstid synes ikke jeg er noen grunn til å stå over. De ukene du har barna så vil du få hjelp og litt frihet også:) 

Anonymkode: 5b120...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 22.32, AnonymBruker skrev:

Glemte å skrive- ikke dyrt, har en god forsikring, også er det mat og noe utstyr en og annen gang :)

Anonymkode: b38e2...479

Hvilken forsikring bruker du? 

Anonymkode: c2138...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min jobb som eier er å sørge for at hunden har det best mulig, dersom du ser på det som en frihetsberøvelse skaffer du deg ikke dyr. Min er med nesten overalt og gir meg mer glede enn det å dra på kino foreksempel, så for meg går det fint å prioritere

Anonymkode: c2138...dbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt ærlig ut som om du ikke har råd til å ha hund. Ikke tror jeg det vil passe deg heller - sorry.

Anonymkode: 84d79...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan ettermiddagene og kveldene dine ser ut i utgangspunktet, men man blir jo låst, det er ikke til å komme bort ifra. Hunden min er alene mens jeg er på jobb, så jeg "skynder" meg jo hjem til hunden hver dag. Evt overtid på jobb må planlegges, slik at jeg kan finne pass, men jeg har mulighet til hjemmekontor, så går for dette dersom jeg må jobbe ekstra. Jeg kan aldri gå på lønningspils eller møte noen i byen etter jobb, jeg må rett hjem. Og da hunden min har vært hjemme alene hele dagen, så drar jeg ikke noe sted uten den på ettermiddagen, det har jeg ikke samvittighet til. Så skal jeg gjøre noe sosialt, må hunden være med.

Når det gjelder utgifter så bruker jeg kr 900 på mat hver 7. uke. Olje til kr 200 varer ca like lenge. 3000 i året på forsikring,  og ca kr 1000 i året på vaksine. Har som regel 1500-2000 i året i veterinær utenom dette ikke noe alvorlig, men ting som må sjekkes, og som da egentlig går på forsikringen,  men jeg må jo betale egenandelen.

Itillegg har hunden blitt hobbyen min, dvs at vi driver med treninger og litt konkurranser. Da kan du legge på en del kroner 😉 men samtidig gir det meg masse glede, jeg har mål å jobbe mot og føler meg nærmere hunden. Så uten å ha fått det som en hobby (hvor jeg også kommer meg ut å møter andre), så hadde jeg nok syntes det var litt ensomt med alt ansvaret alene.

Anonymkode: f2067...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for alle svar, det gir en god innsikt. Den gang jeg hadde hund, var det for kort tid til å skaffe meg ordentlig perspektiv.

Det beste hadde vært å få lov til å ha hund i ...si ett års tid for å virkelig prøve meg før jeg bestemmer meg. Eller halvt år for den saks skyld. Har hørt om for-ordninger også, men vet ikke helt hvordan det fungerer da jeg aldri har prøvd.

Jeg vet at noen oppdrettere ikke kan ha alle valpene de ønsker å beholde, hjemme hos seg. Derfor håper jeg å kunne komme i kontakt med en som går med på å selge/gi meg hunden for en periode, men også en åpning for at jeg kanskje til slutt ikke overtar permanent.

Føler meg egentlig litt slem når jeg skriver alt dette, men det er for det beste for evt. hund jeg skaffer meg at jeg ikke tar overilt beslutning og kjøper med god tro om at jeg takler alt dette alene.

Kjenner dere til en slik ordning, vil jeg veldig gjerne ha tips.

 

Varm klem til alle som tok seg tid til å hjelpe meg

Anonymkode: fd989...56f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar, det gir en god innsikt. Den gang jeg hadde hund, var det for kort tid til å skaffe meg ordentlig perspektiv.

Det beste hadde vært å få lov til å ha hund i ...si ett års tid for å virkelig prøve meg før jeg bestemmer meg. Eller halvt år for den saks skyld. Har hørt om for-ordninger også, men vet ikke helt hvordan det fungerer da jeg aldri har prøvd.

Jeg vet at noen oppdrettere ikke kan ha alle valpene de ønsker å beholde, hjemme hos seg. Derfor håper jeg å kunne komme i kontakt med en som går med på å selge/gi meg hunden for en periode, men også en åpning for at jeg kanskje til slutt ikke overtar permanent.

Føler meg egentlig litt slem når jeg skriver alt dette, men det er for det beste for evt. hund jeg skaffer meg at jeg ikke tar overilt beslutning og kjøper med god tro om at jeg takler alt dette alene.

Kjenner dere til en slik ordning, vil jeg veldig gjerne ha tips.

 

Varm klem til alle som tok seg tid til å hjelpe meg

Anonymkode: fd989...56f

Hei! 

Hvis du bor på østlandet så kan du ta kontakt med Hundeskolen Veiviseren, Lions førerhundskole eller Lund førerhundskole og spørre om fôrvertsordning der. Da har du hund i 12-18 mnd 🙂 

Anonymkode: 720f6...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har hatt hund i snart et år nå. Omplasseringshund, så den er voksen. Valp hadde nok vært vanskelig å starte med nå siden jeg jobber hver dag. Hadde noen feriedager da vi hadde utprøving /tilvenning, men valp er mye mer krevende! Er glad jeg skaffet meg hunden! Litt mer planlegging enn før - men så mye glede! Både for meg og ungene 😊 Den er alene på dagtid, som regel ikke mer enn 7 timer. Er heldig å kjenne en i nærheten som gjerne vil passe i helger + har foreldre som kan ta seg av den hvis vi f. eks skal på ferietur der hunden ikke kan være med. Har ikke vært så mye behov for det enda, men greit å vite. Jeg startet med en lignende ordning som du håper på. Eierne ønsket omplassering med prøvetid for å være sikker på at den fikk det bra, og jeg ønsket prøvetid med tanke på allergi og organisering av hverdagen. Fin ordning! Men vi fant hverandre på Finn... Og prøvetiden var vel et par måneder - ikke et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...